Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

// Vad kan vi förvänta oss från Apple innom 1 år? //

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Att ha en video iriver måste innebära att du antingen rippar dina dvd filmer eller laddar ner från nätet.

Det är otroligt bökigare att göra detta än med musik. En dvd film måste alltså först rippas till något mindre format för att kunna läggas på sin iriver - jag antar att det tar en stund att göra detta på en långfilm. Däremot kan det gå riktigt fort att ladda ner från nätet.

Jag tror att S. Jobs har detta i tankarna. Som ägare av Pixar så antar jag att han inte riktigt gillar piratkopiering av film.

Skälet till att iRiver har video är för att man ska se porr på den, kolla bara vem de väljer att marknadsföra sin lilla videospelare med. Och det finns redan andra som kommit på vad bärbara videospelare ska användas till. Bättre att Apple avstår sådant så inte iPod blir iPorr...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 19:52
Ursprungligen av Adrian B:

Skälet till att iRiver har video är för att man ska se porr på den, kolla bara vem de väljer att marknadsföra sin lilla videospelare med. Och det finns redan andra som kommit på vad bärbara videospelare ska användas till. Bättre att Apple avstår sådant så inte iPod blir iPorr...

Jag förmodar väl dock att man kan välja själv vilka filmer som man knuffar ner på hårddisken.
¨

mic ingång är intressant, håller med.
Att kunna mellanlagra sina bilder detsamma.
och att kunna ha radio vore även det trevligt.

så visst ska vi inte snöa in på film biten i iriver eller archos, eftersom det idagsläget inte är någon hit, däremot att kunna få ut filmmaterial till sin tv eller projje vore bra, mycket bra till o med.

  • Medlem
  • 2004-09-09 13:17

många tillverkare verkar köra microsoft multimedia ...video spelar koncept...

undrar bara hur microsoft tänk sig att man ska få in filmer i dem....piratkopiera?

Ursprungligen av P3t3r:

många tillverkare verkar köra microsoft multimedia ...video spelar koncept...

undrar bara hur microsoft tänk sig att man ska få in filmer i dem....piratkopiera?

Ja det är antagligen den logiska förklaringen.

Måste bara lägga in en liten vändning till mina inlägg. Jag satt och kikade i dustin, tittade då både på irivers och Archers multimedia spelare.

Visst kan man känna sig frestad över en sådan produkt. Visst vore det ballt att dra upp en sådan och impa på folk, det köper jag. Problemet är att alla är inte så tokiga i att ha nya saker så att det på något sätt kan ge en volymstorlek lik ipoden.

Men när detta imponartor värde sjunker så kommer frågan - vad ska jag ha den till, för i sanningensnamn tror jag att antalet tillfällen till att se på saker i den är betydligt mindre än tillfällen då jag spelar musik på min ipod.

Skulle vilja höra fler tillfällen då den kan användas mer än på bussen, båten, bilen, tåget eller flyget.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 09:35

Nja... det finns faktiskt lagliga sätt

Ursprungligen av P3t3r:

många tillverkare verkar köra microsoft multimedia ...video spelar koncept...

undrar bara hur microsoft tänk sig att man ska få in filmer i dem....piratkopiera?

Jag har en box som spelar in Tv i datorn, EyeTV. Om man nu vill lägga de filmerna på en video-enhet så är det fullt legalt vad ja vet. Tror även att du får spela av dina egna, alltså köpta, DVDs till en sådan enhet. Inte riktigt säker här. Med musik är det i alla fall så.

Visst, video i iPod kanske är lite onödigt - så som vi ser det idag. Men Internet var ju faktiskt "onödigt" bara för några år sedan.

Kan bara säga att min EyeTV 400 box har förändrat mitt TV-tittande totalt. Kollar aldrig på en vanlig TV längre, inget slötittande. Endast EyeTV, det JAG vill se och dessutom utan reklam. Denna förändring kom direkt, kanske högst 1 månad. Så snabbt kan det gå.

Man får vara öppen för nya sätt även om man inte skall gå på all ny teknik.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-09 13:27
Ursprungligen av P3t3r:

vad säger ni om detta?

  • resolution independent UI i TigerBetyder detta att vi äntligen kommer ha bärbara & stationära 17" med större upplösning än 1440x900 pixlars upplösning?
    Man kommer kunna förstora menyer, ikoner osv utan att behöva sänka upplösningen vilket gör att ytans storlek bibehålls, perfekt på en så högupplöst skärm där man annars inte skulle se menyernas innehåll
    (som de 15" bärbara pc burkarna med 1600x1200)

Utvecklare kommer att kunna göra sina applikationer resolution independent redan i Tiger, men det kommer inte att finnas någon inställning i kontrollpanelen för vilken skalfaktor man vill ha för Quartz logiska DPI. Allt enligt http://www.appleinsider.com/article.php?id=610

  • Medlem
  • 2004-09-09 13:33

ok, hadde varit sjysst om man kunde reglera det själv...

perfekt för synskadade eller om man vill ha skärmen på olika avstånd utan att behöva ändra upplösning på skärmen och försämra kvalitén

vad jag förstått så ska longhorn ha liknande för att kunna klara av highdefenition tft skärmar...

Ah, jag hade missat hela grejen om upplösningsoberoende, men det är något jag efterlyst sedan länge, ytterst trevligt att se att det är påväg. Det dröjer väl ett tag innan alla program hunnit uppdateras för detta (man vill ju inte att verktygpaletten i Photoshop ska bli 2 mm stor... )

(Uppdatering: He he, upptäckte just en kul grej när jag navelskådade mina gamla inlägg om detta, för över två år sedan gav jag visst exakt samma exempel (att verktygpaletten i Photoshop skulle bli 2 mm stor). Lustigt att man tänker i samma banor så pass mycket.)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-09 16:31

Vad tror ni om en PowerBook 17" med dubbla hårddiskar?
Jag hoppas också att iBooken blir ännu mer strömsnål, kanske med ny typ av G4? Gärna mini-DVI också

Uppdateringar på diverse produkter tror jag kommer att ske antingen före, efter eller vid lanseringen av "Mac OS X "Tiger"..

PowerMac G5 får en uppdatering med DDR-2 RAM, Snabbare Superdrive, samt att processorerna får högre hastighet, 2.5, 2.8, 3.0 Ghz? kanske blir dom nya modellerna?

Emac slängs ur sortimentet och tilltänkta köparna hänvisas till nya iMac G5..

PowerBook får säkert snart en uppdatering, men frågan är ju om dom får G5or.. var väl inte längesen en intervju gjordes med en Apple person om detta, och han sa att G5 var för stor för att rymmas i en PowerBook då dom vill göra dom smala.. hur som helst vore det roligt med Powerbook G5or..

Xserve får nog en hastighetsuppdatering oxå i samband med PowerMacarna..
samt att dom reder ut problemen med tillverkning av RAID korten om det inte redan är fixat?

Sen så kommer det bildas en enorm väntetid och vi får alla lida av den.. *som vanligt ungefär då* och dom kommer inte sänka priserna för oss kunder heller

Mvh

Martin

Ursprungligen av djsomeone:

PowerMac G5 får en uppdatering med DDR-2 RAM, Snabbare Superdrive, samt att processorerna får högre hastighet, 2.5, 2.8, 3.0 Ghz? kanske blir dom nya modellerna?

Emac slängs ur sortimentet och tilltänkta köparna hänvisas till nya iMac G5..

G5: PCI-express dessutom, hoppas och tror jag.

eMac: Priset på Apples billigaste stationära skulle ungefär fördubblas i så fall, och jag tror Apple är rädda för att förlora både ett kundsegment och ett insteg till deras plattform. Men vad vet man?

Jag kan tänka mig att iBook får en ny design. Egentligen är dagens iBook-design klockren och behöver egentligen inte ändras, men samtidigt har den sett i stort sett likadan ut sedan våren 2001 (förutom att den numera är vitare och plastigare på insidan). Det börjar närma sig 3,5 år för en och samma design och det är en lång tid (men det säger väl något om hur rätt den designen är).

  • Medlem
  • 2004-09-12 01:03

Powerbook G5 kommer inte en dag innan det finns en mobil G5-processor. Så vitt jag vet finns inte det än. Dual-Core G4 kan bli minst lika bra, men den vet man väl inte så mycket om heller.

Frågan är bara vart du kan lagligt ladda ner långfilmer som går att köra på din iriver?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 20:15
Ursprungligen av draags:

Frågan är bara vart du kan lagligt ladda ner långfilmer som går att köra på din iriver?

Det har ju redan diskuteras längre upp! Jag spelar t.ex in film med min EyeTV-box. Vad jag vet är det fullt lagligt att ta med detta på en sådan grunka.
Sedan tror jag dessutom att det är lagligt att använda de DVD man köpt och lägga ner på hårddisk. Jag har köpt massa DVDs vilket verkar tillhöra undantaget. Men jag är osäker här. Kanske någon annan som vet exakt vad lagen säger här. Men med musik är det i alla fall så.
Det går ju faktiskt att köpa en DVD-film. Apparaten är endast ett annat sätt att se på en sådan film.
¨

Senast redigerat 2004-09-13 20:26
  • Medlem
  • 2004-09-13 23:53

Anledningen till att han visar respekt är att de för tillfället inte har något som är överlägset Apples produkter. Normalt sett brukar han inte låta så här. Microsoft har verkligen tappat ansiktet iom Longhorn, de har inget konkret på mediamarknaden direkt och eras handdatorer är tekniskt på nittiotalsnivå. Därför snackar han mer allmänt om branschen, utan att säga att de i själva verket är akterseglade just för tillfället.

Ursprungligen av stfm:

Anledningen till att han visar respekt är att de för tillfället inte har något som är överlägset Apples produkter. Normalt sett brukar han inte låta så här. Microsoft har verkligen tappat ansiktet iom Longhorn, de har inget konkret på mediamarknaden direkt och eras handdatorer är tekniskt på nittiotalsnivå. Därför snackar han mer allmänt om branschen, utan att säga att de i själva verket är akterseglade just för tillfället.

det beror väl lite grann på hur man ser på saken, som han säger i artikeln så gör det inget att apple fn är ledande eftersom microsoft är microsoft, han räknar kallt med deras war chest på 30 miljarder USD

tappat ansiktet kan jag inte hålla med om, alla i den branschen vet att deadlines är till för att brytas, handdator har väl apple ingen så där vet jag inte riktigt vad du menar. akterseglade...ett företag som microsoft blir aldrig akterseglade det är det som är poängen

  • Medlem
  • 2004-09-14 00:27
Ursprungligen av ingemarl:

det beror väl lite grann på hur man ser på saken, som han säger i artikeln så gör det inget att apple fn är ledande eftersom microsoft är microsoft, han räknar kallt med deras war chest på 30 miljarder USD

tappat ansiktet kan jag inte hålla med om, alla i den branschen vet att deadlines är till för att brytas, handdator har väl apple ingen så där vet jag inte riktigt vad du menar. akterseglade...ett företag som microsoft blir aldrig akterseglade det är det som är poängen

Apple har inga handdatorer, men Palm. Rent tekniskt så är de extremt före. Om du kollar nyhetssidorna så kan du se att alla är rätt besvikna på att Microsoft inte levererar. Det har ju uppstått osäkerhet kring om Longhorn kommer tillföra speciellt mycket öht.

Jag skriver ju också för tillfället. För tillfället är inte Microsoft tekniskt ledande i något avseende, vilket förmodligen beror på att företaget har tappat greppet om sin (populärt kallat) kärnverksamhet. De har tappat fokus, och kan inte leverera alls. Självklart kommer de komma igen, men förhoppningsvis, för deras skull, kommer de att komma tillbaka annorlunda. Att bli uppsplittrade skulle förmodligen vara det bästa som kunde hända med det företaget.

Ursprungligen av stfm:

Apple har inga handdatorer, men Palm. Rent tekniskt så är de extremt före. Om du kollar nyhetssidorna så kan du se att alla är rätt besvikna på att Microsoft inte levererar. Det har ju uppstått osäkerhet kring om Longhorn kommer tillföra speciellt mycket öht.

möjligt, men problemet med palms pda'er är att dom inte är speciellt kompatibla, varken på mac eller pc

jag vet mycket väl vad som hände med longhorn och dom därpå följande reaktionerna, att longhorn kommer att tillföra mycket är det dock knappast någon som ifrågasatt, nu är det mer av karaktären backport till xp av longhorns teknologier, microsoft gapade efter för mycket på en gång, med en interim release av xp 2005 så blir longhorn en mer naturllig uppföljare år 2006

Ursprungligen av stfm:

Jag skriver ju också för tillfället. För tillfället är inte Microsoft tekniskt ledande i något avseende, vilket förmodligen beror på att företaget har tappat greppet om sin (populärt kallat) kärnverksamhet. De har tappat fokus, och kan inte leverera alls. Självklart kommer de komma igen, men förhoppningsvis, för deras skull, kommer de att komma tillbaka annorlunda. Att bli uppsplittrade skulle förmodligen vara det bästa som kunde hända med det företaget.

en alltför dyster bild, jag tror många som betraktar microsoft idag snarare drivs av ett önsketänkande än om sakernas tillstånd, att det skulle vara hälsosamt för mjukvarubranschen om microsoft splittrades upp är en fråga som stötts och blötts i flera år, tyvärr verkar inte dom amerikanska myndigheterna vilja följa sina egna ganska hårda lagar om konkurrensbegränsning så den biten blir nog aldrig av

red/ komma tillbaka annorlunda förresten, vi vet redan nu att kommande xbox2 ska baseras på 64-bits ppc i samarbete med ibm, det ska bli mycket spännande att se vad för os som ska driva den

  • Medlem
  • 2004-09-14 00:49
Ursprungligen av ingemarl:

jag vet mycket väl vad som hände med longhorn och dom därpå följande reaktionerna, att longhorn kommer att tillföra mycket är det dock knappast någon som ifrågasatt

Det är väl just det man gjort? T om den vanligtvis nästan cheerleaderaktiga rapporteringen av longhorn på winsupersite har mattats av lite. Ingen vet ju vad fan det är, eller vad som är bra med det. Cool grafik? Det lilla man sett ser ju gräsligt ofärdigt ut.

Time will tell, men XP är ju knappast "cutting edge" i något avseende i alla fall. Det borde vi kunna enas om. Vad Longhorn blir vet nog ingen.

Angående slittringen, så har du ju rätt i att USA:s antitrustlagar är tandlösa, och i det här fallet tror jag inte att det har gynnat någon. Microsoft är beroende av konkurrens för att göra ett bra jobb, och det har de inte haft på ett tag.

Ursprungligen av stfm:

Time will tell, men XP är ju knappast "cutting edge" i något avseende i alla fall. Det borde vi kunna enas om. Vad Longhorn blir vet nog ingen.

tjo teknologierna som kommer där, eller rättare sagt i nästa version av xp vet vi vad det är, tack vare den allerstädes närvarande microsmurfen paul thurrot

för att återgå till trådens ursprungssyfte så tror också jag att apple kommer att satsa på pci express och ta bort pci-x även om dom båda inte direkt har samma syfte, pci-x hör hemma på xserve, inte på en arbetsstation, kanske dom gör en klassisk apple och dumpar både pci (legacy) och agp till förmån för pci express på en gång? det skulle vara lite innovativt

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 20:33

Mer PCI och mindre PCI

Hoppas fortfarande att Apple går tillbaks till 8500/9500 tiden då dom hade olika maskiner för konsument/semiproffs och proffs.
Släng i 1 AGP, 1 PCI-express/PCI-X i en PowerMac och 5-6 PCI-X i en proffs PowerMac som kan användas för t.ex ProTools.
Idag har Apple en maskin som inte passar någon. 3 PCI är mer än vad de flesta behöver och för lite för dom som verkligen behöver. Till råga på allt så tar ju dom största grafikkorten upp/blockerar 2 PCI-platser. Detta betyder att man inte kan använda de grafikkorten i en ProTools-dator vilket vi skulle vilja göra.

Så gå tillbaks. Två varianter på PowerMac G5, tack.
¨

Med tanke på detta så hoppas jag och tror att ipoden kommer wara utrustad med wifi inom en snar framtid.
http://www.idg.se/ArticlePages/200404/28/20040428162532_NOK/20040428162532_NOK.dbp.asp

tyvärr blev det ju inget resolution independent Tiger iaf

  • Medlem
  • 2005-05-16 00:16

funktionen ligger dold, men tyvärr verkar inte det vara stöd fullt ut...
dvs om man skulle höjja gui storleken så skulle mycket bli pixligt såg jag på en sida...de måste nog fixa till sånna saker innan de släpper funktionen "fri"

själv sitter jag och hoppas på en iphone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-20 22:01

Jag tror på nya xserve, ibook widescreen och ny/uppdaterad(e) ipod(s). G5an, iMacen, och powerbooken kommer inte nuddas.

Bevaka tråden