Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

// Vad kan vi förvänta oss från Apple innom 1 år? //

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-07 14:59
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte att bods iPod MM kommer att locka lika många som vanliga iPod, men det är ändå rätt rimliga och attraktiva lösningar. Att koppla digitalkameran direkt är det många som efterlyst efter den halvhjärtade lösningen med kortläsare (och även före den kom för den delen). Att se filmer på iPod är det nog väldigt liten mening med att göra, men just TV-ut för att kunna köra filmer, eller varför inte visa digitalbilderna, på TV.

Själv så tycker jag att FM-radio är ett given funktion i iPoden, speciellt nu när det kommer mindre stereoanläggningar som helt baserar sig på iPoden (t.ex. den från Bose). En annan funktion jag gärna skulle ha är en trådlös (via Bluetooth) fjärr till iPoden så jag kan ha min iPod nånstans i någon ficka eller väskan och ändå reglera allting smidigt (fjärr via tråd är bara inte samma sak). Och när man kopplat in iPoden till stereon (på festen t.ex.) vore ju fjärrkontroll väldigt smidigt.

Kikat på "remote remote 2"? RF fjärr så du kan ha iPoden i väskan eller vart som helst och fjärren sätter du på nycklarna som en nyckelring... smidigt, ska köpa en så fort dom kommer in på macoteket

Ursprungligen av kainen:

Kikat på "remote remote 2"? RF fjärr så du kan ha iPoden i väskan eller vart som helst och fjärren sätter du på nycklarna som en nyckelring... smidigt, ska köpa en så fort dom kommer in på macoteket

Näe, det har jag faktiskt inte sett, får kolla in den produkten. Men drömmen är fortfarande en integration med mobilen via bluetooth...

  • Medlem
  • 2004-09-07 14:13

att strömma via blåtand eller wlan kommer suga för mycket kraft ur ipoden, inte många timmars lyssning det blir då, så jag tror detta knappast är lönt.

Om det kommer vara wlan eller blåtand i en ipod kommer det nog vara för att kunna använda just denna som fjärr till sin mac, som cklicker + symbian / se mobiler, men det ser jag inte heller så stor poäng med.

FM radio borde dock bara med, det är en skön funktion, men apple tänker nog att detta kan vara negativt, mindre kommer köpa låtar.
Hur det stämmer är en helt annan fråga, men jag kan tänka mig att det är det som apple har som argument isåfall.

Personligen skulle jag vilja se att framtida ipod har färgskärm så att man kan se album booklet, bilder på artisten osv i ipoden, kunna läsa testerna osv. vad säger ni om den idén?

Ursprungligen av P3t3r:

att strömma via blåtand eller wlan kommer suga för mycket kraft ur ipoden, inte många timmars lyssning det blir då, så jag tror detta knappast är lönt.

Om det kommer vara wlan eller blåtand i en ipod kommer det nog vara för att kunna använda just denna som fjärr till sin mac, som cklicker + symbian / se mobiler, men det ser jag inte heller så stor poäng med.

iPoden som fjärr är en användning av BT i iPoden, men jag tror att funktionen att ha en fjärr till iPoden också är bra. Alla som nån gång kopplat in en iPod i en stereo och inte sitter alldeles intill har nog velat ha en smidig fjärr. Och för oss som cyklar mycket med iPoden i en innerficka eller ryggsäck. En trevlig bieffekt vore att iPoden kunde sänka volymen om bluetoothmobilen ringer...

Ursprungligen av P3t3r:

FM radio borde dock bara med, det är en skön funktion, men apple tänker nog att detta kan vara negativt, mindre kommer köpa låtar.
Hur det stämmer är en helt annan fråga, men jag kan tänka mig att det är det som apple har som argument isåfall.

Jag är tveksam till att en radio skulle vara så negativt för inköpen, då är nog nerladdning av musik på nätet en större konkurrent. Och folk vill ju ha både och, annars skulle bara bara köpa en radio. Men jag har funderat på varför Apple inte vill ha en radio i iPoden och inte kommit på något bra skäl, så vad vet jag... det kan ju inte vara för skrymmande eller för dyrt eftersom var och varannan mobitelefon har radio numera.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-09-07 21:09
Citat:

Jag är tveksam till att en radio skulle vara så negativt för inköpen, då är nog nerladdning av musik på nätet en större konkurrent. Och folk vill ju ha både och, annars skulle bara bara köpa en radio. Men jag har funderat på varför Apple inte vill ha en radio i iPoden och inte kommit på något bra skäl, så vad vet jag... det kan ju inte vara för skrymmande eller för dyrt eftersom var och varannan mobitelefon har radio numera.

Avsaknaden av radio är det enda som gör att jag fortfarande inte köpt en iPod. Jag mailade till Griffin och frågade varför dom inte gör en fm-mottagare och dom svarade att efterfrågan var för liten.

Mer radio åt folket

Att ha wifi i en liknande produkt som ipoden ser jag inte som onödigt. Nu när airport express finns så känns det lite tråkigt att inte ha något att styra itunes med och som inte är en mobiltelefon.

Att kunna ligga i sin soffa med sin ipod och lyssna på musik i sin stereo skulle jag ge mycket för.

  • Medlem
  • 2004-09-07 16:20

ioförsig låter det lite gulligt, men isåfall får de fixa otroligt elsnålt wlan krets som fungerar...

Gulligt - haha

Jo jag vet problemet med detta, men apple söker ju folk för kommande ipod generation där kunnandet delvis ska vara trådlöst nätverk - så helt borta e nog inte tanken.

Dessutom tycker jag fortfarande att airport express inte är fulländad så länge som man måste springa en trappa upp för att kunna byta en låt osv. så något måste nog komma för att underlätta detta. För hur många har datorn precis vid stereon om man bor större än en etta eller tvåa.

Ursprungligen av draags:

Dessutom tycker jag fortfarande att airport express inte är fulländad så länge som man måste springa en trappa upp för att kunna byta en låt osv. så något måste nog komma för att underlätta detta. För hur många har datorn precis vid stereon om man bor större än en etta eller tvåa.

Host... Jo men tanken är nog att man skall sitta vi datorn inte vid stereon. Vad gör du vid stereon föresten?

Ursprungligen av whoami:

Host... Jo men tanken är nog att man skall sitta vi datorn inte vid stereon. Vad gör du vid stereon föresten?

ok så du menar att du sitter vid datorn när du eventuellt har folk hemma, du kanske har ett litet party eller liknande.

Och sen så kanske det inte alltid är så att man har lust att sitta i det rum där datorn står för att kunna avnjuta en whiskey och en härligt god kubansk cigarr. eller?

Ok det finns alternativ till detta, med små displayer, eller att använda tv´n men är dessa verkligen bra - nja, nej eller jo vissa kanske men Apple kan nog ta det ett steg längre.

Sedan har tungsten wifi inbyggt och de skryter om lika långa batteritider som nuvarande ipoden, visserligen har de inte en hårddisk.

  • Medlem
  • 2004-09-07 17:50
Ursprungligen av draags:

Sedan har tungsten wifi inbyggt och de skryter om lika långa batteritider som nuvarande ipoden, visserligen har de inte en hårddisk.

Tunga stenar brukar inte streama mp3-data i realtid heller...

Jag menar att det du gjorde vid stereon innan gör du nu vid datorn. Knapparna har bara bytt plats så att säga. Allra bäst vore det med en fjärrkontroll förståss, fast den kan man förlägga å andra sidan. Men fjärrdosor kan man ha flera av, säger jag som har alla lampor i huset via tre fjärrkontroller.

  • Medlem
  • 2004-09-07 18:10

Undrar när / om apple kommer smacka in ljusavkännare för skärmen precis som för tangentbordet, kontrasten / ljusstyrkan äkar gradvis efter hur man ställt in, som bang&olufsens yberklassiga tv´s

Ursprungligen av P3t3r:

Undrar när / om apple kommer smacka in ljusavkännare för skärmen precis som för tangentbordet, kontrasten / ljusstyrkan äkar gradvis efter hur man ställt in, som bang&olufsens yberklassiga tv´s

Det är möjligt att mina icke helt perfekta ögon lurar min hjärna, men ljusstyrkan på min 15" PB (inköptes för drygt en månad sedan) ändras samtidigt som tangentbordets dito. Eller det kanske är så att det än en global inställning som gäller för både skärm/t-bord.

Ljusavkännare fans väl på 22 tums monster CRT i bläckfiskdesign som Apple tillverkade häromåren. Den anpassade färgerna till ColorSynk i alla fall vet jag.

  • Medlem
  • 2004-09-07 18:26

du kanske har rätt, har ingen aning, men aldrig sett det för tft i alla fall, skulle vara perfekt på powerbooks eftersom man oftast har dem i varierande miljöer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 23:27

Jag har radio i min mobil och den har jag testat 1 gång,,,,, i min ipod har jag min musik,, så varför lyssna på radio???

  • Medlem
  • 2004-09-07 23:34

radioprogram när man sitter och jobbar och inte vill störa andra med radio, elelr för att det är bättre ljud i sköna lurar.

lyssna på nyheter, lyssna på radio program...typ p3 osv, allt handlar inte om musik, skulle jag vilja lyssna på musik så väljer jag självklart mina egna mp3:or...men möjligheten vore bra

Det måste komma en ny mus och tangetbord för PowerMac snart. Nu när skärmarana är designanpassade till PM. Det skall bli kul att se om den omtalade skrollplattan (Apple patent) blir verklighet. Enknappsdesignen lär vi nog få dras med antar jag.

Vad gäller iPod så ser jag hellre färgskärm än radio. Ipoden som mediastudio för lagring av digitala fotografier med möjlighet till VGA utgång säljer mig ett exemplar på stört.

Ursprungligen av whoami:

Vad gäller iPod så ser jag hellre färgskärm än radio. Ipoden som mediastudio för lagring av digitala fotografier med möjlighet till VGA utgång säljer mig ett exemplar på stört.

Tror jag är mycket möjligt att det kommer, men under namnet iPod? Är jag inte lika säker på, tror Apple vill behålla iPoden så "ren" som möjligt, men kanske skapar en ny produktlinje för de mer avancerade användarna.

Åtminstone hoppas jag det, för jag skulle aldrig vela ha, eller betala för, sånt för mig tjafs som jag aldrig använder. Så två olika modeller, tack.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 10:07

Modeller

Ursprungligen av Leftrustle:

Tror jag är mycket möjligt att det kommer, men under namnet iPod? Är jag inte lika säker på, tror Apple vill behålla iPoden så "ren" som möjligt, men kanske skapar en ny produktlinje för de mer avancerade användarna.

Åtminstone hoppas jag det, för jag skulle aldrig vela ha, eller betala för, sånt för mig tjafs som jag aldrig använder. Så två olika modeller, tack.

Dom har ju redan olika modeller att välja mellan som bekant. Så det borde inte var något problem. iPod Mini, iPod och iPod Maxi är ju så klart den kompletta serien.
¨

I o med B. Gates utspel om att S. Jobs är ute o cyklar gällande personliga multimediamaskiner så undrar jag om det verkligen kommer att bli intressant med flyttbar filmvisare. I vilka sammanhang kan det vara intressant och hur stor blir inte produkten, inte blir den lika liten o smidig som dagens ipod.

Däremot tror jag att det ett gäng på MIT i Boston blir mer intressant - alltså glasögon med skärm men som samtidigt kan göras mer eller mindre transparant, att då kunna ha en ipod liknande sak och se på diversefilmer mm så att det känns som om det är en större duk vore intressant.

Jag tror att Apple gör rätt i att fokusera på musik i dagsläget och inte proppa den med tjafs. Däremot att det kan vara färgskärm och möjlighet att kunna se skivkonvolut osv eller bilder från iphoto osv vore intressant.

Ursprungligen av draags:

I o med B. Gates utspel om att S. Jobs är ute o cyklar gällande personliga multimediamaskiner

det har jag missat helt, var kan man läsa om det?

jag tror på powerbook g5 på wwdc 2005, i början av 2005 dessutom en uppgradering av imac g5

Ursprungligen av ingemarl:

det har jag missat helt, var kan man läsa om det?

"I guess Steve's kids just listen to Bach and Mozart. But mine, they want to watch Finding Nemo"

tack, intressant läsning, gates är när allt kommer omkring inte vem som helst, jag tycker det märks att han har respekt för apple, men han liksom jobs på wwdc kan inte låta bli att ge en känga till ärkefienden;

But mine, they want to watch Finding Nemo. I don't know who made that, but it's really a neat movie

haha...klart han vet det

Möjligtvis kan det bli en hype med att kunna se på film i en iriver men jag skulle vilja se hur många de sålt och hur många som verkligen har nytta av det.

Möjligtvis att man skulle kunna se på tv men film - nej inget för mig. Film och den sortens media tar upp bra mycket mer av vår hjärnas bandbredd.

På Gotlandsbåten kan man idag låna en portabel dvd spelare med en skärm för att se film, som jag har sett på båten är det inte så många som suttit o glott. Ett annat problem är den lilla skärmens betraktelsevinkel och då även storleken, är det meningen att man ska sitta o glo själv på en 3,5" skärm - vore kul o se en tågkupé där alla sitter o glor på varsin liten miniskärm, fullt koncentrerade för att kunna urskilja vad som egentligen sker i filmen. Jag har svårt att urskilja saker på min 21" tv när jag exempelvis ser på sagan om ringen. Nu har jag en projje o ser film på 80" och då börjar man inse det fåniga i att se på 3,5" skärm. Kanske för barnen men inte för mig.

Däremot att som sagt kunna få ut en film, eller bild till sin projje eller tv genom antingen wifi eller kabel och då inte enbart den urusla signalen composite - hellre hdmi eller liknande.

Apple ska inte tumma på det smidiga formatet gällande ipoden, då skulle de vara ute o cykla.

Att ha en video iriver måste innebära att du antingen rippar dina dvd filmer eller laddar ner från nätet.

Det är otroligt bökigare att göra detta än med musik. En dvd film måste alltså först rippas till något mindre format för att kunna läggas på sin iriver - jag antar att det tar en stund att göra detta på en långfilm. Däremot kan det gå riktigt fort att ladda ner från nätet.

Jag tror att S. Jobs har detta i tankarna. Som ägare av Pixar så antar jag att han inte riktigt gillar piratkopiering av film. Jag tror att hans avståndstagande till detta gynnas när han väl säger - Nu grabbar kör vi videostore på nätet.

Och du kan lagra filmer på hårddisken - sända över wifi till din tv eller projje. Eller så kan du lagra dem på din hipod och se dem med dina filmglasögon.

Nu svammlar jag - sorry.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 17:07

Film på iRiver vs iPod

Varför snöa in så mycket på om man kan se film eller ej på t.ex iRiver.
Det intressanta med den är att dom har löst en massa saker rent tekniskt. En del av dom saknar man definitivt på iPod, t.ex:

- Mic-ingång med 16bit 44kHz
- Koppla digitalkamera direkt till USB-port (USB Storage Device och PTP)
Inget trams med massa kort-adapters. Behövs inte! Har aldrig behövts egentligen.

Ingen av ovanstående funktioner krånglar ju direkt till det får någon. De underlättar. iPod borde haft detta för länge sedan, från början enligt min mening.
¨

Bevaka tråden