Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Mac G5 Dual 3.0 Ghz

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-19 01:33
Ursprungligen av Leftrustle:

OM detta är sant (ett löjligt rykte, ja....) så vore det tragiskt, anser jag.

Dessa förb**de rykten! Man kan inte låta bli att ryckas med. Vad ska man säga om detta? Apple har oftast presenterat snabbare processorer 2 ggr/år. Detta ändrades lite med G5 som har snabbats upp nu en gång om året, 2.0 GHz juni 2003 och 2.5 GHz juni 2004. Mellan varven har PM uppdaterats lite. 1,8 DP nov 2003 och 1,8 SP okt 2004. Så enl. tradition ska nya PM komma i juni igen vid WWDC. De kom ju inte på NAB. Om det bara blir en mindre uppdatering i samband med Tiger eller i juni kommer det att dröja igen några månader innan de presenterar nya modeller. Speciellt om det blir en större uppdatering med dubbla kärnor presenteras det säkert vid något större tillfälle. Nästa stora tillfälle efter WWDC är Macworld i Boston men det är bara en månad senare. Sen kommer MW i Paris i september. Så det finns två scenarion:

stor uppdatering - 3 GHz enkel kärna med Tiger eller på WWDC eller dubbla kärnor på WWDC
liten uppdatering - 2,7 GHz enkel kärna med Tiger eller på WWDC, 3 GHz/dubbla kärnor på MW jan 2006

Personligen gissar jag på 3 GHz enkel kärna på WWDC annars betyder det att de verkligen har stött på problem och då får vi vänta till MW jan. Å andra sidan vad vet jag. Apple har ju överraskat förut ( i både positiv och negativ bemärkelse).

Att det inte blir Blu-Ray är väl ingen överraskning i alla fall. Det sägs ju att optiken är så olik den som finns i dagens CD/DVD-brännare, att det inte går att göra en enhet som kombinerar båda formaten. Att Apple skulle slänga in två optiska enheter, eller erbjuda en dator som varken klarar CD eller DVD, verkar väl osannolikt.

Om det nu kommer en blygsam uppgradering, så är det ju möjligt att de släpper den när som hellst, utan några större presentationer. En lite uppdatering av siffrorna på Apple Store bara.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Att det inte blir Blu-Ray är väl ingen överraskning i alla fall. Det sägs ju att optiken är så olik den som finns i dagens CD/DVD-brännare, att det inte går att göra en enhet som kombinerar båda formaten. Att Apple skulle slänga in två optiska enheter, eller erbjuda en dator som varken klarar CD eller DVD, verkar väl osannolikt.

Om det nu kommer en blygsam uppgradering, så är det ju möjligt att de släpper den när som hellst, utan några större presentationer. En lite uppdatering av siffrorna på Apple Store bara.

Efter vad jag förstått så ska blue-ray spelarna ha två uppsättningar optik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 20:05

Ja, det har jag också hört - att både HD DVD och Blu-Ray skall vara bakåtkompatibla med dagens DVD-standard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-24 16:22

Jag tror på nästa tisdag. Apple har tidigare lanserat saker på tisdagar (av någon oförklarlig anledning) och det vore lämpligt att få en hårdvaru-update i samband med att Tiger släpps i butikerna.

Å andra sidan vore det dumt att lancera nya maskiner om man inte lyckas få in dem i butikerna tills fredagen... Det vore nästan pinsamt skulle jag säga. Men men, den som lever får se.

Imorgon är det tisdag, vad tror ni? Tror ni att det händer något imorgon, nästa tisdag eller vid något annat tillfälle?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 23:10

AppleStore Sverige har 5 dagars leveranstid på alla utom den billigaste G5:an... Brukar det vara så lång tid?

Så vitt jag vet betyder mer än 24 timmar på AppleStore att maskinerna skeppas från Asien... Borgar för update - den som lever får se!

Jag förstår inte varför många är negativa till eMac nu när det finns en mac mini. I mina ögon är en eMac (om den är tyst) ett fullgott alternativ till mac mini och en lcd skärm. Jag tycker inte det är så kul att ha en liten låda liggandes på mictt skrivbord med en massa sladdar ikopplade. eMacens koncept tycker jag är mycket attraktit om, och endast om, den blir betydligt billigare än en iMac.
Någon annan som väntar på en eMac?

Egentligen känns det inte så tråkigt att det bara blir 2 x 2.7GHz.
Det tråkiga är risken att vi får vänta typ 8 månader tills nästa uppdatering med PCI-express, dual core, ddr3 kanske, osv.
Vilket däremot känns tråkigt om så blir fallet.

Det som jag reagerar på är att den här uppgraderingen känns mer som en överklockning av Apple igen ( likaså gällde det 2.5 Ghz ). PowerMacen G5 var en av de bästa stationära datorerna på marknaden när den introducerades 2003 till att ligga i lä mot dagens Pc. Var finns det som Apple sa ang att ha en ny plattform som kommer att ligga i framkanten när det gäller utveckling av powermacen.
Idag känns inte powermacen speciellt upphetsande, när man kan få en lika snabb Pc för nästan halva priset. Att bara skylla på IBM och deras cpu produktion är inte helt rätt anser jag.
Jag menar att bara gå ca 700 Mhz på 2 År ( Det är 350 Mhz per år ) är väldigt dåligt anser jag. En annan punkt som jag är kritiskt till är att man kan ha traskat över till DDR2 och PCi – Express om man nu inte kan få upp hastigheterna på cpuerna som en mellan lösning anser jag.

Eller?

Ursprungligen av Hunter78:

Idag känns inte powermacen speciellt upphetsande, när man kan få en lika snabb Pc för nästan halva priset. Att bara skylla på IBM och deras cpu produktion är inte helt rätt anser jag.

Vad skulle de ha gjort i stället? Startat en egen fabrik för processortillverkning?

Ursprungligen av ohennig:

Vad skulle de ha gjort i stället? Startat en egen fabrik för processortillverkning?

Någon bättre lösning finns det garanterat, för det här problemet hade Apple med Moto som nästan blev Apples Fall. Har Apple inte lärt sig något, eller ?
Jag menar ingen här kan med ärlighetens namn säga att 350Mhz per år inte är urdåligt!

Speciellt när Jobb lovade 3Ghz inom ett år! Resten av konstruktion har inte ändrats på 2 år, kan bli 2.5 år om det nu blir 2.7 Ghz som max så dröjer det minst 6 Månader innan något annat kommer. Alltså 700 Mhz på 30 månader alt ( 2.5 år Minst ) ( det blir ca 280 mhz per år ) och det är urdåligt! det är inte mycket precis ellerhur?

Någon bättre lösning måste finnas, Jag köper inte att IBM var den enda tillverkaren som Apple hade att välja mellan.

Jag menar DualCore betyder (2 X 3.2 Ghz Intel ) finns till Pc idag via speciella Pc leverantörer. Det dröjer ca 1-2 månader så har varje databutik det. DDr 2 533 Mhz alt 667 Mhz & Pci – Express m.m. är bara några få saker som Apple kan ge oss i en uppdatering av sina PowerMac’s och inte nödvändigt bara Cpu hastigheten. Hårddisken kan vara en 10000 rmp Raptor m.m. Alla små uppdateringar kan ge väldigt mycket bättre prestanda på datorn.

Men men det är inte jag som styr Apple!

Ursprungligen av Hunter78:

Någon bättre lösning finns det garanterat, för det här problemet hade Apple med Moto som nästan blev Apples Fall. Har Apple inte lärt sig något, eller ?
Jag menar ingen här kan med ärlighetens namn säga att 350Mhz per år inte är urdåligt!

Men men det är inte jag som styr Apple!

Tur det för du har ju helt missat vad som är en av de största fördelarna med Powermac G5 = minneskapaciteten! Möjligheten att kunna utnyttja 8GB eller snart 32GB RAM i en Powermac ger en betydligt större prestandafördel i det långa loppet än någon futtig procents prestandavinst p.g.a. DDR2 eller några 100Mhz extra.

Ursprungligen av Errol Garner:

Tur det för du har ju helt missat vad som är en av de största fördelarna med Powermac G5 minneskapaciteten! Möjligheten att kunna utnyttja 8GB RAM i en Powermac ger en betydligt större prestandafördel i det långa loppet än någon futtig procents prestandavinst p.g.a. DDR2 eller några 100Mhz extra.

Jasså vad jag vet så kan jag ha upp till 8 GB i min maskin, frågan är bara om jag har råd!
16 -32 GB kan du köpa sedan minst 2 år tillbaks på Workstation maskiner!
så där ser jag ingen fördel med Apple
Kolla fakta först ä du snäll!

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså vad jag vet så kan jag ha upp till 8 GB i min maskin, frågan är bara om jag har råd!
16 -32 GB kan du köpa sedan minst 2 år tillbaks på Workstation maskiner!
så där ser jag ingen fördel med Apple
Kolla fakta först ä du snäll!

Hur mycket kostar dem? Det är väl bland annat SGI som har stöd för så mycket RAM? När jag letar efter svenska återförsäljare för deras datorer ser jag bara en text där jag ombeds att maila ifall jag är intresserad av att köpa någonting. Det brukar betyda att det kommer att sluta dyrt...

Ursprungligen av Hunter78:

Jasså vad jag vet så kan jag ha upp till 8 GB i min maskin, frågan är bara om jag har råd!
16 -32 GB kan du köpa sedan minst 2 år tillbaks på Workstation maskiner!
så där ser jag ingen fördel med Apple
Kolla fakta först ä du snäll!

Hunter det är nog du som återigen borde tänka efter lite innan du uttalar dig. Windows kan inte utnyttja lika mycket minne som OSX och workstationdatorer plus mer avancerade OS kostar oftast mer än 16.000 + moms. Som en Powermac G5 2X2Ghz kostar.

Först med windows XP 64 Pro så kan windows utnyttja mer minne men det sker med rätt ordentliga nackdelar.

Från IDG
"Men det finns några hakar. Om man byter till 64-bitarsoperativet har man avsagt sig rätten till sitt gamla 32-bitars Windows, det finns ingen möjlighet att ändra sig. Och det kan bli problematiskt eftersom det finns risk att din dator blir ganska handikappad om du byter.

Windows XP Professional x64 Edition stödjer inte 32-bitars drivrutiner och inte heller eventuella 16-bitarsprogram som kan finnas kvar hos vissa användare.
- Än finns inte drivrutiner i tillräcklig utsträckning för att 64 bitar ska vara något för hemanvändarna, säger Brian Marr.

Det är också anledningen till att 64-bitarsoperativet idag bara släpps som en Pro-version, Home-varianten dröjer, och till att Microsoft håller operativsystemet borta från butikshyllorna. "

Apple verkar ha skött övergången något smidigare om man säger så......

Ursprungligen av Errol Garner:

Hunter det är nog du som återigen borde tänka efter lite innan du uttalar dig. Windows kan inte utnyttja lika mycket minne som OSX och workstationdatorer plus mer avancerade OS kostar oftast mer än 16.000 + moms. Som en Powermac G5 2X2Ghz kostar.

Först med windows XP 64 Pro så kan windows utnyttja mer minne men det sker med rätt ordentliga nackdelar.

Från IDG
"Men det finns några hakar. Om man byter till 64-bitarsoperativet har man avsagt sig rätten till sitt gamla 32-bitars Windows, det finns ingen möjlighet att ändra sig. Och det kan bli problematiskt eftersom det finns risk att din dator blir ganska handikappad om du byter.

Windows XP Professional x64 Edition stödjer inte 32-bitars drivrutiner och inte heller eventuella 16-bitarsprogram som kan finnas kvar hos vissa användare.
- Än finns inte drivrutiner i tillräcklig utsträckning för att 64 bitar ska vara något för hemanvändarna, säger Brian Marr.

Det är också anledningen till att 64-bitarsoperativet idag bara släpps som en Pro-version, Home-varianten dröjer, och till att Microsoft håller operativsystemet borta från butikshyllorna. "

Apple verkar ha skött övergången något smidigare om man säger så......

det är fel enligt Microsoft som tog upp det det där på WinHec !

Det finns fixar till Win som gör att de kan hantera max 8 Gb men visst det är winXp 64 bits som gäller om det ska vara rent ända ut till användaren. för den delen så finns WinXp 64 idag till försäljning ( släpptes måndag 25 ) så då var de problemet löst.

Ursprungligen av Hunter78:

det är fel enligt Microsoft som tog upp det det där på WinHec !

Det finns fixar till Win som gör att de kan hantera max 8 Gb men visst det är winXp 64 bits som gäller om det ska vara rent ända ut till användaren. för den delen så finns WinXp 64 idag till försäljning ( släpptes måndag 25 ) så då var de problemet löst.

Fulhacket för att köra mer än 2GB minne i Windows klarade väl max 4 inte 8 GB och hade en del nackdelar.
Var finns Win PRO 64 till salu? Kollade runt lite ingen av de större återförsäljarna hade det till salu.
Och nackdelarna verkade ju monumentala som du kanske såg i mitt tidigare inlägg.

Ursprungligen av Errol Garner:

Fulhacket för att köra mer än 2GB minne i Windows klarade väl max 4 inte 8 GB och hade en del nackdelar.
Var finns Win PRO 64 till salu? Kollade runt lite ingen av de större återförsäljarna hade det till salu.
Och nackdelarna verkade ju monumentala som du kanske såg i mitt tidigare inlägg.

Win Xp 64 bits släpptes igår men det gör ju inget!

Ursprungligen av Hunter78:

Win Xp 64 bits släpptes igår men det gör ju inget!

Men det borde inte hindra Dustin Inwarehoue m.fl. från att lista det , eller?

Ursprungligen av Errol Garner:

Men det borde inte hindra Dustin Inwarehoue m.fl. från att lista det , eller?

Fråga inte mig! Ring Microsoft och hör, vet jag!

Ursprungligen av Hunter78:

Fråga inte mig! Ring Microsoft och hör, vet jag!

Nja det var ju du som skrev " för den delen så finns WinXp 64 idag till försäljning ( släpptes måndag 25 ) "

Ursprungligen av Errol Garner:

Nja det var ju du som skrev " för den delen så finns WinXp 64 idag till försäljning ( släpptes måndag 25 ) "

Ja enligt WinHec så finns det till salu fr med 25/april 2005 men om det gäller hela världen det vet jag inte!

Den svenska versionen beräknas komma om 90 dagar.

Vad jag har förstått kommer det dessutom inte vara möjligt att köpa x64. Endast ifall man har en Windows XP Pro licens och vill få ett operativsystem som inte är kompatibelt med nuvarande programvara är det möjligt att få tillgång till x64.

Ursprungligen av Errol Garner:

Fulhacket för att köra mer än 2GB minne i Windows klarade väl max 4 inte 8 GB och hade en del nackdelar.
Var finns Win PRO 64 till salu? Kollade runt lite ingen av de större återförsäljarna hade det till salu.
Och nackdelarna verkade ju monumentala som du kanske såg i mitt tidigare inlägg.

Det finns på www.jmedata.se

Windows XP Pro 64 bitars Engelsk version i lager 1 595:-

Sedan finns ju DualCore Cpuer till pc om man vill ha det på JMEDATA

Intel Pentium 4D 880 Extreme Edition 3,2GHz S775 FSB800 2x1MB Cache Dual core
och denna Cpu är 64 bit's. ( Enligt Intel )

Ursprungligen av Hunter78:

Det som jag reagerar på är att den här uppgraderingen känns mer som en överklockning av Apple igen ( likaså gällde det 2.5 Ghz ). PowerMacen G5 var en av de bästa stationära datorerna på marknaden när den introducerades 2003 till att ligga i lä mot dagens Pc. Var finns det som Apple sa ang att ha en ny plattform som kommer att ligga i framkanten när det gäller utveckling av powermacen.
Idag känns inte powermacen speciellt upphetsande, när man kan få en lika snabb Pc för nästan halva priset. Att bara skylla på IBM och deras cpu produktion är inte helt rätt anser jag.
Jag menar att bara gå ca 700 Mhz på 2 År ( Det är 350 Mhz per år ) är väldigt dåligt anser jag. En annan punkt som jag är kritiskt till är att man kan ha traskat över till DDR2 och PCi – Express om man nu inte kan få upp hastigheterna på cpuerna som en mellan lösning anser jag.

Eller?

Nja, Power Macen är fortfarande världens snabbaste persondator ifall man utför de operationer som den är gjord för. Att det sen går att få en PC som öppnar fönster snabbare och har fler frames per second i spel är en annan sak. Just DDR2 minnestekniken är en teknik som är kritiserad för att vara vädligt dålig och inte ge speciellt hög prestandavinst även fast de har höga klockfrekvenser.

På vissa punkter håller jag dock med dig; PCI-Express borde macen ha fått. Att påstå att AGP är överlägset är bara löjligt eftersom det som jag har förstått det är hälften så långsamt som PCI-E (8x mot 16x). 350 MHz per år är inte heller det en lyckad uppdatering, man ska dock komma ihåg att det är PPC frekvenser men det är ändå långt ifrån godkänt med tanke på datorbranschens hastighet.

Det roliga är att x86 sidan också har stått relativt stilla den senaste tiden. Jag tyckte mig se Intel Pentium 4 processorer spinnande på 3 GHz i utförsäljnings varhushuset El-Gigantens tidningar för cirka två år sedan. Nu ligger de på 3.2 GHz, inte speciellt stor skillnad där heller? Fast det finns faktiskt en plats där PC sidan har utvecklats lite mer tekniskt, på den bärbara sidan. Grafikkorten har blivit grymmare, processorerna mer optimerade för mobilitet och datorerna har minskat sina yttermått. Det som är intressant här är att min känsla säger mig att dem bärbara PC datorerna inte har sprungit om Apples utan snarare kommit lite närmare dem...

Ursprungligen av Svampisen:

Nja, Power Macen är fortfarande världens snabbaste persondator ifall man utför de operationer som den är gjord för.

Vilket är ca 1% av mac användarna som kan använda det vilket gör att det i det totala inte är speciellt viktigt.

Ursprungligen av Svampisen:

Fast det finns faktiskt en plats där PC sidan har utvecklats lite mer tekniskt, på den bärbara sidan. Grafikkorten har blivit grymmare, processorerna mer optimerade för mobilitet och datorerna har minskat sina yttermått. Det som är intressant här är att min känsla säger mig att dem bärbara PC datorerna inte har sprungit om Apples utan snarare kommit lite närmare dem...

Det är snarare så att Pc på bärbart har sprungit ifrån Apple rejält, Jag menar DDR2, Pci -Express m.m. i bärbart . Det har Apple inte ens i sina dyraste maskiner PowerMac G5, Tänk lite innan du skriver är du snäll

På bärbart är Pc kung och med väldigt stora marginaler, dessutom är dualCore på väg till bärbart innan sommaren finns det flera märken som ska ha det. För på stationära finns det redan.

Nu får Apple rycka upp sig stort !!

Ursprungligen av Hunter78:

Det är snarare så att Pc på bärbart har sprungit ifrån Apple rejält, Jag menar DDR2, Pci -Express m.m. i bärbart . Det har Apple inte ens i sina dyraste maskiner PowerMac G5, Tänk lite innan du skriver är du snäll

På bärbart är Pc kung och med väldigt stora marginaler, dessutom är dualCore på väg till bärbart innan sommaren finns det flera märken som ska ha det. För på stationära finns det redan.

Nu får Apple rycka upp sig stort !!

Så länge PC-maskinerna är stora, fula, dyra (ja, det är dem!), har klistermärken, inte kan göra flera saker samtidigt, säljs med Windows XP och känns långsamma struntar jag fullständigt i vilka specifikationer de har.

Det enda du tänker på är just det jag struntar i, specifikationerna. Där ligger Apple efter men du kan inte påstå att Apple ligger efter i helhetsupplevelsen av att känna datorn i sina händer, att se operativet och att se hastigheten i datorn.

Det finns en sak som skiljer PCn och macen, en sak som alltid kommer skilja de båda åt:

PCn byggdes för att hantera text, macen byggdes för att hantera bild.
Vilket av dem två formaten används mest idag?

Ursprungligen av Svampisen:

Det enda du tänker på är just det jag struntar i, specifikationerna. Där ligger Apple efter men du kan inte påstå att Apple ligger efter i helhetsupplevelsen av att känna datorn i sina händer, att se operativet och att se hastigheten i datorn.

Ja när det gäller helhetsupplevelsen så vinner Apple lätt men det är inte alltid det är det som är första prioritet.

Ursprungligen av Svampisen:

Det finns en sak som skiljer PCn och macen, en sak som alltid kommer skilja de båda åt:

PCn byggdes för att hantera text, macen byggdes för att hantera bild.
Vilket av dem två formaten används mest idag?

Det är en gammal myt kolla in alla tidningar som går över till Pc m.m. Men macen har fortfarande en fördel på den avdelningen, men skillnaderna är hårfina idag.

Bevaka tråden