Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden med alla rykten kring MWSF 2005

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-08 13:42

Någon som sett något om digitalt ljud ut via 3,5mm kontakten? En sak jag verkligen saknar inbyggd hos PB, och som skulle kunna få 12" PB att skilja sig mer från iBook.

Ursprungligen av ptolemy:

Kollade upp lite mer

Tackar för infon, det låter ju verkligen som en bra processor att stoppa i en PowerBook. Enda kruxet är väl det där med tillverkningen, vanligtvis brukar det dröja rätt länge från att en processor tillkännages till dess den verkligen sitter i en maskin...

Ursprungligen av Tim:

Någon som sett något om digitalt ljud ut via 3,5mm kontakten? En sak jag verkligen saknar inbyggd hos PB, och som skulle kunna få 12" PB att skilja sig mer från iBook.

Näe, jag har inte sett något sådant (det finns öht väldigt lite info om PB-uppdateringen tycker jag), men jag håller med om att det skulle vara en bra finess. Och perfekt för att skilja iBook och PB åt.

John Gruber skriver tänkvärt om stämningen mot Think Secret och dess rykten inför årets MWSF. Frågan är, varför stämmer Apple Think Secret? Och varför gör det det nu och inte efter MWSF?

Gruber tar upp en mycket intressant aspekt: Tänk om något av följande är sant:

• Priset på den skärmlösa konsumentmacen inte alls är så lågt som 499 dollar.
• Produkterna är inte alls redo att presenteras på MWSF.

I båda av ovanstående fall kan man klart se att Think Secrets rapportering faktiskt skadar Apple. Vi kan titta närmare på den första punkten. Gruber tar upp ett exempel som jag också tänkt på och som diskuterades väldigt intensivt här på 99mac när det var aktuellt: Priset på iPod mini.

Think Secret hade nämligen gått ut med att iPod mini skulle vara billig (100 dollar) vilket var totalt fel. De få som kunde tänka klart insåg att det knappast blir billigare när man gör en produkt mindre och att iPod mini var i högsta grad både prisvärd och rätt prissatt (när konkurrenterna kom ut med motsvarande produkter var det till samma pris som iPod mini eller ännu högre). Meningen med iPod mini var en mindre iPod, inte en billigare. Men massor av människor blev besvikna över priset på iPod mini eftersom de lurats att tro att den skulle bli en lågprisprodukt. Lurats av sajter som Think Secret.

Så vad händer om Apple släpper en skärmlös konsumentmac till ett pris av, säg, 799 dollar? Jo lika sant som att påven har en lustig hatt så kommer folk att skriva högljudda inlägg om hur dyr denna produkt är och att den inte alls är prisvärd. Eftersom alla är inställda på en produkt för 499 dollar. Tack vare ryktessajterna.

Nu säger jag inte att jag tror att någon av ovanstående punkter är sanna, men om dom är det så är det rimligt att det skadar Apple. De felaktiga ryktena skadar Apple mer än de korrekta.

Ursprungligen av Adrian B:

Så vad händer om Apple släpper en skärmlös konsumentmac till ett pris av, säg, 799 dollar? Jo lika sant som att påven har en lustig hatt så kommer folk att skriva högljudda inlägg om hur dyr denna produkt är och att den inte alls är prisvärd. Eftersom alla är inställda på en produkt för 499 dollar. Tack vare ryktessajterna.

Det där har ju jag hävdat i evigheter. Men folk blir bara sura när man rackar ner på ryktessajterna och de som tar det som står där för sanningar. För tro mig, det finns folk som inte är det minsta källkritiska.

(Tangentbord för 79kr var ingen bra ide.... Det låter som f-n när man skriver....)

Ursprungligen av Rickard A:

Det där har ju jag hävdat i evigheter. Men folk blir bara sura när man rackar ner på ryktessajterna och de som tar det som står där för sanningar. För tro mig, det finns folk som inte är det minsta källkritiska.

Jo, jag vet att du hävdat det. Fast i våra något hätska diskussioner om ryktessajterna så har väl frågan handlat om dom bara gissar eller har äkta källor. Att Think Secret har rätt väldigt ofta är det ingen tvekan om och att de verkligen har källor (och inte bara fabricerar allting) är ganska klart (även Gruber skriver detta). Men då och då verkar de (eller kanske deras källor) fylla i med gissningar (som priset på iPod mini) och då är det illa [för Apple].

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, jag vet att du hävdat det. Fast i våra något hätska diskussioner om ryktessajterna så har väl frågan handlat om dom bara gissar eller har äkta källor. Att Think Secret har rätt väldigt ofta är det ingen tvekan om och att de verkligen har källor (och inte bara fabricerar allting) är ganska klart (även Gruber skriver detta). Men då och då verkar de (eller kanske deras källor) fylla i med gissningar (som priset på iPod mini) och då är det illa [för Apple].

Den gamla godingen ja. Men det är inte det enda jag sagt gällande ryktessajterna. Det är dock skönt och se att du ändå är inne på samma spår som jag, rykten kan även skada och folk blir faktiskt arga på APPLE när ryktena inte infrias. Nu är det inget som går att komma ifrån även om Apple stämmer nån sajt kommer ryktena flöda, mer men oftast mindre sanna. Det har ju sin charm men kan bli rätt tröttsamt också.

En sajt som förövrigt är riktigt riktigt kass är macosrumors.com .

  • Oregistrerad
  • 2005-01-09 00:40

Allvarligt talat, jobbar man under ett NDA-kontrakt ska man inte läcka. Så enkelt är det. Faktiskt. Självklart ska man stå till svars om man spridit information.

Å andra sidan blir man lätt blind om man har all information, och avslöjar kanske detaljer man trodde var kända. En del läckor är nog rena misstag.

Jag tror och hoppas att jag aldrig har läckt!

Ursprungligen av fred123:

Allvarligt talat, jobbar man under ett NDA-kontrakt ska man inte läcka. Så enkelt är det. Faktiskt. Självklart ska man stå till svars om man spridit information.

Jo, men det intressanta i detta fall (och det kanske borde diskuteras vidare i den här tråden istället) är att det är sajten som publicerade ryktet som de vill åt, inte den som bröt sin NDA. Tanken är kanske, spekulerar Gruber, att Think Secret ska vika sig för att de inte kan klara rättegångskostnaderna och därmed lämna ut sina källor.

Think Secret publicerade för några dagar sedan mera info om iPod flash:

Apple's long-rumored flash-based iPod will be introduced at Macworld Expo in 1GB and likely 2GB versions, Think Secret has confirmed. Various details regarding the device have emerged days before Apple CEO Steve Jobs is set to unveil the tiny music player during his keynote address.

Rapidly falling flash prices have enabled Apple to buy 1GB modules from Samsung at a relatively low cost, sources report, which in turn will allow Apple to sell the device for $149. Sources have also suggested that a 2GB version, packing two tiny 1GB flash modules, may sell for $199.

Läs mer här: Road to Expo: Flash-based iPod days away

I tråden om iPod micro spekulerades det mycket om en skärmlös iPod vilket jag (och många andra förstås) inte trodde på. Om Think Secret har korrekta uppgifter verkar vi få rätt, för det står att den ska ha en skärm:

...and that it will feature a screen that is the same width as the iPod mini's but two lines shorter.

De flesta trodde väl också att det inte skulle komma något under 1 GB och det verkar ju stämma också. Intressant är detta inlägg från kendoka där han förutspådde samma storlekar och priser som Think Secret nu skriver om. (Fast han skriver också om PB G5 och det tror jag fortfarande inte på.)

(Hmm, det här börjar likna tråden där Adrian skriver alla inlägg... :rolleyes: )

Adrian du kanske skulle bli ryktes redaktör?

Ursprungligen av Martin Björkdahl:

Adrian du kanske skulle bli ryktes redaktör?

Näe, jag har provat på redaktörsrollen och jag var inge bra på det. Jag gör intensiva punktinsatser istället

Ursprungligen av Rickard A:

Den gamla godingen ja. Men det är inte det enda jag sagt gällande ryktessajterna. Det är dock skönt och se att du ändå är inne på samma spår som jag, rykten kan även skada och folk blir faktiskt arga på APPLE när ryktena inte infrias.

Jo, det är nog det största problemet med ryktessajterna.

Ursprungligen av Rickard A:

En sajt som förövrigt är riktigt riktigt kass är macosrumors.com .

Ja när det gäller den sajten så tror jag på allvar att allting är påhittat (pårökt), den har haft så mycket fel under så lång tid. Det var en av de allra äldsta macryktessatjerna, men det var flera år sedan jag slutade läsa den.

Jag tänkte starta en omröstning inför vad folk tror kommer att hända imorgon. Här är de rykten och spekulationer som förekommit, både de som har brett stöd från många källor och de mer fantasifulla. Innan jag startar omröstningen tänkte jag kolla om jag missat något. Här är min lista:

• iPod "micro" UTAN skärm (ja, det finns flera som trott på detta)
• iPod "micro" med skärm 1 GB
• iPod "micro" med skärm 2 GB
• PowerBook G4 med freescaleprocessorn
• PowerBook G4 med annan processortyp
• PowerBook G5
• Skärmlös konsumentmac (även kallad "huvudlös iMac")
• Asteroid, audio breakout box för GarageBand
• iLife '05
• iWorks '05 med Keynote 2 och "Pages"
• PowerMac G5 i ny version

Är det något mer jag borde ha på listan? Det behöver inte vara baserat på något stort rykte eller liknande, bara något som varit på tapeten på ett eller annat sätt (PowerMac G5 är t.ex. något som borde uppdateras rätt snart, men ingenting tyder på att det skulle hända imorgon - men om nån ändå tror det ska de förstås få rösta på det). Jag har medvetet inte tagit med "iHome" eftersom det enligt alla är en solklar fejk.

Ursprungligen av Adrian B:

• PowerBook G4 med freescaleprocessorn
• PowerBook G4 med annan processortyp

Jag tror både MPC7447A och MPC7448 är freescaleprocessorer. Så det blir kanske lite förvirrat

Nytt chipset för Powermac?

www.articasemi.com/page1.html

PCI-Express, DDR 2, SATA-2, Dubbla dubbla PowerPC ?

Hmm.

Ursprungligen av Leftrustle:

Nytt chipset för Powermac?

www.articasemi.com/page1.html

PCI-Express, DDR 2, SATA-2, Dubbla dubbla PowerPC ?

Hmm.

*dregglar*:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-10 13:18
Ursprungligen av Leftrustle:

Nytt chipset för Powermac?

www.articasemi.com/page1.html

PCI-Express, DDR 2, SATA-2, Dubbla dubbla PowerPC ?

Hmm.

Hur är det! 10.3 har inte stöd för dual-core processor men 10.4 ska ha det? Alltså inga dual-core maskiner om inte också Tiger släpps lös!

Borde kanske sökt i forumet först.....

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 13:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Nytt chipset för Powermac?

www.articasemi.com/page1.html

Hårigt...

"Give it to me baby"

Jag har ytterliggare en punkt till min lista:

• Ny billig skärm (att köpas till den skärmlösa konsumentmacen).

Ursprungligen av ptolemy:

Jag tror både MPC7447A och MPC7448 är freescaleprocessorer. Så det blir kanske lite förvirrat

Ah, där ser man hur påläst jag är Så alternativen är att vi har en hastighetsökning på den nuvarande, en ny single core-processor (MPC7448) eller (inte så troligt) en dual core-variant? Såhär alltså:

• PowerBook G4 med "speedbump" endast (1,6-1,7 GHz)
• PowerBook G4 med ny single core-processor (MPC7448 eller?)
• PowerBook G4 med ny dual core-processor

Ursprungligen av Leftrustle:

Nytt chipset för Powermac?

www.articasemi.com/page1.html

PCI-Express, DDR 2, SATA-2, Dubbla dubbla PowerPC ?

Intressant. Ser att MacNN skriver följande:

aRTiCA Semiconductor forthcoming System on Chip (SoC), which could provide the basis for the next generation Macintosh, incorporates native PCI Express and eliminates all legacy interfaces (including HyperTransport) as well as provides dual Front Side Busses (FSBs) for 2-way and 4-way (dual core PowerPC) processing

Det låter som något som fortfarande ligger en bit in i framtiden, eller?

Senast redigerat 2005-01-10 14:34
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har ytterliggare en punkt till min lista:

• PowerBook G4 med liten "speedbump" endast
• PowerBook G4 med ny dual core-processor

Exakt, fast MPC7448 är inte en dual core processor :D. Dual vore processorn ligger ännu längre bort i tiden. Om du skriver så här så blir det ju heltäckande.
• PowerBook G4 med liten "speedbump" endast
• PowerBook G4 med ny typ av G4-processor

Ursprungligen av Adrian B:

(När jag läste på lite mera så verkar det framstå allt klarare att det troligen inte blir MPC7448 i nästa PowerBook, det verkar tyvärr ligga månader-halvår bort.)

Håller med.
Dessutom har alla rykten hitils involverat processorer på 1,67GHz, vilket omöjligt kan vara MPC7448 då den har 200MHz bus och altså borde ligga på hela GHz-tal.

Ursprungligen av ptolemy:

Exakt, fast MPC7448 är inte en dual core processor :D. Dual vore processorn ligger ännu längre bort i tiden. Om du skriver så här så blir det ju heltäckande.
• PowerBook G4 med liten "speedbump" endast
• PowerBook G4 med ny typ av G4-processor

Håller med.
Dessutom har alla rykten hitils involverat processorer på 1,67GHz, vilket omöjligt kan vara MPC7448 då den har 200MHz bus och altså borde ligga på hela GHz-tal.

He, du hann svara innan jag skrev om inlägget för femtioelfte gången, jag insåg att MPC7448 inte alls är dual core

Jag kör på din linje, glöm mitt redigerade inlägg ovan.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-10 14:34

"Life is Random"???

Ursprungligen av Pär:

"Life is Random"???

Du syfter på det här antar jag: Flash iPod: 'Life is Random'?

We cannot show the images of the new iPod because we were forced to delete them from our cameras, but we can describe it. It is without any screen (that's maybe because the slogan is "Life is random!"), small, with a shape more vertical than the other iPod. The color is white, and it seems like a small remote control that fits confortably in a single hand.

Låter skumt...

Låter väldigt skumt! Om bilden togs på öppen gata så har inte apple någon rättighet att kräva att fotografen ska deleta bilder på sin kamera.

Bilden är inte tagen på öppen gata - den är bara förvanskad, men det ser ut att vara i en mässhall.

Ursprungligen av scooterbabe:

Bilden är inte tagen på öppen gata - den är bara förvanskad, men det ser ut att vara i en mässhall.

Jo, den är tagen utifrån. Man ser det bättre på dom andra bilderna.

Ursprungligen av scooterbabe:

Bilden är inte tagen på öppen gata - den är bara förvanskad, men det ser ut att vara i en mässhall.

Det är Moscone (stavning) Center. Jag var där utanför för drygt ett år sen, åkte hem två dagar innan MWSF-04.

Ursprungligen av wrongturn:

Låter väldigt skumt! Om bilden togs på öppen gata så har inte apple någon rättighet att kräva att fotografen ska deleta bilder på sin kamera.

Det var bilder de tagit där inne som de var tvungna att radera, enligt vad de skriver på sidan:

Those are the photos we have taken from outside the Moscone Center. The others we have taken, from inside, are not available because of an explicit request from the staff working on the site.

Det ser även ut som en iPodreklam i färgerna.

Spänningen stiger - Think Secret skriver nu så här: "With less than 24 hours before Apple delivers what is expected to be one of the biggest series of Macworld Expo announcements in recent history…"

Kunde egentligen vara dukat för en massa besvikelser, men några godbitar får vi säkert.

Bevaka tråden