Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nintendo DS eller PSP

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-08 09:50

Ds/psp

vill man ha en fräck multimediamaskin med stor skärm och tänkt använda den till mer än att spela spel på ska man välja PSP, nackdelen är att den är ganska dyr och att spelen nu kostar över 500 spänn. vill man ha en plastig sak från nintendo så ska man välja DS, fördelen med den är att den inte känns så ömtålig men enligt mig så är målgruppen små barn som inte är så försiktiga...

har haft en DS men har nu en PSP som är så grymt snyggare och skönare

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-11 17:20

Den har såvitt jag vet inget gränssnitt som klarar det. Tror inte USB är tillräckligt snabbt för det faktiskt (rätta mig om jag har fel).

Jag säger DS. På den kan man spela GBA-spel. Och ja, den är ful, men det finns roliga spel, något jag inte kan säga om PSP. Var faktiskt själv sugen på en PSP ett tag bara för att den är så fräck, men insåg att det faktiskt inte fanns ett enda spel jag var intresserad av. Till DS finns det flera, själv är jag dock mest intresserad av följande: Feel the Magic: XY/XX, Wario Ware Touched, Castlevania DS, Xenosaga DS (kommande, ingen vet när) och Baten Kaitos (kommande, ingen vet när).
Och, som sagt, man kan spela hundratals GBA spel på den, och där finns det riktigt många bra spel att välja mellan.

Sen finns det uppgifter som jag inte bekräftat än (eftersom jag personligen inte är intresserad ) om att det skall komma Secret of Mana-spel till DS.

Jag tycker att saknaden av någon form av analog styrning är motivering att inte köpa Sony's PSP. Kul att köra 3D-spel med en digital styrning? Quake, eller FPS-spel för den delen, kommer knappast komma till PSP...

Men jag håller med att DS:ns kvalité kanske inte är lika hög som t.ex. Apple's produkter. Men det var samma situation med Gameboy Advance, och då Gameboy SP kom så var den i min syn den bästa konsollen Nintendo gjort någonsin. Perfekt i alla dess sett: liten, bekväm att hålla, extremt bra batteritid, bakgrundsbelysning, ihopfällbar format för skydd mot repor på skärmen, och nämnde jag att batteritiden var skitbra?

Spelen just nu som är ute för DS kanske inte dom bästa, men det kommer -- så som Metroid Prime, osv.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-11 18:27
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag tycker att saknaden av någon form av analog styrning är motivering att inte köpa Sony's PSP. Kul att köra 3D-spel med en digital styrning? Quake, eller FPS-spel för den delen, kommer knappast komma till PSP...

Men jag håller med att DS:ns kvalité kanske inte är lika hög som t.ex. Apple's produkter. Men det var samma situation med Gameboy Advance, och då Gameboy SP kom så var den i min syn den bästa konsollen Nintendo gjort någonsin. Perfekt i alla dess sett: liten, bekväm att hålla, extremt bra batteritid, bakgrundsbelysning, ihopfällbar format för skydd mot repor på skärmen, och nämnde jag att batteritiden var skitbra?

Spelen just nu som är ute för DS kanske inte dom bästa, men det kommer -- så som Metroid Prime, osv.

Faktum är att det visst finns en analog styrspak på PSPn

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Jag tycker att saknaden av någon form av analog styrning är motivering att inte köpa Sony's PSP.

Du får nog läsa på igen

http://image.lik-sang.com/content/pspnews/psp.jpg

Den analoga spaken sitter under styrkorset.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 10:27
Ursprungligen av Andersson:

Du får nog läsa på igen

http://image.lik-sang.com/content/pspnews/psp.jpg

Den analoga spaken sitter under styrkorset.

Men hur bra kan den vara då? Jag tycker det ser ut som en högtalare eller nått, inte en styrspak...

Någon som har testat och kan berätta?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 12:07
Ursprungligen av MsB:

Men hur bra kan den vara då? Jag tycker det ser ut som en högtalare eller nått, inte en styrspak...

Någon som har testat och kan berätta?

Den är helt värdelös. För det första så sitter den för långt ner så man kan inte hålla spelet bekvämt
Sen är den inte analog på det sättet som tidigare analoga spakar utan man skjuter den i olika riktningar.

/e

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 12:43
Ursprungligen av Erran:

Den är helt värdelös. För det första så sitter den för långt ner så man kan inte hålla spelet bekvämt
Sen är den inte analog på det sättet som tidigare analoga spakar utan man skjuter den i olika riktningar.

/e

Som jag misstänkte då! :rolleyes:

Helt värdelös är väl att ta i, jag tyckte den funkade rätt OK efter att ha spelat Ridge Racers några minuter.

tycker det är orättvist att jämföra dem eftersom de är ganska olika men jag ska ha båda iaf

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 13:15

Rent tekniskt, hur skiljer de sig åt? I processorer, minnen och allmänt "stuk" ?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-03-13 13:31

______________________PSP_________________DS
Processor:____________300Mhz_____________67Mhz+33Mhz (Dual CPU)
Grafik-processor:____166Mhz_____________33Mhz?
Grafik-minne: _______2Mb+2Mb___________656Kb
RAM:_________________32Mb_______________4Mb
Skärm:_______________480x272_____________2x 256×192

Notera att jag tog infon från lite olika sidor lite snabbt så den kommer inte direkt från Sony/Nintendo och kanske därför itne stämmer till 100% men den ger en skaplig överblick på specifikationerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 18:04

Är lycklig ägare av en DS sedan några månader tillbaka och kan verkligen rekommendera den! Som nån skrev innan så är det lite klent med spel än så länge men den har en potential som iallafall jag anser klår sonys maskin. Att det skulle bli en massa portade SNES-spel stämmer inte alls, fanns ju ingen touch-screen på Super Nintendo, eller hur?
Hade ändå tänkt köpa en PSP för att jag tycker den ser så jäkla grym ut men har nu insett att jag har en iPod för att lyssna på musik och en tv för att kolla på film. Roligare då med en massa nya spelkoncept på DS!
Men oj vad PSP kommer att sälja mer än DS, Sony har ju redan vunnit mediakriget då alla hyllar PSP till skyarna utan att ens ha provat den.

Jag är en ännu lyckligare ägare utav PSP och kan säga en sak, grafiken! Grymt fin grafik...jämnför tex spelen Ridge Racer till både PSP och DS så kommer ni bli helt övertygade om att PSP är vad som gäller och kommer ta död på Gamboy trenden. Ridge Reacer till PSP är som tagen playstation 2 grafik...grymt fin medan Ridge Racer till DS är tråkig platt och Snes standard. Samma sak gäller spelen Spiderman PSP och Spiderman DS.

Vill man ha en maskin som har utvecklings möjligheter som inte bara är en leksak så skaffa för fan PSP och låt det kost 400kr extra för det är de värt. PSP har samma grund som en dator vilket gör att i framtiden komemr du kunna köra emulatorer för diverse andra spelkonsoler på den. DS är en leksak som kommer gå till botten precis som Nintondos "flaggskepp" gemecube!

Vad gäller batteritiden, 4h? Jag satt och spelade non stop på tåget mellan Göteborg och Stockholm i förra veckan kom hem till min farbror vars son ville spela på min PSP och han spelade 2-3h innan han kom och sa att de kommit upp en ruta om att batteriet hjöll på att ta slut. Så jag vet inte om detta med batteri tiden abra än nån skrock eller baby fel som sony hade fårn början för min håller ett jädra tag.

varför ha dubbla skärmar? dubbla saker att ha sönder...visst touchscreen är lite coolt men varför?

jag beställde min PSP i övrigt från Liksang och det är den bästa bärbara spelmaskin son jag någonsin har testat. Kommer piska skjärten med DS de lovar jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:26

Jag håller med ovanstående, jag fick tag en i staterna idag. De hade två kvar på en hylla, 250$ så jag slog till och bara skärmen i sig är anledning nog att välja psp framför ds (som jag för övrigt har testat) Men psp måste man nog faktiskt prova för att fatta hur läcker den är, skärmen är suverän och filmer ser mycket bra ut. Det följde med spiderman 2 och den ser grym ut, så jag röstar på psp utan förbehåll.

Dessutom kan man ansluta till spelens online innehåll om man har trådlöst internet hemma, det är så nytt ännu att mitt spel inte hade något där att ladda hem men det kommer inom kort tydligen. Vad jag fattar ska man även kunna lira direkt mot andra via en sådan uppkoppling och det låter ju riktigt kul.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 23:54

Jag har både ds och psp. Psp`ns enda fördel är just skärmen som nämts här tidigare och det är Ds`ns enda brist att skärmen gärna hade fått vara nån tum större. Annars tycker jag att Ds knäcker psp helt å hållet när det gäller spelandet just själva känsligheten i knapparna och hur det flyter när man styr gubbarna. Prova metroid demon och lär dig styra med pennan är nog det bästa exemplet. Det märks framför allt på ridge racer som finns till både ds och psp.
Grafikmässigt tycker jag att dom ligger ungefär lika förutom att det rättfärdigas mer på psp`ns skärm

Visst är psp mycket snyggare och väcker mer uppmärksamhet med sin stora skärm men det går ganska segt med långa laddningstider och ibland hittar den inte spelet alls. Sen fattar jag inte varför man ska spara på ett memorystick???? ok med filmer och musik men spel poäng är ju bara dumt. Kvaliten verkar inte va helt hundra heller min analoga stick har redan pajat.

Bateritiden är klart bättre på Ds flög nyligen från japan och psp klarade knapt 3.5 h medans tjejen satt med Ds hela resan utan att batteriet tog slut

Sluta med snacket att nintendo bara har svampar o barnsliga gubbar det är lika dumt som att påstå att det inte finns några program till macen och man därför måste ha en pece.
Kolla in Resident Evil 4 till gamcube.....ganska ont om regnbågar å glada svampar där :rolleyes:
Det är ett svårt val därför har jag båda när man både vill se cool ut och spela unika spel.

Psp 1400:- i japan (förmodligen bra mycket mer än så i sverige kostar $250 i usa eller $349 att importera)
Ds 1500:- i sverige

/e

Om det är någonting både PSP och DS brister på så är det bra spel. Det finns faktiskt inte ett enda bra spel ute till dom båda konsollerna än -- alls. Super Mario 64 är väl det enda "bra" köpet till en DS, fast spelet är ju ändå inte ett måste-ha spel.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 10:16
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Om det är någonting både PSP och DS brister på så är det bra spel. Det finns faktiskt inte ett enda bra spel ute till dom båda konsollerna än -- alls. Super Mario 64 är väl det enda "bra" köpet till en DS, fast spelet är ju ändå inte ett måste-ha spel.

Kan hålla med om att utbudet är lite väl klent till båda konsolerna. Om man gillar bilspel så kan jag rekomendera Asphalt Urban GT till Ds och ridgeracer till Psp. Det sistnämnda blir ganska tråkigt i längden eftersom det bara handlar om att köra medans Asphalt Urban blandar körning med uppdrag.
Warioware touched till Ds är ett helt galet spel som måste provas.

/e

Jag menar... Om Nintendo (som har källkoden) fixar upp Golden Eye på något sätt och släpper det till DS så lovar jag att försäljningen kommer öka stort. Jag skulle lätt köpa min egen DS om det fanns.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-03-26 12:03

Jag förstår inte riktigt rubriken. Varför måste den ena utesluta den andra? Köp båda! Det kommer jag att göra. Annars missar man ju massor med kul om man bara har den ena. ;D

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 13:38
Ursprungligen av Puppet:

Jag förstår inte riktigt rubriken. Varför måste den ena utesluta den andra? Köp båda! Det kommer jag att göra. Annars missar man ju massor med kul om man bara har den ena. ;D

Betalar du då? (Inte så lätt när man får 950:- i studiebidrag varje månad...)

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2005-03-28 08:31
Ursprungligen av MsB:

Betalar du då? (Inte så lätt när man får 950:- i studiebidrag varje månad...)

Då bör du kanske lägga pengarna på annat om du bara har 950 kronor/mån

Eller nått.. *haha*

  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 14:36
Ursprungligen av Puppet:

Då bör du kanske lägga pengarna på annat om du bara har 950 kronor/mån

Eller nått.. *haha*

Sommarjobb, sommarjobb (på påsklovet) :rolleyes:

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-27 00:07

DS verkar ha roliga spel och så , men jag tycker psp ser så läcker ut vilket man inte kan säga om DS

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 10:14

Min psps har inga problem men jag tycker att den är fasligt trög.

/e

Hur är det med laddningstiden på spelen för PSP? Ska inte den vara lite störande seg?

Jag har varit ett Game Boy-fan sedan den allra första kom ut nån gång 89 eller när det var, men jag är rätt nöjd med min GBA SP fortfarande, har inte sett den stora anledningen att byta till DS ännu.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 17:17
Ursprungligen av Adrian B:

Hur är det med laddningstiden på spelen för PSP? Ska inte den vara lite störande seg?

Jag har varit ett Game Boy-fan sedan den allra första kom ut nån gång 89 eller när det var, men jag är rätt nöjd med min GBA SP fortfarande, har inte sett den stora anledningen att byta till DS ännu.

Jo det tar ibland fasligt lång tid att ladda spelen och ibland hittar den inte en skivan.

/e

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 17:30

[QUOTE="Adrian B"]Hur är det med laddningstiden på spelen för PSP? Ska inte den vara lite störande seg?

Vad jag kan säga är att laddtiden varierar mkt. Ridge Racer laddar snabbt, men Dynasty Wariors laddar rätt långsamt. På det hela taget är det rätt mkt som på en vanlig PS2.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-30 20:20

Jag är väldigt intresserad av ett psp, ds har inte riktigt intresserat mig denna gången.
Jag hade några antagligen lättsvarade och dumma frågor, men som det tidigare sagts så finns det endast dumma svar.
Om jag nu köper en psp från staterna, skulle det innebära problem om jag spelar ett svensk köpt spel eller så?
Vad skulle en psp kosta i en vanlig amerikansk affär? Blir det så mycket billigare om man köper den på andra sidan atlanten?
Skärmen och övriga spelaren ser så ömtålig ut, finns det fodral eller annat skydd till denna fina manik?

Tack på förhand

Bevaka tråden