Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac snart helt död på webben

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-04-05 10:00

Jag använder Macintosh och OS 10 för att det passar mig, för att det är säkert, enkelt, att systemet fungerar, att hårdvaran fungerar, ja listan kan göras hur lång som helst, till varför jag använder Macintosh och OS 10 framför tex Windows.

Jag skulle aldrig komma på en sådan, i mina ögon korkad, idé, att byta till win för att några web sajter inte fungerar i min Mac! Aldrig! Jag använder den till så mycket annat så det kommer inte på fråga.

Jag skulle istället påpeka felet för dem och sedan strunta i att besöka dessa platser tills ägarna inser att dom förlorar kunder = pengar, när dom inte har system som fungerar för alla. Att byta till ett sämre datoralternativ för att kunna spendera mina pengar hos de som inte vill anpassa sig efter de standarder som faktiskt finns, tycker jag inte verkar specielt intelligent.

Hårda ord, men så tycker jag, och jag gör likadant när jag handlar direkt i butik, är det krångligt, dåligt bemötande eller annat som stör mig så påtalar jag det och vill dom inte lyssna så går jag till någon annan butik, ett enkelt språk som de flesta som idkar handel förstår.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 11:07

Jag håller med inläggsförfattaren. Mac:en suger duktigt på kompatibilitietsfronten. Jag kör numera i princip bara PC när jag surfar. Mac:en ger en bara dåligt humör... Dock gillar jag den i övrigt!

Datorer och operativsystem är som vilka andra verktyg som helst här i världen. En skruvmejsel är olämplig som hammare och en såg fungerar ej som hylsnyckel. Att datorer skulle vara annorlunda vore märkligt. Jag kör PC/Wintel för mycket därför att det helt enkelt fungerar bäst i vissa lägen. Mac för mycket därför att det är trevlig, pålitligt och har många bra applikationer. Linux för stabilitet och enkelhet. IRIX för grafik och robusthet mm. Tyvärr finns det inget OS som kan göra anspråk på att vara bäst i alla kategorier. MAC platsar defintivt inte i toppen på surfligan. Surt men sant.

Senast redigerat 2005-04-05 11:21
Ursprungligen av hkkvarns:

Jag håller med inläggsförfattaren. Mac:en suger duktigt på kompatibilitietsfronten. Jag kör numera i princip bara PC när jag surfar. Mac:en ger en bara dåligt humör...

Det är väl inte macen som suger kompabilitetsmässigt. Det är väl snarare webbkonstruktörerna som suger som inte lärt sig bygga med kompabilitet.

Det kostar inget mer att göra sin sida så den funkar för alla. Det som kostar mycket pengar är att först göra så den bara funkar med PC Explorer sen göra om jobbet så den funkar för fler webbläsare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 12:17
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det är väl inte macen som suger kompabilitetsmässigt. Det är väl snarare webbkonstruktörerna som suger som inte lärt sig bygga med kompabilitet.

Det kostar inget mer att göra sin sida så den funkar för alla. Det som kostar mycket pengar är att först göra så den bara funkar med PC Explorer sen göra om jobbet så den funkar för fler webbläsare.

Jag håller med dig, men det hjälper inte mig när jag sitter och surfar. På lång sikt är givetvis den bästa lösningen att göra rätt från början och vi har alla ett ansvar att påverka företag och myndigheter att stödja fler plattformar. På kort sikt är det enklare för mig att trycka på KVM switchen och koppla in laptopen med Wintel. En 2-sekunders fix...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-05 13:14

Jag förstår inte påståendet att "Mac" skulle vara si eller så på webben, Mac är inte en webbläsare!

Jag använder Firefox, som fungerar precis lika dant på Pc och Mac, och har aldrig några problem. Jo, ungefär en gång per år så stöter jag på en hemsida som kollar User Agent och påstår att jag har för gammal webbläsare, då använder jag en plugin som gör att Firefox påstår att den är IE, och då fungerar sidan hur fint som helst (men sidan i fråga är ju aldrig en viktig hemsida, utan en sedan länge övergiven sådan).

Men om man nu ska göra en generell jämförese vilket operativsystem som fungerar bäst på webben så lär det ju hursomhelst bli Mac, eftersom majoriteten av alla elakartade webbsidor använder buggar (eller dålig design) i Internet Explorer för att uträtta sina dumheter, vilket vi Mac-användare är befriade ifrån.

Som Windows/IE-användare räcker det ju att man klickar runt lite oförsiktig på hemsidor (utan att läsa vad det står i popup-fönstrena) för att man ska få en dator fullsmockad med virus och spyware (hände här på jobbet för nån vecka sedan då chefens son på ca 15 år råkade klicka "ja" på någon fråga om en active-x-komponent skulle installeras och köras).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 13:37

Om jag förstått det rätt kan vi snart vänta Safari 1.3 för Panther resp 2.0 för Tiger, vilket sägs vara samma webcore förutom att 2.0 också hanterar RSS. Det stora med denna uppgradering är just en mycket bättre kompabilitet med diverse tekniker som javascript etc. Förhoppningsvis kommer detta lösa i alla fall en del av de problem med vissa sajter som finns idag för oss Safari-användare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-05 19:26
Ursprungligen av juanito:

Min erhfarenhet är att Safari fungerar bättre än Explorer. Men inte fungerar allt som man kan förväntta sig i Safari.

Ofta tycker jag att Safari verkar ha liknande ambitioner som IE, dvs att fixa till sidor som inte är korrekt kodade. Sånt ägnar sig inte Firefox åt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 04:48

surfning nuförtiden är en plåga... jag älskade hela web-prylen 94-95 när jag kom igång på riktigt med ett ruggigt snabbt 28.8 modem... ingen flash och rörliga bilder som slöar ner... ren html och sen kom java/flash/gifanimationer/reklambanners/flumkodning och förstörde allt...
men eftersom allt gott som går förlorat aldrig kommer tillbaka så nöjer jag mig med en safari/saft/pithhelmet-combo med en droppe camino då och då... det funkar men jag saknar enkelheten... blå länkar, grå bakgrunder, svart text och lite bilder ibland...

Firefox. Firefox funkar när inget annat klarar av att pussla ihop de bruna ettorna och nollorna!

Hade Firefox klarat av att importera mina bokmärken av sig självt hade jag antagligen använt det dag som natt. Nu blir det tyvärr bara en nödbrowser. Men den funkar överallt!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-04-05 09:01

Firefox = min defaultläsare, eftersom den funkar nästan överallt.
IE = behövs ibland, då jag besöker sidor som "är anpassade för IE" (p.g.a slarviga kodare som tror att IE är det samma som "standard").

  • Oregistrerad
  • 2005-04-05 09:33

Använder Firefox ganska mycket, framför allt på jobbet där jag kör windows. Dock så fungerar inte Firefox på alla sidor heller. Tex så fungerar Ticket.se endast med IE6 (eventullet 5 också) på windows. Firefox funkar inte varken på Win eller Mac. Övriga browsers på Mac är även de icke önskvärda på sidan. De har hårdkodat in lite kontroller för att se att det är MSIE som är browser. Vissa saker tar man sig förbi genom att använda user agent IE 6. Men efter ett tag så fallerar det tex vid sökning efter hotell.

  • Medlem
  • 2005-04-05 11:44

I takt med att macen vinner marknadsanndelar kommer säljande sajter att bli bättre anpassade för macarna. Mackunbderna som grupp är säkert mer köpstark än pc-användarna som grupp. MacMini gör macen populär, imacen likaså. Om vi utgår från att fler skaffar mmac och att de som gör det har mer pengar att resa för i kombination med vässad konkurrens på resemarknaden är det enda rimliga att resebolagens försäljning blir mer anpassad till macanvändare.

Sedan är det dessutom väldigt sällan jag får problem som surfare tom trots att jag sitter med mac OS9 på jobbet.

År det inte lite bakvänt att klaga på macen, när den har några av de bästa och mest välutvecklade webbläsarna som finns i dag?
Jag förstår din poäng wire, även om jag inte alls upplever det i lika stor utsträckning som dig (faktiskt inte alls), det beror ju säkert på att vi inte riktigt besöker samma sidor.
Men jag tycker ändå att felet i slutändan ligger hos de så kallade webbutvecklarna som inte vill lära sig verktygen dom håller på med (dvs, html, css, javascript etc) ordentligt. Men sånna tomtar, som får jobb dessutom, finns det ju i alla branscher tyvärr..

Att det då är lite moment 22 över det hela vet jag dock inte riktigt vad man ska göra åt. De få gångarna det har strulat för mig har jag gått till konkurrenten, men den valmöjligheten har man kanske inte alltid...

Ursprungligen av Wire:

Det kan inte bara vara jag som upplever att Mac snart är helt död på webben.

Helt död? Det känns lite som att du fiskar efter reaktioner genom att överdriva ordentligt. Hur länge har du varit med i macvärlden? Det låter lite som att du tycker det blivit sämre, dvs att det var bättre förut. Var det bättre under OS 9-tiden t.ex.? (Jag kan iofs se en poäng i att det skulle vara så eftersom när IE5 för mac kom så var den den absolut bästa webbläsaren alla plattformar, men det var länge sedan och den är rejält omkörd.)

Själv så har jag inga problem med nån sajt som jag besöker dagligen. Jag läser nyheter, diskuterar, shoppar och gör mina bankärenden på nätet med Firefox eller Safari och det går bara fint. Jag vet förstår att det finns sajter, även stora sådana, som bara är skrivna för IE/win, men att få från det till att säga att macen är död låter bara absurd.

Ärligt talat upplever jag att trenden går åt andra hållet. Medvetenheten om standarder, plattformar och andra webbläsare bland webbutvecklare blir bara större. Så var det inte alltid förut. Ibland är utvecklarna lata, ibland är det tekniska hinder (och ibland är beställarna pantade) men oftare än förr görs ändå sajter och webbprogramvara för att vara kompatibla med andra webbläsare.

Det hela låter lite som "Apple måste släppa OS X för x86, annars är det konkurs imorgon"...

Netscape är en suverän webläsare som borde få mera uppmärksamhet!

Själv använder jag Safari till vardags och Netscape där Safari går bet (Netscape går aldrig bet, men Safari är snyggast/trevligast), och bedömer att jag därmed klarar av bortåt 100% av webben. Jag kan iaf inte minnas att jag misslyckats med någon sida med den kombinationen av webläsare.

Netscape är dessutom ett mycket kompetent programpaket med bl a en trevlig html-editor i WYSIWYG. Helt gratis att tanka hem hos www.netscape.com. Dessutom är senaste Netscape både snygg och finessrik.

Ursprungligen av Lothar Gbg:

Netscape är dessutom ett mycket kompetent programpaket med bl a en trevlig html-editor i WYSIWYG. Helt gratis att tanka hem hos www.netscape.com. Dessutom är senaste Netscape både snygg och finessrik.

Tja, bortser man från att det är en halvdant uppsminkad bloatware-variant av en lastgammal mozilla-build så är den väl ok antar jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-05 21:50
Ursprungligen av Wire:

Det kan inte bara vara jag som upplever att Mac snart är helt död på webben. Surfning suger lika hårt som en... ja, vad ska man säga. Nu börjar jag tröttna rejält. Överväger att lägga mina 25 budgeterade loppor på en bärbar PC.

Jag KAN inte vara ensam i detta forum om att tycka att PC är det man ska ha på webben? Allt ÄR inte bättre på vår "ljusa sida"!

Troll

/Kalle

  • Medlem
  • 2005-04-05 22:07

Det är väl inte trolligt att peka, om än i hårda ordalag, på att en hel del av internet inte går att nå med en mac. Sedan kan ingen heller ta ifrån Win att sidor renderas fortare i Explorer i Win, att det upplevs snabbare.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-05 22:14
Ursprungligen av Baron:

Det är väl inte trolligt att peka, om än i hårda ordalag, på att en hel del av internet inte går att nå med en mac. Sedan kan ingen heller ta ifrån Win att sidor renderas fortare i Explorer i Win, att det upplevs snabbare.

Err... rätt inställd så renderas väl sidor ändå fortast i Firefox?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 22:25
Ursprungligen av Baron:

Det är väl inte trolligt att peka, om än i hårda ordalag, på att en hel del av internet inte går att nå med en mac. Sedan kan ingen heller ta ifrån Win att sidor renderas fortare i Explorer i Win, att det upplevs snabbare.

Det går inte snabbare att surfa på min HP med 2GHz Pentium M än vad det går på min Dual 2.0 G5. Jag kör firefox på båda maskinerna och det är ingen skillnad i vilka sidor jag kommer åt, stöter i stort sätt aldrig på någon sida som ofunkar. Det händer max någon gång per år. Senast var det "bygg din egen Golf" på VWs hemsida som inte vill riktigt, men det känns inte så kritiskt

Sidor som inte vill funka i firefox får vara, skulle aldrig falla mig in att använda grottmänniskobrowsern IE6.

  • Medlem
  • 2005-04-05 22:53
Ursprungligen av rhesus:

Det går inte snabbare att surfa på min HP med 2GHz Pentium M än vad det går på min Dual 2.0 G5. Jag kör firefox på båda maskinerna och det är ingen skillnad i vilka sidor jag kommer åt, stöter i stort sätt aldrig på någon sida som ofunkar. Det händer max någon gång per år. Senast var det "bygg din egen Golf" på VWs hemsida som inte vill riktigt, men det känns inte så kritiskt

Sidor som inte vill funka i firefox får vara, skulle aldrig falla mig in att använda grottmänniskobrowsern IE6.

En slö pc r snabbare på nternet än en slö mac. Jag skulle aldrig i livet byta bara för det, men nog upplever jag isht OS9 som extremt slött att surfa i. Även Safari är ganska segt jämfört med Explorer 5 i W2K.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-05 23:05
Ursprungligen av Baron:

men nog upplever jag isht OS9 som extremt slött att surfa i. Även Safari är ganska segt jämfört med Explorer 5 i W2K.

Win 3.1 är inte heller blixtsnabbt att surfa under Safari är rätt långsamt.Firefox eller framförallt Camino är betydligt trevligare.

Ursprungligen av Baron:

En slö pc r snabbare på nternet än en slö mac. Jag skulle aldrig i livet byta bara för det, men nog upplever jag isht OS9 som extremt slött att surfa i. Även Safari är ganska segt jämfört med Explorer 5 i W2K.

Då skall du pröva Omniwebb i NexStep.. Garanterat den snabbaste läsaren i historien.
p.s På mjölkpaketen har dom nu börjat propagera för standarder..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 07:59

Fungerar Lunarstorm för er? Jag registrerade mig häromdagen för att anmäla några som jävlas rätt rejält med min lillasyster där men absolut ingenting fungerade. Kunde inte söka och fick tabba mig fram då det inte ens gick att trycka med muspekaren i några fält och få markören att fastna där. Provade i både Firefox, IE och Safari men fick göra det på jobbets PC istället.

Kändes ganska tråkigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-06 09:53

Jag tycker att det är lite pinsamnt när vänner jag övertalat att switcha till mac, ringer och undrar varför de bl.a. inte kan boka biljetter med SAS. Det känns trist att förklara för dem att trots att de lagt ut 10-20 000:- på en dator kan de inte surfa på alla sidor på nätet. De flesta sajter går att komma in på med hjälp av lite trixande men de flesta vanliga användarna har ingen aning om hur man ställer in läsaren att identifiera sig som någon annan eller är intresserade av att ha ett gäng olika läsare som de får testa sig fram med.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 10:07
Ursprungligen av Anton S:

Jag tycker att det är lite pinsamnt när vänner jag övertalat att switcha till mac, ringer och undrar varför de bl.a. inte kan boka biljetter med SAS. Det känns trist att förklara för dem att trots att de lagt ut 10-20 000:- på en dator kan de inte surfa på alla sidor på nätet. De flesta sajter går att komma in på med hjälp av lite trixande men de flesta vanliga användarna har ingen aning om hur man ställer in läsaren att identifiera sig som någon annan eller är intresserade av att ha ett gäng olika läsare som de får testa sig fram med.

Jamen vad vill du att Apple ska göra? IE6 går inte att porta till macen utan att porta över ActiveX-teknologin som är fast knuten till Windows. Dessutom är det ett övergående problem, fler och fler sidor följer standard. IE6 är inte standard, bara vanligast. Fö funkar inte IE6 optimalt på alla sidor heller, den har vissa svårigheter med sidor som följer W3C-standard utan att ta speciell hänsyn till IE6. Säg åt dina switcherpolare att köra Firefox så funkar det för dem. Safari kan ha lite konstigheter för sig ibland.

Allt funkar inte på alla datorer, jag sitter väl fan inte och tjuter för att min 25000:- HP inte kan köra iLife.

Slutligen: SAS.se funkar visst med OS X!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-06 10:22
Ursprungligen av rhesus:

Jamen vad vill du att Apple ska göra? IE6 går inte att porta till macen utan att porta över ActiveX-teknologin som är fast knuten till Windows. Dessutom är det ett övergående problem, fler och fler sidor följer standard. IE6 är inte standard, bara vanligast. Fö funkar inte IE6 optimalt på alla sidor heller, den har vissa svårigheter med sidor som följer W3C-standard utan att ta speciell hänsyn till IE6. Säg åt dina switcherpolare att köra Firefox så funkar det för dem. Safari kan ha lite konstigheter för sig ibland.

Allt funkar inte på alla datorer, jag sitter väl fan inte och tjuter för att min 25000:- HP inte kan köra iLife.

Slutligen: SAS.se funkar visst med OS X!

Det är rätt stor skillnad på att inte kunna visa alla webbsidor och inte kunna köra alla program. Att surva på internet är en av de mest grundläggande funktionerna i en dator och något av det som normalanvändaren lägger ner mest tid på vid sin dator. Därför är det viktigt att det går att surfa på ett bra sätt med macen.

Hur Apple löser det struntar jag fullständigt i. Jag bytte till mac från windows för att slippa hålla på med fulhack för att få systemet att fungera. Jag vill kunna slå på min dator starta webbläsaren och att allt ska funka. Tekniken bakom det hela är ointressant för mig och de allra flesta andra.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 10:28
Ursprungligen av Anton S:

Det är rätt stor skillnad på att inte kunna visa alla webbsidor och inte kunna köra alla program. Att surva på internet är en av de mest grundläggande funktionerna i en dator och något av det som normalanvändaren lägger ner mest tid på vid sin dator. Därför är det viktigt att det går att surfa på ett bra sätt med macen.

Hur Apple löser det struntar jag fullständigt i. Jag bytte till mac från windows för att slippa hålla på med fulhack för att få systemet att fungera. Jag vill kunna slå på min dator starta webbläsaren och att allt ska funka. Tekniken bakom det hela är ointressant för mig och de allra flesta andra.

Sluta med löjliga påståenden som "med en mac ska det bara funka jag skiter i hur". Det är fortfarande en dator du köpt, inte en elvisp. Den löser inte alla problem åt dig bara för att den är enklare att hantera och underhålla än en PC. Att vissa webbsidor utvecklas av inkompetenta utvecklare som använder specialfunktioner i en Windows-browser (IE6) går inte att göra något åt. Apple kan inte lösa detta!

Det är ju helt befängt att påstå att det inte går att surfa på ett bra sätt. 99% av alla sidor måste ju fungera vid det här laget. Ge gärna konkreta exempel på sidor som inte funkar (förutom windows update hehe).

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-06 11:52
Ursprungligen av Anton S:

Jag tycker att det är lite pinsamnt när vänner jag övertalat att switcha till mac, ringer och undrar varför de bl.a. inte kan boka biljetter med SAS. Det känns trist att förklara för dem att trots att de lagt ut 10-20 000:- på en dator kan de inte surfa på alla sidor på nätet. De flesta sajter går att komma in på med hjälp av lite trixande men de flesta vanliga användarna har ingen aning om hur man ställer in läsaren att identifiera sig som någon annan eller är intresserade av att ha ett gäng olika läsare som de får testa sig fram med.

Min syster som skulle köpa en nya dator för någon månad sedan frågan mig om en Mac skulle passa deras familj. Jag svarade direkt nej. Ni ska ha en PC. För syrrans ungar handlar det om Lunar, surf, chattar hit och dit samt spel. Jag skulle inte utsätta syrrans familj för en Mac.

Förstå mig rätt nu. Var sak har sin plats. Även en dator.

Någon påpekade tidigare det självklara faktumet att det handlar ju inte om vilken dator och vilket OS du kör utan vilken webbläsare du använder. Problemet är ju att MS lacka ur när Apple började utveckla sin egen webbläsare, Safari, och la ner utvecklingen av IE på mac. Så om vi ska gnälla på någon så är det ju MS som inte kan få ändan ur vagnen på grund av ren snarstuckenhet och gör en modern variant av IE till mac.

Så problem med sidor för macintoshanvändare (och som nämnts PC-användare som inte använder IE) har ingenting med Apple eller Mac OS X att göra utan med MS då de, oförtjänt eller inte, har den överlägset största marknadsandelen och styr de facto standarden på nätet.

Så wire, din argumentation utgår från helt fel premisser och din frustration riktas åt helt fel håll. Varför ska du glädja de som förstör surfupplevelsen på din dator och köpa deras produkter istället?

Bevaka tråden