Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X är inte bra...

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-08-29 00:28

för ett par dagar sedan dök en polare upp i iChat, just när jag satt och lekte med fildelningsinställningarna. jag klickade i "pesonlig fildelning" och min afp syntes i inställningen, jag msg min polare över ichat, och vipps så hade han min utelade folder på sitt skrivbord. ett knapptryck och postande av en adress från mig.. och cmd-K och klistra in adressen räckte.. aldrig har det varit så enkelt och inutivt att sätta upp en fildelning, och framförallt inte över internet... Vi var båda helt chockade över hur smidigt det var.. att gå tillbaka till OS9 finns inte..

Citat:

quote:"att gå tillbaka till OS9 finns inte.."

Jag känner precis lika dant, att ha javakompilering direkt i dockan, möjlighet till vilket stort program som helst (typ Photoshop, Office m.m) i Applications och utmärkt kompabilitet och smidighet med både Windowsnätverk och Unixbaserade nätverk är guld värt.

Häromdagen så visade en kollega att han körde SUN Solaris via XFree, Win2000 via en remote client på nätverket och OS X lokalt på datorn. Helt otroligt när man tänker efter, gör det lika enkelt på en Windowsbaserad maskin så ska ni se hur kul det är att göra. Det är inte heller smärtfritt att göra det i OS 9, om det ens går.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 08:45

Jag kan hålla med om en del av kritiken men det hindrar ändå inte det faktum att jag blivit imponerad av OS X. Jag var definitivt en stor motståndare i början tills det började hända lite saker med hastigheten men nu när det är helt ok (men ej OS 9 fart tyvärr) så är det helt förtjusande. Det tog ett tag att komma in i men nu så kan jag aldrig tänka mig att gå tillbaka. Man känner sig lite ledsen de gånger man startar om datorn i 9 läge för att göra musik.

Jag kan inte sätta punkten på vad det är men OS X gör mig mer effektiv. I och med att jag arbetar på ett ganska stort företag så finns det ju väldigt mycket Windows servers och med Smb (och nu direkt i OS X!!!) så kan man komma åt Windows only ytor och det är en liten med dock så stor fördel.

Jag tycker Apple är på god väg men att de har en liten bit kvar. Men det piskar ändå OS 9 i mina ögon.

Tjo!

Lite annorlunda info bara: KDE Look.org är en site som har teman och ikoner till fönsterhanteraren KDE (finns framför allt till Linux, men även till OS X Darwin faktiskt). Ta en titt på de högst rankade themesen. De är bannemig nästan bara Aqua-wannabees. En STOR mängd människor tycker att Aqua är det vackraste som finns på en dator. Jag själv har aldrig sätt någonting liknande, trots att jag är GUI-bög som länge kört Linux och haft otaliga olika (väldigt snygga) teman.

De som inte tycker om Aqua tror jag har totalt fastnat i Classic Mac OS gråa utseende, som är knappt bättre än Winbloze.

Ciryon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-29 09:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
De som inte tycker om Aqua tror jag har totalt fastnat i Classic Mac OS gråa utseende, som är knappt bättre än Winbloze.

Ciryon

Det finns ju en tanke bakom det gråa utseendet. Om man tänker efter så ser det så ut på nästan alla operativsystem. Widgets ska inte vara i vägen helt enkelt och dom ska inte ta uppmärksamheten från innehållet.

Jag gillade Aqua i början, bara för att det var så annorlunda och mjukt. När jag OSX på min iMac så gick det inte att änvända pga kantutjämningen (och dålig monitor) - det kändes som om man hade synfel

Att ha kantutjämning i alla systemtypsnitt är inte motiverat, iallafall inte tills det finns skärmupplösningar på typ 300 dpi.

(och som sagt, slår man av kantutjämningen så blir kerningen katastrofal)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 09:40

Precis! Ett gränssnitt ska inte synas. Det ska ligga där i bakgrunden och stödja användaren osynligt, omärkligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-29 09:57

http://www.asktog.com/columns/034OSX-FirstLook.html

Intressant läsning om en tidig version av OSX och användbarhet.

(vissa saker är fixade i nya versioner av OSX)

Den i mina ögon överlägset mest välskrivna artikelserie om OS X är den som Ars Technicas John Siracusa skrivit. Han är kritisk på många punkter och motiverar sin kritik väl. Tyvärr har han inte skrivit något sedan 10.1 kom ut, men det är väl värt att läsas ändå:

http://arstechnica.com/reviews/01q4/macosx-10.1/macosx-10.1.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-29 10:15

Äntligen någon som är med mig igen! Tobot och mondo65, ni är med på min fem-i-topplista!!!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-08-29 10:26

Man kan ju alltid metallifiera sitt gränssnitt

http://homepage.mac.com/max_08/index_themes.htm

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Håller till stor del med. Det där med kantutjämningen är hur kass som helst.

Jag kan rekommendera detta tills apple skärper sig

:
http://homepage.mac.com/max_08/index_themes.htm

Kolla på smoothstripes Square 2.03

Till att börja med så gillar jag OS X. Den har gett mig mycket mer klös i min Cube G4 450MHz.

Men som sagt, man tycker att Apple kunde ha gett en lite mer valmöjligheter i OS:et. Såsom ta bort skugga, lägga till så att man kan fälla upp fönstrena, ta bort kantutjämningen mm.

Det jag tänkte fråga dig tobot var, upplever du din dator snabbare när du använder dig av smoothstripes Square 2.03?

/Sebastian

[ 29 Augusti 2002, 10:29: Meddelandet ändrat av: Sebastian ]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-29 10:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Organ:
Äntligen någon som är med mig igen! Tobot och mondo65, ni är med på min fem-i-topplista!!!

hehe

Huvudet på spiken:
"It is difficult to work on your own graphics when Apple´s graphics are constantly demanding your attention. If Apple is interested in regaining the professional market, it will need to supply a softer, more neutral "skin" than the aqua we´ve seen."

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-29 10:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Sebastian:
Det jag tänkte fråga dig tobot var, upplever du din dator snabbare när du använder dig av smoothstripes Square 2.03?

Näe, inte nu när jag kör Jaguar iallafall. Men jag tror läsbarheten blir bättre när aqua´s streck och transparens är borta.

VS.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 10:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Precis! Ett gränssnitt ska inte synas. Det ska ligga där i bakgrunden och stödja användaren osynligt, omärkligt.

Håller med! Därför använder jag inte OS 9. Eftersom det kraschar titt och tätt och börjar hacka så fort man gör mer än en sak med burken. Jag anser att man inte kan titulera OS 9 "gränssnittet" som omärkligt. Snarast extrem märkligt... Jag lovar att du märker när det kraschar för dig.

Igår jobbade jag med flera tunga jobb samtidig, det hade aldrig "funkat" med OS 9. Jag exporterade en stor film samtidigt som jag arbetade med ordbehandling och uppdaterade en hemsida. iTunes rullade dessutom på i bakgrunden. OS 9 hade tuggat fradga, och det hade jag med antagligen.

Sen att det går lite långsamt att uppdatera ett fönster och dyl sktr jag högaktningsfullt i... Och JA, OS X har flippat lite mycket på fruktkakan!

[ 29 Augusti 2002, 10:38: Meddelandet ändrat av: MrT ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 13:17

Men vi pratar om två olika saker på samma gång:

1) Den tekniska plattformen. Självklart är Mac OS X mycket bättre än 9 eftersom det har en sund och robust teknisk uppbyggnad. Fattas bara annat: det är väl ett minimikrav i dagens läge.

2) Gränssnittet, som har väldigt lite med det tekniska fundamentet att göra. Där behöver Apple jobba vidare en hel del...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 14:12
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men vi pratar om två olika saker på samma gång.

Ha... Det var ett ironist och retoriskt stilgrepp med dubbelskiftande mening och återkopplande "logik". M a o, utflykt i BS gränsladet från min sida.

Återgång till ämnet:
Så länge vi användare inte får ändra operativsystemets utseende fritt efter eget huvud, så lär vi aldrig bli nöjda. Och då är det tur att vi kör UNIX, för här finns det stora möjligheter till just detta. I dagsläget erbjuder OS X begränsade möjligheter till förändring. Skulle man inte gilla flippa-på-fruktkakan temat, så blir det ändå till att tugga och svälja snält.

Gulp... Fast nog har man svalt värre saker än det här, det var "ju" nyttigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-08-30 09:10

Om man längtar tillbaka till OS 9 kan man ju köra detta temat :

http://homepage.mac.com/max_08/themes/classicplatinum.htm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-30 10:14

Det där classic platinum temat räcker tyvärr inte så långt. Visst får man bort mycket av Apples reflektionskaskader och blobbar men en sak kvarstår dock: kantutjämning av text.

Satt framför datorn igår och tänkte att jag skulle ge Jaguar en chans till och startade upp i 10.2. Direkt när uppstartsrutan visade sig så förstod jag det hela hade inte blivit bättre bara för att jag fått smälta det hela en vecka. Det kände m a o fortfarande som om jag behövde glasögon.

Bootade med förskräckelse i min blick fort upp i OS 9 igen och märkte hur skarpa mina ögon verkligen är.

Fult med ett os som spelar ditt sinne ett spratt...

[ 30 Augusti 2002, 10:16: Meddelandet ändrat av: Organ ]

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-08-31 09:59

Är det säkert att du inte behöver en ny skärm

Ärligt talat så tycker nog jag att kantutjämningen inte stör utan tvärtom "mjukar" till utseendet lite. Nu har jag iofs en PB vilket innebär att skärmen i sig är väldigt "skarp". Om man sen sätter smoothingen på light och ej för tecken mindre än 12 så får du väl skärpa så det räcker? Du kan ju dra ner storleken på systemtypsnittet till 12 i Tinker så slipper du ju smoothingen i menyerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-11 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Du kan ju dra ner storleken på systemtypsnittet till 12 i Tinker så slipper du ju smoothingen i menyerna.

Äh... har du hört talas om begreppet kerning? Icke kantutjämnad text i OSX är bedrövligt att läsa. Förstår inte hur Apple kan låta användaren ha möjlighet att stänga av kantutjämningen utan att se över hur resultatet blir.

Herregud. Det är som att välja mellan pest eller kolera...

Det är en (er)känd bugg i ATS som orsakar problemen med textkerningen som jag förstått det.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 13:45

BUMP

Kan berörda herrarna kommentera sina åsikter såhär i eftehand?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Självklart går jag över till X - men inte förrän jag köper en ny Mac. Jag sade redan från början att jag skulle vänta till motsvarande version 3.0 - alltså 10.3 i Apples lustiga terminologi - innan ett byte kunde bli aktuellt. Det är ju precis lika omtumlande som när Berlinmuren föll, Sovjetunionen upphörde och kommunismen föll i Östeuropa. Ett systemskifte.

Det här var lite intressant, väntade du verkligen till 10.3? (:

Mondo: köp min TiBook

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-04 14:09

Wow! En gammal tråd tas upp på nytt. Fräsigt!

Jag jobbar sedan november förra året uteslutande i OS X (jo, burken som var på ingång kom inte att köra os 9) och tro det eller ej, men jag älskar det. I alla fall nästan. Jag har inte installerat Panther än men följt diskussionerna med spänning. Dock har jag provkört det lite grann så jag är inte helt ute och cyklar när jag rabblar mina åsikter. Det jag inte älskar är (fortfarande) följande:

1. Man kan fortfarande inte stänga av kanutjämning på ett tillfredsställande vis och ha en sjyst kerning på sina typsnitt i Findern.

2. Man kan fortfarande inte stänga av skuggor utan specialprogram. Inte heller kan man skapa 1 pixel tunna ramar runt sina fönster utan specialprogram.

3. Aqua är fortfarande för blobbigt även om jag tycker att man är på rätt väg med Panther.

4. Det går fortfarande segt att skala om fönster i jämförelse med os 9. Visst, det är en självklarhet eftersom os 9 inte skalar om fönster i realtid. Ja, ni vet vad jag menar. Som exempel vill jag ta min helt nyinköpta 15" AluBook och iPhoto. Man ska inte acceptera att det tar en smärre evighet att skala om ett fönster innehållandes tio thumbnails.

Men som sagt: Jag älskar OS X och kan inte tänka mig att gå tillbaks till OS 9 längre framförallt för att OS X har så mycket mer att erbjuda både i funktions- såväl som programväg. Sen är det ju skönt att Director till slut kom till OS X.

Om Apple hade låtit oss användare vara lite mer flexibla vad gäller inställningsmöjligheterna för systemets utseende så hade jag varit 100% nöjd. Nu är jag bara 90%.

Förresten... Finderfönsterna i Panther är gräsliga. Metall är fult och det tycker jag att ni också borde tycka, antingen bara för tyckandets skull eller för att visa att ni har god estetisk smak. Vill jag se metall köper jag en verktygslåda, inte ett operativsystem. Jag veeeeeeet... Det går att ta bort metallen med diverse tilläggsprogram. Men du ska inte behöva köra tredjepartsprogramvara för att vara nöjd med ditt system.

Tjat tjat...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Metall är fult och det tycker jag att ni också borde tycka, antingen bara för tyckandets skull eller för att visa att ni har god estetisk smak.

Bra argument.

Såhär i efterhand kan jag hålla med att Jaguaren (och allt innan) har kännts som en lång beta-testning av OS X. Men med Panther så börjar alla funktioner att trilla dit. Mycket kan bli bättre men nu är det en riktig fröjd att arbeta i OS X. Det tyckte jag med Jaguaren också, men som sagt...i dagsläget kändes den som en beta!

det här är väl juste?

ingen metall

  • Medlem
  • 2003-11-04 21:44

Jag känner mig lite obekväm i den här tråden. Saken är den att jag älskat X som en baby sen 10.1, burken har inte kraschat på över ett år, jag har i stort sett alla appar öppna samtidigt och tycker äntligen macen jobbar med mig istöllet för att vara ett hinder. Vant mig vid segheten, tydligen; när jag sätter mig på jobbets antika iMacar med 9.2 känns de nästan otäckt rappa.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-04 21:50

Jag kan inte fatta att ni tycker OS9 är rappt. Det är ju megasegt! Lite snabbare på att öppna och ändra storleken på fönster, möjligen, men hur ofta gör ni det egentligen?
Jag vet fan inte när jag klickade fram ett Finder-fönster senast, vad sjutton ska man med dem till? Möjligen om man måste flytta filer i mappstrukturen, men det är ju knappast något man gör varje dag, inte jag iaf.
Ändra storleken på fönster gör jag med gröna karamellen, då går det fort och blir stort och härligt
Safaris fönster har jag i samma size hela tiden, får inte webbsidan plats har de gjort fel, ta en annan sida

Bevaka tråden