Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Papperstidning

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag ser hellre reportage och artiklar än nyheter..
nyheter blir gamla nuförtiden för fort..

Jag har en fråga angående nyheterna i den eventuella tidningen.

Det är ju redaktörerna som skriver nyheter här på 99mac som även ska stå för nyheterna i papperstidningen, inte sant?
För ska vi isåfall ta nyheterna som vi skriver här på 99mac, eller ska vi modifiera om befintliga nyheter, eller ska vi helt och hållet skriva nya nyheter anpassade för tidningen?

Bra fråga

Jag tror att huvuddelen av materialet kommer ifrån webben med undantag för några stora reportage och tester. Känns om en mycket öppen fråga som är väldigt beroende av en vettig budget.

  • Medlem
  • 2004-11-21 22:49

Inget ont om er redaktörer, men det är krävande och svårt att skriva bra reportage.

Ursprungligen av Baron:

Inget ont om er redaktörer, men det är krävande och svårt att skriva bra reportage.

Men folk vill inte läsa om stenåldersnyheter som dom kan läsa på internet..
därför är reportage bättre att ha med i tidningen än nyheter..

Kanske nyhetsnotiser å presentation av nya Apple prylar..

  • Medlem
  • 2004-11-21 23:08

Med mitt inlägg ville jag inte hålla fram nyhetsmaterial som något att föredra. Det är ännu mer resurskrävande, men kräver kanske inte i lika hög utstrckning att skribenten är en god stilist.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-11-22 08:35

Nyheterna finns på 99mac, och de intressanta diskussionerna. Vad jag skulle vilja se i en tidning är reportage och informerande artiklar. Kolla igenom 99mac och se vad medlemmarna mest vill veta, och gör sedan en artikel om hur just detta går till. Kanske temanr som tar upp operaativsystemet, med olika infallsvinklar och svårighetsgrader, sedan kanske ett tema om iLife. Nyheter blir som sagt gamla fort, men intressanta reportage och artiklar kommer man säkert att spara.

Jag tror inte att 99mac:s hardcore-gäng är målgruppen för tidningen, vi är alldeles för svåra att tillfredsställa. Det skulle vara enormt svårt att hitta tillräckligt med intressant material till oss för att det skulle motivera en prenumeration.

Målgruppen måste vara switcher-light-medium gänget (som består av 98% av användarna) tror jag. Att plocka upp iPodanvändare och långsamt förvandla dom till Macanvändare skulle göra enormt mycket.

Jag vill förtydliga några grejer - det här är en typisk projektdiskussion som mer har formen av brainstorming. Målet är att komma med åsikter som vi alla funderar vidare på och samtidigt följer man upp med faktasnuttar som tryckpriser, distribution, idéer kring redaktion och arbetsflöde etc.

Jag tror det finns många här som har erfarenheter av liknande projekt som både uppmuntrar och avskräcker.

Det är inte läge att maila mig tryckofferter eller jobbansökningar dock - vill bara säga det

Ta en titt på den här:
http://gallery.ipodlounge.com/iPodloungeBuyersGuide2004.pdf

Den är skapad av ett amerikanskt forum och visar väl ungefär vad som är möjligt. Jätteschysst tycker jag iaf!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-30 18:23
Ursprungligen av Björnström:

Ta en titt på den här:
http://gallery.ipodlounge.com/iPodloungeBuyersGuide2004.pdf

Den är skapad av ett amerikanskt forum och visar väl ungefär vad som är möjligt. Jätteschysst tycker jag iaf!

Ser skitsnyggt ut! En 99mac-tidning av den kalibern tror jag helt klart är mycket intressant för allmänheten. Hur är den skapad, iPod Lounge-tidningen? Nån automatik eller? Imponerande isåfall.

Den är garanterat inte automatiserad. Men snygg som tusan.

Ville bara visa att det går att skapa tidningar även om man inte tillhör ett stort förlag.

Här finns aktuella siffror för olika tidningar - intressant att se upplaga etc:
http://uk.sitestat.com/abc/ts/s?Upplaga2003tidskrifter&ns_type=pdf

Intressant är att Mikrodatorn har 21.300 i upplaga, MacWorld 12.000, Datormagazin 31.900 och PC för Alla hela 87.700. Jag har aldrig ens öppnat en PC för Alla, ska nog plocka upp en sådan snarast.

Bevaka tråden