Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leveranstider på uppdaterade Ibooken

Tråden skapades och har fått 236 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 13:59

Nu verkar datorn vara på väg. Hoppas den kommer denna vecka.

Status enligt nedanstående:

03 dez 04 30 60 departed from product source Apple, Taiwan
03 dez 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
03 dez 04 32 05 Flight Booked KN Taipei
03 dez 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan
03 dez 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan

Sant :-)

Ursprungligen av ekoli:

m_beckman: Är det sant? Min Kuehne Nagel logg ser precis ut som din. Skillnaden ligger i att TNT inte hittar mina grejer, varken data systemet eller telefonisten i kundtjänst.

Det är bara att hoppas att paketet kommer.. Ligger hemma och är sjuk och skulle gärna leka lite med en iBook nu!

Apple Store har nu sagt att den ligger i tullen i Luxemburg och kommer nog inte att kunna levereras förens tidigast fredag... usch.. surt!

Japp det är sant. Är faktiskt själv förvånad över hur fort det gick, hade räknat med att det skulle ta tre veckor att få den så att jag skulle få den efter tentorna, men nu kom den ju tidigare. Undrar om CSN godtar ny iBook som anledning till att man inte tagit sina poäng...

  • Medlem
  • 2004-11-24 13:00
Ursprungligen av nubi:

Du verkar ha tre val då som jag ser det, uppdatera IE, ring/maila Apple eller vänta, den dyker säkert upp snart....

Nu lyckades jag.

Det står
Activity Location Date / Time (GMT)
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 17 Nov 2004 05:00
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 22 Nov 2004 11:42

Och på Kuehne:
22 nov 04 30 10 departed direct Apple, Taiwan
18 nov 04 32 05 Flight Booked KN Taiwan
18 nov 04 30 60 departed from product source KN Taipei
18 nov 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
17 nov 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan
17 nov 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

När kan man börja söka på TNTs sida?

Hur många dar till kan man räkna med? Har det lite krisigt....måste resa iväg på tisdag morgon, så den måste komma senast på måndag. Det är bara 3 arbetsdagar det. Vad tror ni?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 08:26

Kollade precis vad Apple store egentligen lovar (var har ni fått 3 dagar ifrån?) så här står det på deras sida om Försäljningsvillkor:
(http://promo.euro.apple.com/promo/helpmenu/se/salespolicies.html#Anchor-44591)

6. Leverans

6.1 Vi levererar endast Produkter till adresser inom Sverige.

6.2 Vi levererar Produkterna till ditt kontokorts faktureringsadress, som anges på din Orderbekräftelse, såvitt inte annat avtalats.

6.3 Vårt transportföretag kommer att leverera Produkterna till dig under arbetstid, Måndag till Fredag.

6.4 Vårt mål är att leverera Produkterna inom 21 dagar från datumet för Orderbekräftelsens utfärdande. Om vi inte kan leverera Produkterna till dig inom 30 dagar från utfärdandet av Orderbekräftelsen, har du möjlighet att avbeställa Produkterna.

6.5 Äganderätten och risken för förlust av produkterna övergår till dig vid leverans av produkterna.

På Applestore står det antigen, beroende på konfiguration, skickas vanligen inom 24 timmar el 4 dagar. Jag beställde alltså den 3:e nov, den 18:e levererades den till flygplatsen i Taiwan. Beställningen gick genom en lokal återförsäljare så något strul med pengar som skall dras är det inte tal om. I realiteten alltså 15 dagars byggtid. Varför försvara Apple när dom i stort sett lovar en byggtid på 4 dagar (förrutom i det finstilta). Jag är inte jättebrydd, men det hade varit mindre tradigt om dom skrev 15 dagars byggtid istället för i mitt fall 3 dagar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-11-24 08:47

Jo, det tar ju tid har jag märkt.
Läser man det finstilta så står det ju en sak, men vid beställningen en annan, vid leveransbekräftelsen en tredje. Sminka det lite fin och säga skickas vanligen inom 3 dagar. Då är ju inte första reaktionen "3 dagar = 3 veckor".
Trippla budskap, allt för att göra det knepigt.

Men, jag är väl arbetsskadad där det är kris om det jag gör är bara några minuter sent.

Varför görs deras produkter långt borta i Asien för? Någon som vet det? Är det så mycket billigare om man räknar in kundmisshandel i form av lång väntan, som man får reda på när de redan tatt pengar från kontot.

Jag fick vänta fem veckor precis på min PowerBook, ta det lugnt när den väl kommer är glädjen oövervinnerlig

Jag känner med alla som får vänta länge, den som väntar på något gott

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 08:52

Jag är själv återförsäljare av datorer. Jag försvarar dom inte, men det står uttryckligen i försäljningsvillkoren (som man för övrigt alltid skall läsa innan man beställer någonting, vare sig det är från nätet eller annan postorder, och oavsett om det är Apple eller min lilla "skitfirma"):

6.4 Vårt mål är att leverera Produkterna inom 21 dagar från datumet för Orderbekräftelsens utfärdande.

Det är alltid försäljningsvillkoren som gäller. Samma leveranstid som det står i försäljningsvillkoren står också i Beställningsbekräftelsen. Men ja, det är pissigt att dom formulerat sig så dåligt på övriga delar av sajten.

Jo, men att det står inom 21 dagar är väl något rent juridiskt. Den leveranstid (byggtid) som står på Applestore i beställningsögonblicket tror jag dom flesta utgår från. Varför ens ha den där uppskattade byggtiden, den stämmer ju inte. Och om det nu är så att det saknas komponenter eller en för stor orderingång som sinkar så borde det inte vara så svårt att ändra byggtiden på beställningssidan. Jag vet sedan många gånger tidigare att det är lång väntetid på apples produkter, något jag hoppas dom kan ändra på när nu fler och fler går över från PC.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 09:08
Ursprungligen av Löken:

Jo, men att det står inom 21 dagar är väl något rent juridiskt.

Tja, det är ju också det som gäller liksom...

Ursprungligen av Löken:

Den leveranstid (byggtid) som står på Applestore i beställningsögonblicket tror jag dom flesta utgår från. Varför ens ha den där uppskattade byggtiden, den stämmer ju inte.

Håller med, folk TROR att det är det som gäller och texten borde inte alls finnas där. Det är väldigt missvisande.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 20:24

24 nov 04 90 75 truck arrived at final destination Apple, Taiwan 23 nov 04
23 nov 04 30 10 departed direct KN Luxemburg
23 nov 04 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 23 nov 04
21 nov 04 32 05 Flight Booked KN Taipei
18 nov 04 30 60 departed from product source KN Taipei
18 nov 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
18 nov 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan
18 nov 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

Med risk för att bli utskrattad - varför i helsike står det "truck arrived at final destination Apple, Taiwan"? Den är väl ändå inte i Taiwan längre? Jag e nog dum, men jag fattar inte.

Senast redigerat 2004-11-24 21:06
  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 17:07

Nu vet jag att mitt paket är upphämtat av TNT och går att spåra på deras hemsida. Någon som har koll på hur länge det brukar dröja innan de står på bron och knackar på?

Ursprungligen av petsematary:

Nu vet jag att mitt paket är upphämtat av TNT och går att spåra på deras hemsida. Någon som har koll på hur länge det brukar dröja innan de står på bron och knackar på?

Jag fick mitt dagen efter Bor i västervik, :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 17:35

Efter att ha konsulterat en Sverigekarta för att se var du bor, misstänker jag att jag nog får vänta till måndag i så fall. Jag bor ganska precis hundra mil norr om dig....

Sorry att jag är så oförskämd att jag inte vet var Västervik ligger, mina geografikunskaper kan bara bli bättre.

UPDATE:
Jag har en polare som pluggar i Kalmar - det måste väl ligga alldeles granngårds?

Nåja, jag har stött på folk som är sämre än mig också. En brud från Lidingö jag träffade på nån fest blev alldeles uppspelt när jag sa att jag var från Örnsköldsvik och frågade "Då måste du känna Erik?!"...

Ursprungligen av petsematary:

Efter att ha konsulterat en Sverigekarta för att se var du bor, misstänker jag att jag nog får vänta till måndag i så fall. Jag bor ganska precis hundra mil norr om dig....

Sorry att jag är så oförskämd att jag inte vet var Västervik ligger, mina geografikunskaper kan bara bli bättre.

Om du kollar på Loggen i min post längre upp så ser du postvägen. Fick paketet vid 14 tiden. Jag håller tummarna för dej

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 19:00

Min order är också omhändertagen av TNT vid det här laget. Ringde faktiskt och frågade vad som försiggick och hänvisade till "en annan" (läs blodsugare på ett internetforum som redan fått sin leverans när våra ändå skeppades samma dag från asien. Fick som förklaring att det förekommit en hel del föreseningar. Jag bor ju i Örebro så förhoppningsvis dyker skiten upp imorrn, vad ska man annars göra i helgen? ;D

  • Medlem
  • 2004-11-25 19:51

Vad händer om tnt kommit för att leverera men man inte är hemma?
Lämnar de den till posten så att man kan hämta ut den där, eller har de ett eget ställe man kan hämta den på. Bor i kalmar.
Eller ska man ringa och meddela en tid då man förmodligen är hemma så att de kan komma då?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 20:17

DHL gjorde så att de tog tillbaka den och la den på sitt lager och så satt det en lapp på dörren med telefonnummer man kunde ringa för att boka ny upphämtning.

Fast det var ingen dator den gången alltså. Men folk har ju skrivit att Posten delat ut den ibland, så det är inte omöjligt att de tar över ifall man inte är hemma.

Varje budfirma har säkert egen procedur kring det där. Alla har kanske inte lokalkontor och då lämnar de paketet till Posten, vad vet jag?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 03:48

Hmm. står att datorn lämnade Eindhoven 23.30 igår.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 10:33

pets: Samma här, fast 23:43.

Den borde f-n vara här nu alltså. Ska nog ringa...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 13:10

Betalning med bankgiro

Någon som betalat med bankgiro?

Hur lång tid efter betalning ändrades statusen på Apples sida?

Ursprungligen av pyro:

Någon som betalat med bankgiro?

Hur lång tid efter betalning ändrades statusen på Apples sida?

För mig tog ca 1.5 dag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-24 13:31

Skulle gissa att din dyker upp när som helst, vad jag förstått så är den när den passerat Luxemburg som TNT tar över den... Rätta mig om jag har fel?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 19:34

23 nov 04 90 75 truck arrived at final destination Apple, Taiwan 19 nov 04
22 nov 04 86 00 shipment on hold by customer KN Luxemburg
22 nov 04 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 19 nov 04
22 nov 04 30 10 departed direct KN Luxemburg
18 nov 04 32 05 Flight Booked KN Taipei
16 nov 04 30 60 departed from product source KN Taipei
16 nov 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
16 nov 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan
16 nov 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

Vad i h-e menas med shipment on hold by customer??? Har jag inte sett hos nån annan.
Intressant att du blodsugare har fått din redan när våra skickades samma dag...

Börjar bli smått irriterad och gryyymt otålig. Ringa TNT månne?

Ursprungligen av c-boy:

23 nov 04 90 75 truck arrived at final destination Apple, Taiwan 19 nov 04
22 nov 04 86 00 shipment on hold by customer KN Luxemburg
22 nov 04 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg 19 nov 04
22 nov 04 30 10 departed direct KN Luxemburg
18 nov 04 32 05 Flight Booked KN Taipei
16 nov 04 30 60 departed from product source KN Taipei
16 nov 04 05 00 boxes scanned KN Taipei
16 nov 04 30 64 Departed from source Apple, Taiwan
16 nov 04 00 05 Data received from supplier Apple, Taiwan

Vad i h-e menas med shipment on hold by customer??? Har jag inte sett hos nån annan.
Intressant att du blodsugare har fått din redan när våra skickades samma dag...

Börjar bli smått irriterad och gryyymt otålig. Ringa TNT månne?

tnt ringde inte de kom bara... eller det var posten som kom. en gul färgad postbil.

skumt, att jag fick min tidigare..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 19:40

Var får ni fram den här informationen? Jag gick in under Beställningsstatus på Apple Store och klickade på trackingnumret som är en länk, så en ny sida kom upp, men där står typ ingenting. Var får ni alla denna information från?

Ursprungligen av blodsugare:

tnt ringde inte de kom bara... eller det var posten som kom. en gul färgad postbil.

skumt, att jag fick min tidigare..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 19:51
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-11-26 11:25

För mig har det inte hänt ett skit på flera dagar nu:

24 nov 04 32 05 Flight Booked Apple, Taiwan

Hade ju förhoppningar på början av nästa vecka i alla fall, men händer inget idag så blir det nog mitten/slutet av nästa vecka...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 11:40

Ringde TNT. Tidigast på måndag för min, skickas som ekonomipaket snackade hon om...

Faktiskt under all kritik det här. Det står 4 dagar på hemsidan, det står 6-7 dagar i leveransbeskedet man får utmailat och i själva verket tar det 10-11 dagar (VARdagar).

Helt j-la värdelöst...

Så här ser det ut för mig hoppas den kommer idag, annars får jag vänta över helgen :\

Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 18 Nov 2004 20:00
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 23 Nov 2004 15:12
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 23 Nov 2004 16:09
Shipment Picked Up EINDHOVEN, NB, NL 25 Nov 2004 22:42
Arrive Terminal OREBRO, OR, SE 26 Nov 2004 05:53
Delivered LUXEMBOURG, LU, LU 26 Nov 2004 06:23

Bevaka tråden