Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini som webbserver

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-13 17:54

YES!! Äntligen en billig mac med firewire! Nu är det dags att skaffa sig en enkel hemmaserver! Är helt ny på servrar så någon kanske har lite tips på en fråga...

Hemma har jag ett airport extreme nätverk (apples basstation) och en internet uppkoppling med fast IP och 4 Mbps hastighet.
Tjänar jag något på att koppla in MacMini servern via ethernet eller är går det lika bra att köra den via airporten? Funkar det via airport kan jag ställa den i bokhyllan och ha som multimediabox oxå... Borde väl vara ok eftersom Airport Extreme är 54Mbps och mitt internet maxar på 4, eller tänker jag fel?

Jag tänkte alltså koppla in alla mina firewire diskar till minin och sen komma åt dom med min Powerbook via nätverket. Eftersom powerbooken kör airport extreme är den redan begränsad till 54mbps så då borde det vara ok om minin oxå är det?

Har inga webserver planer än vill egentligen bara kunna komma åt mina diskar var jag än befinner mig...

Förslag/tips?

/Alex

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-13 13:02

Ett tips kan ju vara någon form av mailinglista/forum för de som vill ha servrar hos er. Så att de med lite tur kan hjälpa varandra...

Jag har tänkt lite mer på vad som skulle vara trevligt att se i ett MacMini-paket.

* Secure IMAP med nån gig mailbox-utrymme. Mmm.
* WebDAV. Då skulle jag äntligen kunna köra två maskiner och synka Mail, iCal, Address Book och allt annat varje gång jag loggar in någonstans.

Vad gäller i övrigt? Bandbredd? Trafikgräns? Kan jag hosta obegränsat antal domäner och subdomäner? Om någon behöver accessa maskinen direkt, kan ni fixa det? Enda problemet jag ser är att jag måste axla den här admin-bördan, men det kanske är lättare än jag tror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-13 22:48
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

* WebDAV. Då skulle jag äntligen kunna köra två maskiner och synka Mail, iCal, Address Book och allt annat varje gång jag loggar in någonstans.

Har du någon koll på hur man konfar en WebDAV-server för att få Adressboken att synka? Det enda jag har hittat hittills är utredningen på http://www.confusticate.com/tech/isync/ och den ger inte mycket. Annat än att det ser svårt ut att få det att funka.

Ursprungligen av steli:

Har du någon koll på hur man konfar en WebDAV-server för att få Adressboken att synka? Det enda jag har hittat hittills är utredningen på http://www.confusticate.com/tech/isync/ och den ger inte mycket. Annat än att det ser svårt ut att få det att funka.

Nope. Det kanske är svårare än jag trodde. Jaja, det är ändå inte högst på min priolista.

Edit:
Det här kanske fixar skivan:
http://www.turingart.com/seecard_lan__EN.htm

Edit2:
Det här är också intressant kring hur man fejkar en egen .mac-server:
http://www.drijf.net/dototto/index.html

En snubbe som satte up sin egen .mac-server:
http://www.tnpi.biz/computing/mac/tips/idisk/

Så det verkar vara görbart, tycker jag. Sedan kommer det väl (som alltid med hobbyprojekt) visa sig att det skulle blivit billigare att köpa allt från början.

Senast redigerat 2005-01-13 23:18
Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Nope. Det kanske är svårare än jag trodde. Jaja, det är ändå inte högst på min priolista.

Edit:
Det här kanske fixar skivan:
http://www.turingart.com/seecard_lan__EN.htm

Edit2:
Det här är också intressant kring hur man fejkar en egen .mac-server:
http://www.drijf.net/dototto/index.html

En snubbe som satte up sin egen .mac-server:
http://www.tnpi.biz/computing/mac/tips/idisk/

Så det verkar vara görbart, tycker jag. Sedan kommer det väl (som alltid med hobbyprojekt) visa sig att det skulle blivit billigare att köpa allt från början.

Vi kommer göra en liknande lösning på den nya Power Macintosh G5 som driftar mac.se sedan två dagar tillbaka för att förbättra mac.se paketet.

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Jag har tänkt lite mer på vad som skulle vara trevligt att se i ett MacMini-paket.

* Secure IMAP med nån gig mailbox-utrymme. Mmm.
* WebDAV. Då skulle jag äntligen kunna köra två maskiner och synka Mail, iCal, Address Book och allt annat varje gång jag loggar in någonstans.

Vad gäller i övrigt? Bandbredd? Trafikgräns? Kan jag hosta obegränsat antal domäner och subdomäner? Om någon behöver accessa maskinen direkt, kan ni fixa det? Enda problemet jag ser är att jag måste axla den här admin-bördan, men det kanske är lättare än jag tror.

När det gäller dedicerad serverhosting innebär det att maskinen är din, installera vad tusan du vill (nästan) och kör vilka tjänster du vill. Vi kommer inte konfigurera WEBDAV, Secure IMAP eller något annat - du får en grundkonfigurerad Mac mini med 100Mbit internetanslutning och valfria portar öppnade i brandväggen.

Trafikgräns? Ja, varje GB internettrafik kostar oss strax under en tia exkl moms så det kommer bli någon form av grundpaket och sedan betalning för överskjutande trafik.

Om du istället vill ha icke-decicerad hosting, dvs vanligt webhotell så är det något helt annat och då kommer vi inte använda Mac mini som servermiljö utan Xserve G5.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-13 22:00

Angående att låta folk administrera helt själva, finns det inte risk för att en glad amatör (men eller uten illvillig hjälp) gör fel så att det blir en rejäl säkerhetsrisk?

Eller är jag bara för van vid windows-servrar?

Ursprungligen av axpax:

Angående att låta folk administrera helt själva, finns det inte risk för att en glad amatör (men eller uten illvillig hjälp) gör fel så att det blir en rejäl säkerhetsrisk?

Eller är jag bara för van vid windows-servrar?

Så fungerar dedicerad serverhosting - du konfigurerar maskinen själv och ansvarar för din egen maskin. Om du inte vet vad du håller på med kanske du inte ska ha en egen server. Tror dock inte att det är ett jätteproblem.

Varje maskin finns på ett eget VLAN och är därmed separerade ifrån övriga maskiner (dom kan inte tala med varandra).

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-13 22:30

Se till att separera servrarna rejält bara, så att de är skilda av en brandvägg på något sätt.
Jag vill ju inte ha fritt blås mot min server bara för att grannen har klantat till sin, liksom.
Men det här låter intressant, det skulle nog kunna vara intressant för mitt gamla jobb (som jag fortfarande sköter allt som har med datorer och nätverk att göra åt).
Det enda egentliga frågetecknet jag har är detsamma som några andra nämt, nämligen hur bra 2.5"-diskarna kommer stå pall?
Det sägs ju att de ska vara känsligare än 3,5", men ärligt talat vet jag inte själv...

Ursprungligen av nillon:

Se till att separera servrarna rejält bara, så att de är skilda av en brandvägg på något sätt.
Jag vill ju inte ha fritt blås mot min server bara för att grannen har klantat till sin, liksom.
Men det här låter intressant, det skulle nog kunna vara intressant för mitt gamla jobb (som jag fortfarande sköter allt som har med datorer och nätverk att göra åt).
Det enda egentliga frågetecknet jag har är detsamma som några andra nämt, nämligen hur bra 2.5"-diskarna kommer stå pall?
Det sägs ju att de ska vara känsligare än 3,5", men ärligt talat vet jag inte själv...

Se ovan angående brandvägg och VLAN, maskinerna kommer vara helt separerade ifrån varandra.

Angående 2.5" disken kan man väl konstatera att dom inte är optimala - jag rekommenderar alltid 3.5" Ultra320 SCSI hårddiskar för serverdrift om man vill ha stabilitet och lång livstid. Vi kommer erbjuda backupyta som extratjänst så att du kan hyra 10GB - 80GB på en backupserver dit du kan göra backup så ofta som du vill.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-01-14 16:03
Ursprungligen av Björnström:

Angående 2.5" disken kan man väl konstatera att dom inte är optimala - jag rekommenderar alltid 3.5" Ultra320 SCSI hårddiskar för serverdrift om man vill ha stabilitet och lång livstid.

Ja, men en sådan kan vara svår att få in i en Mac mini.
Vad kommer att gälla om en disk skulle krascha? Kommer den då att bytas ut gratis, installeras nytt "grundpaket" och man får lägga tillbaka sin backup, eller får man stå för en ny disk själv?
Och när kan man vänta sig en prislista?

Ursprungligen av nillon:

Ja, men en sådan kan vara svår att få in i en Mac mini.
Vad kommer att gälla om en disk skulle krascha? Kommer den då att bytas ut gratis, installeras nytt "grundpaket" och man får lägga tillbaka sin backup, eller får man stå för en ny disk själv?
Och när kan man vänta sig en prislista?

Bra fråga!

Burkarna täcks ju av garanti (vi kommer skriva av dom på 12 månader) så vi skickar iväg dom på service och ersätter den med en likadan. Om du valt att köra backup så är det ju bara att läsa in backupfilerna och köra vidare.

Jag väntar svar ang ytterligare IP-nummer innan vi publicerar en prislista.

Fick för övrigt levernsbeskedet "mitten på Februari" på våra maskiner.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-01-14 12:59

Hm, fråga kolon. Jag kanske missat det, men minst ett eget IP är väl planen iaf?

Japp, ett eget IP-nummer per maskin. Detta är något jag tittar på just nu eftersom vi inte har tillräckligt med nummer för en storsatsning på Mac mini hosting för tillfället.

Vi har köpt en 48-portars Gigabitswitch som levereras i eftermiddag och om vi hinner trycker vi in den i racket inatt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-14 13:45
Ursprungligen av Björnström:

Japp, ett eget IP-nummer per maskin. Detta är något jag tittar på just nu eftersom vi inte har tillräckligt med nummer för en storsatsning på Mac mini hosting för tillfället.

Vi har köpt en 48-portars Gigabitswitch som levereras i eftermiddag och om vi hinner trycker vi in den i racket inatt.

Du är medveten om att Mac minin bara har 10/100? Om det blir en försäljningssuccé med egna servrar så är antagligen 10/100 med Gigabit uplink billigare. Å andra sidan är det bättre att ta i för bra än för dåligt.

Ursprungligen av TERdON:

Du är medveten om att Mac minin bara har 10/100? Om det blir en försäljningssuccé med egna servrar så är antagligen 10/100 med Gigabit uplink billigare. Å andra sidan är det bättre att ta i för bra än för dåligt.

Jo, det visste jag. Vi har ju rätt mycket annat skrot i racket (tänkte lägga upp några bilder senare idag) som också behöver portar och gigabit kändes långsiktigt. Om det blir många Mac mini kommer vi troligen stacka den nuvarande switchen med 10/100 switchar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-15 13:34

Björnström, jag tror att jag liksom många gärna skulle se någon form av preliminär anmälan sen för mac mini hosting.
Hela paketet verkar mycket intressant. Det enda som just nu känns fundersamt är vilken prisnivå det kommer landa på och vad backuptjänsten kan komma att kosta.
Annars är jag nog redan att beställa en direkt.

Vi har ju någon månad kvar till leverans av maskinerna och jag vill göra det här rätt ifrån start. Vi möblerade om i racket igår och har som sagt gjort klart med en ny 48-portars switch som stödjer VLAN.

VLAN gör att varje maskin kan kommunicera utåt mot internet men dom kan inte nå dom andra maskinerna som står intill, det är en säkerhetsfråga. För den som vill ha flera maskiner är det möjligt att skapa ett eget VLAN för säg 1-5 maskiner så att dom kan tala med varandra i 100Mbit.

Vad gäller priserna tror jag att det kommer bli ett par olika paket riktade till privatpersoner eller småföretag som har olika trafikmängder och bindningstid.

Vad gäller backup vore det väldigt intressant att höra hur mycket yta ni beräknas behöva - vilket i sin tur hänger ihop med användningsområdet.

Vi har idag en 6x36.4GB Ultra320 SCSI RAID-5 backupyta för våra webhotellkunder (den har ca 160GB tillgänglig kapacitet) där vi själva kör backup på forumen, mac.se osv.

För Mac mini hotellet räcker det ju inte långt om folk vill ha backup på tiotals GB varje dag, därför skulle jag behöva titta på en större lösning som bygger på SATA-diskar. Magnus på Mullet.se kan ordna en bra lösning på upp till 14x400GB SATA i ett chassi och Xserve RAID är ett annat (om än dyrt) alternativ.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-15 18:02

Skulle tro för de behov jag ser idagsläget på en macmini server så räcker backup på 5gb i dagsläget kan ju iof vara bra att kunna ha en vias buffert utifall backuprutinen skulle spåra och plocka fel saker
en mac mini skulle användas främst för www sidor och databas och då tror jag man kan komma en bra bit på 5gb även om diskarna har kapacitet på 40 eller 80gb så kan det nog ta lång tid att fylla dom.

Men som tjänsteleverantör skulle jag nog räkna på att de som hyr egen mini nog kan behöva upp till halva diskkapacitetens yta för backup.
Så jag skulle nog råda på att räkna på 20 eller 40/maskin beroende på om du beställde med 40 eller 80gb diskar.

Sedan så är det väl upp till kunden att använda backupytan man hyr efter eget behov?

Någon kanske redan har länkat denna, men: http://www.macminicolo.net/

ingen aning om företaget bakom, postar mest länken eftersom det var runt samma ämne..

Ursprungligen av johan dansk:

Någon kanske redan har länkat denna, men: http://www.macminicolo.net/

ingen aning om företaget bakom, postar mest länken eftersom det var runt samma ämne..

Kul - dom gör ju exakt som vi faktiskt.

Jag la upp lite bilder ifrån vår mac-rack här:
http://99mac.se/vbindex.php?id=871

Ligger serverhallen i huset som det står telenor på som man ser från essingeleden (är det väl?)?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-17 22:14
Ursprungligen av Kristofer:

Ligger serverhallen i huset som det står telenor på som man ser från essingeleden (är det väl?)?

Nix, men det ligger rätt nära... (Om de nu inte flyttat skylten eller nåt.)

Ursprungligen av svinto_deluxe:

Nix, men det ligger rätt nära... (Om de nu inte flyttat skylten eller nåt.)

Ok

Det ligger i huset med MC-varuhuset vid Torsplan om jag inte missminner mig. (Jag bor ca: 200 m längre ner på gatan... )

Bevaka tråden