Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 22:24

Med tanke på att iMacen, iBooken och iPoden är gräddvita kanske en powerPod kommer med samma alu-finish som powerMac och powerBooken?

Jag hade tänkt köpa en iPod mini nu när de kommer till Europa, men nu ska jag kolla vad den här landar på och vad den kan innan jag bestämmer mig. Den ser i alla fall riktigt grym ut...

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 23:38

Jag är nöjd! Som Leftrustle räcker batteri och en tusing billigare ör mig. Minins touch/scrollwheel är grym. Så länge radion inte syns mer än som en valmöjlighet i menysystemet och inte gör att den blir dyrare så är det helt ok. Hoppas som sagt att Apple håller sig borta från att baka in ALLT i iPoden.

Kommer sent in i tråden, så här är några kommentarer samlade:

Ursprungligen av DaPhox:

Är väldigt tveksam till att det kommer någon i augusti om det verkligen kommer en nu på måndag....(?)

(Vore väl väldigt olikt Apple?).

Jo, det vore ovanligt, men det som händer senare i augusti är antagligen bara en exakt likadan modell fast med 60 GB disk. Precis som Jon skrev så tror jag att tillverkningen inte riktigt kommit igång med den nya 60 GB-disken.

Priserna på dessa nya iPod och det faktum att 15-giggaren försvinner tyder starkt på att Apple har en lucka i 499-dollarsklassen. Antagligen smyger dom in en 60 GB-modell med just priset 499 dollar lite senare i år. (Det är ju inte så att dom haft problem att sälja iPod för 499 dollar, så varför inte ha en modell i den prisklassen?)

Det är lite intressant att den prissäkning som nu sker med 100 dollar uppfattas som väldigt positiv (vilket det förstås är!), men om Apple hade samtidigt lanserat en 60 GB-modell för 499 dollar så hade folk (speciellt de som gillar att klaga) inte uppfattat det som lika positivt. Då hade det bara hetat att alla modeller fått en liten uppgradering i storlek till samma pris som tidigare. Det ligger alltså en del i att vinna på denna typ av lansering eftersom många tänker så kort ibland.

Ursprungligen av Leftrustle:

Sen att det bara finns 20 och 40 gig måste betyda att 60 kommer, men inte just nu. Eller?

Precis.

Ursprungligen av Crille:

Om detta är alla nyheter den har så blir man lite orolig.... Behövs det inte lite nya features.

Näe, det behövs inte för att iPoden ska fortsätta sälja. De ändringar som kommer nu är precis dom rätta för att göra en bra produkt ytterliggare bättre. Bästa batteritiden någonsin och det geniala hjulet från iPod mini är precis de förbättringar som riktigt många har nytta av (jag har haft en iPod mini här hemma i några månader och hjulet är verkligen en bra lösning). Knapparna på den (snart) gamla 3:e generationens iPod är, som vissa har påpekat, inte alls smidiga.

Några fler, mer annorlunda features, behövs inte för att iPoden ska fortsätta säjla bra och vinna tester. Men fortfarande skulle saker som radio ge iPoden ytterliggare fördelar som inte vore helt fel. Bara av att läsa den här tråden så der man många idéer, en del bra en del mindre bra. Men för att fungera som en bra musikspelare har den vad som krävs.

Ursprungligen av Crille:

OK, men för mig som redan har en och tycker batteriet funkar bra, varför ska jag köpa en ny?

Du kanske inte är den främsta målgruppen, om du har en som redan fungerar för dig. Men för de som antingen inte har en eller haft sin iPod väldigt länge och funderat på en ny modell är detta kanske precis vad som krävs. För min del är det dom knepiga knapparna på 3G iPod som gjort att jag inte velat byta ut min 5 GB iPod ännu, speciellt inte sedan jag testat scrollhjulet på iPod mini.

Ursprungligen av Crille:

Jag tänker mer på konkurrensen som bakar in allt möjligt i apparaterna, sen kommer Sonys bärbara Playstation konsol. Bäst man förvaltar övertaget denna gång!

Ett av iPodens styrka och stora övertag är dess enkelhet, glöm inte det. Inte antalet finesser.

Ursprungligen av Crille:

Jag hoppas du har rätt. Apple ger mig dock flashbacks från bortslarvade chanser.

Just när det gäller iPod verkar Apple har gjort det mesta rätt (och som tur är har dom inte lyssnat på de första reaktionerna från folk på nätet - då hade aldrig produkten fått lämna utvecklingslabbet).

Ursprungligen av Fredric:

Tycker det känns som en helt vanlig uppdate med en liten facelift,, lite trist..
Hoppas på att dom kommer med en iPodMega med mera funktioner,, jag är nog en av dom som inte orkar ha en PDA + En extern bildlagrings HD + en iPod när man är ute och rör på sig..,,

Gör en enkel matematisk övning: hur många fler tror du det är som bara använder en iPod än de som springer omkring med en PDA, en extern bildlagringhårddisk och en iPod? En iPodMega skulle knappast attrahera massorna som dagens iPod gör, om det gör den dyrare, krångligare och tyngre (vilket en iPodMega onekligen måste bli).

Men på en punkt håller jag med och det är bildlagringsmöjligheterna. Många har faktiskt en digitalkamera idag. Eftersom Apple redan påbörjat den vägen med sammarbetet med Belkin så tycker jag dom ska gå hela vägen och skippa fåniga adaptrar. Alla (i princip alla) digitalkameror idag har en USB-anslutning (eller USB2). Apple borde verkligen göra det möjligt att med en enkel kabel mellan kameran och iPoden låta folk tanka över bilder. Tusen gånger smidigare än nån multiadapter för alla möjliga minneskortformat.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-19 06:31
Ursprungligen av Adrian B:

Kommer sent in i tråden, så här är några kommentarer samlade:
Men på en punkt håller jag med och det är bildlagringsmöjligheterna. Många har faktiskt en digitalkamera idag. Eftersom Apple redan påbörjat den vägen med sammarbetet med Belkin så tycker jag dom ska gå hela vägen och skippa fåniga adaptrar. Alla (i princip alla) digitalkameror idag har en USB-anslutning (eller USB2). Apple borde verkligen göra det möjligt att med en enkel kabel mellan kameran och iPoden låta folk tanka över bilder. Tusen gånger smidigare än nån multiadapter för alla möjliga minneskortformat.

Jepp, håller med. Den funktionen hade nog fått mig att fundera på att byta ut min 1G 5GB iPod mot en 4G istället för att investera i nya dyra Memorysticks.

Radio tycker jag nog borde varit med också iofs. Borde inte ta mkt plats och kan enkelt styras med nuvarande knappar. Dessutom kompletterar det musikfunktionen på ett naturligt sätt ungeför som ljudboksfunktionen gör. Just avsaknaden av radiofunktion gissar jag är den vanligaste anledningen till att köpa en annan "sämre" HD-mp3-spelare som har radio än iPod.

Citat:

Knapparna på den (snart) gamla 3:e generationens iPod är, som vissa har påpekat, inte alls smidiga.

Sant, jag blev faktiskt lite besviken när jag bytte från 1G till 3G. Jag trycker ofta fel i menyerna med min 3G.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-19 09:27

ohh va najsig.. jag som nyss köpade en 15GB 3G beagnad ja ja.. år välle vänta tills den där snyggingen kommer till sverige, köpa en sån o ge den gamla till flickvännen

Även Dagens Industri skvallrar lite om nya iPod i dagens nätutgåva.

Är det nån som lyckats få videosamtal att fungera med sin 3G-iPod? Jag hittar inte ens kameran.

Ciryon

Metro - tidningen med koll

Följande står att läsa på sidan 5 av dagens Metro (i Stockholm iaf):

"Ny Ipod för amerikaner
USA 15000 låtar ska den nya versionen av Apples populära musikmaskin Ipod ta. Enligt ryktena kommer den att presenteras redan i dag. Men i Sverige har inte ens den förra versionen lanserats än"

Som sagt, pålästa som få...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-19 13:32
Ursprungligen av Ciryon:

Är det nån som lyckats få videosamtal att fungera med sin 3G-iPod? Jag hittar inte ens kameran.

Ciryon

Ha ha. Klart förvirrande - ska man säga 3G och blanda in videotelefoni eller G3 och väcka beiga minnen till liv?

Man ska säga 3G, då skiljer man ut dom som tror att 3G betyder mobiltelefoni från dom som förstår att det bara betyder "tredje generationen"

Och Apple Store är nere nu, som det redan nämnts i andra trådar.

Nu är storen uppe och likaså de nya iPodarna.

Jepp. Allting exakt enligt ryktena. Den bästa musikspelaren har blivit bättre och billigare, men det är samma spelare som tidigare, på det hela taget. Inga stora förändringar, men väldigt bra förändringar. Speciellt det nya hjulet.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-07-19 15:41

Inga mjukvaru-uppateringar för de gamla?

  • Medlem
  • 2004-07-19 15:41

Laddade nyss ner den nya firmware-uppdateringen 3.0. Tyvärr fungerar inte den nya firmwaren med de gamla iPodsen... Taskigt Apple! Det mesta av uppdateringarna (såsom meny-systemet t.ex.) är ju ren firmware och har inget med hårdvaran att göra. Känns rätt trist att bli lämnad i kylan.

Jag tycker nog att ipoden är kanon som den är nu förutom att den möjligtvis saknar radio, och möjligtvis line in, men å andra sidan - när används det och hur ofta.

Jag tror att Apple gör ett klokt val av att inte proppa den full med en massa onödiga funktioner. Jag tycker själv idag att de flesta mobiltelefoner tappar sin huvudsyssla med alla kameror och annat tjafs som i längden ingen mer än fjortisarna använder.

Däremot tror jag på att det kommer en produktlinje eller en ipod mega eller va fasiken den nu kan heta.

För i ärlighetensnamn så räcker 40gb rätt långt som en musikspelare.

Vad jag vill ha är nu en ipod liknande sak för hemmet som händelsevis inte behöver ut o jogga.
Jag vet inte hur det är för er men jag ser mer o mer de som enbart spelar musiken från ipoden och knappt rör sina cd skivor när det är folksamling hemma.

Att i en ipod se skivomslagen i färg vore inte heller helt fel.

Håller med draags. Personligen känner jag ingen som använder extrafunktionerna i iPoden. Med det inte sagt att nån extra finurlig funktion inte skulle göra susen, det beror lite på hur Apple skulle implementera den.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-20 09:53

"leverans: nu"

nån som vet vad det betyder? får man dem verkligen nu, eller dröjjer det typ fem månader?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-07-20 10:08
Ursprungligen av 404error:

"leverans: nu"

nån som vet vad det betyder? får man dem verkligen nu, eller dröjjer det typ fem månader?

Leverans nu betyder att det tar 3-5 dagar för apple att behandla och sätta ihop beställningen plus 3-7 dagar att skicka den hem till dig. Allt i allt så tar det nog cirka två veckor innan du har din iPod i näven och snurrar som en besatt på snurrhjulet.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-21 11:26
Ursprungligen av Peth:

Leverans nu betyder att det tar 3-5 dagar för apple att behandla och sätta ihop beställningen plus 3-7 dagar att skicka den hem till dig. Allt i allt så tar det nog cirka två veckor innan du har din iPod i näven och snurrar som en besatt på snurrhjulet.

Aaah, men det låter ju acceptabelt...
Tänkte så att de inte lanserar den i usa nu, och så kommer den inte till oss förrens om ett halvår...

Kom just att tänka på en sak som kanske varit uppenbart för vissa.

Det här patentet måste väl vara det som blev "click wheel" för iPod (och inte alls till någon konstig mus) ?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Kom just att tänka på en sak som kanske varit uppenbart för vissa.

Det här patentet måste väl vara det som blev "click wheel" för iPod (och inte alls till någon konstig mus) ?

Ciryon

Japp, fast Apple förklädde det hela snyggt i en förbaskat klumpig mus.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Japp, fast Apple förklädde det hela snyggt i en förbaskat klumpig mus.

/M

Det gäller att inte vara för avslöjande när man ansöker om nya patent.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-07-21 15:01

Sådär ja... då ligger beställningen inne på en iPod 40 Gb.
10/8 ska den komma hur ska jag kunna vänta så länge???

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sådär ja... då ligger beställningen inne på en iPod 40 Gb.
10/8 ska den komma hur ska jag kunna vänta så länge???

Är det Apples defintion på "leverans nu"?

  • Medlem
  • 2004-07-21 15:22

kolla in www.siba.se

Ursprungligen av Baron:

kolla in www.siba.se

LOL, millisekunder. Ser bara konstigt ut.

Coolt!

Killen jag sålde min 3G iPod till idag, blev helt lyrisk.
Han hade en NetMD idag som han var riktigt missnöjd med, senaste modellen.

Bevaka tråden