Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper du en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-01-13 20:30
Ursprungligen av magnur:

Det blir troligen en Mac mini för mig. En kollega ska till USA i mars och var villig att köpa en åt mig där.
Vilket leder in mig på en fråga. Kan man köpa modifierad (BTO) Mac direkt ur en Apple Retail Store i USA eller blir man fast i standard konfigureringen?

Vet inte hur det är med Mac mini men med powerbook så kunde man inte köpa BTO i Apple Retail store..

Så fort jag är rik ska det inhandlas en 20" skärm, iBook och en mac mini. Men det kommer att drööööja.

Var 10 min ändrar jag min uppfattning från att trycka på beställningsknappen till att avböja mitt köp
Jag hade tänkt att köpa en 15" Alu 1,5Ghz.. och har en Dual G5.. varför måste Apple få oss att köpa mer saker som man inte direkt har behov av.. Man vill ju ha allt trots att man inte behöver det!
Jag äger nu min 2:a iPod mini med alla tillbehör, även denna gång används den 1 timme/mån ... men den skall bara finnas där liksom.
Är rädd för att Mac Mini inte kommer användas till 100% heller..
Den skulle vara en grym kombinatoion till hemmabion och projektorn men i mitt tycke faller den lite på grafik och ljud ... kanske bättre att invänta att Steve släpper en upphottad variant för HTPC.. eller skall man slå till att köpa ? nä nu beställer jag en ändå!!

Känns igen

Ursprungligen av motif:

Var 10 min ändrar jag min uppfattning från att trycka på beställningsknappen till att avböja mitt köp

He He, har också suttit med pekaren på beställningsknappen och ångrat mig, flera gånger...

Vacklar mellan en 1,25:a med 80Gb HD och 512Mb ram =6415 kronor eller en 1,42:a
med samma utrustning=6945 kronor, att få en OsX-kapabel dator för det priset är ju
fenomenalt, om jag köper ska jag ta med den på jobbet och dema lite, har märkt att
PC-fantasterna kikat över axeln på mig och verkat (illa dolt) nyfikna och impade när
jag har läst om Minin på Apples hemsida.

Senast redigerat 2005-01-15 12:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 20:43

Jodå, nästa månad får det bli en Mac mini av den billigare varianten (fast med mer minne). Den kommer att få agera fil- och iTunes-server till min Powerbook så att jag slipper koppla in min Firewiredisk när jag ska lyssna på musik etc. I dagsläget kan iofs min gamla blåvita G3 utföra dessa sysslor, men den väsnas lite för mycket för att jag skall kunna ha den igång dygnet runt (den är placerad i sovrummet).

På apple.com antyds det att äpples blåtandstangentbord och -mus kräver att Mac minin har den fabriksmonterade blåtandsenheten. Kan detta verkligen stämma? Vore ju smutt att kunna använda sin gamla överflödiga dlink-adapter istället

Ny slogan - "Mac mini, ett steg närmare Prylmax"

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:32

Jag kommer köpa en. Förmodligen inom två månader...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 02:21

Jag mailade Mecenat och fick svaret:

Hej!
Det är tredje mailet jag har idag om samma produkter, trevligt!
Tyvärr kommer det inte finnas någon rabatt på Ipod shuffle, eftersom det är
ett globalt beslut. Men däremot kommer rabatten på Mac Mini snart, alltså
10%!

Med Vänliga Hälsningar
Sina, Kundtjänst

----

nu blir jag orolig när jag hör folk som ringt och fått berättat att de inte blir någon rabatt...

//T

Jag blir mer och mer frestad att investera i en 20" Cinema Display till minin. Det blir en lite saftigare investering, men de är ju så snygga tillsammans.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag blir mer och mer frestad att investera i en 20" Cinema Display till minin. Det blir en lite saftigare investering, men de är ju så snygga tillsammans.

Samsung har läckra skärmar som matchar, till bättre pris. Men visst, det är inte riktigt samma sak då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 15:19

Synda att Minin inte kommer i en U2 Special Edition. Skulle sitta fint med en svart mini bland stereoprylarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 15:48

Mest ur ekonomisk synpunkt. Bluetooth modul till Mac mini kostar 550kr och BT-tangentbord + mus går på 930kr. Köper man en iMac eller P.Mac får man hela kalaset för 910kr, eMac 920kr (iofs enbart BT-modul kostar också 550kr). Tycker det borde vara samma kostnad för alla!

Ursprungligen av magnur:

Mest ur ekonomisk synpunkt. Bluetooth modul till Mac mini kostar 550kr och BT-tangentbord + mus går på 930kr. Köper man en iMac eller P.Mac får man hela kalaset för 910kr, eMac 920kr (iofs enbart BT-modul kostar också 550kr). Tycker det borde vara samma kostnad för alla!

Det har väl att göra med att det ingår Tangentbord & Mus med iMacen men inte till Mac Mini?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 19:39
Ursprungligen av Josse010:

Det har väl att göra med att det ingår Tangentbord & Mus med iMacen men inte till Mac Mini?

Blir man av med det vanliga T-bordet och musen om man beställer blåtand modul/t-bord/mus paketet till en iMac/eMac? I så fall kan jag förstå att det blir en 500 billigare än Mac mini!

Apple har sänkt priserna på tangentborden och mössen de säljer, från 49 dollar till 29 för de vanliga. Även de trådlösa är billigare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-17 20:16

Det gör jag... Den billigaste med 512MB RAM & ev större hårddisk.

  • Medlem
  • 2005-01-17 23:21

Tråkigt att grafikkortet inte fixar all funktionalitet i "Tiger". Känns lite "B" att köpa en ny dator som inte klarar alla funktioner i det OS vars release bara ligger några månader fram i tiden. Dock har jag inte exakt pejl på VAD som inte klaras. Kan inte någon med mer information förklara.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Tråkigt att grafikkortet inte fixar all funktionalitet i "Tiger". Känns lite "B" att köpa en ny dator som inte klarar alla funktioner i det OS vars release bara ligger några månader fram i tiden. Dock har jag inte exakt pejl på VAD som inte klaras. Kan inte någon med mer information förklara.

/Fredrik

Det är inte sant. Apple tog tillbaka krav-specifikationen på Tiger nyss för att revidera den. Kanske just med tanke på Mac mini och nya iBooks?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-01-22 23:10

Beställde en mini i början på månaden, kan knappt bärga mig längre
Valet blev 1.25GHz modellen, jag tror de kommer att surra lite tystare pga mindre värmeutveckling, med BT som enda tillval. Har köpt till firewire hub, usb2 hub, extern hd, tgb & mus(BT), extern dvd-rw/cd-rw och 1GB minne ska beställas i februari. Funderar också på att investera i en tft-skärm, så jag kommer att ha ett mycket "rent" bord sen

  • Medlem
  • 2005-01-24 14:39
Ursprungligen av geniux:

Beställde en mini i början på månaden, kan knappt bärga mig längre
Valet blev 1.25GHz modellen, jag tror de kommer att surra lite tystare pga mindre värmeutveckling, med BT som enda tillval. Har köpt till firewire hub, usb2 hub, extern hd, tgb & mus(BT), extern dvd-rw/cd-rw och 1GB minne ska beställas i februari. Funderar också på att investera i en tft-skärm, så jag kommer att ha ett mycket "rent" bord sen

Får man fråga vilken extern dvd-rw/cd-rw du bestämt dig för? Hittat nåt snyggt och matchande?

Må gott!

/Fredrik

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-01-24 17:44
Ursprungligen av Nifo:

Får man fråga vilken extern dvd-rw/cd-rw du bestämt dig för? Hittat nåt snyggt och matchande?

Må gott!

/Fredrik

Jodå, jag bestämde mig för den här:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49474&group=normal&stamp=1106588078&extended_info=576286
kommer att matcha den externa hd:n och bildskärmen perfekt, därmed också min mac mini
Färgen ska vara borstad aluminium, ifall det inte syns

Ursprungligen av geniux:

Jodå, jag bestämde mig för den här:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49474&group=normal&stamp=1106588078&extended_info=576286
kommer att matcha den externa hd:n och bildskärmen perfekt, därmed också min mac mini
Färgen ska vara borstad aluminium, ifall det inte syns

Varför inte en intern SuperDrive?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-01-24 20:56
Ursprungligen av capojava:

Varför inte en intern SuperDrive?

För att jag tycker att LaCie's SuperDrives är snygga och sen räknar jag med att ha min mini i några år, då vill jag ha det enkelt att byta ut pga fel eller större förändringar inom dvd bränningen.

Steve Jobs is my god...

Ursprungligen av bruksarn:

Det är lite religion det här med Mac har jag märkt...

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Steve Jobs is my god...

Ursprungligen av Andersson:

Ty fräls oss ifrån ondo?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-20 23:47

Idag la jag en beställning på en Mac mini hos Kullander & Kullander här i stan.
Blir väldigt intressant att se vad det egentligen är som dyker upp nu om "2-4 veckor".
Det fick bli 1.42 GHz-modellen med 512 MB ram till att börja med.

  • Medlem
  • 2005-01-20 23:53

Kan bannemig inte bestämma mig.

Hörde att den snabbare modellen är cirka 13% snabbare. Det är ju ändå en hel del det. Men den billigare med 1Gb RAM, 80 Gb HDD utan en massa bjäfs som BT, AP och DVD-R blir kanske inte så dum den heller antar jag.

Vad antar ni?

/Fredrik

Jag skall köpa en 1,4 GHz med Wireless samt tangentbord och mus (inte blåtand). Väntar bara på svar från Apple om vi i Sverige kan få lite rabatt (våra amerikanska kollegor har det).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-22 08:20

Beställde en igår... hoppas morsan blir en nöjd switchare.

Bevaka tråden