Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden med alla rykten kring MWSF 2005

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MartinT:

Det är bara att sitta med sin ibook eller powerbook i soffan och välja
och vraka i sitt itunes bibliotek.

Jag hoppas att du skämtar, även om jag har en 12" pbook och den är liten och smidig skulle jag dock aldrig sitta med den i mitt knä enbart för att mysa med musik, samt att alla inte har en pbook eller ibook att tillgå.

Nej jag är rätt övertygad om att Apple har diskuterat detta när de skapade Airport express men antagligen finns det en hake när de ännu inte kommit med något bra alternativ. Som det är idag är Airport express en halvfärdig produkt och eftersom det finns rykten om någon ipod variant med wifi, och att de sökt folk med kunskaper kring trådlöst så är jag nästan övertygad om att något kommer, frågan är bara när Apple tycker att en sådan produkt är mogen för marknaden. Tydligen är intresset eller efterfrågan ej så stor när de flesta tycker att man ska sitta med en dator osv i knät, eller köpa halvfärdiga liknande produkter på marknaden.

Men eftersom Apple (S. Jobs) inte vill se en dator i vardagsrummet så är denna variant det enda som skulle göra att inte Apple är helt borta när det gäller mediacenters.

Men detta kommer nog inte på MWSF2005 iallafall - tyvärr för min del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-28 19:17
Ursprungligen av draags:

jo den varianten finns kanske men nu pratar jag också om att ha möjligheten att kunna styra itunes osv från soffan utan att behöva springa i trappan varje gång man ska byta låt. Jag vet att det finns varianter på detta, men inga som med ett snyggt gränssnitt visar vilka låtar som finns.

Om någon vet något liknande - show me, and i buy it - now

denna?
http://www.keyspan.com/products/usb/urm17a/

du kan inte se låtarna, men väl byta från soffan...

//j

Ursprungligen av johelo:

denna?
http://www.keyspan.com/products/usb/urm17a/

du kan inte se låtarna, men väl byta från soffan...

//j

Tack för ännu en länk till en produkt som än en gång visar att Apple borde göra något som visar vart skåpet ska stå. Att inte kunna se sina låtar är som att vara blind och bläddra i cd pärmen och hoppas man hittar rätt skiva.

Vilket datum är MWSF?
??/01 -05

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 18:14

10-14

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-26 12:27

Hej alla och god fortsättning.
Jag har varit på turné i en och en halv månad och inte hängt med så bra, men är fortfarande grymt sugen på ITMS som alla ni andra. Är det någon som hört ryktas om detta inför MWSF??

  • Oregistrerad
  • 2004-12-26 18:01
Ursprungligen av Kronér:

Hej alla och god fortsättning.
Jag har varit på turné i en och en halv månad och inte hängt med så bra, men är fortfarande grymt sugen på ITMS som alla ni andra. Är det någon som hört ryktas om detta inför MWSF??

Inga rykten om ITMS den 11 jan. som jag vet. Däremot fick jag höra av en musikproducent som jag träffade på en jullunch hos gemensamma bekanta idag att Sverige vägrar gå med på "ursprungslandsmoms" (Dvs. moms enl. Luxenburg-modellen) när det gäller ITMS och att det var den egentliga orsaken till avsaknad av denna tjänst i Sverige. Om det är sant (han verkade mycket säker på sin sak) lär det dröja lång tid. Jag skulle tro att det krävs minst åtalshot från EU mot Sverige innan finansministern släpper taget om den svenska momsen. Det kanske till och med krävs fällande dom i EU domstolen. Vad tror ni är rimligt för det? ITMS sverige 2006?

Ursprungligen av kjelle:

Inga rykten om ITMS den 11 jan. som jag vet. Däremot fick jag höra av en musikproducent som jag träffade på en jullunch hos gemensamma bekanta idag att Sverige vägrar gå med på "ursprungslandsmoms" (Dvs. moms enl. Luxenburg-modellen) när det gäller ITMS och att det var den egentliga orsaken till avsaknad av denna tjänst i Sverige. Om det är sant (han verkade mycket säker på sin sak) lär det dröja lång tid. Jag skulle tro att det krävs minst åtalshot från EU mot Sverige innan finansministern släpper taget om den svenska momsen. Det kanske till och med krävs fällande dom i EU domstolen. Vad tror ni är rimligt för det? ITMS sverige 2006?

Helt ärligt så tror jag inte ett dugg på din vän. Om det nu är så, varför finns det då andra nerladdningstjänster i Sverige? MS lanserade sin via CDON och sen har vi homedownloads.se.

Nääh, struntsnack säger jag.

Ursprungligen av Rickard A:

Helt ärligt så tror jag inte ett dugg på din vän. Om det nu är så, varför finns det då andra nerladdningstjänster i Sverige? MS lanserade sin via CDON och sen har vi homedownloads.se.

Vad har det med saken att göra, de låter väll sina kunder betala moms i Sverige.
Grejen är väll att Apple vill att deras kunder ska betala moms i annat land för att kunna hålla jämna priser i hela Europa.
Så det är ju inte samma sak.

Ursprungligen av Chaosstar:

Vad har det med saken att göra, de låter väll sina kunder betala moms i Sverige.
Grejen är väll att Apple vill att deras kunder ska betala moms i annat land för att kunna hålla jämna priser i hela Europa.
Så det är ju inte samma sak.

Jaså. Men de har ju i alla fall lyckats börja sälja musik i Sverige som inte är så mycket dyrare än den på ITMS. Och sannolikt inte dyrare än vi svenskar får betala när ITMS väl kommer hit. Dessutom har ju Apple redan misslyckats med att hålla jämna priser i Europa eftersom britterna betalar mer än EURO-länderna.

Så att det skulle vara orsaken tror jag definitivt inte på.

Ursprungligen av Rickard A:

Jaså. Men de har ju i alla fall lyckats börja sälja musik i Sverige som inte är så mycket dyrare än den på ITMS. Och sannolikt inte dyrare än vi svenskar får betala när ITMS väl kommer hit. Dessutom har ju Apple redan misslyckats med att hålla jämna priser i Europa eftersom britterna betalar mer än EURO-länderna.

Så att det skulle vara orsaken tror jag definitivt inte på.

Nej, jag tror heller inte att det är orsaken.
Men din motfråga lät för enkel och hade faktiskt inget sakligt i sig.
Det är ju inte helt uteslutet att kjelles kontakt faktiskt har rätt, även om det inte är troligt till enda orsak.

Sen till att britterna fick iTMS, beror helt enkelt på att de är just britter.

Sen har vi ju faktiskt Poplife.se också. Det är alltså 3 st som lyckats hålla samma eller lägre priser än ITMS trots den svenska momsen. Så det faller ju på sin orimlighet.

Ursprungligen av Rickard A:

Sen har vi ju faktiskt Poplife.se också. Det är alltså 3 st som lyckats hålla samma eller lägre priser än ITMS trots den svenska momsen. Så det faller ju på sin orimlighet.

Jo fast Apple verkar ju vara stenhårda med marginalerna. Det vart ju ett jävla liv iom eventuell prissättning på Bandaid låten t ex. Så man kan ju tänka sig hur det kan fungera med hela länder och pris vs vints osv…

Det är nog en hel del som ligger bakom Apples beslut att inte ge Sverige iTMS än. Men förhoppningsvis får vi det innan 2005 är till ända.
Jag tycker att en lösning där vi betalar i Euro faktiskt kan vara okej. Jag behöver inte se Kr då jag ska handla musik via webben.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jo fast Apple verkar ju vara stenhårda med marginalerna. Det vart ju ett jävla liv iom eventuell prissättning på Bandaid låten t ex. Så man kan ju tänka sig hur det kan fungera med hela länder och pris vs vints osv…

det handlade ju inte om Apples marginaler utan om att Bandaid ville att den skulle kosta dubbelt mot alla andra ITMS låtar för att den inte skulle konkurrera prismässigt för mycket mot CD versionen. Nu löstes iofs det hela relativt smidigt ändå.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-27 10:01
Ursprungligen av Rickard A:

Sen har vi ju faktiskt Poplife.se också. Det är alltså 3 st som lyckats hålla samma eller lägre priser än ITMS trots den svenska momsen. Så det faller ju på sin orimlighet.

Rätta mig om jag har fel, men har inte de tre tjänsterna ett begränsat urval av artister och låtar jämfört med iTMS? Saken är väl att iTMS har lyckats ena ganska många av de stora bolagen och kan erbjuda en volym som gör att de kan hålla ett visst pris.

Jag förstår att Apple inte släpper loss tjänsten med mindre än att varje land går med på samma avtal som alla andra.

Tråkigt men...

Jag blir en fattig man när iTMS väl öppnar sina portar här.

  • Medlem
  • 2004-12-26 23:55

jag hoppas att de släpper en ipod photo 20gig

Ursprungligen av Addex:

jag hoppas att de släpper en ipod photo 20gig

Förhoppningsvis får vi se färgskärm över hela iPod linjen i framtiden, frågan är dock om de ska behålla namnet iPod Photo då? Var kanske dumt att döpa den till det.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 00:43

Kommer det att sändas över nätet från mwsf?

Det är skivbolagen i Sverige som sätter käppar i hjulen, än så länge

Ok detta är inget rykte men jag undrar bara vart är Apple när det gäller mediacenters?

Just nu finns det två aktörer - (kanske fler) Wellton Way och vår kära Microsoft.

Men varför inget Apple alternativ?

Borde de inte göra något? och varför väntar de? Har de någon anledning tror ni till detta?

Eller kan det tänkas komma något inom snar framtid som är wow, att vi tänkt på det?

Ursprungligen av draags:

Ok detta är inget rykte men jag undrar bara vart är Apple när det gäller mediacenters?

Just nu finns det två aktörer - (kanske fler) Wellton Way och vår kära Microsoft.

Men varför inget Apple alternativ?

Borde de inte göra något? och varför väntar de? Har de någon anledning tror ni till detta?

Eller kan det tänkas komma något inom snar framtid som är wow, att vi tänkt på det?

Steve har ju redan avfärdat det. Datorn hör inte hemma i vardagsrummet eller nåt. Å andra sidan hade han fel om MP3-revolutionen i början men det är ju uppstyrt sen i eftehand.

Får hoppas han ändrar sig om mediacenters snart för det är något jag verkligen vill ha. Har börjat kolla på billiga PC för att ha som PVR (inte ett riktigt mediacenter alltså) och det är inte svårt att hitta men programmen man använder är ju inte snygga.....

Så hoppas hoppas....

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 18:45

Vad lägger ni in i definitionen av mediacenter?
(Tycker mest "wellton" - har det något med gamla bärbara datorer som såldes med lättklädd fruga att göra? aka. lap power - verkar vara gammal skåpmat. Men det kan ju hända att jag missat det väsentliga )

Ursprungligen av Pär:

Vad lägger ni in i definitionen av mediacenter?
(Tycker mest "wellton" - har det något med gamla bärbara datorer som såldes med lättklädd fruga att göra? aka. lap power - verkar vara gammal skåpmat. Men det kan ju hända att jag missat det väsentliga )

Lappowers affär på Sveavägen var en av Sveriges bästa och största datoraffärer någonsin sett till utbud och hands on möjligheter. De hade ju nästan allt i Mac och PC väg. Tyvärr så var väl personalen och priserna kanske inte de bästa. Men synd att de slog igen.

Welltons lösning är ganska smidig men ser ganska amatördesignad ut. Finns andra PC mediacentervarianter gratis och snart borde väl Applealternativet komma om Apple menar allvar med sitt hubbtänkande.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 18:59
Ursprungligen av Errol Garner:

Finns andra PC mediacentervarianter gratis och snart borde väl Applealternativet komma om Apple menar allvar med sitt hubbtänkande.

Menade mer - vad finns det på en "pezemediacenter" som man inte kan ha på sin Mac idag om man orkar?

Ursprungligen av Pär:

Menade mer - vad finns det på en "pezemediacenter" som man inte kan ha på sin Mac idag om man orkar?

Jo men det är ju just det. Ska man ha ett sjusst "macmediacenter" får man ju lägga ut säkert 20000kr som funkar halvdant medans en liten pc med mediacenter kostar under hälften och är en färdig lösning.

Nya Windows media center 2005 är ju riktigt kul att använda.

Sen finns det ju alltid en ovilja bland macare mot saker som Apple inte var först med.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 19:30
Ursprungligen av Rickard A:

Jo men det är ju just det. Ska man ha ett sjusst "macmediacenter" får man ju lägga ut säkert 20000kr som funkar halvdant medans en liten pc med mediacenter kostar under hälften och är en färdig lösning.

Det gällde ju för sådanadär mediacenter som siemens nixdorf sålde för tre år sedan oxå.
Dom går ju bara använda som dörrstopp idag…
Hade det varit en "riktig" dator med påbyggda funktioner så kunde det ju i vart fall dugt satt ha som dator
[Hur är det med shuttlarna idag, dom som det var sånt "buzz" runt för dryga året sedan? Dom finns ju att köpa ännu, men det verkar inte vara någon begeistring längre… Känns lite "Pippin" ]

Ursprungligen av Pär:

Det gällde ju för sådanadär mediacenter som siemens nixdorf sålde för tre år sedan oxå.
Dom går ju bara använda som dörrstopp idag…
Hade det varit en "riktig" dator med påbyggda funktioner så kunde det ju i vart fall dugt satt ha som dator
[Hur är det med shuttlarna idag, dom som det var sånt "buzz" runt för dryga året sedan? Dom finns ju att köpa ännu, men det verkar inte vara någon begeistring längre… Känns lite "Pippin" ]

Shuttle och de andra PC-kubarna säljer ju fortfarande mycket bra och de flesta PC mediacenters är ju riktiga datorer. Det var en grov miss av Apple att lägga ned sin Cube tillverkning en Cube med TV kort och mediaskin/funktioner hade ju varit klockren.

Ursprungligen av Pär:

Menade mer - vad finns det på en "pezemediacenter" som man inte kan ha på sin Mac idag om man orkar?

Det mesta finns väl men integreringen saknas. Ett iMediaCenter vore ju inte helt fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-28 19:33
Ursprungligen av Errol Garner:

Det mesta finns väl men integreringen saknas. Ett iMediaCenter vore ju inte helt fel.

I "vanliga" fall är det ju tvärt om
[Mac:ar är alldeles för integrerade och färdigtänkta…]

Personligen bryr jag mig inte för fem öre (jag är en ljudmänniska) men man kan ju inte få både och…

Ursprungligen av Pär:

men man kan ju inte få både och…

Jo det kan man när det är valbart.

Bevaka tråden