Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mus använder du?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför bara två val - jag har både original och icke-original.

Logitech RX300 på jobbet. Två knappar och scrollhjul (nödvändigt för CAD). Upptäckte också att scrollhjulet också har höger- och vänsterklick. Katastrof i ArchiCAD men USBOverDrive fixade detta.

Logitech (gammal och kanske även piratkopierad) hemma till iBooken. Behövs för lite caddande där också ibland. Ganska stor men helt OK känsla och ergonomi.

The Mouse från ???. G5-inspirerad design, snygg och skön. Men dyr i inköp och kass kvalitet - knapparna la av. Kvittbliven.

Microsoft Philippe Starck-designad mus. Orange så klart. Snygg(ast), skön men även den dyr och av tvivelaktig kvalitet vad gäller knappar och även känslig för ickeperfekta underlag. Reservmus till min gamla PM G4. Kan inte med att slänga den. Även förpackningen är snygg.

Puckmus graphite till samma PM G4. Gillar den men saknar scrollen. Optisk avkänning istf kula hade inte heller varit fel. I vilket fall som helst har den en liten "grop" längst fram på knappen så att man vet vad som är fram (de tidiga puckmössen var "riktningslösa" då de var helt släta och runda).

Piratkopierad IBM thinkpad-mus (15 spänn). Skön att använda och fantastisk bra kvalitet med tanke på priset Inga problem med knappar eller avkänning. Används nu av dottern ihop med hennes gamla tänkpadda (matchar snyggt och passar hennes händer bättre än den fullvuxna logitechmusen ovan).

En vit Apple originalmus ligger som reserv.

original. den är juh riktigt grym imo. tom min mamma är sur att hon inte har en till sin peze

Logitech Mx518 optical Mouse
/m

En gammal klassiker till tråd!

Uppdatering: Kör nu med en Logitech G400 på jobbet. Kanonbra.

MEN: Denna mus är helt värdekass out-of-the-box i OS X (åtminstone 10.6.8) då systemet vägrar erkänna musens höga upplösning/snabbhet, typ. Så oberoende av Systeminställningar rör sig muspekaren för långsamt ("musmatten är för liten"). USB Overdrive löser inte detta problem.

Lösning: SteerMouse. Halleluja!

Fler tips finns här: Solution to get G400/MX518 to work on OS X, with D... - Logitech Forums

Därutöver: Samma gamla Logitech-mus som i posten ovan från 2007 och ett par MagicMouse som används ibland. Går dock inte att cadda med och är inte helt ergonomisk för mina händer. Men bra att slösurfa med (tyst och behaglig scroll jämfört med det "knattrande" ljudet på den gamla logitechen).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-09-15 11:19

Microsoft TrackBall Explorer:
http://www.shareware-beach.com/photos/J1282748.jpg
Bästa styrkulan som tillverkats. Jag har 2st, en på hyllan ifall den jag använder går sönder, men efter det, ajajaj. Jag måste nog ut på eBay och leta upp någon till, bara tanken på att inte längre ha en sån är ryslig!

Original
Apple Magic Mouse

Visst irriteras man av sidskrollning i vissa fall. Men i överlag funkar det perfekt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-09-15 12:04

En Microsoft Arc. Skönaste musen jag har haft hittills. Oftast använder jag dock MBPns trackpad.

De få gånger jag använder en dator använder jag en Magic TrackPad. Annars MBA:ns inbyggda trackpad.

  • Medlem
  • 2012-09-15 15:03

Logitech Performance MX med Darkfieldavläsning. Mycket nöjd!

Har länge använt Logitech MX900. Men kör nu en Razer Orochi till min imac, lite liten men grym precision.

Magic Trackpad såklart

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-16 21:01

En Magic Mouse. Lite liten och trögar mot läderskrivbordet, funderar därför på 'fliders'.
Dumt nog har de inte lackat sidorna, där tummen och ringfingret ligger an har aluminiumet oxiderat....
Trackpaden används sällan, men är bra att ha på kvällen om man vill surfa tyst - kör med musen som vanligt, men klickar genom att 'dutta' på Trackpaden. Magic Mouse klickar lite väl högt för att vara en premium mus.

Bevaka tråden