Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leveranstider på uppdaterade Ibooken

Tråden skapades och har fått 236 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 12:38
Ursprungligen av carnalForge:

Det står "under review" tills dess att apple fått in din betalning. Om inte apple får in en betalning på 30 dagar avbryts köpet.

cF

Okay, men borde det inte skickas en faktura?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 13:33

Beror på vilket betalningsätt du valt. Om du valde att betala med kort så skulle du fyllt i kortnr m.m. vid köpet. Valde du att betala via postgiro el. bankgiro så har du fått ut uppgifter med gironr samt all info som behövs för att göra en korrekt inbetalning, all denna info skickades till dig via mail samma dag som du lade beställningen hos applestore. (till den emailadress som du uppgav vid köpet.)

cF

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 13:40
Ursprungligen av carnalForge:

Beror på vilket betalningsätt du valt. Om du valde att betala med kort så skulle du fyllt i kortnr m.m. vid köpet. Valde du att betala via postgiro el. bankgiro så har du fått ut uppgifter med gironr samt all info som behövs för att göra en korrekt inbetalning, all denna info skickades till dig via mail samma dag som du lade beställningen hos applestore. (till den emailadress som du uppgav vid köpet.)

cF

Tack. Jag kollade mailet igen, och som du säger så står allt där. Konstigt att jag inte noterade det när jag beställde datorn.

Edit; Nu har det ju gått mer en 30 dagar, så jag antar att min beställning är bruten (vilket inte står på min beställningsstatus på hemsidan, förvisso.). Kanske är lika bra att ringa och kolla om det stämmer.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 15:46

Annars är det bara att lägga en ny beställning. Jag blev t.o.m. rekommenderad av applestore att lägga en ny beställning då min första blev fel. Min första står forfarande som "under review" och det är ca 3 veckor sen nu.

Trist att du fått vänta en månad extra på din dator .. Själv får jag min första mac nångång denna veckan. Ska bli mycket roligt.

cF

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 15:54
Citat:

Annars är det bara att lägga en ny beställning. Jag blev t.o.m. rekommenderad av applestore att lägga en ny beställning då min första blev fel. Min första står forfarande som "under review" och det är ca 3 veckor sen nu.

Trist att du fått vänta en månad extra på din dator .. Själv får jag min första mac nångång denna veckan. Ska bli mycket roligt.

cF

Jopp, jag lägger till en ny beställning nu, för jag antar att den gamla är avbruten.
Jag har ganska bra tålamod, så det gör inte så mycket

Tack för alla svaren, cF!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 13:37

Nu har jag lagt en ny beställning, i lördags närmare bestämt.
Konstigt nog har jag inte fått någon orderbekräftelse, vilket inte tog alls lång tid senast gången.

Har äntligen fått min

Blev lite orolig först när mitt extraminne inte fungerade, men det visade sig tillslut att det inte blivit instoppat ordentligt. Allting fungerar utmärkt nu

  • Oregistrerad
  • 2004-11-01 19:31

Min dator är i Eindhoven. Tror ni den kan komma imorgon? 18:43 hamnade den i Eindhoven enligt TNT:s hemsida

Edit: Bor ~8 mil från Stockholm

Hmm, nu har min bytt status till Open. Betyder det att dom fått pengarna? Betalade via bankgiro. Har inte fått något mail om att dom har mottagit pengarna, dock bytt den status rätt nyligen.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 09:12

Japp, pengarna är nu mottagna. Nu får du vänta till datorn är färdigbyggd, sedan skickas den och statusen ändras till "shipped" ..

cF

Serru. Jag som förstod det som att man får någon sorts lapp med nummer etc med datorn, men de skickar alltså inte innan man har betalat? I så fall - var står postgironumret?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 10:38
Ursprungligen av Wentor-:

Serru. Jag som förstod det som att man får någon sorts lapp med nummer etc med datorn, men de skickar alltså inte innan man har betalat? I så fall - var står postgironumret?

Det trodde jag också.
Numret ska stå i mailet du fick vid beställningsbekräftelsen.

Tjenare

Jag fick min i fredags, och den var levererades av TNT, eller posten!! men den funkar fint, väntar bara på mitt extra minne!

Var är min dator?!

Nu har jag suttit och väntat över tre veckor på min iBook. Och förra veckan fick jag äntligen mailet att den var levererad! När jag väl hittade till http://www.apecode.com/appletrack/ så var den redan framme i Luxemburg. Därifrån ska den bara (enligt vad jag sett på andras beställningar) skickas till "final destination". På de flesta andras beställningar har den skickats dit redan samma eller dagen efter den anlände till Luxemburg. men det har min inte gjort än! Nu har den legat i Luxemburg nästan 5 dagar utan att skickas vidare! Vad gör som? Är det något fel? Dom kanske har tappat bort min dator??!

Tracker står fortfarande bara på: "29 okt 04 30 10 departed direct Apple, Taiwan 01 nov 04 " (Taiwan ska egentligen ersättas med Luxemburg, där den är, men detta sker visst först efter de hämtat upp den).
Och TNT har inte hämtat den!

Suck....

Ursprungligen av bostadskomplex:

Det trodde jag också.
Numret ska stå i mailet du fick vid beställningsbekräftelsen.

Betalningsmottagare: BIBIT INTERNET PAYMENTS
Referensnumret ********** måste anges vid betalningen.

Är det det där det?

har macoteket fått hem några ibooks???

angelägen och veta dåp jag tänkte åka upp på torsag och kolla....

ursäkta min stavfel

När din betalning mottagits skickar vi dig en bekräftelse på din beställning via e-post. Om du inte fått ett sådant e-brev inom tio dagar från att du skickade din beställning, så kontaktar du oss via e-post eller telefon enligt nedan.

Om betalningen inte görs inom 30 dagar från denna beställningsbekräftelse, kommer beställningen att avbrytas.

Åfan.. :eek:

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 15:14

Slöa TNT är, jag har suttit och väntat hela dagen. 07:30 gick den iväg från Sollentuna om jag fattade rätt, aja snart borde den komma. Kommer den inte innan 17:00 skäller jag ut TNT-supporten för tjejen på supporten lovade mig att den skulle komma idag

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 16:12
Ursprungligen av Wentor-:

När din betalning mottagits skickar vi dig en bekräftelse på din beställning via e-post. Om du inte fått ett sådant e-brev inom tio dagar från att du skickade din beställning, så kontaktar du oss via e-post eller telefon enligt nedan.

Om betalningen inte görs inom 30 dagar från denna beställningsbekräftelse, kommer beställningen att avbrytas.

Åfan.. :eek:

Jopp, jag läste också mailet försent

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 16:18

Undrar varför Mecenat har så svårt med att skicka en orderbekräftelse föresten.
Jag beställde på lördagen och när det inte hade kommit någon bekräftelse på måndagen så mailade jag och ringde supporten. I supporten visste de inte varför jag inte hade fått någon bekräftelse....så jag mailade Mecenat och undrade var den hade tagit vägen. (Första gången jag beställde, då allt blev fel, fick jag bekräftelsen samma dag med kontonummer i och lite annan information).

Lite senare samma dag fick jag ett mail med överskriften "Orderbekräftelse", i mailet fanns det inget annat än tre filer ("Unknownfile1-2-3") som jag sparade och skulle se vad det var i. Filerna innehöll bara lite information om vad jag hade beställt och diverse personuppgifter...alltså inget kontonummer eller något (så jag vet var jag ska sätta in pengarna).
Vad gör jag då? Jag mailade igen och ber dem försöka igen.....då får jag _samma_ mail tillbaks.
Nu har jag mailat dem igen, förhoppningsvis mailar de rätt denna gången.

/*Edit: Jag ringde Apples support igen och fick tala med en mycket trevlig tjej som mailade de uppgifterna jag behövde */

Senast redigerat 2004-11-02 16:51
  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 21:55

Ny uppdatering:
TNT verkar minst sagt förvirrade. Detta har hänt idag

(1) Ringer till TNT - paketet ska minsann komma fram idag. Inga problem alls, TNT i Sverige hade ju paketet 07:30 och då ska det funka bra!
(2) Paketet dyker inte upp, jag väntar och väntar. Ringer igen - TNT påstår minsann att paketet är påväg. Det kommer innan 17:00 - bara att vänta. Sätter mig ner och väntar tills 16:50 och ringer och hör igen om de vet något. Får höra att de inte hört något från bilen med min dator i och att det förmodligen varit en trafikolycka och att det är därför de inte hört något från bilen. Tar mitt telefonummer så de kan ringa upp om de får nya uppgifter.
(3) Kommer hem, äter mat - ringer till TNT vid 19:00 för att höra vad fan som hänt. Nu får jag prata med en tjej som i alla fall verkar ha någon koll. Hon kan absolut inte förstå att flera personer hela dagen sagt att mitt paket ska komma! Enköping är en C-zon och paket till dessa zoner tar längre tid, paketet kommer imorgon - det kan inte komma idag. För det är posten som har hand om C-zonerna. Men hon kan inte ge någon information om hur det är.

Tummen ner för TNT - känns som att när flera personer ljuger än rätt upp i ansiktet behövs det rättning i ledet. Enda positiva är sista tjejen jag pratar med som faktiskt verkar ha koll på läget och är ärlig och ber om ursäkt för att det blivit fel. Bara hoppas Posten i Enköping har bättre koll på läget ... hoppas datorn kommer på förmiddagen imorgon annars blir jag sur.

min ibook skulle skeppas "inom 24 timmar", on or before 29oktober. en vecka senare är beställninsstatusen fortfarande "open". datorn är i grundkonfiguration, ingenting extra. någon annan som beställt runt 27e-30 och fått sin skeppad?

Jag la en beställning på ibook 12" och en iPod den 26'e oktober. Beräknad leveransdatum idag, ringde och pratade med apple som sa att den skulle komma "early next week", måndag eller tisdag. Här är senaste nytt på TNT tracking:

Datum Tid Ställe Status
04 nov 2004. 16:12. Helsingborg. Import Received.
03 nov 2004. 23:21. Eindhoven. Shipped From Originating Depot.
03 nov 2004. 16:09. Arnhem Hub. Consignment Received At Transit Point.
03 nov 2004. 16:09. Arnhem Hub. Consignment Passed Through Transit Point.

Helsingborg - Malmö borde väl inte vara en omöjlighet redan imorgon!? *hoppfull* Om den inte redan hänger i en kasse på porten när jag kommer hem ikväll... Hmm... Ska nog ringa TNT och kolla hur det står till...

Och ja, detta är mitt första inlägg och ja, snart är jag (förhoppningsvis) en nöjd ägare av mitt första äpple!

Ooyeah, petade över pengarna idag. Kvinnan i kassan sa att de får pengarna på måndag 8'e..
Såå.. Börjar de bygga på måndag 8'e så är den klar på fredag 12'e. Sedan skickas den.
Bör alltså komma onsdag 17'e eller måndag 22'a.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-05 21:04

Min beställning står som 'open'. Antar att de har fått mina stålar då, eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 16:54

Jag har fått min ibook 12"!!!! :D

Hallå alla goa och glada! (och ni som sitter och biter på naglarna i sträng förväntan)

Torsdagen den 4e beställde jag min ibook 12" och i fredags (12e) ringde dom på dörren, att jag då inte var hemma och öppnade är en annan femma. Så jag tog min cyckel och begav mig till postterminalen här i växjö och där bland ett par G5or stod mitt paket och väntade på mig! Är så lycklig men har ingen aning om hur man använder den... lite som de där fattiga familjerna i Tage Danielssons "Karl-Bertil Jonssons Julafton" som får en massa obegribliga... jaja, nu ska jag inte komma här och babbla...

summan av kardemumman är att jag är nöjd och glad för min iBook som levererades 8 veckodagar ända från Taiwan till växjö!

mvh /Daniel

beställde min den 25:e och betalade via bankgiro den 27:e. Dom fick pengarna den 29-30 och skeppades den 1:a. Rätt fett, går fan snabbt, var ju helg o allt där i dagarna. Och då hade jag massa extratjoffs med minnen, hårddisk och BT.

Min har stått på "Flight booked" som status i fem dagar nu. Börjar bli otålig! Dock har det ju varit helg, men vafan, dom borde kunna flyga från taiwan ändå

"Under Review" fortfarande.. :eek:
Bygg, bygg, bygg!! Får ju lite problem om den kommer efter den 28'e.. Apple vill ha Cram&Jam-kupongen senast 30 dagar efter man köpte grejerna..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 14:11

Wie, nu står min ajbook som 'shipped' :> :> :> :>

Bevaka tråden