Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.4 lanserat ikväll

Tråden skapades och har fått 121 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 00:04
Ursprungligen av Kristian B:

Kanske inbillar jag mig men systemet inklusive safari känns snabbare efter uppdateringen...

Jag tycker samma sak,, allt går mycket snabbare känns det som..

Ska bli intressant at se om min USB2-kortläsare fungerar bättre nu...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-26 23:38

Ja, det kan vara illusion men det känns som Safari scrollar snabbare...

Ursprungligen av Björn Roth:

Ja, det kan vara illusion men det känns som Safari scrollar snabbare...

Precis. Jag tycker exposé, fönster och annat också känns kvickare.

Ursprungligen av Björn Roth:

Ja, det kan vara illusion men det känns som Safari scrollar snabbare...

Samma här, scrollar definitivt snabbare.

Ursprungligen av David Molarin:

Ska bli intressant at se om min USB2-kortläsare fungerar bättre nu...

Nähä... Får fortsätta köra USB1. *suck*

Den vägrar vila med kortläsaren inkopplad...

Ursprungligen av David Molarin:

Nähä... Får fortsätta köra USB1. *suck*

Den vägrar vila med kortläsaren inkopplad...

Samma grej här, min USB2 minneskortläsare vill inte veta av mera än USB1 och lider av omvänd narkolepsi. Likadant som innan uppdateringen med andra ord. Vad har du för kortläsare föresten? Min heter 6in1.

Installerade på PB 12" & MDD, båda startade snyggt och endast 1 permision behövde lagas/åtgärdas på respektive maskin.... mer än så vet jag inte ännu

Omstart från och med "ploing-ljudet" är på min MDD nu 45 sekunder fram tills ikoner för diskar är framme på skrivbordet... helt OK och förmodligen snabbare än tidigare - andra omstarten så kom ikonerna upp snabbare - kan instämma i att Exposé känns rappare.

Ursprungligen av [email protected]:

Omstart från och med "ploing-ljudet" är på min MDD nu 45 sekunder fram tills ikoner för diskar är framme på skrivbordet... helt OK och förmodligen snabbare än tidigare - andra omstarten så kom ikonerna upp snabbare - kan instämma i att Exposé känns rappare.

45 sekunder? Inte illa! Jag roade mig med att mäta uppstartstiderna efter installationen på min Ibook G3 800 640/30. Jag mätte från startljudet tills hårddisken slutade knastra. Jag startade om datorn fem gånger i rad. Resultat:
1. 4 min 30 sek
2. 2 min 37 sek
3. 2 min 11 sek
4. 1 min 40 sek
5. 1 min 40 sek

Vid de tre sista omstarterna hade visserligen Finder laddats in efter lite över en minut. Särskilt vid de två sista omstarterna var allt färdigladdat vid ca 1:10, men hårddisken fortsatte att knastra. Vad är det här för PC-fasoner egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 15:01

Jag skulle *gissa* att det låg en massa missade cron-jobs schemalagada som datorn körde vid omstart. Det är förklädd UNIX-burk du har framför dig och den håller på och fixar med städjobb etc "under ytan" medan du i godan ro kan jobba vidare med ditt fantastiska gränssnitt

/Kalle

Ursprungligen av Maccer:

45 sekunder? Inte illa! Jag roade mig med att mäta uppstartstiderna efter installationen på min Ibook G3 800 640/30. Jag mätte från startljudet tills hårddisken slutade knastra. Jag startade om datorn fem gånger i rad. Resultat:
1. 4 min 30 sek
2. 2 min 37 sek
3. 2 min 11 sek
4. 1 min 40 sek
5. 1 min 40 sek

Vid de tre sista omstarterna hade visserligen Finder laddats in efter lite över en minut. Särskilt vid de två sista omstarterna var allt färdigladdat vid ca 1:10, men hårddisken fortsatte att knastra. Vad är det här för PC-fasoner egentligen?

Ursprungligen av kalleh:

Jag skulle *gissa* att det låg en massa missade cron-jobs schemalagada som datorn körde vid omstart. Det är förklädd UNIX-burk du har framför dig och den håller på och fixar med städjobb etc "under ytan" medan du i godan ro kan jobba vidare med ditt fantastiska gränssnitt

/Kalle

Hmm...missade Cron job, har jag fel när jag tror att ett Cron jobb går bara om datorn är igång när Cron jobbet är schemalagt ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 21:10
Ursprungligen av lilledanne:

Hmm...missade Cron job, har jag fel när jag tror att ett Cron jobb går bara om datorn är igång när Cron jobbet är schemalagt ?

Ja då har du nog rätt Jag tänkte på anacron som jag brukar använda på min linuxburk...

Menmen, stryk cron från mitt förra inlägg och behåll "jobs" så är det nog det jag skrev sant (kvällens knep-och-knåp)

/Kalle

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:16
Ursprungligen av kalleh:

Menmen, stryk cron från mitt förra inlägg och behåll "jobs" så är det nog det jag skrev sant (kvällens knep-och-knåp)

/Kalle

Då gissar jag på fsck de två första och lite update file i första…

Vad vinner jag?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 21:15
Ursprungligen av lilledanne:

Hmm...missade Cron job, har jag fel när jag tror att ett Cron jobb går bara om datorn är igång när Cron jobbet är schemalagt ?

Cron-job körs vanligen nattetid när burken inte sover ELLER vid omstart.

Klickade på installera och gick och lagade mat. När jag kom tillbaka blev jag rädd. Skärmen var svart, det lät som den var på. Försökte få igång mus och efter alt-äpple-esc så dök den upp..endast, och det gick inte att röra på den. Stängde locket men den gick ej i vila. Efter att jag lyssnat efter om hårddisken arbetade bestämde jag mig för att stänga av med knappen intryckt i 4 sec.
Försökte sedan starta datorn men det gick ej. Provade säkert i nån minut innan den sedan gick igång och nu känns allt bara bra installationen hann bli klar.

Ursprungligen av Ductic:

Klickade på installera och gick och lagade mat. När jag kom tillbaka blev jag rädd. Skärmen var svart, det lät som den var på. Försökte få igång mus och efter alt-äpple-esc så dök den upp..endast, och det gick inte att röra på den. Stängde locket men den gick ej i vila. Efter att jag lyssnat efter om hårddisken arbetade bestämde jag mig för att stänga av med knappen intryckt i 4 sec.
Försökte sedan starta datorn men det gick ej. Provade säkert i nån minut innan den sedan gick igång och nu känns allt bara bra installationen hann bli klar.

Lustigt, jag hade exakt samma historia. iBook G4 933 från feb 04.

Ursprungligen av Ductic:

Klickade på installera och gick och lagade mat. När jag kom tillbaka blev jag rädd. Skärmen var svart, det lät som den var på. Försökte få igång mus och efter alt-äpple-esc så dök den upp..endast, och det gick inte att röra på den. Stängde locket men den gick ej i vila. Efter att jag lyssnat efter om hårddisken arbetade bestämde jag mig för att stänga av med knappen intryckt i 4 sec.
Försökte sedan starta datorn men det gick ej. Provade säkert i nån minut innan den sedan gick igång och nu känns allt bara bra installationen hann bli klar.

hände precis exakt samma sak för mej när uppdateringen till 10.3.3 kom. Min totalhängde sej under optimeringen av hårddisken. Fick hänga mej på powerknappen till sist, men den startade upp då med.

Denna gången klarade jag mej undan däremot. Stängde ner ALLA program medans jag uppdaterade och så kommer jag göra framöver efter 10.3.3 uppdateringen...

Faster, Harder= OSX!

  • Medlem
  • 2004-05-27 01:03

Ok, det kanske är dags för mig att installera uppdateringen.

I'll be back soon.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 09:10
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Faster, Harder= OSX!

http://kim.animanga.nu/pictaz/Tiger_small.mp4
(Stavningen är ett internskämt)

En lustig sak som just hände mig med 10.3.4-findern var att när den valdes i dockan försvann alla dess fönster och det gick inte att skapa nya. Tvångsomstardade den så kom fönstren tillbaka. Obra om det är en återkommande bugg.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 01:20

Finns lite å läsa hu man fixar detta, länkar i art som beskriver nyheterna.

  • Medlem
  • 2004-05-27 01:38

I'm back. Allt verkar fungera så här långt efter några minuter. Citerar Pär "verkar stabilt"

Ursprungligen av jas:

Finns lite å läsa hu man fixar detta, länkar i art som beskriver nyheterna.

O.K tack, men var hittar jag länken???

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 08:44
Ursprungligen av whoami:

O.K tack, men var hittar jag länken???

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107914

(Första inlägget i denna tråd och sedan ett klick till)

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-05-27 08:42

Säkrast är att omstarta och reparera rättigheter både innan och efter uppdat av system. Så minskar risken för elände.

Även vid installation av vanliga .pkg då det finns en brist som ev kan förstöra systemet:

http://www.stepwise.com/Articles/Technical/Packages/InstallerOnX.html

Ursprungligen av jas:

Säkrast är att omstarta och reparera rättigheter både innan och efter uppdat av system. Så minskar risken för elände.

Jepp. MacFixit har en stående rekommendation (som går att läsa här, men bara en kort tid, sen blir den betalartikel) som ser ut såhär:

Citat:

Update reminders As usual, we recommend the following procedure when applying a system Update:

1. Make sure your hard drive is in good shape: Boot from the OS X Install CD and run Disk Utility's Repair Disk function (or use a third-pary drive utility such as DiskWarrior or TechTool Pro).
2. When booted from the volume containing Mac OS X, run Disk Utility's Repair Disk Permissions function.
3. Install the update.
4. After rebooting, again run Repair Disk Permissions.

We've found that using this update procedure avoids many of the common problems reported by readers after each update to OS X.

Det kan verka lite omständligt att gå igenom detta, men det är det värt om man slipper konstiga problem som tar alldeles för mycket tid. Själv så syndade jag och hoppade över punkt 1 denna gång, men jag gjorde de övriga punkterna.

Kolla vilket jätteinlägg jag startade den här tråden med... INTE!

Om Hr Björnström vill redigera mitt inlägg skulle han kanske göra det lite mer tydligt att det är han som skrivit innehållet och inte jag? Att ändra rubriken från "10.3.4 släppt!" till Mac OS X 10.3.4 släppt ikväll" gör dessutom bara rubriken missvisande redan efter några timmar...
:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:22

Jag hittar inte hur man ska kunna skicka SMS via Adressboken?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 10:27

Öh, va? Det där med SMS och fler än 68 tecken har väl alltid fungerat. Jag har i alla fall alltid lyckats skicka meddelanden strax under 160 tecken. Däremot har det alltid legat skräptecken i början av ett oskickat meddelande som man har fått radera-

Bevaka tråden