Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper du en Mac mini?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:54
Ursprungligen av swede:

Jag är svårt sugen på att köpa en mini och köra den som server.
Kapacitetsmässigt så klarar den lätt mina krav, web + mail, men jag vet inte
om jag får tag på java för PPC linux

Känns lite hårt att handla OSX server för lika mycket pengar som maskinen,
och "mjukvaru kommunist" (sic) rimmar illa som företagare...

Nu vet jag väldigt lite om servrar och sånt, men vad i Mac OS X Server är det du behöver som inte finns i vanliga Mac OS X?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-12 21:14
Ursprungligen av Kristjan:

Nu vet jag väldigt lite om servrar och sånt, men vad i Mac OS X Server är det du behöver som inte finns i vanliga Mac OS X?

Har inget riktigt kort svar på den frågan, och vill inte hamna off topic på tråden.
Men det finns flera anledningar.

Jag vill också gärna köpa en Mac mini, jag vet bara inte vad jag ska ha den till...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 20:56

Även om det kanske är krångel med garanti vid utlandsköp, så är den ändå lätt att få med sig:) Lådan är väl mindre än till iPoden om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-12 22:26
Ursprungligen av William WM:

Jag vill också gärna köpa en Mac mini, jag vet bara inte vad jag ska ha den till...

Sådana smådetaljer skall du inte hänga upp dig på. Prylar köper man först och kommer på vad
man skall ha dem till gör man senare

Det verkar vara samma pris om man beställer via AppleStore som Mecenat Applestore. Däremot lite rabatt om man väljer Applestore education, ca 200 kr per mini.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 00:57
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Det verkar vara samma pris om man beställer via AppleStore som Mecenat Applestore. Däremot lite rabatt om man väljer Applestore education, ca 200 kr per mini.

De är generösare här nere i Tyskland. €460 istället för €489 (OBS, pris #2 editerat, tog fel på österrikiska priset, samma Apple Store...) (för minstingen, men lite extra är iaf den större hårddisken värd), via Apple Store Education. Det är nästan givet att jag kommer skaffa en. Har ju inte min serverburk (dual P2) med här nere och saknar den - men detta kan ju bara vara bättre! Mycket mer diskplats i den här. Dessutom som många påpekat följer det med en massa mjukvara (om jag väntar lagom länge Tiger + iWorks + iLife ´05). Eftersom jag pillar en del med musik är nya GarageBand högintressant...

Enda problemet blir svenskt tangentbord. Det till min stationära PC är PS/2... Eller om jag skaffar ett PC-sunktangentbord med USB kanske. Finns ju inte direkt så stort behov av ett sådant till en server. Men det svider i hjärtat att göra så :/

Vad gäller försäljningen är det inte mycket att tveka om. Jag skulle inte bli förvånad om Mac minin blir den mest sålda Macen av alla under 2005. Det vill säga om Apple klarar av att leverera...

Senast redigerat 2005-01-13 02:52
  • Medlem
  • Ekerö
  • 2005-01-13 19:58
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Det verkar vara samma pris om man beställer via AppleStore som Mecenat Applestore. Däremot lite rabatt om man väljer Applestore education, ca 200 kr per mini.

Ringde Mecenat och frågade om studentrabbatten och fick som svar att den redan var så billig att dom inte skulle komma att ge någon rabatt på den. Men man får rabatt på AppleCare.

Själv har jag beställt en Mac Mini 1.4Ghz, 512Mb ram + iWork ( ca lite under 400 med mecenat rabatt )

Hoppas dom kan leverera i tid..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 14:00

Mac mini kommer med studentrabatt via Mecenat

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Det verkar vara samma pris om man beställer via AppleStore som Mecenat Applestore. Däremot lite rabatt om man väljer Applestore education, ca 200 kr per mini.

det har blivit fel vid uppdateringen av Mecenat Apple Store. Mac mini kommer med studentrabatt via Mecenat inom kort. Apple fixar så klart.

Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 22:38

Studentrabatten inlagd av Apple!

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Det verkar vara samma pris om man beställer via AppleStore som Mecenat Applestore. Däremot lite rabatt om man väljer Applestore education, ca 200 kr per mini.

Nu har Mac mini rätt pris i Mecenat Apple Store.
Nya priserna är 4 225kr respektive 5 125kr med CSN-kort och Mecenatkort.

mvh Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 01:35

Vill ha! Lugnar mig dock tills recensenter och galna isärplockande japaner publicerat sina resultat.

  • Medlem
  • 2005-01-13 01:53

Kan vi inte göra en skrivelse och skicka till Apple, som påpekar det absurda i att det går på ett ut att åka till USA och köpa en enhet (fullt utbyggd). Rimligen borde man få lite billigare frakt om man importerar hundratals enheter, och priset borde spegla det.

För Oscar åker väl inte över och hämtar dem en och en?

Det är många här som tänker köpa den. Många omdömen att läsa för mig som fegar, och väntar in kommentarerna, alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 02:56

Jupp, jag kommer troligen att köpa två st Mac mini 1.25 GHz. Jag vill ha dem för att bygga mig en liten renderingskluster. Jag ska köpa en 10-licens av Apple Remote Desktop 2 också.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-13 04:29

Jag vill ha, problemet är bara att ja redan har en G5a och en PB, så jag kan inte se att jag har någon användning för den i dagsläget, men bli inte förvånade om jag köper en ialf så småningom.
Jag tror att detta kommer bli en storsäljare, specielt när man läser diskutioner om den på nätet, redan nu värkar den fixa många switchers. Den e så otroligt liten och snygg!
Men en iPod shuffle har jag bestält ialf, har aldrig varigt i behov av en så pass stor mp3 spelare som iPod mini, men nu finns det en spelare i min prisklass och minnesstorlek.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-13 15:43
Ursprungligen av Ovsing:

Jag vill ha, problemet är bara att ja redan har en G5a och en PB, så jag kan inte se att jag har någon användning för den i dagsläget, men bli inte förvånade om jag köper en ialf så småningom.
Jag tror att detta kommer bli en storsäljare, specielt när man läser diskutioner om den på nätet, redan nu värkar den fixa många switchers. Den e så otroligt liten och snygg!
Men en iPod shuffle har jag bestält ialf, har aldrig varigt i behov av en så pass stor mp3 spelare som iPod mini, men nu finns det en spelare i min prisklass och minnesstorlek.

Jag har också en PB och en G5 + en linuxburk och en bärbar PC. Det hindrar nog inte mig från att köpa en Mac mini. Tänkte ha den brevid tvn och kolla på film samt lyssna på musik med. Funkar inte det bra så kan jag ha den som server. Eller ge bort den till morsan

Vill ha, ska ha, men problemet är som följer: Den är snabbare än min nuvarande iMac, så jag skulle inte använda den som server som jag vill utan måste isf skaffa en skärm. Hjälp!

Någon som har koll på hur mycket en Mac Mini (med kartong) kan väga? Om man skulle vilja ett en kompis i staterna skickar den hit. Prisskillnaden täcker nog portot...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 16:58

Apple har omvänt mig med Mac mini, nu åker PCn ut.

Ursprungligen av Jimmy Vai:

Apple har omvänt mig med Mac mini, nu åker PCn ut.

Dagens bästa inlägg hehe...

Jag kommer att beställa en Mac mini, såfort de börjar levereras.. Någon som kan gissa sig till när man kommer att kunna beställa och få leverans samma vecka?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-13 22:16

Det blir lagom att byta nu.

Har en iMac 400 DV som börjart bli lite trött, skärmen har blivit så mörk att det inte går att kalibrera den. Det svarta fältet i bildkalibreringsassistenten (OS 9.2.2) förblir helsvart även när båda reglagen står till höger.

Trött på att ha en alltiett-grej, men är minin verkligen tyst??? Det hade varit fantastiskt. För den här är verkligen tyst efter att jag bytte hårddisken till en seagate. Det är detta som fått mig att hålla fast i den här. Tystnaden! Plus ekonomin förstås, kan inte byta så ofta.

Men det här verkar vara ett ekonomiskt alternativ och jag tror inte jag kommer att behöva mer processorkraft. Om de inte kommer med ett nytt system som kräver ännu mer i övermorgon...

  • Medlem
  • 2005-01-14 22:54
Ursprungligen av rana:

Det blir lagom att byta nu.

Har en iMac 400 DV som börjart bli lite trött, skärmen har blivit så mörk att det inte går att kalibrera den. Det svarta fältet i bildkalibreringsassistenten (OS 9.2.2) förblir helsvart även när båda reglagen står till höger.

Trött på att ha en alltiett-grej, men är minin verkligen tyst??? Det hade varit fantastiskt. För den här är verkligen tyst efter att jag bytte hårddisken till en seagate. Det är detta som fått mig att hålla fast i den här. Tystnaden! Plus ekonomin förstås, kan inte byta så ofta.

Men det här verkar vara ett ekonomiskt alternativ och jag tror inte jag kommer att behöva mer processorkraft. Om de inte kommer med ett nytt system som kräver ännu mer i övermorgon...

Det är väl ingen som vet riktigt om minin är tyst eller inte. Den har ju fläkt till skillnad från din DV 400 men frågan är om fläkten går hela tiden som alla verkar anta eller bara vid högre belastning som är fallet med iBooken. Minin är ju rätt lik iBooken på många sätt, så det skulle ju kunna vara så att fläkten bara går ibland (och då låter den ordentligt!) och i övrigt är lika tyst som iBooken - som i mitt tycke är en tyst dator. Det är möjligt att den inte är lika tyst som den du har nu - men "hyfsat tyst" är den säkert även om den har en fläkt som går hela tiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 23:58

Måsta man köpa denna också

Ja ha.. nu måste man ju nästa köpa denna mini sak.
Får nog byta ut min 6mån gamla linux server. Kör ju ändå bara tomcat å php på den å det kommer Mac mini att klara fint.
Hmm.. en 20"are till det skulle ju se snyggt ut.
Någon som vet en bra DVI switch?

Bra pris

Med det låga priset så är det klart intressant för en pc användare som jag själv. Inte som ersättning utan som komplement, få utforska en nyare Mac. Skärm, tangentbord... ja, det har man ju redan så bra man inte behöver betala för det. Måste vara en bra strategi från Apple för att få sålt Mac till pc användare, göra en billig burk men ändå modern.

Ursprungligen av bowall:

Med det låga priset så är det klart intressant för en pc användare som jag själv. Inte som ersättning utan som komplement, få utforska en nyare Mac. Skärm, tangentbord... ja, det har man ju redan så bra man inte behöver betala för det. Måste vara en bra strategi från Apple för att få sålt Mac till pc användare, göra en billig burk men ändå modern.

Ja , det inlägget stämmer jag in på. Har haft Pc-maskiner länge nu sedan 1988.
Hade jag en gammal ppc 7200/90 som jag hade fått för en väldigt låg penning, men det har givits bort nyligen. Så när Imac G5 kom så blev jag intresserad direkt , fast priset var lite högt för mig just då....

När jag såg Mac Mini´n så blev jag väldigt sugen på direkten!

Har beställt en 1.4 Ghz med 512Mb , så sedan blir det att utforska Mac OsX. Det ser jag framemot

Ursprungligen av myway_75:

Har beställt en 1.4 Ghz med 512Mb , så sedan blir det att utforska Mac OsX. Det ser jag framemot

Du kommer garanterat att bli imponerad av OsX, för att sen bli frälst...

Ursprungligen av bruksarn:

Du kommer garanterat att bli imponerad av OsX, för att sen bli frälst...

Som ett Amen i kyrkan?

religion

Ursprungligen av myway_75:

Som ett Amen i kyrkan?

Det är lite religion det här med Mac har jag märkt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 20:23

Det blir troligen en Mac mini för mig. En kollega ska till USA i mars och var villig att köpa en åt mig där.
Vilket leder in mig på en fråga. Kan man köpa modifierad (BTO) Mac direkt ur en Apple Retail Store i USA eller blir man fast i standard konfigureringen?

Bevaka tråden