Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Mac G5 Dual 3.0 Ghz

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Svampisen:

Apple är på många sätt väldigt intressanta, någonting som dock är extra intressant är fenomenet med PowerBook och Power Macen.

Precis som Hunter säger, har Power Macen ej förändrats speciellt mycket under de senaste två åren men det roliga är att den fortfarande är en av världens snabbaste persondatorer! PowerBooken har inte heller den förändrats speciellt mycket men den är ännu inte underutvecklad med dagens mått mätt!

Slutsatsen är; När Apple uppdaterar, uppdaterar dem STORT!

Det intressanta är att en dator har ca 2-3 år liv i pro media, medan privat konsument kan ha den lätt det dubbla.
Men jag undrar om det räcker att göra en stor uppdatering på PowerMac’s vart 2.5 år till 3 år!
”Förutsättning att det blir en lite speedbump till 2.7Ghz G5.”
Om man ingte gör något åt minnena och AGP - porten som redan då var AGP - porten gammal när Powermacen introducerades

Då kan en Apples slagskepp lätt bli en eka utan motor!

Det blir lätt en ryckig utveckling från Apple/IBM vilket gör det svårt att få en stabil marknad och produktserie.

Men vi får hoppas att Apple överraskar oss alla!

Men om de släpps efter tiger ( 29 april ) men förre Expot ( enligt thinksecret ) då är det garanterat en liten speedbump. Vilket resulterar i minst 6 månader väntan innan nästa uppdatering, i värsta fall i 12 månader till sommaren 2006 Expo. Vilket låter rimligt enligt mig, så var det mellan uppdateringen mellan 2.0 Ghz och 2.5Ghz G5 cpuerna.

Nu låter det som att dem flesta här på 99Mac är relativt säkra på att den uppdatering som kommer att ske är en liten, liten överklockning av G5-processorn. Ifall vi har tur dessutom ett generations byte från PPC 970FX till PPC 970GX eller MP-modellen.

Det är inte alls säkert att det blir den specifikationen!

Den senaste månaden har det florerat rykten om allt möjligt i Power Mac väg, till exempel MacRumors Page II rykte om att Power Macarna kommer att få stöd för upp till 32 GiB RAM, PCI-Express, HyperTransport 2.0 (vad är det?) och lite till godis som jag har glömt.

Nej, jag tror inte på någon förrän dem nya burkarna släpps och det gör dem enligt mig antingen den 29 April eller i samband med WWDC.

Ursprungligen av Svampisen:

Nu låter det som att dem flesta här på 99Mac är relativt säkra på att den uppdatering som kommer att ske är en liten, liten överklockning av G5-processorn. Ifall vi har tur dessutom ett generations byte från PPC 970FX till PPC 970GX eller MP-modellen.

Det är inte alls säkert att det blir den specifikationen!

Den senaste månaden har det florerat rykten om allt möjligt i Power Mac väg, till exempel MacRumors Page II rykte om att Power Macarna kommer att få stöd för upp till 32 GiB RAM, PCI-Express, HyperTransport 2.0 (vad är det?) och lite till godis som jag har glömt.

Nej, jag tror inte på någon förrän dem nya burkarna släpps och det gör dem enligt mig antingen den 29 April eller i samband med WWDC.

Nej, såklart. Därför detta är i ryktesdelen av forumet.

Ursprungligen av Leftrustle:

Såja, nu ska vi inte få upp förväntningar. Då kommer vi bara bli besvikna, och det kan man inte hantera.

För att inte skapa några missförstånd, så bör jag nog påminna om smileyn i mitt inlägg. Mac OS Rumors verkar fantisera ihop sina "rykten" ur tomma intet.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

För att inte skapa några missförstånd, så bör jag nog påminna om smileyn i mitt inlägg. Mac OS Rumors verkar fantisera ihop sina "rykten" ur tomma intet.

Det var snarare jag som borde ha haft en smiley

Vi kan se fenomenet i Powerbook serien då Powerbook G4 17 tum introducerades i januari 2003, var en av marknadens bästa och mest avancerade bärbara dator som man kunde köpa.
Men titta på Powerboken serien idag, det är inte mycket att hänga i julgranen när det kommer till råprestanda/pris och konkurrenterna PC! Visst designen kan ingen slå Apple på fingrarna.
Men Powerbooken är vänd till Pro människor i första taget, det är kreativa människor som använder sig av powerbooken i jobb m.m. där av behövs kraften och en bra skärmsom är ett måste ( upplösning på skärmen & färg återvinning ). På de punkterna slår pc datorer ( bärbara ) som kostar halva priset vad Powerbooken kostar.

Jag är väldig rädd att det lätt kan hända så med PowerMacen som med powerbooken, kanske inte i samma utsträckning som powerbooken men det är illa nog.

Nja, jag tycker att du ser ner för mycket på PowerBooken.
Visst, den är inte den absolut värsta bärbara datorn idag och har inte en våldsam upplösning men den har en relativt snabb processor, bra batteritid, är väldigt elegant (något som inte bara utseendet vinner på utan även portabiliteten på grund av att den är så tunn och lätt).
När det inte har varit möjligt att uppgradera den "riktiga" hårdvaran har Apple åtminstånde försökt att ta sitt ansvar gentemot köparen om att Apple ska ligga långt fram i teknikutvecklingen genom att erbjuda "lull-lull" som till exempel BT 2.0, SMS, stöd för att driva en 30" skärm i full upplösning och scrollbar trackpad. Det i kombination med OS X tycker jag är helt okej!

Men nu ska jag inte prata mer om PowerBooken eftersom denna tråd handlar om Power Macar!

Power Macen är som sagt än idag en av världens snabbaste persondatorer, jag tror att folk inte bryr sig om den egentliga prestandan utan snarare om att det inte utvecklas en som är ännu värre, ännu större och ännu snabbare.

Mycket vill ha mer helt enkelt...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-15 09:19

Okey grabbar. Om det blir en blygsam uppgradering eller mer omfattande dito får vi vacker vänta på. Men att uppgraderingen blir av inom kort framstår som självklart. InWarehouse (Scribonas) lagersaldo imorse:

Apple PowerMac G5 2.5GHz DP 512/160GB + 1024MB min... 9 st
Apple PowerMac G5 2.5GHz DP 512/160GB SuperDrive O... 18 st

För bara någon dag sedan var siffrorna 48 st Power Mac dual 2,5 Ghz mot nuvarande 27. Lagersiffran har varit runt 50 enheter i flera veckor. De övriga konfigurationerna är i stort sett slutsålda också. Apple tömmer nog Scribonas lagar för de sista beställningarna via AppleStore..

Senast redigerat 2005-04-15 15:38
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 09:37
Ursprungligen av Hunter78:

Vi kan se fenomenet i Powerbook serien då Powerbook G4 17 tum introducerades i januari 2003, var en av marknadens bästa och mest avancerade bärbara dator som man kunde köpa.
Men titta på Powerboken serien idag, det är inte mycket att hänga i julgranen när det kommer till råprestanda/pris och konkurrenterna PC!

Anledningen till att båda PowerMacen och PowerBooken hänger med bra idag är ju att resten av datorvärlden också stått ganska still under tiden.

Ursprungligen av C-mon:

Anledningen till att båda PowerMacen och PowerBooken hänger med bra idag är ju att resten av datorvärlden också stått ganska still under tiden.

Nja vete fan om jag kan hålla med! Ta t.ex. på bärbara sidan har ju pc bra mycket bättre datorer i samma prisklass som Apple har. Bärbara som har DDR2 på 533Mhz, PCI-Express grafik Typ Nvidia 6800 Ultra 256 MB, bättre skärm, snabbare cpuer både intel & AMD, systembussen på 533Mhz m.m.

Medan Apple har DDr1 333Mhz, systembuss 167Mhz och ett gammalt agp grafikkort,

på de stationära datorerna är det samma sak allt har gåt från den gamla tekniken till den nya. Den nya tekniken har mycket bättre utvecklings möjligheten än den gamla och inte minst så är den nya tekniken både snabbare och biligare.

För att Jämföra så kan du se på T.ex.

1 ) Acer TRAVELMATE 8104WLMi Kostar idag ca 20 249 Kr

Skärm 15,4" W SXGA+
Processor I ntel Centrino M760 2GHz
Minne 1024Mb DDR 2 533 Mhz
Hårddisk 100Gb 5400 rmp
Floppy Nej
Optisk enhet Ja, DVD-brännare - insticksmodul
Grafik ATI Mobility X700 128MB
TV-utgång Nej
Ljud Ja, Line-Out, Mic-In
Nätverkskort Ja, 10/100/1000Mbit + Trådlöst 802.11g
Modem Ja
Portar 4xUSB 2.0, 1xFireWire, 1xDVI, 1xFIR, 1xVGA Out, 1xDVI-D

Batteritid 4h
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 363x265.7x30.5/34.3mm
Vikt 2.86kg
Övrigt 5-in-1 card reader (SD/MMC/MS/MS Pro/xD-Picture Card)

Samma konfig kan du inte få av Apple.

En Powerbook med något liknade spec kostar idag ca 25038 kr ( då kostar Apple powerbook mer med ca 5000 Kr ) då har vi lika mycket av minnet och hårddisken men ej i grafikkort och systembuss och minnes typ
Apple har DDR 1 medan Acer har DDR2 533 Mhz minnen.
Apples 15 väger 2.5 Kg medan acern väger 2.86 Kg

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-15 11:28

Gäsp! Samma 2 personer som ständigt återkommer med samma argument. Suck! Om nu det vore så att denna prestandahunger vore livsviktigt för Apple, varför visar då alla siffror rekordvolymer?

Ursprungligen av bollman:

Gäsp! Samma 2 personer som ständigt återkommer med samma argument. Suck! Om nu det vore så att denna prestandahunger vore livsviktigt för Apple, varför visar då alla siffror rekordvolymer?

På allt förutom just på PowerBook's och PowerMac's det kan man undra VARFÖR? MMMM :rolleyes:
rekordvolymer gäller iMac G5 och iPod's och inte PowerBook's och PowerMac's som har sålt MYCKET dåligt, VARFÖR? MMMM :rolleyes:

Ursprungligen av bollman:

Gäsp! Samma 2 personer som ständigt återkommer med samma argument. Suck! Om nu det vore så att denna prestandahunger vore livsviktigt för Apple, varför visar då alla siffror rekordvolymer?

Jag håller med dig helt och fullt!! Jag är spytrött på jämförelsespecar med nåt pc-system. (Mest trött är jag iofs på jämförelser med bilar men det tror jag inte vi haft i denna tråd än). Om/när Apple har snabbast datorer kommer Apple ändå inte sälja på att det är snabbast. Som jag skrev tidigare tror inte jag snabbare processor och ny teknik kommer få PowerMac-försäljningen att skjuta i höjden. Folk i allmänhet vill inte ha såna stora as hemma längre och det är ju bland hemanvändarna volymerna finns. Företag uppdaterar inte eller köper nytt ofta.

Näh, Apple kommer fortsätta dominera för folk i allmänhet är mer begåvade än att fastna specträsket. Jag har då aldrig hört nån på jobbet prata om hur snabbt minnet är eller vilken pci-version de har t ex. De är intresserade av vad de kan göra med datorn. Inte så mycket mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-15 11:38

Jag har en helt ny HP bärbar med 2GHz Pentium M, 2Gig RAM, 1600*1200 skärm, DVD-brännare mm mm på jobbet. Ändå längtar jag hem till min 867Mhz PB12. Varför? Det finns saker som är viktigare än prestanda på papper.

Ursprungligen av rhesus:

Jag har en helt ny HP bärbar med 2GHz Pentium M, 2Gig RAM, 1600*1200 skärm, DVD-brännare mm mm på jobbet. Ändå längtar jag hem till min 867Mhz PB12. Varför? Det finns saker som är viktigare än prestanda på papper.

Är det en nw8000 du har?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-17 20:20
Ursprungligen av Svampisen:

Är det en nw8000 du har?

Just en sån är det. Hurså?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-17 22:24

Nehe, det blev inga nya Macar på NAB. Kanske kommer det en liten uppdatering på måndag??

Ursprungligen av rhesus:

Just en sån är det. Hurså?

Jag ville veta hur stor skillnaden är mellan din PowerBook och HP-dator eftersom du sa att du längtade efter din mac när du använde PCn, men nu kanske jag får lov att ta mig i kragen och sluta komma in på en massa sidospår...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 11:14
Ursprungligen av Svampisen:

Jag ville veta hur stor skillnaden är mellan din PowerBook och HP-dator eftersom du sa att du längtade efter din mac när du använde PCn, men nu kanske jag får lov att ta mig i kragen och sluta komma in på en massa sidospår...

HPn är inte så illa faktiskt. Den är snabb och bra, har en fantastisk skärm och XP är hyfsat stabilt. Det är mer känslan jag saknar. Windows tilltalar mig inte alls på samma sätt som OS X. Det är något subjektivt. Dessutom är byggkvaliten på HPn klart underlägsen powerbooken. Billig plast som knakar och "smekplattan" är försänkt på nåt vis så man får ont i handleden av att använda den.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 16:16

Nu. Nu är lanseringen nära. Kolla inWarehouses lagersaldo på stationära macar med G5-processorer. 4 st Power Mac G5 2,5 Ghz dual och några iMac G5 20". That's it man.

Kan satsa vitala kroppsdelar på att nya maskinerna kommer nästa vecka.

Hur jag ser på det eventuella innehållet i nya kommande PowerMacar:

Ett måste:
3GHz (topp)
PCI-Express

Önskvärt:
DDR2-minnen
Processor med DualCore
Möjlighet att få 512MBs grafikkort
Plats för fler hårddiskar
Plats för fler PCI-X eller PCI-Express kort

Drömmar:
BlueRay spelare
Vireless USB
Mer än 3GHz (topp)
Cell (hjälpprocesor)

Coolt, men det kvittar:
Minneskortläsare 9i1 eller liknande
PCI-expresscard plats
DigitalTV-kort

Det känns verkligen öppet vad som kan komma den här gången allt från liten speedbump till total överraskning.

Ursprungligen av Chaosstar:

...
Önskvärt:
Möjlighet att få 512MBs grafikkort
...

Det är väl snarare en dröm? 512 MiB grafikkortet finns inte ens till PC, ATi håller på att utveckla sådana just nu!

Ursprungligen av Svampisen:

Det är väl snarare en dröm? 512 MiB grafikkortet finns inte ens till PC, ATi håller på att utveckla sådana just nu!

Både nvidia och Ati har 512MB grafikkort färdiga!
De har bara inte börjat att volym tillverkas än! Ska släppas i handel till Maj/juni i år!

Jag sökte lite i IDGs arkiv och mycket riktigt, korten är färdiga och kommer snart...

Ursprungligen av Svampisen:

Det är väl snarare en dröm? 512 MiB grafikkortet finns inte ens till PC, ATi håller på att utveckla sådana just nu!

Det finns men vad ska du med ett sånt till? Det finns en övertro på minnet i grafikkortem. Hellre snabbare minne än mer minne.

http://www.datorhandel.com/se/index.php?referer=buggy&artnr=PVT45FYDF7

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 09:48

Ett måste:
3GHz (topp)
Kanske blir svårt, men "hoppas" på det jag med.
PCI-Express
Tekniskt borde det inte vara några problem här alls - upp och hoppa Apple!

Önskvärt:
DDR2-minnen
Tekniskt borde det inte vara några problem här alls - upp och hoppa Apple!
Processor med DualCore

Möjlighet att få 512MBs grafikkort
Tja, 512MB grafikkort känns inte så viktigt... Hellre ett större utbud av kort än idag och framför allt bättre kort som standard.

Plats för fler hårddiskar
Tekniskt borde det inte vara några problem här, tredjepartstillverkare har löst detta! Gärna plats för 2x5.25 tums enheter också...

Plats för fler PCI-X eller PCI-Express kort
Tja... Minst viktigt av allt skulle jag säga

Drömmar:
BlueRay spelare
Skulle inte förvåna mig om detta kom som standard eller tillval på top-modellen alls

Vireless USB
Hummm...

Mer än 3GHz (topp)
Bara att nå 3Ghz känns som en "dröm" så... Jag tror många andra saker är lättare att få in, men ev. väntar Apple med dem tills CPU:n blir snabbare för att större update...

Cell (hjälpprocesor)
Verkligen kool önskedröm OM det skulle funka... Vissa hävdar Cell:en blir ganska begränsad som en hjälp-processor, och som en "main" processor i en maskin av G5-klass funkar den dåligt idag (endast stöd för 256MB RAM eller dyl.).

Skulle inte XBox 360 ha 3x3GHz MultiCore PPC CPUer? Ska ju dock inte släppas förrens till höst/vinter, så det kommer säkert en taskig G5 uppgradering nu för att ersättas med Multicore om 6-9 månader. PS3 kommer med CELL som också görs av IBM, så vägen till att Apple även kommer med instickskort el dyl till den länge omtalade Workstation maskinen kanske inte är helt långsökta, o då PS3an skall släppas i ungefär samma tidsrymd (om jag inte minns helt fel) som XBoxen så vore det inte helt oväntat om Apple kommer med en skön burk med ovanstående pryttlar i sig. Absolut trevligast vore ju om den kom redan denna vecka men det tror jag inte.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-18 17:53
Ursprungligen av Jürgen B:

Skulle inte XBox 360 ha 3x3GHz MultiCore PPC CPUer? Ska ju dock inte släppas förrens till höst/vinter, så det kommer säkert en taskig G5 uppgradering nu för att ersättas med Multicore om 6-9 månader. PS3 kommer med CELL som också görs av IBM, så vägen till att Apple även kommer med instickskort el dyl till den länge omtalade Workstation maskinen kanske inte är helt långsökta, o då PS3an skall släppas i ungefär samma tidsrymd (om jag inte minns helt fel) som XBoxen så vore det inte helt oväntat om Apple kommer med en skön burk med ovanstående pryttlar i sig. Absolut trevligast vore ju om den kom redan denna vecka men det tror jag inte.

Att det finns 3 GHz G5:or är jag säker på med tanke på just Xbox. Frågan är om vi får se de idag på NAB, 29 April med Tiger, 6 juni på WWDC, 11 juli på Macworld Expo eller 20 sep på Apple Expo.

Nya bud från ts. : http://www.thinksecret.com/news/0504g5notes.html

De säger sig fått nya uppgifter, och inga roliga sådana.

Ingen Pci Express, inga blu-ray, ingen PCI-x 2.0, inga fler kort/hd/cd-platser.

Men framförallt, inga dualcore.

OM detta är sant (ett löjligt rykte, ja....) så vore det tragiskt, anser jag. Alienware och andra börjar annonsera dualcore-datorer, men Apple kan inte ens klämma in PCI express.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 22:53
Ursprungligen av Leftrustle:

OM detta är sant (ett löjligt rykte, ja....) så vore det tragiskt, anser jag. Alienware och andra börjar annonsera dualcore-datorer, men Apple kan inte ens klämma in PCI express.

Ta inte det här fel. Men vad ska du med PCI express till? Vad som borde spela roll är prestanda i det verkliga livet i förhållande till pris. Allt annat är bara fånigt. Om standardkonfigurationerna innebär mer ram, större hd, bättre grafikkort och/eller snabbare processorer till lägre/oförändrat pris så är det klart köpläge!

PS. I vilken spelare ska du spela Blue-ray skivorna? Spridningen idag är högst begränsad.. DS.

Bevaka tråden