Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Powerbook G4

Tråden skapades och har fått 379 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-10 12:31

varglarsen

Det blir en svår kombination.
Möjligtvis kommer du höra "oljudet" under en kortare tid med en snabbare HD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-10 13:27
Ursprungligen av 3OPAH:

Jag får ut drygt 3 timmar på mitt batteri under relativt hård körning. Räcker precis för "direkttåget".

Det är helt OKEY . 3 timmar är normalt . Vissa här på siten snackar om 2 timmars drifttid på sina nya alu. powerbooks. Det är inte normalt. kassa batterier.... Kontakta Apple och få batteriet utbytt eller reka.. laddastationen i Powerbooken. något är garanterat fel i dessa fall...

En hårddisk med 5400 varv tar lite mer ström i anspråk än en vanlig 4200 varvs standarddisk . Kan skilja mellan 10- till högst 15 minuters driftitid beroende på vad man jobbar med.Det är min erfarenhet när jag switchat diskar i min Powerbook G4 titanium. Mellan 4200 varvs och 5400 varvs diskar.

  • Medlem
  • 2004-05-10 13:47

Ja det är väl OK fast det kan bli bättre. 4-5 timmar skulle jag bli helnöjd med.
Fattar inte varför Apple "snålar" på batteri. I de nya 15" AluBooks sitter det nuförtiden 50W batteri istället för 46W (1:a REV 15" AluBook) men i 12-an har det suttit 50-Wattare hela tiden.
Ska inte 15-tummaren ha lite starkare batteri som 17-tummaren exempelvis (58W) månne?

Och det är något skumt. Körde kommanot ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo i Terminalen och fick följande info.

}>> ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo
| | | | "IOBatteryInfo" =({"Capacity"=4514,"Amperage"=1200,"Current"=4478,"Voltage"=12486,"Flags"=1090519045})

Undrar vad "Capacity" står för något? Det står ju 4514, det associerar mer till 46W än 50W.
Någon som kan tyda detta?

Ductic, du har likadan PB. Kan du köra kommandot i Terminalen och posta ditt resultat?

Om det är 46Wattare, ... oj oj oj ... då blir det dunka näven i bordet.

Senast redigerat 2004-05-10 17:20
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-10 13:54
Ursprungligen av 3OPAH:

Ja det är väl OK fast det kan bli bättre. 4-5 timmar skulle jag bli helnöjd med.
Fattar inte varför Apple "snålar" på batteri. I de nya 15" AluBooks sitter det nuförtiden 50W batteri istället för 46W (1:a REV 15" AluBook) men i 12-an har det suttit 50-Wattare hela tiden.
Ska inte 15-tummaren ha lite starkare batteri som 17-tummaren exempelvis (58W) månne?

Och det är något skumt. Körde kommanot ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo i Terminalen och fick följande info.

}>> ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo
| | | | "IOBatteryInfo" =({"Capacity"=4514,"Amperage"=1200,"Current"=4478,"Voltage"=12486,"Flags"=1090519045})

Undrar vad "Capacity" står för något? Det står ju 4514, det associerar mer till 46W än 50W.
Någon som kan tyda detta?

Ductic, du har likadan PB. Kan du köra kommandot i Terminalen i posta ditt resultat?

Om det är 46Wattare, ... oj oj oj ... då blir det dunka näven i bordet.

Det mullrar och åskar över Götet. dax att stänga av min CUBE. återkommer till ämnet ikväll.

Yepp tyvärr Apple have done it again. Du har garanterat ett gammalt 45 watts batteri i din burk. Dom hade väl inget 50 watts på hyllan och en normal användare hade nog inte märkt skillnaden och kört spec. teminalen som du har gjort.

Fy vad fult . Ring Apple och påpeka saken. behåll ditt gamla batteri och kräv ett nytt 50 W on pronto.

Det är det minsta Apple kan göra när man lagt ut en bra bit över 20 papp för denna dyrgrip..

  • Medlem
  • 2004-05-10 13:59

Hm, ... det börjar mullra hos mig också.

Jag väntar i alla fall att någon mer bekräftar.

Min sprillans nya 15-tummare ger en capacity på 4418. Dags för Class action?

Ursprungligen av 3OPAH:

*klipp*
}>> ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo
| | | | "IOBatteryInfo" =({"Capacity"=4514,"Amperage"=1200,"Current"=4478,"Voltage"=12486,"Flags"=1090519045})

Ductic, du har likadan PB. Kan du köra kommandot i Terminalen i posta ditt resultat?
*klipp*

"IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=4506,"Amperage"=1200,"Current"=4503,"Voltage"=12555,"Flags"=1090519045})

Har vi fått det gamla batteriet?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 12:12
Ursprungligen av 3OPAH:

Svårt att säga men jag skulle vilja tro att om det finns nån skillnad då skulle du behöva ett ljudisollerat rum för att höra det. ... Hur ofta är man där?

Sant, men jag är bullerkänslig som tusan och kan tänka mig att ha en dator med något sämre prestanda mot om jag slipper lite ljud. Hur stor skillnad är det egentligen rent prestandamässigt för jag gillar ju inte att vänta heller. Jag är helt enkelt en otålig och ljudkänslig jävel.

min 12" PB 1.33 är aningen ljudligare än min förra iBook 800 G3. iBook'en var HELT tyst oavsett vad jag gjorde. PB'en har tendens att lättare börja fläkta och har ett svagt sus. Så länge som suset är där är det inga problem.

Ursprungligen av varglarsen:

Sant, men jag är bullerkänslig som tusan och kan tänka mig att ha en dator med något sämre prestanda mot om jag slipper lite ljud. Hur stor skillnad är det egentligen rent prestandamässigt för jag gillar ju inte att vänta heller. Jag är helt enkelt en otålig och ljudkänslig jävel.

Någon som köpt senaste 12''are och fått hem den ännu? Hur verkar den!? Jag går liksom i väntans tider här och börjar redan bli otålig (okej, jag vet, jag beställde så sent som i onsdags, men ändå!)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 10:23
Ursprungligen av Jont Olof:

Någon som köpt senaste 12''are och fått hem den ännu? Hur verkar den!? Jag går liksom i väntans tider här och börjar redan bli otålig (okej, jag vet, jag beställde så sent som i onsdags, men ändå!)...

Min är "out for dilvery" i Stockholm
Doctor G verkar däremot ha fått sin i fredags

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 12:33

gött mos - fletch är 90minuter == man hinner sen den två varv per transport -- whoa!!!

/jensa
ps. köp min fin-fina kub --> http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44515

Det här verkar väldigt oroväckande. Hur är det med 12'' vilken typ av batteri ska jag förväntas ha!? Jag kommer garanterat köra det där testet så fort jag fått datorn i alla fall!

Ska vara 50W i 12'' också enligt tech specarna på Apples hemsida. Det går inte att proppa i ett 17'' batteri i en 12''are (önsketänkande)?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 14:12
Ursprungligen av Jont Olof:

Ska vara 50W i 12'' också enligt tech specarna på Apples hemsida. Det går inte att proppa i ett 17'' batteri i en 12''are (önsketänkande)?

Jont Olof, när beställde du din 12" och har du fått nåt ID av TNT så du kan tracka din?
Själv beställde jag min 12" den 4:e maj

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Jont Olof, när beställde du din 12" och har du fått nåt ID av TNT så du kan tracka din?
Själv beställde jag min 12" den 4:e maj

/jensa

Har itne hört något alls! Själv då, har du hört nåt?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 14:57
Ursprungligen av Jont Olof:

Har itne hört något alls! Själv då, har du hört nåt?

Nej, inte ett ljud... Ja, förutom ett mail från apple den 6:e maj som säger att PB'n är färdigmeckad och skickad:

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu är klar för
leverans från vår fabrik, vilket betyder att du inom de närmaste dagarna kommer att
få dina varor levererade till din leveransadress.

men sen dess har jag inte hört nåt. Trodde att jag skulle få ett mail från TNT eller apple med nåt ID så jag kunde roa mej med att tracka min leksak som de andra barnen här på forumet... hade vart kul!!

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Nej, inte ett ljud... Ja, förutom ett mail från apple den 6:e maj som säger att PB'n är färdigmeckad och skickad:

Vi är glada att kunna meddela att din beställning från Apple Store nu är klar för
leverans från vår fabrik, vilket betyder att du inom de närmaste dagarna kommer att
få dina varor levererade till din leveransadress.

men sen dess har jag inte hört nåt. Trodde att jag skulle få ett mail från TNT eller apple med nåt ID så jag kunde roa mej med att tracka min leksak som de andra barnen här på forumet... hade vart kul!!

/jensa

Hmm... Min är inte ens färdigmeckad och jag beställde i onsdags. Men de har till på onsdag på sig (enligt deras eget schema). Får vänta ett tag till och se!

Äntligen händer det nåt...

10 maj 2004 17:54 Eindhoven Consignment Received At Transit Point

Beställde iBooken den 20 April, vilket kommer innebär total leveranstid på tre veckor eller mer. Lite lång tid kan man tycka.

Nu vill jag se lite action från TNT. Kom igen nu. Apple anger "shipped" sedan i fredags. TNT säger inget. Ge mig! (Förlåt. Det var inte viktigt för er att veta det här, men jag var tvungen att få avreagera mig lite.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 14:25
Ursprungligen av Patrik Hamberg:

Nu vill jag se lite action från TNT. Kom igen nu. Apple anger "shipped" sedan i fredags. TNT säger inget. Ge mig! (Förlåt. Det var inte viktigt för er att veta det här, men jag var tvungen att få avreagera mig lite.)

För mig stod det Shipped en vecka före jag hade själva datorn. Shipped är när den lämnar fabriken. I mitt fall var det sedan 5-7 dagars leverans vilket Apple höll bra.

  • Medlem
  • 2004-05-10 14:15

Hm, ... vi borde kanske lugna ner oss lite

Hittade en diskussion på macrumors:forum. Det verkar som att ingen kommer upp i "maxsiffrorna".

Saxat ur tråden:
"For those of you who have march 2004 macaddict issue, go to page 64 BATTERY LIFE article.

For the rest, open Terminal and type

ioreg -l | grep -i IOBatteryInfo

This command will show the capacity of the battery and it's Amperage

Max Battery Capacity are:
5000 iBook G4
4700 PB 12
4600 PB 15
5800 PB 17

My 7 weeks iBook G4 12" shows 4574, that's 8% lose"

Läs resten av inläggen, det är ingen som kommer upp i siffrorna ovan.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2004-05-10 14:39

Min nästan 1 år gamla PB 867mhz visar 4155.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-10 16:16

Nu har min PB fått ett trackingnummer och det verkar som den skeppas ut från Shanghai snart.

  • Medlem
  • 2004-05-10 17:19
  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 18:00

m$ ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo
| | | | "IOBatteryInfo" = ({"Capacity"=4499,"Amperage"=1200,"Current"=4407,"Voltage"=12528,"Flags"=838860805})

...är mitt resultat.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 18:04

Nu har jag beställt mitt minne i en lokal butik. 1406 ville de ha. Det var det billigaste jag kunde hitta om man bortser från de som begärde 700, men de säljer säkert skräp med tanke på att alla andra ligger mellan 1400 och 1600.

Lustigt att de på sin websida listar minnet som kompatibelt med Windows och inte med Mac, framförallt om man tittar på vad minnet heter

http://www.scandisc.se/P12.m5n?prodid=36692&viewMode=2&catid=0&subcatid=0&manid=0&famid=0&availid=3424383

Jippi snart här

Hmm... Fick besked idag att min 12'' blivit försenad. Trist! Måste ändå ge Ola på AppleStore en eloge. Trevligare besked om försening får man leta efter. Han kunde kundkontakt han!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 12:33

Ni som har trackingnummer, har ni fått det från TNT eller får man det från apple??

/jensa

Bevaka tråden