Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPod!

Tråden skapades och har fått 90 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Möjligtvis kommer det en storebror till denne i slutet av Augusti...

Den som kommer på måndag? är troligtvis inte revolutionerande.

Fast är inte 3 olika modeller av iPoden 1 för mycket? Mini och "vanlig" förstår jag men nån slags procolourwifidigitalhosantjosan känns inte rätt. Blir ju för svårt att välja.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 13:21

Är väldigt tveksam till att det kommer någon i augusti om det verkligen kommer en nu på måndag....(?)

(Vore väl väldigt olikt Apple?).

Ursprungligen av DaPhox:

Är väldigt tveksam till att det kommer någon i augusti om det verkligen kommer en nu på måndag....(?)

(Vore väl väldigt olikt Apple?).

Jo men Apple verkar förvåna mer o mer nu.

Jag tror inte det är helt otänkbart att det kan tänkas komma en tredje ipod produktlinje.

Ska Apple ta bort de bra knapparna? Visserligen en kombinerad funktion kanppar/scrollhjul okej.
Om det där är den nya får vi se. Undrar just vad för specar det blir. Större hårddisk minst.
Radio och Airport vore trevligt men som sagt innan... de drar batteri.
Bättre batteri kanske? Möjlighet till att byta?

Mini, Vanlig iPod och nån mer modell. Olika priser olika kundgrupper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 13:24

Skulle gärna se en iPod Micro som tar upp kampen med de små flashminnes. Inte så troligt kanske, inte pga hårddisk size utan det kan bli svårt att behålla navigationssytemet på en sådan liten apparat.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 13:27

Som de flesta säger, jag glömde nämna det: självklart vill man faktiskt ha ett utbytbart batteri. Det skulle kännas tryggt...

En sammanfattning av nyheterna i iPod 4G:
http://www.msnbc.msn.com/id/5457434/site/newsweek/

ClickWheel:et à la iPod Mini och den 50 % längre batteritiden är det mest intressanta i mina ögon (12 timmar istället för 8 i den äldre versionen).

Ursprungligen av superduperjacob:

En sammanfattning av nyheterna i iPod 4G:
http://www.msnbc.msn.com/id/5457434/site/newsweek/

ClickWheel:et à la iPod Mini och den 50 % längre batteritiden är det mest intressanta i mina ögon (12 timmar istället för 8 i den äldre versionen).

Exakt vad stod det? Kommer inte in längre på newsweek.

And here it goes again. The considerably tweaked fourth-generation iPod will roll out this week, and NEWSWEEK got an advance peek.

Lower price. The top-of-the-line iPod, holding 10,000 songs (40 gigs, as geeks will tell you), now costs $399. The lower-capacity model, with room for 5,000 songs (20 gigs), costs $299. That's a $100 price reduction for each. (There's no more 15-gig model.)

Longer play. Coast-to-coasters rejoice: the new iPods are rated for 12 hours of rockin' between charges—a 50 percent boost in battery life. This is accomplished, Apple says, not by a heavier battery but diligent conservation of power.

Ursprungligen av Rickard A:

Exakt vad stod det? Kommer inte in längre på newsweek.

Sajten går ner titt som tätt - det är väl många iPod-heads som klickar runt där idag ...
Här kommer de punkter som Jon inte tog med i sitt inlägg:

The click wheel.
The iPod keeps getting slimmer and more streamlined. While the initial version had a relatively boxy feel, subsequent versions have been curvier and smaller. This one is about a millimeter thinner and, more significantly, eliminates the control buttons that sat under the display screen. Instead, it uses a "click wheel," where the controls are placed on the compass points of the circular touchpad that lets you scroll through menus. This is an innovation carried over from the diminutive iPod Mini. "It was developed out of necessity for the Mini, because there wasn't enough room [for the buttons]," says Steve Jobs. "But the minute we experienced it we just thought, 'My God, why didn't we think of this sooner?' "

More efficient menus.
There's less thumbing required to get to your favorite stuff. "Music" is a first-level entry, and now a single click initiates the popular technique of shuffling your library for playback.

New features.
You can create multiple on-the-go playlists and delete songs from those ad hoc mixes. And audiobooks are not only easier to find, you can listen to them at normal speed, slower or 25 percent faster, without its sounding like a Munchkin.

Color.
Fuggedaboutit. Despite rumors to the contrary, the wide-bodies are still as pure as the driven snow.

Bottom line:
If you have yet to jump on the iPod bandwagon, it's cheaper and more attractive to do so. If you're already plugged in, the question is whether you should engage in the "iPod Bump," where you snap up the spiffy new version and pass Old Reliable to a grateful friend or family member (or the highest eBay bidder). If your music collection has exceeded your iPod's storage space, or your listening binges exceed your current iPod's battery life—or if you want to hear Bill Clinton's abridged book in 4-1/2 hours rather than six—consider the Bump this time around. Of course, if your heart went aflutter at the very sight of this year's model, you're probably in line at the Apple Store already.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 14:04

Tackar Liite besviken....:(

Hmm, pendlar mellan hopp och förtvivlan angående scrollhjulets utseende. Tycker nog att de borde behållit den vita färgen på det. Men det ser säkert bra ut när man ser det i verkligheten.

Om detta är alla nyheter den har så blir man lite orolig.... Behövs det inte lite nya features.

Men hallå, 50% mer batteritid och nästan 1000 kr lägre pris? Räcker för mig, jag har så gott som köpt en!

Ursprungligen av Leftrustle:

Men hallå, 50% mer batteritid och nästan 1000 kr lägre pris? Räcker för mig, jag har så gott som köpt en!

OK, men för mig som redan har en och tycker batteriet funkar bra, varför ska jag köpa en ny? Jag kommer iofs göra det ändå. Jag tänker mer på konkurrensen som bakar in allt möjligt i apparaterna, sen kommer Sonys bärbara Playstation konsol. Bäst man förvaltar övertaget denna gång!

Ursprungligen av Crille:

OK, men för mig som redan har en och tycker batteriet funkar bra, varför ska jag köpa en ny? Jag kommer iofs göra det ändå. Jag tänker mer på konkurrensen som bakar in allt möjligt i apparaterna, sen kommer Sonys bärbara Playstation konsol. Bäst man förvaltar övertaget denna gång!

Och ändå säljer de inte? Kanske är det så att en slimmad musikspelare, som gör vad som förväntas av den, är just vad folk vill ha? Sonys PS-portable tror jag inte är ett hot, där får man aldrig in 40Gb, och framförallt, musiken måste vara i atrac. Värdelöst...

Ursprungligen av Leftrustle:

Och ändå säljer de inte? Kanske är det så att en slimmad musikspelare, som gör vad som förväntas av den, är just vad folk vill ha? Sonys PS-portable tror jag inte är ett hot, där får man aldrig in 40Gb, och framförallt, musiken måste vara i atrac. Värdelöst...

Jag hoppas du har rätt. Apple ger mig dock flashbacks från bortslarvade chanser.

Ursprungligen av Crille:

Jag hoppas du har rätt. Apple ger mig dock flashbacks från bortslarvade chanser.

Där har du helt rätt. Men samtidigt är jag imponerad över att Apple ständigt håller stilen. De viker sig inte för konsumenttryck, utan gör hela tiden det de tycker är bra. Skönt att sådana företag finns.

Sen är det inte omöjligt att det kommer ytterligare en iPod-linje med en massa finesser, för de som vill ha det, men jga kommer nog hålla mig kvar vid den simpla modellen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 16:06
Ursprungligen av Leftrustle:

Sen är det inte omöjligt att det kommer ytterligare en iPod-linje med en massa finesser, för de som vill ha det, men jga kommer nog hålla mig kvar vid den simpla modellen.

Det hoppas jag också. Jag är inte intresserad av radio, färgskärm, wi-fi, line-in, digitalkamera, microvågsugn mm.
Vill bara ha en enkel -> billig iPod som spelar musik. Om det kommer ytterligare en iPodserie med mer features för dom som vill ha det så är det ju bra.

Keep-it-simple

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 15:29
Ursprungligen av Leftrustle:

Men hallå, 50% mer batteritid

& bara 25% jämfört med 1&2a gen...

Sen att det bara finns 20 och 40 gig måste betyda att 60 kommer, men inte just nu. Eller?

Tror inte Toshiba kommit igång med tillverkningen av den riktigt än, så därför kanske Apple väljer att vänta med lansering.

Tänk att höra dagens Sommar med Ingemar Bergman på sin iPod, vore väl fint med radio ändå?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 20:26

Tycker det känns som en helt vanlig uppdate med en liten facelift,, lite trist..
Hoppas på att dom kommer med en iPodMega med mera funktioner,, jag är nog en av dom som inte orkar ha en PDA + En extern bildlagrings HD + en iPod när man är ute och rör på sig..,,

SpyMac har en bild på den nya iPod:en "in action" ser grym ut.

/Stefan

Jag håller med om att det är bra att ipoden är en renodlad musikapparat.

men jag skulle som sagt gärna vilja se en ipod som hade wifi och radio tycker jag nog också borde höra dit.

Däremot kamera, telefon och annat - nja det kanske inte är så intressant.

  • Oregistrerad
  • 2004-07-18 22:12

Personligen tycker jag faceliftet var riktigt najs. Gillar skarpt minins scrollhjul. I övrgit är ju iPoden tokläcker och jag finner ingen anledning till några större designförändringar. Den måst e ju fortfarande "se iPod ut" om Apple ska behålla "myt-stämpeln". Nej, för min del blir det inget byte innan video-uppspelning, färgskärm och 100gig+. Men det är ju för att jag redan äger en G3. I övrigt är ju uppdateringen precis vad som behövs, då priserna förut var i överkant! Köp nu!

Däremot kanske en homepod / apple pal vore intressant. Men det verkar vara något som ingen direkt är intresserad av eller verka tro på.

Jag tror att en tredje produktlinje kommer att komma - och eftersom ipod är som en egen del hos Apple idag så¨lär vi ser nog se mer.

Och man kan ju undra vad Apple kommer att presentera i Paris om de redan har gått ut med att en ny imac kommer och att nu strax kommer en ny ipod.

Något nytt ovanäntat lär väl de ändå ha innanför rockarmen. Eller?

Är Imacen så revolutionerande tro (jo G5) eller kommer den tredje produktlinjen i ipod serien som är mer revolutionerande. (färgskärm, wifi, osv)

"Jag tror att en tredje produktlinje kommer att komma - och eftersom ipod är som en egen del hos Apple idag så¨lär vi ser nog se mer."

För min del tror jag att iPodens framtid ligger i att man gör ett OS som med ger tredjepartsutvecklare möjlighet att stoppa in funktioner som vi bara kan spekulera i...
Det finns redan nu en variant av linux som man man köra på iPoden. Det finns säkert mycket mer att göra! Och utanpå dettta OS kan man säkert hänga på vad som helst i hårdvaruprylar. Om Apple dessutom förser iPoden med lämpliga I/O. Framtiden ser ljus ut för Macen...för det är otvivelaktigt så att iPoden är en inkörsport till att köpa även andra Appleprylar. Inte minst iBook & Powerbook.

Om de här bilden stämmer så har iPoden inte bara blivit tunnare. Antar att det är fejkat...
(Bilden från http://www.mactechnews.de/images/content_images/iPodGenerations.jpg)

Här är en annnan (fusk) bild på den, "in action"
http://www.spymac.com/gallery/show_photo.php?picid=200466&c=1

Antar att det bara är och vänta några timmar till så vet man...

Bevaka tråden