Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X är inte bra...

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
det här är väl juste?

ingen metall

Hur fick du till det där?

Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
det här är väl juste?

ingen metall

Väldigt trevligt. Hur, vad, var??

  • Medlem
  • 2003-11-04 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Safaris fönster har jag i samma size hela tiden, får inte webbsidan plats har de gjort fel, ta en annan sida

Riktigt skön attityd... Samma här funkar inte sidan för Safari, så tar jag en annan.. det finns ju några sidor därute att välja bland

den här lilla appen tar bort den borstade metall-looken, men behåller funktionaliteten i findern med möjlighet att dra i fönstren. den ändrar också looken i iCal.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21363

den här rackarn aquafierar iSync

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17926

och slutligen, för att aquafierar safari

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17776

jag kör också candybar för att ändra utseendet på systemikoner. har inte märkt av några konflikter med osx i någon av apparna. kör panther version 7b85.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
den här lilla appen tar bort den borstade metall-looken, men behåller funktionaliteten i findern med möjlighet att dra i fönstren.

Är det bara jag som gillar metall-looken? Hmm...

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Är det bara jag som gillar metall-looken? Hmm...

säkert inte, men många gör det inte (tex jag) och då är det skönt att kunna ändra lite. trist att apple inte slänger inte lite 'themes' i sina operativ.

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Är det bara jag som gillar metall-looken? Hmm...

Nej! Jag med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 13:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av sugplopp
den här lilla appen tar bort den borstade metall-looken, men behåller funktionaliteten i findern med möjlighet att dra i fönstren. den ändrar också looken i iCal.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21363

den här rackarn aquafierar iSync

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17926

och slutligen, för att aquafierar safari

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/17776

jag kör också candybar för att ändra utseendet på systemikoner. har inte märkt av några konflikter med osx i någon av apparna. kör panther version 7b85.

Bra länkar. Jag skulle dock vilja ha en total sammanställning av alla fina sajter som erbjuder leech av mjukisar som medgör themning (VM i anglosaxism där?). Dessutom är jag litet rädd för att modda mitt OS pga risken att eventuellt sabba några viktiga inställningar. Som typ om Apple släpper en uppdatering och densamma skriver över något viktigt som i sin tur gör att allt kraschar.

Det jag egentligen försöker skriva är:
* Vilka skins/themes etc är 'säkra' att installera.
* Finnes det något favorit-skin/theme/whatnot som ni kan rekommendera (förutom ovanstående länkar) för att få en superclean GUI-upplevelse utan äcklig borstad metall eller bevlade lensflares i motljus?

min erfarenhet av rena 'themes' är att de ställer till det med systemet. man håller inte på med themes utan att köra en tok-backup.

prylarna jag nämnde tidigare går in i paketen och fipplar lite med det rent visuella, ingen påverkan på systemet (mer än candybar - aldrig varit något problem).

det är bara att söka på vt efter aqua, metal, shadow, etc. så hittar man haxies. mitt system flyter fint just nu. inga problem alls.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-06 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Böckert
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Är det bara jag som gillar metall-looken? Hmm...

Nej! Jag med

Jag med - kan ändå tycka att det är lite win98 över det men det är genomfört på ett annat sätt. Aqua var grymt när det kom och jag lovprisade Apple som vanligt men i praktiken blev det för otydligt. Nu finns bara den taskiga scrolllisten kvar att gnälla på i de metallifierade apparna. (Har inte kollat in Pantern dock... blev de bättre där?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
Nu finns bara den taskiga scrolllisten kvar att gnälla på i de metallifierade apparna. (Har inte kollat in Pantern dock... blev de bättre där?)

Vad menar du med taskig skrollist? Är det för att pilarna ligger tillsammans eller ligger de separerade? Du vet väl att du kan ställa om det i Utseende? Eller har jag missförstått dig?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-06 14:14

Nä - jag tycker inte att det är ngt problem med pilarnas placering.

Det handlar mer om att hela funktionen är lite tvetydigt designad. IMO saknas det distinkta konturer, eller en liten metalliserad fönsterlist till höger (vilket kanske strider mot grundkonceptet).

Nu upplever jag som metallen är ett medvetet avsteg från aquas suddighet för att ge bättre kontakt för användaren - och scrolllisten är liksom en kvarleva som fortfarande pratar aquas formspråk.

Titta på ditt safarifönster. Metalltemat ger dig en mkt tydlig signal om programmets skärmyta och aktiva element - utom just scrolllisten vars vitgråa skuggade konturer hänger lite för sig själv.

Småsaker - jajjamän!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
Nä - jag tycker inte att det är ngt problem med pilarnas placering.

Det handlar mer om att hela funktionen är lite tvetydigt designad. IMO saknas det distinkta konturer, eller en liten metalliserad fönsterlist till höger (vilket kanske strider mot grundkonceptet).

Nu upplever jag som metallen är ett medvetet avsteg från aquas suddighet för att ge bättre kontakt för användaren - och scrolllisten är liksom en kvarleva som fortfarande pratar aquas formspråk.

Titta på ditt safarifönster. Metalltemat ger dig en mkt tydlig signal om programmets skärmyta och aktiva element - utom just scrolllisten vars vitgråa skuggade konturer hänger lite för sig själv.

Småsaker - jajjamän!

Jaha, då förstår jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-20 22:24

Vilken tidsmaskin, vilket språk och gudars skymning så arg jag var! Skämskudden åkte nästan fram.

Förlåt för allt...

Bevaka tråden