Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.4 lanserat ikväll

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-27 10:30
Ursprungligen av Schuckert:

Öh, va? Det där med SMS och fler än 68 tecken har väl alltid fungerat. Jag har i alla fall alltid lyckats skicka meddelanden strax under 160 tecken. Däremot har det alltid legat skräptecken i början av ett oskickat meddelande som man har fått radera-

Jag har för mig att det var i och med 10.3.3 som skräptecknen dök upp, men precis som du säger så var det bara att radera dem.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:45
Ursprungligen av Fantomen:

Jag har för mig att det var i och med 10.3.3 som skräptecknen dök upp, men precis som du säger så var det bara att radera dem.

Nope. Det har funkat så länge Bluetooth, Adressbok och mobiltelefon har gått att använda till OSX (10.2.0?)

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-05-27 11:11
Ursprungligen av Schuckert:

Nope. Det har funkat så länge Bluetooth, Adressbok och mobiltelefon har gått att använda till OSX (10.2.0?)

Ja, funkat ja, men jag kan inte minnas att det fanns problem med skräptecken förrän 10.3.3 (eller 10.3.2)?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:31

Men snälla... Om ni vet hur man skickar SMS, säg det gärna.

Du måste skicka det via din telefon, bluetooth eller IR ansluten...ingenting är gratis... klicka sedan bara på mobilnumret i adressboken "skicka SMS"

Ursprungligen av lilledanne:

Du måste skicka det via din telefon, bluetooth eller IR ansluten...ingenting är gratis... klicka sedan bara på mobilnumret i adressboken "skicka SMS"

Jag bara FÅR det inte att fungera med min SE P800 - skicka SMS är inte möjligt att välja. Vad gör jag för fel????

Anders

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-27 13:27
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Jag bara FÅR det inte att fungera med min SE P800 - skicka SMS är inte möjligt att välja. Vad gör jag för fel????

Anders

Det finns en liten Bluetoothikon längst upp i adressboksfönstret du måste klicka på först för att koppla ihop datorn och telefonen. (Jag utgår från att du redan parkopplat enheterna) Sedan kommer du att kunna välja "SMS-meddelande" genom att klicka på "mobil"-texten hos någon av dina kontakter.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-05-27 10:35

Skönt nu fungerar programvaran för min Logitech MX700 mus igen..Dock lite konstigt, senaste programvaran har stöd upp till 10.3.2 och fungerade inte med 10.3.3 men fungerar nu igen med 10.3.4

  • Medlem
  • 2004-05-27 11:27

Ska man installera uppdateringen medan man kör datorn på den externa systemskivan? Går det? Uppdateringen finns väl som stand alone...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 11:34
Ursprungligen av Baron:

Ska man installera uppdateringen medan man kör datorn på den externa systemskivan? Går det? Uppdateringen finns väl som stand alone...

Vanligast är att installera på den partition som är aktiv!

Använd system-cd för att reparera HD, inget annat.

Det går att installera uppdateringen som stand alone på system med 10.3.3 el 10.3.4, ej nödvändigtvis startskivan.

Ursprungligen av Baron:

Ska man installera uppdateringen medan man kör datorn på den externa systemskivan? Går det? Uppdateringen finns väl som stand alone...

Skulle just svara på det här när jag såg att du förstått det hela

Men man kan ju tillägga att det går att formulera reglerna bättre, så inget missförstånd uppstår alls. claburs svenska variant är tydligare på denna punkt. Såhär ser min omskrivning av det ut:

1) Starta datorn från en system-CD och kör en kontroll av skivan med Skivverktyg.
(Har du ingen aktuell system-CD liggande kan du enkelt skapa en med BootCD.)

2) Starta om datorn från hårddisken igen.

3) Kör "Reparera skivbehörigheter" med Skivverktyg.

4) Kör Programuppdatering för att installera uppdateringen.

5) Starta om datorn (krävs efter uppdateringen).

6) Kör "Reparera skivbehörigheter" med Skivverktyg igen.

7) Var nöjd och glad för att du varit så duktigt!

  • Medlem
  • 2004-05-27 11:40

Då lägger jag till en punkt (2b) till listan från MacFixIt.

Citat:

Update reminders As usual, we recommend the following procedure when applying a system Update:

1. Make sure your hard drive is in good shape: Boot from the OS X Install CD and run Disk Utility's Repair Disk function (or use a third-pary drive utility such as DiskWarrior or TechTool Pro).
2. When booted from the volume containing Mac OS X, run Disk Utility's Repair Disk Permissions function.
2b. Starta om datorn på det system som ska uppdateras.
3. Install the update.
4. After rebooting, again run Repair Disk Permissions.

We've found that using this update procedure avoids many of the common problems reported by readers after each update to OS X.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 11:58
Ursprungligen av Baron:

Då lägger jag till en punkt (2b) till listan från MacFixIt.

Snarare som punkt 1b!!

Fast det blir ju lite tårta på tårta för ungefär så står det ju redan i punkt 2

Alternativ omskrivning av denna punkt: 2. Boot from the volume containing Mac OS X and run Disk Utility's Repair Disk Permissions function.

  • Medlem
  • 2004-05-27 13:09
Ursprungligen av jas:

Alternativ omskrivning av denna punkt: 2. Boot from the volume containing Mac OS X and run Disk Utility's Repair Disk Permissions function.

Det var ju precis det man inte skulle göra.

Ursprungligen av Baron:

Det var ju precis det man inte skulle göra.

Det skulle man visst det!

1. Make sure your hard drive is in good shape: Boot from the OS X Install CD and run Disk Utility's Repair Disk function (or use a third-pary drive utility such as DiskWarrior or TechTool Pro).
2. When booted from the volume containing Mac OS X (dvs man ska boota upp i det MacOS man tänker uppdatera), run Disk Utility's Repair Disk Permissions function.
3. Install the update.
4. After rebooting, again run Repair Disk Permissions (från det nyuppdaterade systemet - inte från installations-CD:n)

Repair Disk är inte samma sak som Repair Disk Permissions.
• Repair Disk kollar hela hårddisken efter fysiska fel - du kan inte köra Repair Disk på en enskild partition, utan måste markera själva hårddisken.
• Repair Disk Permissions, däremot, kan man endast köra på partitioner som innehåller MacOS X.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-27 13:23
Ursprungligen av Baron:

Det var ju precis det man inte skulle göra.

Hur menar du nu Baron?

I instruktionerna står ju:

  1. Starta från system-CD:n och kör en koll av hårddisken

  2. När du starat datorn från den enhet som OS X ligger på (alltså hårddisken) så reparerar du rättigheter

  3. Installera uppdatering

  4. Reparera rättigheter igen

Men jag håller med dig det är inte klockrent skrivet, jag läste det också först som så att man skulle reparera rättigheterna medan man fortfarande var igång med system-CD:n. Läser man noggrant så menar de inte så dock.

  • Medlem
  • 2004-05-27 14:24
Ursprungligen av clabur:

Hur menar du nu Baron?

I instruktionerna står ju:

jaja, så är det nog... LÄste väl lite för slarvigt.

Inga problem med iMac DV än så länge. Även stora powerbooken verkar må bra.

Inte märkt några stora förändringar, men har heller inte testat något speciellt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 13:03
Citat:

Improves reliability when selecting several files at a time in Finder at the same time Finder is previewing a movie or MP3 file.

Det enda som plågat mig med 10.3.3, som jag fortfarande kör, var just detta.. Kanske dags att uppdatera nu.

Kan min kortare omstartstid på 45 sekunder bero på att jag har dubbla G4:a procesorer ( 2x1 Ghz ) och 1,25 GB minne ??? Eg. så är den vid andra omstart endast 41 sekunder mellan ploinget och ikoner på skrivbordet.

Ursprungligen av [email protected]:

Kan min kortare omstartstid på 45 sekunder bero på att jag har dubbla G4:a procesorer ( 2x1 Ghz ) och 1,25 GB minne ??? Eg. så är den vid andra omstart endast 41 sekunder mellan ploinget och ikoner på skrivbordet.

Processorerna spelar säkert in, men vore det inte mer logiskt att det beror på hårddisken till största delen? Det är ju därifrån systemet ska läsas in. Jag har inte klockat min G4 singel 1 Ghz, men det känns som att den också startar på en bit under minuten.

Uppdatering har för övrigt fungerat bra för mig, och inga strul har märkts efter en halv dags användande.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 16:44

Men fan då! mitt preview har förlorat sin ikon och vill inte startas!

nån som har tips/ideer?

HJÄLP!!

Efter jag installerat 10.3.4 uppgraderingen så låste min Imac DV sig jag startade då om datorn gång på
gång. Men fortfarande hände inget. Jag satte på datorn på morgonen ihopp om att den skulle ha startat klart, men fortfarande såg man bara den vita bakrunden med äpplet och den där lilla "snurr" grejen.
Är det någon som har fått samma problem så hjälp mig.
Jag står nämligen inte ut med att macen inte funkar.
PS. Ifall man ska starta från cd var kommandot "äpple+c" eller bara "c" har försökt med bådas men fungerade ej, fast det kanske var ngt annat kommando?DS.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-05-27 23:06
Ursprungligen av pite_jakke:

HJÄLP!!

Efter jag installerat 10.3.4 uppgraderingen så låste min Imac DV sig jag startade då om datorn gång på
gång. Men fortfarande hände inget. Jag satte på datorn på morgonen ihopp om att den skulle ha startat klart, men fortfarande såg man bara den vita bakrunden med äpplet och den där lilla "snurr" grejen.
Är det någon som har fått samma problem så hjälp mig.
Jag står nämligen inte ut med att macen inte funkar.
PS. Ifall man ska starta från cd var kommandot "äpple+c" eller bara "c" har försökt med bådas men fungerade ej, fast det kanske var ngt annat kommando?DS.

BARA "c" och inget annat.
Din dator kan ha tappat startskivan. Testa att hålla ner "alt" utan CD/DVD-skiva och vänta tills du får upp tre symboler - två pilar och din hårddisk i mitten. Vänta tills datorn har tänkt klart och klicka sedan på högerpilen.

Ursprungligen av pite_jakke:

HJÄLP!!
... men fortfarande såg man bara den vita bakrunden med äpplet och den där lilla "snurr" grejen...

Nu är vi iaf fyra st med detta problem:
Kommentar 1 på Versiontracker
Kommentar 2 på Versiontracker

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-05-27 17:43

HD ikonen på skrivbordet är helt borta!
Men när jag klickar på "Finder" i dockan kommer
ett fönster upp med HD och ev. CD.

Men så ska det väl inte vara?!?!?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 17:49

Nä, det skall vara med C…
Se till att du får in CD:n tillräckligt fort… …håll inne c (eller äpple c - jag minns inte heller)… …och så fort du valt språk så välj skivverktyg i menyn och reparera behörigheterna…

[Font="Times"]…till nästa gång så avaktivera alla "finder haxx" och liknande konstigheter, reparera behörigheterna, uppdatera, starta om, reparera behörigheterna, kör in "haxx" om dom behövs, kör på och var glad [/Font]

Snyggade till rättigheterna med cocktail innan jag startade uppdateringen. Installerade startade om, bootade relativ normalt och än så länge rullar allt utmärkt på min TiBook 1GHz.

Jag kör regelbundet Cocktail och har inte haft strul med systemet nån gång sedan ett par KP med 10.0. på min pismo.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-05-27 18:02

Körde "Rättigheterna" och startade om.
Nu är allt frid och fröjd...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 18:16

Men mitt preview.app funkar inte längre!

nån som vet hur jag kan ordna det eller som kan ge mig preview.app till 10.3.4?

Bevaka tråden