Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Comhem en bra leverantör?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Funkar airporten med ett stående motorola-modem med comhemabonemang? Grattis!

Kanske är fixat med senaste firm-ware uppgraderingen.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:29

Japp. Det är ett vitt ståendes Motorolamodem. När jag hade datorn direkt så tappade jag IP hela tiden men nu har jag kört med först en Airport Exterme i 6 månader utan problem och nu med en Airport Express i två månader utan problem.
Kanske bara jag som har tur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 18:00

Abonnemangsvillkoren säger att abonnemanget gäller för ett hushåll.

Prissänkning from 1/2, förresten. Kolla på http://comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&_pageLabel=publik_page_news&path=/BEA%20Repository/news/news_050110_1.htm&year=2005

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-01-15 09:53
Ursprungligen av tei:

Abonnemangsvillkoren säger att abonnemanget gäller för ett hushåll.

Prissänkning from 1/2, förresten. Kolla på http://comhem.se/publik/www/portal/all?_nfpb=true&_pageLabel=publik_page_news&path=/BEA%20Repository/news/news_050110_1.htm&year=2005

Visste att det borde finnas en hake....
Fast det borde vara oerhört svårt för dem att kolla detta
:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 10:33
Ursprungligen av gyllis:

Visste att det borde finnas en hake....
Fast det borde vara oerhört svårt för dem att kolla detta
:rolleyes:

Jadå, Com Hem lär inte märka något så det torde vara lugnt! Det kan dock bli problem om din granne använder din uppkoppling till något olagligt - det är ju du som bär ansvaret.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-01-15 15:14
Ursprungligen av tei:

Jadå, Com Hem lär inte märka något så det torde vara lugnt! Det kan dock bli problem om din granne använder din uppkoppling till något olagligt - det är ju du som bär ansvaret.

Det har du rätt i. Man får göra en noggrann check på sina grannar först Helst pensionärsmailare eller andra som använder oerhört snällt (och med sparsam bandbredd....)

Efter att ha provat IC8000 i några månader nu så funderar jag på att gå tillbaks till ADSL igen. Vill kunna använda internet 24 timmar per dygn och det klarar inte ComHem. Avbrott i stort sett varje dag och eftersom jag har ett par IP-telefoner som jag behöver kunna ta emot samtal på så duger inte ComHem. Tur att jag inte har sagt upp Telia-linan som jag funderat på för att endast köra IP-telefon!

  • Medlem
  • 2005-01-14 21:49

Jasså, Comhem har dragit svansen mellan bena. He he ... jag är ändå glad att jag har sagt upp de *~!¡@<&%%€# sen två månader tillbaka.
Universals ADSL2+ är stabilare och fortfarande billigare än "IC8000".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-30 15:08

Jag har Com Hem 500. Jag är nöjd, snabbare än vad det egentligen ska vara. Jag blev även förvånad över den snabba leveranstiden. 2 dagar.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-02-16 09:25
Ursprungligen av fredHo:

Jag har Com Hem 500. Jag är nöjd, snabbare än vad det egentligen ska vara. Jag blev även förvånad över den snabba leveranstiden. 2 dagar.

Snabbare?!? Hur kommer det sig? Stryper de inte linan till den fart men pröjsat för?
Leveranstiden låter jättebra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 10:22
Ursprungligen av gyllis:

Snabbare?!? Hur kommer det sig? Stryper de inte linan till den fart men pröjsat för?

Det ligger på en marginal på ca 15% för att kompensera för ev bortfall. OM ledningar etc är bra ligger man därför ofta närmare 9 än 8 om man har 8000-abonnemanget.

Funderar just nu på Com Hem 8mbit/1mbit. Verkar som att strulet beror på var man bor någonstans. Har just nu Bostream(BBB) adsl 512kbit och där jag bor så är det bara com hem om jag vill ha nåt snabbare.
Är medveten om att många har strul men de har en 2 veckors öppet köp på deras abbonemang så har man flyt så visar sig felet då om det promt ska strula.

Denna tråden är ju hyfsat gammal men vill dra upp den igen..
Det har ju hänt en del sen tråden kom upp liksom

Vilken är den bästa internet levrantören nu?
Telia är dyra och har lång bindningstid, BBB tar lång tid på sig att levera sina varor(vad jag vet iaf)och kan inte levera ute på "landet".Comhem är lagom billiga å har lika snabba hastigheter som dom flesta andra..
Men det finns ju flera alternativ som jag inte vet ett piss om

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-12 22:07

kanske redan är nämnt men jag är lat: inloggning via comhems startsida behövs inte längre.

Är det någon som har lyckats beställa bredband av comhem via deras hemsida? Det funkar inte med vare sig Safari eller Explorer, såvitt jag kan bedöma. Av comhems kundtjänst har jag fått besked om att det ska fungera med Explorer, men det verkar vara bullshit.

comhem känns plötsligt inte särskilt lockande längre.

Kan man inte ringa och beställa? Jag vet, låter lite medeltid och Windows-aktigt, men de verkar inte bry sig om sin sida och mac så vidare mycket, förövrigt är det en ganska stabil och bra leveratör.(eller var för 1 år sen)

Ursprungligen av apple4ever:

Kan man inte ringa och beställa? Jag vet, låter lite medeltid och Windows-aktigt, men de verkar inte bry sig om sin sida och mac så vidare mycket, förövrigt är det en ganska stabil och bra leveratör.(eller var för 1 år sen)

Jag har haft ComHem rätt länge nu och har inga problem. Dom håller vad dom lovar, som väl är mer än man kan säga om de flesta andra. Ring och beställ, det är det bästa. Deras hemsida behöver du ju inte gå in på. Har förresten även telefon och digitaltv via ComHem.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-16 00:00

Nu har jag testat,
1. Beställa ComBo, TV L, BB L och TELE S,
2. Mata in adressen.
3. Beställa ev. extrakanaler. Canal+, säsongskortet.
4. Beställa ev. nätverkskort, säkerhetspaket. (Struntar i detta)
5. Beställa tilläggstjänster på TELE. Nummerpresentatör.
6. Fylla i personuppgifter. struntar i detta.

På Safari och Firefox, går det precis lika långt. Netscape på windows kommer också till samma ställe där det blir stopp. Steg 4 går inte att trcka på Nästa-knappen.

IExplorer på pc klarar sig igenom. IExplorer på mac kommer inte till steg 1 ens. :eek:
Hmmm. I källkoden ser jag ingen skillnad i "tryck på nästaknappen"-koden i ex. steg 3 och steg 4.

Ursprungligen av henil:

Nu har jag testat,
1. Beställa ComBo, TV L, BB L och TELE S,
2. Mata in adressen.
3. Beställa ev. extrakanaler. Canal+, säsongskortet.
4. Beställa ev. nätverkskort, säkerhetspaket. (Struntar i detta)
5. Beställa tilläggstjänster på TELE. Nummerpresentatör.
6. Fylla i personuppgifter. struntar i detta.

På Safari och Firefox, går det precis lika långt. Netscape på windows kommer också till samma ställe där det blir stopp. Steg 4 går inte att trcka på Nästa-knappen.

IExplorer på pc klarar sig igenom. IExplorer på mac kommer inte till steg 1 ens. :eek:
Hmmm. I källkoden ser jag ingen skillnad i "tryck på nästaknappen"-koden i ex. steg 3 och steg 4.

Tack för utförlig redogörelse! Stämmer precis med mina erfarenheter.
Att en internetleverantörs hemsida inte fungerar på Mac-plattformen, inte med någon webbläsare, är svagt. Rätt tacky, faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 12:18
Ursprungligen av Satyricon:

Tack för utförlig redogörelse! Stämmer precis med mina erfarenheter.
Att en internetleverantörs hemsida inte fungerar på Mac-plattformen, inte med någon webbläsare, är svagt. Rätt tacky, faktiskt.

Det är riktigt illa, faktiskt. Maila Com Hem och påpeka felet.

Ursprungligen av tei:

Det är riktigt illa, faktiskt. Maila Com Hem och påpeka felet.

Det ska jag. Absolut!

Nu har jag fått svar från com hem: De är tacksamma för att jag påpekade att deras sajt inte fungerar på Mac-plattformen och har skickat informationen vidare till de ansvariga. De betonar att de gärna tar emot synpunkter för att kunna bli ännu bättre.

Jaha, ja.

Jag har haft Comhem i två år nu, och är väldigt nöjd. Bra hastighet, bra kundtjänst, och betydligt mindre strul än vad jag hade hos Bostream för två-tre år sedan.

Kommer ihåg när jag skulle flytta och skulle ta med mitt Bostream-abonnemang. Det var ett jäkla strul att få ordning på allt samarbete mellan Telia och Bostream, etc. och slutade ändå med att jag fick vara utan bredband i några veckor. Detta beror väl säkert till största delen på att ADSL-tekniken är (var?) beroende av telefonabonnemanget.

Nu ska jag flytta igen och ringde Comhem i veckan för att anmäla det. Ska flytta om mindre än 10 dagar, så det var lite kort varsel. "Inga problem, det fixar vi" sa kundtjänst. Inga flyttavgifter eller nåt. Kanon helt enkelt.

Jag hade comhem som leverantör hösten 2003 till hösten 2005. Men av någon anledning står det att jag varit kund hos dem sen 2001. Jag gjorde lumpen 2001-2002.

I början hade comhem ofta problem med både hastighet och stabilitet och det var inte ovanligt att nätet låg nere i genomsnitt en dryg timme varje dygn. Men efter hand blev det bättre och sista 7-8 månaderna var det sällan några avbrott och hastigheten var som den utlovades att vara.

Tyvärr har jag inte haft samma trevliga bemötande hos kundtjänsten som capojava haft. Ibland har jag fått dubbla fakturor, ibland registrerades fakturabetalningar inte i deras system förrän det var för sent och jag gavs en påminneslesavgift. Det ironiska i detta är att jag använde mig av e-faktura.

Efter ett flertal dunster i kundtjänst och med reklamationsavdelningen så slutade det med att jag sommaren 2004 fick tillbaka runt 800 kr som jag tvingats betala för mycket för mitt abonnemang det första året.

Dumt nog(?) beslutade jag mig att fortsätta vara kund hos dem även nästa år på grund av ett mycket prisvärt erbjudande om 8 Mbit samtidigt som konkurrensen hade svårt att leverera här i Linköping. hastigheten var som sagt bra och det kunde gå flera dagar utan minsta störning. Under perioden skaffade jag också telefoni via comhem som också fungerade rätt bra. Dock lite störningar ibland.

Även detta år råkar jag ut för konstigheter med fakturor och ett par gånger när det faktiskt varit störningar i uppkopplingen har jag tvingats ljuga för kundtjänstpersonal (säger att jag startar min bärbara PC, eller något liknande) när de inte velat hjälpa mig när jag sagt att jag använder Mac.

Även detta år kom ibland dubbla fakturor och inbetalningar registrerades för sent ibland. Det var bättre, men fortfarande enerverade. Jag stod ut tack vare att det var bra pris för bra hastighet och stabilitet.

Så kom sommaren 2005, jag skulle flytta till den lägenhet jag bor i nu som jag hyr i andra hand med som redan har ett BBB-abonnemang. I slutet av maj skickar jag in till comhem att jag vill säga upp mitt abonnemang sista augusti.

Slutet av augusti... Helt plötsligt dyker det upp en helt vanlig räkning från comhem igen. Det här måste vara ett misstag tänker jag som ringer kundtjänst. Kundtjänsten gick inte att nå, något vaj med deras telefonsystem verkar det som. Det går en vecka, jag försöker ringa vid olika tidpunkter så gott jag kan varje dag, men nej, jag kopplas bort i kön eller får höra en automatisk röst om att det är problem med deras telefonsystem.

När jag fortfarande inte kunnat nå comhems kundtjänst ett par dagar in i augusti författar jag ett e-brev till kundtjänsten. Svar kommer efter två veckor som ber om ursäkt att det dröjt, men kundtjänstpersonen glömmer ta tag i mitt problem. Det går ett par brev fram och tillbaka under den månaden och jag får mer och mer bilden att oavsett hur pedagogisk jag försöker vara i mina brev så fattar inte de som sitter och svarar på mina brev att jag vill ha mitt abonnemang uppsagt.

I slutet av september lyckas jag äntligen komma fram till en livs levande person när jag ringer dem igen. Den här personen tillbringar en halvtimme i tystnad när han läser korrespondensen mellan mig och andra i kundtjänsten. Han säger efter det att han säger upp mitt abonnemang så att jag från och med oktober inte behöver betala några ytterligare fakturor. Det låter bra för mi del, det är inte värt att arbeta för att få tillbaka för de två fakturorna och en påminnelseavgift jag tvingats betala under tiden, bara jag slipper comhem...

Men icke. Hösten har bara börjat för att i slutet av oktober dyker en ny faktura från comhem upp... Det visar sig att killen jag pratade med på telefon bara sa upp mitt telefonabonnemang men inte internetabonnemanget. En ny vända med telefonsamtal, e-post och så vidare pågår under oktober månad då jag desperat försöker förklara för, en ny person varje gång jag ringer/e-postar, att jag ville ju ha hela mitt abonnemang uppsagt.

I början av december säger en kille att jag kommer att bli kontaktad av reklamationsavdelningen. När det gått nästan två veckor från det samtalet och reklamationsavdelningen lyst med sin frånvaro i min telefon och inbox så skriver jag ett nytt brev till kundtjänsten med mina kompletta kontaktuppgifter och hur de kan nå mig under jullovet på olika datum och olika tider. Svar kommer ganska snabbt och går ut på att det finns inga anteckningar om att reklamationsavdelningen ska kontakta mig.

Aaaarrrgh! Ibland känns det som man kan bli galen och gå bärsärk med en motorsåg för mindre. Jag låter bli, vilket visade sig vara ett vettig alternativt så här i efterhand. För nu närmar sig min historia med comhem äntligen sitt slut.

Två kontakter med kundtjänsten senare får jag kontakt med intelligent liv på andra sidan telefonkabeln. En tjej som ögnar igenom e-postkonversationen och inser att något är väldigt fel här. Hon ber mig vänta i fem minuter och kommer strax tillbaka. Då har hon gått över till reklamationsavdelningen personligen och satt en person att arbeta med mitt fall. Tack! Äntligen!

Ett par arbetsdagar senare blir jag uppringd av sagd person på reklamationsavdelningen som berättar att han strukit fakturorna för september, november, december och januari och att inga nya kommer att skickas ut. Mitt abonnemang - äntligen uppsagt.

Hoppas att ni inte somnade... Personligen har jag svårt att efter detta rekommendera comhem till någon, men i slutändan är det deras personliga val.

Senast redigerat 2006-01-21 16:50

Ouch, det där lät inte alls kul! Skönt att det löste sig till slut i alla fall.

Jag är ny comhem-användare och är galet nöjd. Som student är priset viktigt, jag kör:

* DigitalTV small 29:-
* 108KBit bredband 99:-
* Telefoni small 59:-

Månadskostnad: 158:- !

Den bästa biten är att jag i regel får nedladdningshastigheter på 30-40KBit, istället för 10-12 som jag hade räknat med.

Jag rekommenderar comhem.

Den eviga frågan ...

... i alla fall i denna tråd verkar vara om det är värt att gå över från andra leverantörer (i mitt fall BBB) till Comhem.
Tänkte höra mig för om någon gjort denna flytt på sistone och kan avråda från detta eller rekommendera bytet.
Har framförallt triple play-funktionen i åtanke eftersom jag redan har digital-tv från Comhem och tänkte lägga över bredband och telefoni hos dem å. Alla tips och synpunkter mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-27 22:33

Kom hem är väl bra när det gäller bredband, billigt och så, men när det gäller deras koll på mailen så har de en kraftig hjärnskada!

Typ:

Ja, de har problem som seriöst börjar likna att de är helt slut i pallet typ.

Så helt borta att man tror att det är ett skämt.

Vi missade en Norge-resa, och man missar mail från jobbet.

Och det går inte att radera mail på servern på grund av 5-minutern-regeln, och mailen ligger nere eller försvinner.

Typ såhär kan också hända:

We are unable to deliver the message from <[email protected]>
to <[email protected]>.

Your email account has been bouncing mails. This means that emails
sent to your account over several days have been returned to us.
This is sometimes because mail boxes are filled up, or because of
configuration problems. To reset your Yahoo! Groups account, please go
to http://groups.yahoo.com/

Proffsigt. Är dom sinnes?

Bevaka tråden