Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

18 års minimiålder?

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 22:28
Ursprungligen av Marco:

Pro-/Plusmedlemar kanske kunde få en Redigerarknapp på alla inlägg, liknande den man har på sina egna inlägg. Då skulle vi kunna lägga till kommentarer.

Ex

Promedlem XXXXX kommentar: Ditt inlägg blir mer lättläst om du inte har smiles mitt i meningar.

Promedlem XXXXX kommentar: Var snäll och håll dig till ämnet.

Promedlem XXXXX kommentar: Du får säkert fler svar om du postar i rätt forum.

Jag tor inte att en åldersgräns skulle lösa några problem. Dessutom finns det säkert många under 18 år som har mycket att tillföra forumet.

Jag kom att tänka på något liknande... pro/plus-medlemmar kan "anmäla inlägg", men däremot kanske inte en enstaka röst av missnöje ska lägga till meddelande, antingen vid minst 2-3 medlemmar som tycker likadant om ett visst inlägg, eller så kan man ju köra en IDG-variant; alla medlemmar kan anmäla ett inlägg, vars ID-nummer läggs till i en databas som sedan moderatorerna kan kolla av och välja hur de ska gå vidare alternativt om de ska släppa det.

Ursprungligen av Marco:

Pro-/Plusmedlemar kanske kunde få en Redigerarknapp på alla inlägg, liknande den man har på sina egna inlägg. Då skulle vi kunna lägga till kommentarer.

Ex

Promedlem XXXXX kommentar: Ditt inlägg blir mer lättläst om du inte har smiles mitt i meningar.

Promedlem XXXXX kommentar: Var snäll och håll dig till ämnet.

Promedlem XXXXX kommentar: Du får säkert fler svar om du postar i rätt forum.

Jag tor inte att en åldersgräns skulle lösa några problem. Dessutom finns det säkert många under 18 år som har mycket att tillföra forumet.

Delvis en god tanke, men ett pro-/plusmedlemsskap är knappast en bra grund för vem som ska kunna redigera ett inlägg. Det räcker ju med att du betalar så blir du pro. Den som får redigera bör i sådana fall ha utmärkt sig, på ett eller annat sätt, som en för ändamålet lämplig person.

Jag tror, och kanske hoppas, att om vi påpekar för personen på ett korrekt sätt utan att göra något personligt påhopp. Antingen via ett inlägg eller ett PM, så tar det avsevärt mer än att ge tillbaka med samma metod.
Ide´n med att trådskaparen själv kan moderera i sin egen tråd tycker jag väcker en del intresanta tankar. Varför inte tvinga fram en förklaring till modereringen.
Jag skulle i alla fall ta åt mig om det fanns ett inlägg med mitt namn där det stod "Inlägg bortaget av XXX pga osakligt innehåll och ovårdat språk"
Dock håller jag med om att det är ett helt annat klimat här nu gentemot för några år sedan.

T-son

Jag håller med till fullo att folk skriver dåligt. Inte bara ovårdat språk men många frågor med så dålig meningsuppbyggnad att man inte orkar läsa igenom eller bara helt enkelt osakliga kommentarer i andras trådar.

Jag använder 99mac som en databas, precis som övriga internet. Söker grundligt efter det jag letar, och om jag absolut inte hittar svaret så skriver jag en fråga.
Har på senare tid dykt på flera frågor, där trådskaparen själv svarar några minuter senare. Dett kan vara bra om han/hon då också förklarar lösningen, men inte om frågan står obesvarad. Hittar man denna tråd efter en sökning så blir man inte klokare utan måste kanske ställa om frågan på nytt.

Också som någon annan påpekar så stör mig trådar som egentligen inte har någon fråga, som tex, "vilken färg har din musmatta?" eller som följande tråd.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=61895

Men för att svara på frågan som ställs i den tråd, så tycker jag inte att en åldersgräns vore bra. Finns flera under 18 som skriver bättre än många över. Men så tycker jag som någon annan i denna tråd att nya medlemmar borde få ett par av sina första inlägg kollade av moderatorer innan de publiceras, då det mest är nya medlemmar som ställer 'dåliga' frågor - då de nog inte inser värdet av detta forum.
Jag inser att detta innebär ett offanligt mycket mer jobb för moderatorerna - men bättre så än att 99mac blir ett lunarstorm.
Behövs hjälp med detta ställer jag gärna upp.

Ett annat av mina irritationsmoment är Presentationsforumet. Ett väldigt bra forum - som direkt visar att folk inte läsar instruktionerna. Så många frågor som ligger i detta - då det klart och tydligt står i ditt Exempel inlägg vad som är meningen att skriva i detta forum.

Tydligare regler om vad som gäller här kanske är på sin plats?

(oj det blev långt, men har nu skrivit av mig )

EDIT: Även jag tycker att vi kommit till ett sådant läge att en omorganisation och att göra forumet mer seriöst som det var forut är av högre prioritet än att introducera nya tjänster.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-29 17:37

Större forum = större risk man hittar någon eller några man inte alls tycker beter sig på ett korrekt sätt
Är inte delar av den "förändrade känslan" en följt av ett forumet är så stort som det är. Är för att hålla mig till ämnet lite tveksam till åldersgräns. Jag håller dock med om att mycket av det som jag anser mig få ut av forumet döljs i det allmänna bruset, men det kanske är ofrånkomligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 19:21

Skrev ett långt inlägg men skiter i det.

Säger bara såhär: åldersgräns går bort. Det har inget med ålder att göra, varken svenskan eller vettet.

Mer moderation är önskvärt. Slashdotsystemet funkar faktiskt, tycker jag. Finns det någon implementation för erat forumsystem?

Ursprungligen av Linus:

Finns det någon implementation för erat forumsystem?

Inte för att jag om det finns något annat system till vBulletin, men försöket med Kharma gick ju (tyvärr) inget vidare.

Ursprungligen av Kristofer:

Inte för att jag om det finns något annat system till vBulletin, men försöket med Kharma gick ju (tyvärr) inget vidare.

Ooooach, Kharma sabbade mycket under den korta period den fanns!!! Alla had chansen till att vara bödel eller ryggdunkare och till allmän beskådning. Det tog bort mycket av mitt förtroende för 99mac och det var tur att det försvann!

Bättre att låta var och en själv får göra en egen bedömning av andra medlemmar på forumet än att få en förhandsinfo då alla hade ett popularitetsnummer exponerat under sitt namn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 19:51
Ursprungligen av Svante S:

Ooooach, Kharma sabbade mycket under den korta period den fanns!!! Alla had chansen till att vara bödel eller ryggdunkare och till allmän beskådning. Det tog bort mycket av mitt förtroende för 99mac och det var tur att det försvann!

Bättre att låta var och en själv får göra en egen bedömning av andra medlemmar på forumet än att få en förhandsinfo då alla hade ett popularitetsnummer exponerat under sitt namn!

Det var inte ett popularitetsnummer. Det var en indikation på en medlems kunnighet och hjälpsamhet. Det var en morot att fortsätta att hjälpa nykläckta macare/mysql'are/php'are/whatever.
Mitt sätt att se på saken, naturligtvis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 20:03
Ursprungligen av Linus:

Det var inte ett popularitetsnummer. Det var en indikation på en medlems kunnighet och hjälpsamhet. Det var en morot att fortsätta att hjälpa nykläckta macare/mysql'are/php'are/whatever.
Mitt sätt att se på saken, naturligtvis.

Ja, i teorin var kharmasystemet tänkt att bli det som du säger, men i praktiken så blev det en jobbig populatitetstävling av allt. Dessutom sänkte folk kharma på alla för minsta småsak, som stavfel eller för att de inte tyckte likadant. Det blev en väldigt dålig stämning.

Ursprungligen av Linus:

Det var inte ett popularitetsnummer. Det var en indikation på en medlems kunnighet och hjälpsamhet. Det var en morot att fortsätta att hjälpa nykläckta macare/mysql'are/php'are/whatever.
Mitt sätt att se på saken, naturligtvis.

Du har rätt i tanke men i praktiken blev det något annat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 19:27

Jo det gick bra. Men några få starka röster sänkte det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 19:34

Jag tror att det är oundvikligt att det blir så här när forumet växer. Mer moderatorer kan väl dämpa det något.
Topp 10% av användarna hittar vi kanske numera i plusforumet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 19:50

Nej, nej, nej - åldersgräns kan man bara inte införa. Jag vet att många upplever det som att yngre människor är mer inkompetenta än äldre, men i praktiken är det inte alls så.
Att man skulle vara sämre för att man är ung är en fördom, som enligt mig inte är bättre än fördomar mot andra folkgrupper. Och fördomar mot folkgrupper i inlägg på 99mac vill jag minnas modereras bort ganska snabbt?

Jag är under 18 och jag har praktiserat som säljare i en Mac-butik två gånger, där jag klarade jobbet i princip lika bra som de som var anställda där. Dessutom har jag en del privata kunder som jag hjälper med installationer, rensningar, problem, webbdesign, helhetslösningar m.m. då och då.
Dessutom kan jag skriva svenska mer korrekt än de flesta fullt utbildade vuxna jag känner - jag skulle nästan kunna jobba som korrekturläsare.
Ska jag ändå inte få vara här, bara på grund av min ålder?

Anledningen till att jag aldrig visar min ålder officiellt här (eller någon annan stans), är just att jag vet att jag skulle bli tagen på betydligt mindre allvar då, eftersom folk har så mycket fördomar - medvetet eller ej.
Skulle 99mac börja med åldersgräns så skulle det vara ett stort steg bakåt på alla sätt. Det vore som att låta fördomarna vinna över förnuftet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 20:09

Kan vi inte skippa diskussion om Kharma?
Dels är det redan överspelat, men framförallt så löser det innte problemet även om det skulle implementeras igen. Folk kan ju skriva lika mycket strunt, och uttrycka sig som fjortisar oavsett om dom a -34 eller +75 i Kharma.
Så det är nog mer konkreta medel som krävs, eller hur?

Har det inte pratats om ett fadder-system tidigare?

Sätt lite regler för var nivån ska ligga som ni redan nämnt. Den som inte klarar reglerna får inlägg borttagna med hänvisning till reglerna, men även ett namn på en fadder man kan be om hjälp. Fadderns uppgift är att ta emot en virrig medlems fundering och skicka tillbaka ett förslag på hur en riktig fråga kan se ut i skrift. Alternativt en länk till en äldre diskussion i ämnet.

Alltså: om du är osäker på hur man ber om hjälp här så fråga först din fadder

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-29 21:08
Ursprungligen av Anders Täpp:

Alltså: om du är osäker på hur man ber om hjälp här så fråga först din fadder

Strunta i Kharma nu.
Bra förslag från Anders (nästan lika bra som mitt )!
Där kom ju "fadderatorerna" som jag frågade efter förut.

Då har vi alltså två, eller t.o.m. TRE konkreta förslag:

1. Faddrar
2. Moderera sin egen tråd.
3. Kanske t.o.m. båda: Den som inte vill "faddra" kan "trådmoddra" och tvärtom.
Givetvis ska alla åtaganden vara frivillga.
Genialt!!!

Nå Martin, ska vi gå till omröstning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 21:39

Ni som är emot kharmat: Hur länge försökte vi med systemet? Enligt mig alldeles för kort tid. Det hann verkligen inte sätta sig, fick aldrig en chans pga för många var blint negativa.
Jag tror det skulle kunnat bli något bra.

Ursprungligen av Linus:

Ni som är emot kharmat: Hur länge försökte vi med systemet? Enligt mig alldeles för kort tid. Det hann verkligen inte sätta sig, fick aldrig en chans pga för många var blint negativa.
Jag tror det skulle kunnat bli något bra.

Släpp det, snälla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 23:28
Ursprungligen av Svante S:

Släpp det, snälla!

Självklart.

Åldergräns är inte bra. Bra moderering är vad som krävs.

Anyway, Apple har ju en slags betygssättning på sitt forum.

Synd att anmälningsfunktionen försvann för en tid sedan. Den var ju ett ypperligt sätt att kontakta moderatorerna med.
Har för mig anledningen till borttagandet var att folk använde den på helt fel vis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 23:36

Vi borde inte ha moderatorer, vi borde ha ett system likt slashdot. Varför går det inte att implementera, eller varför är det ett dåligt system?

För oss som inte slashdottar aktivt: Hur fungerar systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 23:46

Jag slashdottar inte aktivt heller, men för mig som inte gör det, här är min grej.

Jag surfar på plus 2 eller något, vilket innebär att jag bara ser inlägg som är modererade plus 2 eller mer. Allt under går mig förbi, jag ser dom som rubriker och användarnamn, men inlägget ser jag inte om jag inte klickar på det.

Hur modereringen fungerar är jag inte helt övertygad om. Alla som vill är med och modererar och alla moderatorer får också även dom poäng, så om någon moderar "åt helvete" torde den moderatorn inte bli moderator igen. Allt handlar här om moderator poäng. Jag gillar systemet, jag surfar slashdot på plus 2 ungefär (flamebaits har alltid hög modifier hos mig dock ).

Tre saker till:
1) Reglerna: Det måste kan att mäta hur lång tid en ny medlem spenderar på regel sidan innan denna klickar sig vidare. Tar det för kort tid tycker jag att vi ska skicka tillbaka dem till regel sidan igen och be dem läsa dem en gång till.

2) När registrering är klar går ett mail ut, skicka ett till med reglerna.
Vi måste trycka in reglerna i alla nya medlemmar och alla gamla kan behöva sig ett uppfräschning.

3) Gör sökrutan större, mer funktioner för att smalna av sitt sökområde.
Den ska få en centralare roll den är för undangömd nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-30 00:04

Vad ska alla söka efter? Alla är så jävla kåta på att söka gamla inlägg så man kan undra vart dom nya ska komma ifrån? Jag har aldrig problem med att nya människor söker svar på gamla frågor, specielllt inte när jag är i ett forum som saknar en FAQ eller en FIRST POST FAQ eller liknande.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-30 00:13

Sant... Det gör väl inget om folk frågar om gamla saker, men det händer ju ganska ofta att det frågas om samma sak flera ggr/vecka eller månad i olika trådar, och det gör ju det hela ganska oöverskådligt.

Så att rekommendera sökningar för att få svar på frågor tycker jag är en bra grej, men hittar man inget på första sökningen behöver man ju inte heller mötas av de gamla rävarna med ett "åhhh SÖÖÖK för f-n" och förutsätta att vederbörande inte försökt men frågat för att man inte hittat det man sökte.

Ett bra sätt att slippa de vanligaste frågorna är ju som sagt en FAQ under t.ex. varje avdelning som Mac mini, iBook, iPod osv... Då slipper man "onödiga" frågor och onödiga kommentarer om de "onödiga" frågorna. Jag skulle kunna tänka mig att ta på mig att försöka hålla t.ex. en Mac mini eller iBook FAQ igång. Denna FAQ-"tråd" skulle ju givetvis vara "kladdig" så att den jämt är överst, och dessutom skrivskyddad för andra än de ansvariga för FAQ'n. Man kanske skall ha 2-3 st som delar på att administrera en FAQ så den inte "slocknar" eller dör ut..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 00:41
Ursprungligen av nubi:

Ett bra sätt att slippa de vanligaste frågorna är ju som sagt en FAQ under t.ex. varje avdelning som Mac mini, iBook, iPod osv... Då slipper man "onödiga" frågor och onödiga kommentarer om de "onödiga" frågorna. Jag skulle kunna tänka mig att ta på mig att försöka hålla t.ex. en Mac mini eller iBook FAQ igång. Denna FAQ-"tråd" skulle ju givetvis vara "kladdig" så att den jämt är överst, och dessutom skrivskyddad för andra än de ansvariga för FAQ'n. Man kanske skall ha 2-3 st som delar på att administrera en FAQ så den inte "slocknar" eller dör ut..

Vi (jag med vänner) betar av många ungdomar med en FAQ som heter "Apples bärbara" på PC-forumet Sweclockers. Intresset för mac är stort och ökar, så vi håller på att skriva FAQ för "Apples stationära" och en till FAQ om operativsystemet är planerat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-30 00:27

Åldersgräns är ingen bra idé eftersom många ungdomar switchar idag. Hårdare tag mot dålig svenska - ja, men åldersgräns - nej!

Bevaka tråden