Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Papperstidning

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-10-20 15:35
Ursprungligen av Tobbe Hj:

Precis min åsikt också, blev lite orolig en stund då så många förordade dagstidningskvalité. Tala om självmord!

Jag tror det är harakiri att med små resurser försöka ge sig på Macworld med en glansig (=dyr) tidning. Jag skulle inte köpa två glansiga tidningar som handlar om samma sak. Hellre en billig tidning som komplemet till den glansiga. Men jag kanske är ensam om det.

Jag ser Gazetto dello sport framför mig som en förebild. Fakta, kunskap, kvalitet. Blanka bilder? Vem behöver det?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-20 15:43
Ursprungligen av Baron:

Blanka bilder? Vem behöver det?

annonsörerna -> de som ska betala största delen av kalaset, precis som István skrev..

Tcyker det är en skillnad. En dagstidning köper man inte för framsidan, medan en tidskrift ofta säljer på framsidan. Utan snygg, reklamfri framsida i stället på pressbyrån blir det inte mycket sålt...

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:37

Det sa man om dagstidningarna oxå. Du anar inte hur långt in det satt på de stora tidningarna. Det behöver inte vara mer än en balk på 30-40 mm i botten. Den går att sälja dyrt om man kommer upp i upplaga.

Tillägg: Jag skulle inte köpa MW mindre ofta om den hade reklam på ettan. Den debatt som rasar med jämna mellanrum på MW:s insändarsida tycker jag är helt befängd: folk klagar på att de har feta annonsbilagor från HP inhäftade i tidningen. Det är väl klart att det är en sak som genererar pengar. Visa mig den tidning som inte behöver annonsintäkter! Om bilagan är inhäftad eller ibladad är helt egalt för en tänkande läsare. Annons på ettan stör möjligen den som köper tidningen för ettans skull. Jag är inte en sådan läsare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-19 20:43
Ursprungligen av Baron:

Det sa man om dagstidningarna oxå. Du anar inte hur långt in det satt på de stora tidningarna. Det behöver inte vara mer än en balk på 30-40 mm i botten. Den går att sälja dyrt om man kommer upp i upplaga.

Förstår inte riktigt hur du menar. En helsida i Hallands Nyheter kostar lika mycket som en helsida i t ex. AGI (Aktuell Grafisk Information). Men de har överhuvudtaget inte samma antal i upplaga. En annons på första sidan kostar 2 000 kr fyrfärg i HN då måste väl det kosta lika mycket i t ex. AGI? Eller? Ser inte riktigt vad man kan tjäna pengar någonstans?!

  • Medlem
  • 2004-10-19 20:53

En annons på förstasidan är (föreställer jag mig - jag kan inte tänka mig annat) dyrare än motsvarande annons på en insida. Men jag kanske överskattar värdet.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-19 21:09
Ursprungligen av Baron:

En annons på förstasidan är (föreställer jag mig - jag kan inte tänka mig annat) dyrare än motsvarande annons på en insida. Men jag kanske överskattar värdet.

Det är kanske dumt av mig att dra likheter mellan dagstidning och magasin. När jag räknat ut annonspriser så har jag utgått från en helsida för att få fram 1/2 och 1/4 annonspris. T ex. om en 1/1 annons som kostar 25 000 kr så tar jag 66% av priset för att få fram en 1/2 (16 500kr), och 66% av 16 500 kr för en 1/4 annons (10 890kr).
Detta är inte rätt men det är hur jag förstått hur man ungefär räknar ut priset på annonser.

  • Medlem
  • 2004-10-19 21:12

I vilken egenskap räknar du ut priser? Jobbar du på dagstidning eller magasin? Är det samma pris på annonserna oavsett var i tidningen de ligger?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-10-19 21:23
Ursprungligen av Baron:

I vilken egenskap räknar du ut priser? Jobbar du på dagstidning eller magasin? Är det samma pris på annonserna oavsett var i tidningen de ligger?

Så här ligger det till...
Studerar till Projektledare inom den grafiska industrin. Jag startade ett projekt i skolan att ge ut en tidning som har med projektledning i stegen produktion/marknad/sälj i själva projektet. Då var jag tvungen och göra en prisjämförelse med ett antal "liknande" tidningar/magasin i branschen.
Vi får se resultatet som bilaga med nästa AGI!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 21:17

Några spontana tankar från en gammal tidningsräv.
Börja med annonsörerna. Visa dom ett koncept. "Vi vill göra en tidning som kommer läsas av dom och dom som är så och så köpbenägna och täta. I andra hand vad den kommer handla om. Hur den kommer se ut är till en början betydligt oviktigare. Det är då mer intressant att ha stora öron och lyssna på de potentiella annonsörerna om hur dom vill att den ska se ut.
Att ge ut en tidning är så mycket mer än att slå ihop redaktionella sidor och sälja annonser.
Distribution och marknadsföring är också de väsentliga problem. Att vara publicist behöver nödvändigtvis inte betyda att man är journalist. Däremot tror jag med bestämdhet att publicisten har stor respekt för journalistiken. Där tror jag att Martin Björnström har potential till.
Men att starta ett nytt litet tidningsförlag är inte lätt. Men det går. Se på Modern kommunikation och Dagens Media. Som båda startades av före detta IDG-medarbetare.

Vad jag skulle vilja ha i en papperstidning är långläsning. Genomarbetade tester. Reportage från professionella användare. Ev tipssamlingar som i CAP&Design. Krönikor.
Nyheter läser jag hellre på nätet. Där kan jag iofs se korta sammandrag som mer är en lockelse till läsaren att läsa nyheterna på webben än uttömmande information.

Eftersom jag inte intresserar mig för nyheterna så tycker jag att en utgivningsfrekvens på 14 dagar är för tätt. Var tredje till fjärde vecka tycker jag känns betydligt mer realistiskt.

Slutligen så föredrar jag absolut att ha en papperstidning i badet före Powerbooken. På toan är det mer egalt även om Powerbooken värmer lite väl mycket i knät med byxorna nere...

Senast redigerat 2004-10-19 21:48

Jag har jättesvårt att se att vi skulle kunna utveckla resurser för genomarbetade tester och annat som Isván nämner faktiskt.

Istället för att samla tyngden i tidningen och notiser på webben undrar jag inte om man ska göra tvärtom? Använda tidningen för att ge totalsatsningen "seriositet" och marknadsföring men använda webben som vårt främsta vapen.

Faller hela meningen med tidning då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-19 22:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag har jättesvårt att se att vi skulle kunna utveckla resurser för genomarbetade tester och annat som Isván nämner faktiskt.

Istället för att samla tyngden i tidningen och notiser på webben undrar jag inte om man ska göra tvärtom? Använda tidningen för att ge totalsatsningen "seriositet" och marknadsföring men använda webben som vårt främsta vapen.

Faller hela meningen med tidning då?

Jag kan förstå det men med genomarbetade tester tycker jag flera av de tester som redan görs skulle platsa in.

Jag tror att bara ha en papperstidning för att ge seriositet till annonsörerna inte håller i längden. I grunden är det ju lite av att lura dom. Både annonsörer och läsare överger snabbt saker som görs lite vid sidan av med vänsterhanden. Ska man göra en tidning ska den vara bra. Annars fyller den ju inte hålrummet bredvid MacWorld...

Man kan ju förresten se att även ett förlag som IDG som har alla marknads och distributionskanaler klara ofta lägger ner tidningsprojekt. Fast jag skulle som sagt gärna läsa en tidning i badet och inte som med MW (tills jag slutade läsa den) bara upptäcka att jag redan läst allt.

Ursprungligen av thevil:

Höll inte Macnytt på med en pappersvariant? Blev det något av med den eller?

Dom skaffade grundlagsskydd genom att skaffa utgivningsintyg. Tror inte dom har resurser att genomföra projektet, dessutom gissar jag att dom har tappat minst halva sin läsarskara på webben under 2004.

Ursprungligen av Björnström:

dessutom gissar jag att dom har tappat minst halva sin läsarskara på webben under 2004.

Ojj! Hur kommer det sig?

Ursprungligen av Kristofer G:

Ojj! Hur kommer det sig?

macfeber + 99mac + mw har kommit igång med nyheterna igen

Ska man börja med en tidning som kommer ut varannan månad (sex nummer per år) som distribueras gratis via AppleStore:s och prenumerationer (som täcker distributionen).

Det är åtminstonde ett jättebra sätt att synas lokalt lite här och där plus att dra in nya Plus/Pro medlemmar.

Dessutom har macnytt själva blivit sämre på nyhetsrapporteringen.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-20 15:47
Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Dessutom har macnytt själva blivit sämre på nyhetsrapporteringen.

Precis, efter att Spock slutade skriva så har MacNytt blivit erbarmligt dålig, jag har påpekat det och en av "skribenterna" Sozemaru tror jag han kallar sig, skrev att passar det inte så kan man dra. Mycket besynnerlig inställning. :rolleyes:

Jag fick ett kul förslag av en snubbe som jag träffade på "OnTrack" seminariet i Halmstad:

Genom att märka diskussioner och nyheter på speciella sätt använder man ett speciellt system för att hämta informationen ifrån MySQL in i inDesign helt automatiserat. Typ "mest lästa diskussionerna", "senaste nyheterna" osv osv.

På så sätt kan man nog tillsammans med annonserna skapa 75% av tidningen relativt automatiserat, cool va?

  • Medlem
  • 2004-10-28 12:18

automatiserad tidningsproduktion tror jag inte ett smack på. det testas mer eller mindre permanent på olika tidningar med mer eller mindre dåligt resultat. Det enda man vinner är låg produktionskostnad initialt.

Jaså? Du menar att man inte ska automatisera någonting eller bara vara väldigt restriktiv på vad man automatiserar?

För mig kändes det naturligt att ta bort manuellt arbete och köra så dynamiskt som möjligt.

  • Medlem
  • 2004-10-28 12:42

Att göra en läsvärd tidning är ett hantverk. Saker man kan automatisera är börstabeller och annat av den typen, men när redaktionella artiklar ska produceras och tryckas kräver det en extrem planering för att det ska gå att hälla in texten på en sida. Detfungerar inte ens särskilt bra på webben. htp://hd.se kör med sama publiceringsverktyg som IDG, Bombus Headline (Bomb och headache) och det är en massa problem med hur texter hamnar på hd.se där det sker med automatik. Skånska Dagbladet mfl har ett mallstyrt system (SaxoPress) för sin (pappers-)tidning som går ut på att reportrarna skriver på mått och texterna bara ska rinna in på sidorna. Det gör det sällan, och när textlängden stämmer är det ändå en massa jobb i efterhand med att fixa horungar och annat som ställer till det, för att inte tala om textgranskningen. Detta kräver dessutom att man på förmiddagen, innan texterna är skrivna, bestämmer hur långa texterna ska vara, hur stora eventuella bilder ska vara, rubrikgrad, placering i tidningen, etc. SkD har förlorat sin publicistiska drivkraft och är numera mest ett verktyg för att sälja annonser.
Ovanpå detta går reportrarna på knäna för att de måste spruta ur sig text i enlighet med planer som visade sig sakna förankring i verkligheten, redigerarna måste jobba mer eftersom ledningen tror att det blir mindre jobb för nattredaktionen än det är. Detta är (var?) en stor strid mellan facket och ägarna.

Men hittar man rätt form för det kanske det är bra. Svårt att jämföra en månadstidning med en dagstidning, kanske...

Med full automatik kan vi slänga iväg en PDF om dagen ju

Jag har diskuterat den här PDF-lösningen med Adim på EBI-systems. Han är registrerad på 99mac nu och lär nog titta in i tråden om en stund, mycket spännande (och lite nörd-cool) lösning faktiskt.

Jag är nog den enda här som inte tror att allt arbete med en tidning lönar sig i slutändan. Det finns nog mycket att göra med alla hemsidor och det kan ge bra pengar - förutsatt man gör det rätt.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-11-02 19:27

Jag tillbringar väldigt mycket tid vid datorn, så jag skulle uppskatta en snygg fräck papperstidning. Nånting att hålla i och spara. Pdf-alternativet är inte intressant för min del, jag testade inte ens MacWorld pdf-dito.

Jag har fått offerter ifrån flera olika håll och prisbilden börjar klarna något vad gäller själva produktionen. Några problem:

- En tidnings-AD jag talat med säger att det kommer ta cirka 7 arbetsdagar att sätta ihop tidningen (per nummer) inkl redaktionsmöten, genomgång etc.

- Tryckeriet vill ha 10 dagar ifrån färdiga PDF:er till leverans.

- Vikten per tidning är cirka 172 gram för 48 sidor med det papper och omslag vi tittar på just nu, jag väntar på offert för distributionen. Misstänker att kostnaden kan hamna kring en tia per nummer för att tidningen ska hamna i brevlådan - har inte säker siffra ännu dock.

Bland det positiva:

- Det ser inte ut att vara så knepigt som jag trodde att hitta annonsörer med det recept jag har i huvudet, priserna blir ju lite annorlunda än "den stora jätten" om vi säger så. Har vi tre stora annonsörer i ryggen är vi i stort sett finansierade. (kostnaden för att trycka 10.000 exemplar, 48 sidor är lika stor som Macoteket betalar för sitt uppslag i MacWorld)

- Tryck och distributionskostnaderna är inte så höga som jag var rädd för.

  • Medlem
  • 2004-11-21 20:31
Ursprungligen av Björnström:

- En tidnings-AD jag talat med säger att det kommer ta cirka 7 arbetsdagar att sätta ihop tidningen (per nummer) inkl redaktionsmöten, genomgång etc.

Hur räknar man då? Vad är det som tar hur lång tid för hur många personer?

Ursprungligen av Baron:

Hur räknar man då? Vad är det som tar hur lång tid för hur många personer?

Jag frågade en AD hur lång tid han behövde för att rita 48 sidor klara för leverans till tryckeriet, dvs en person som bara sammanställer sidorna.

Då räknar jag inte med att någon måste hantera annonser, skapa redaktionellt material etc.

  • Medlem
  • 2004-11-21 22:40
Ursprungligen av Björnström:

Jag frågade en AD hur lång tid han behövde för att rita 48 sidor klara för leverans till tryckeriet, dvs en person som bara sammanställer sidorna.

Då räknar jag inte med att någon måste hantera annonser, skapa redaktionellt material etc.

Det tror jag går att pressa rejält. Jag redigerade nyss 18 tabloidsidor med redaktionellt material (Sydsvenskan Hus & Hem Special) på drygt två arbetsdagar inkluderande viss ommöblering av annonser, textgranskning och lite annat.

Kan man (du) få ihop ett skapligt planerat material bör det kunna gå fortare (än 7 dagar), iaf om man vet vad man pysslar med.

Bevaka tråden