Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook G5 - ryktestråden

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 19:33

...ok...nästa tisdag, men va kan vi förvänta oss i prestanda o pris? stora eller små förändringar?

...har väntat med beställa ibook/powerbook sen julas o den 14 feb måste jag ha den i knät!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 19:36
Ursprungligen av patzy:

...ok...nästa tisdag, men va kan vi förvänta oss i prestanda o pris? stora eller små förändringar?

...har väntat med beställa ibook/powerbook sen julas o den 14 feb måste jag ha den i knät!

Om den uppdateras den 1 februari är chansen inte så stor att de lyckas leverera denna inom 2 veckor.

Ursprungligen av patzy:

...ok...nästa tisdag, men va kan vi förvänta oss i prestanda o pris? stora eller små förändringar?

Små förändringar. 1,5 och 1,67 GHz enligt rykten från Think Secret med flera. Osäkert på punkter som grafikkort och liknande, men man kan väl hoppas att saker och ting över lag blir lite snabbare, lite bättre.

Lägre pris vore förstås alltid trevligt, men det kanske inte är så troligt.

  • Medlem
  • 2005-01-25 22:14

om det blir lägre pris är bara ett plus för mig. Om dom däremot sätter dit ett 64mb radeon som det stod på macrumors istället så kommer jag köpa direkt

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Är det din PowerBook-beställning brevet gäller?

Svar ja. Se inlägg nr 84 i samma tråd.

Jag orkade inte vänta på en ny PB längre utan
beställde en imac istället.

  • Medlem
  • 2005-01-25 22:26

Inga rykten om högre upplösning, framförallt på 12" powerbook? Är den modellens enda(?) nackdel, enligt mig.

  • Medlem
  • 2005-01-25 22:33

jo kunde va fint med valmöjlighet men blir det inte att ta fram förstoringsglaset om man ska ha högre än 1024 på en 12" skärm?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-01-27 01:40

Vad händer egentligen? Känns lite trögt på ryktesfronten, vågar knappt hoppas på nästa tisdag heller :|

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 02:03

think secret

Bara undrar om hur ofta Think Secret brukar ha rätt när det gäller såna här rykten? Dom skrev ju att det senast skulle ske den andra februari. Om den inte kommer då. Får man vänta till G5:an då eller?

Ursprungligen av stigvig:

Vad händer egentligen? Känns lite trögt på ryktesfronten, vågar knappt hoppas på nästa tisdag heller :|

Man ska väl inte hoppas för mycket på rykten, överhuvudtaget, men jag håller ändå tummarna för nästa tisdag än så länge.

Ursprungligen av arkiku:

Bara undrar om hur ofta Think Secret brukar ha rätt när det gäller såna här rykten? Dom skrev ju att det senast skulle ske den andra februari. Om den inte kommer då. Får man vänta till G5:an då eller?

Det är inte bara TS som skriver om PowerBook, AppleInsider skriver:

PowerBook revisions imminent

Not only does Apple inventory data now clearly indicate an End-of-life to all current PowerBook offerings, but several tipsters tell AppleInsider that certain Apple retail stores have rid themselves all display models, leaving the PowerBook planograms vacant and awaiting fresh meat.

Patience.

Dagens priser i USA är 1399/1599 beroende om man är student eller inte. Frågan är vad de nya priserna kommer bli (förutsatt att det blir en uppdatering, t ex på tis samt nya priser).

Jag gissar på 1249/1399, mycket tack vare Think Secrets pris på 1399.

Vad tror ni?

rykte om G5 PB

http://www.theinquirer.net/?article=20920

vad tror ni om detta kan det vara en ledtråd att PB G5 e på g?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-27 10:10
Ursprungligen av Casper:

http://www.theinquirer.net/?article=20920

vad tror ni om detta kan det vara en ledtråd att PB G5 e på g?

Ja. en till...

Ryktet gör gällande att även PS3 kommer att ha samma processor...

Ursprungligen av Jonaz:

Ja. en till...

Ryktet gör gällande att även PS3 kommer att ha samma processor...

Nja, det är inte samma processor men de är släkt. The Cell är en väldigt speciell multicore-arkitektur som är helt inriktad mot spel och multimedia, och den är inte tänkt att användas i persondatorer. Dock är den baserad på Power-arkitekturen, precis som de PPC-processorer Apple använder, så man kan väl säga att de är kusiner.

Fett med samma processor i en spelkonsoll som i en RIKTIG dator
Måste ha en ps3 då

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-27 11:21

Ska det inte sitta en eller flera Cell-processorer i PS3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 08:35

Think Secret är den pålitligaste av Mac-ryktessidorna. Ta t.ex. en titt på deras facit till vad de trodde skulle komma på Mac World Expo här. Exakta datum däremot verkar svårare att pricka. De har inte sagt rakt ut att det skulle komma nya powerbooks på tisdag, utan bara "within the next month".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 17:15

Något är på gång känns det som:

http://www.theregister.co.uk/2005/01/27/apple_site_powerbook_g5/

Sedan:

"Number 7 on the list is Hypertransport, that well known technology used in AMD 64 chips and Power Macs," the publication says. "But perhaps the most interesting confirmation is that Hypertransport has a design win for the Apple PowerBook. This would appear to be confirmation that a G5 PowerBook is definitely turning up and that despite thermal problems, it is at least in the works."

http://www.appleinsider.com/article.php?id=857

Sedan detta:

Senast redigerat 2005-01-27 17:26
  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 17:48
Ursprungligen av Fredric:

Sedan detta:

Kikade men 1x1 pixel stora gif:ar är ju inte mycket att kika på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 18:07

hehe,,
Men Apple nämner iallafall Powerbook G5,, eller så har dom bara skrivit fel..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 19:16
Ursprungligen av Fredric:

hehe,,
Men Apple nämner iallafall Powerbook G5,, eller så har dom bara skrivit fel..

Kikade igen alldeles nyss, och då stog det G4:a
Verkar som om Apple kommer släppa en PB G5:a för att sedan bums ersätta den med en Freescale dubbel G4:a…

Ursprungligen av Fredric:

hehe,,
Men Apple nämner iallafall Powerbook G5,, eller så har dom bara skrivit fel..

vad som helst som man skriver efter .com/ så blir det det man skriver .gif och en bild 1x1 pixels.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:20

Jo, men jag begriper inte vart Atlas DMT kommer in i bilden
Luskar man runt Avenue A så blir man inte klokare
(Mer än att firmorna har "släktband")
Att på måfå prova annat än "switch" i url:en ger ju inte heller något.

Jag kommer aldrig bli någon bra privatdektektiv

  • Medlem
  • Gotland
  • 2005-01-27 18:47

Kommer inte nya pb:n snart!?
Jag hade tänkt att beställa en men hur länge ska man behöva vänta...
Känns ju lite onödigt att beställa den "gamla" modellen om det kommer en ny snart...
Kan inte vänta tills jag får den... det blir min första mac och då ska pc:n ut! Ska bli riktit skönt!

Alltså, PB g5 är ju liksom på väg, inget snack om saken, och det här ryktet ger oss inte direkt några vidare hintar om NÄR.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 20:57

Måste dom hålla på så där,, jag höll ju på att sätta ut en annons på min PB 17" :0

Ge oss bara ny PB nu!! Jag skiter i om det är G5 eller G4 bara nåt kommer. Det är inget fel på dagens modeller men när det gått åtta månader utan uppdatering så känns det bara inte som köpläge just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 23:06

Inte en chans att G5an kommer förens tidigast juni. Men en upp-hottat G4 skulle sitta väldigt fint.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 00:58

Vadå?

//F

Bevaka tråden