Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Comhem en bra leverantör?

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 19:12
Ursprungligen av Eddie G:

Angående det med dålig kompetens gällande Mac så kan jag bara säga att det är så på mitt jobb med. Det är inte så lätt att få tag på folk med den kompetensen som vill sitta på telefonsupport. Men när du ringer så är det bara att fråga om du kan få tala med någon som kan Mac. På mitt jobb kan man snabbt och lätt skicka ut ett meddelande till alla och fråga om det är någon som kan. Funkar också fint när det ringer in folk som vill prata spanska eller så.

...så är det även på com hem, har jag hört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 19:43
Ursprungligen av Eddie G:

Lyser modemet med alla lampor och konfigfilen ser bra ut så fungerar modemet. Punkt. Problemet ligger då i nätverkssladd, router, nätverkskort, inställningar på dator eller så har man fått någon skit i datorn. Det kan vara svårt att acceptera att man kanske måste köpa ett nytt nätverkskort eller formatera datorn men ibland är det så.

Mmm.

Dessutom bör man som kund komma ihåg att supporten (förhoppningsvis) kan mer om sitt nät än vad man själv som kund kan. Om man i arbetet dagligen kommer i kontakt med 30-70 kunder med anslutningsproblem så upptäcker man snart "kända" fel och vanliga komplikationer, medan kunden - hur datorkunnig han/hon än må vara - aldrig ser de sammanhangen. Visst, man möts av standardfrågor när man kontaktar teknisk support, men man får inte glömma att frågorna ställs av en anledning.

Ok, du som kund känner kanske ditt lokala nätverk bra, men supporten kan leverantörens nät och vet även vad i din utrustning som kan ställa till problem gentemot leverantörens nät.

Alltså: vid kontakt med support: ha tålamod - stå ut med de i ditt tycke larviga frågorna och våga lita på att supportteknikern vet vad han eller hon gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 16:00
Ursprungligen av tei:

Om din dator går sönder efter att garantin har löpt ut, är det då Apples ansvar att ta tillbaka den?

Jo, men nu är det ju så att det i princip alltid har krånglat.
Och det modem som jag har nu är köpt ganska nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 16:08
Ursprungligen av Rajje:

Jo, men nu är det ju så att det i princip alltid har krånglat.
Och det modem som jag har nu är köpt ganska nyligen.

Tur i oturen - du har två års garanti på modemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 16:23
Ursprungligen av tei:

Tur i oturen - du har två års garanti på modemet.

Jaså? Vad bra, då kanske man kan få ett nytt på nåt sätt då. Ska kolla upp det.
Skulle dock tro att jag inte får det. Mitt förra modem, som var för långsamt, fick jag inte utbytt gratis, eftersom det inte var nåt fel på det - det var bara lite långsamt. Och detta modem som jag har nu är det egentligen inte heller nåt fel på - det är bara lite struligt.

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-03 18:37

halloj, är det nån mer än mig som har problem med att ansluta comhems bredband till sin ibook?
själv har jag den senaste ibook 12''. jag får ständigt upp ett fel meddelande, som säger att ipadressen 83.251.*.* används utav nån mystisks ip adress.

ringde till supporten och fråga om de hade nån lösning till det, fast de visste inte heller vad som är fel.

HJÄLP!!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-03 18:46
Ursprungligen av aLact:

halloj, är det nån mer än mig som har problem med att ansluta comhems bredband till sin ibook?
själv har jag den senaste ibook 12''. jag får ständigt upp ett fel meddelande, som säger att ipadressen 83.251.*.* används utav nån mystisks ip adress.

ringde till supporten och fråga om de hade nån lösning till det, fast de visste inte heller vad som är fel.

HJÄLP!!!!

Jo, det är väl det den här tråden handlar om...

Jag har testat all möjlig typ av voodoo för att lösa det, utan annat än att det sporadiskt börjat funka igen. Nu har jag dock hittat en bättre lösning, som alltid funkat hittils, nämligen att dra ur modemet och ha det strömlöst några minuter, sedan säga till datorn att leta efter ny IP och starta modemet. Brukar funka åtminstone på andra försöket... Så länge datorn är inkopplad så brukar det sedan funka.

Fixa det här nån sabla gång, ComHem!

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2004-12-03 19:48

tack tack, orka inte läsa igenom alla inlägg. men tack för ditt snabba svar

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-01-14 15:17

comhem att dela på?

Hmm, kom på en grej ang. prisdiskussionerna i denna tråd.
Är det ok att skaffa en rykande snabb comhem-lina och sedan sätta upp en trådlös router och dela på kalaset med sina grannar (ev med nån extra accesspunkt emellan)? Eller finns det nån dold hake som inte jag kan se....
/Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 15:20
Ursprungligen av gyllis:

Hmm, kom på en grej ang. prisdiskussionerna i denna tråd.
Är det ok att skaffa en rykande snabb comhem-lina och sedan sätta upp en trådlös router och dela på kalaset med sina grannar (ev med nån extra accesspunkt emellan)? Eller finns det nån dold hake som inte jag kan se....
/Andreas

Det är väl helt ok och sätta upp "grannnät" sålänge du inte tar betalt extra utöver abb. avgiften. Bästa är väl o ringa comhem och fråga.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-01-14 15:29
Ursprungligen av b0bben:

Det är väl helt ok och sätta upp "grannnät" sålänge du inte tar betalt extra utöver abb. avgiften. Bästa är väl o ringa comhem och fråga.

mvh
b0bben

Tack f svar!
Jag tänkte inte tjäna pengar på det, man helt enkelt splittar kostnaden för anslutningen. Får se om jag "törs" ringa och fråga. Man kanske kan göra det anonymt....
(Förstår inte varför inte det är en lösning som attraherar fler... )
mvh
Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-14 18:03
Ursprungligen av gyllis:

Hmm, kom på en grej ang. prisdiskussionerna i denna tråd.
Är det ok att skaffa en rykande snabb comhem-lina och sedan sätta upp en trådlös router och dela på kalaset med sina grannar (ev med nån extra accesspunkt emellan)? Eller finns det nån dold hake som inte jag kan se....
/Andreas

Det finns inget sådant som en rykande snabb com hem-lina ...

Ursprungligen av Rajje:

Ska man ha com hem?

Svaret är enkelt: NEJ!!! ABSOLUT INTE!!! INTE UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER ALLS!!!

Com hem är det allra jävligaste bredband man över huvud taget kan ha. Här är några anledningar:

1. Det är för dyrt. Leta i 5 sek på internet och du hittar något som är billigare OCH snabbare.

2. Det är för långsamt. Upphastigheten hos mig är bara 10 % av den utlovade. Nerhastigheten är ungefär som utlovat, men segt går det!

3. Det går ner hela tiden. Förr gick det ner några dagar varje vecka, men numera händer det nästan aldrig. Men i bland händer det och det gör det aldrig med Bredbandsbolaget!

4. Skitdålig kundtjänst - vad man än har problem med så börjar de alltid tjafsa med "har du testat att koppla ur routern?" efter att man har suttit i telefonkö i 9999 timmar. Detta skulle de garanterat säga även om jag ringde in och berättade att mitt modem hade exploderat.

5. Inloggning krävs. VARJE gång man ska gå ut på internet måste man skriva in ett användarnamn och ett lösenord - de består båda av ca 10 slumpvis valda bokstäver och siffror i en röra och man kan inte välja dem själv. Man kan dock ladda ner programmet Mac ICX som loggar in automatiskt, men det funkar inte alltid och bara på en av datorerna i nätverket om man har flera datorer kopplade till bredbandet via router.

6. Man loggas ut. Det jävla inloggningssystemet är inte bara jobbigt, utan även dåligt gjort eftersom man automatiskt blir utloggad hela tiden, kanske varje halvtimme eller nåt. Inte efter en stunds inaktivitet, utan bara lite då och då mitt i en laddning av en sida. Jag har router och förr hjälpte det, men när jag fick ett nytt modem (som enl dem skulle vara snabbare, men det ver det naturligtvis inte - bara dyrare) så hjälper det inte alls. Man kan ställa in Mac ICX på att logga in var femte minut, så slipper man detta, men som sagt så funkar inte Mac ICX garanterat.

7. Att koppla om sladdar är ett helvete. Om man ska koppla om någon ethernetsladd som går till modemet så måste man logga ut från comhem. Detta kan man endast göra från ett fönster som kommer upp när man har loggat in. Man kan också göra det via en knapp i Mac ICX om det funkar. Sen måste routern släppa IP-adressen (release IP). Om man inte gör detta eller om det skulle gå fel på nåt sätt, så kommer den att påstå att man redan är inloggad när man kopplar i sladden igen och man kan inte logga in. Då måste man dra ur elen ur modemet i 2 timmar. I bland hjälper inte det och då måste en tekniker komma och skruva i nån station, vilket kan ta en vecka.

8. De är ett fd dotterbolag till Telia, vilket skulle vara skäl nog att inte välja dem.

9. Installationsanvisningarna visar hur man skriver in saker på rätt ställen i Mac OS 8. Inte heller supporten som man ringer till verkar vet nåt om hur det ser ut i Mac OS X.

10. Från Bredbandsbolaget kan du få 10 Mbit för 399 kr/mån - dvs bara 4 kr dyrare än vad man kan få 2 Mbit för hos com hem. Jag skulle vilja påstå att ett paket med 8 Mbit extra + inget strul skulle vara värt 4 kr extra i månaden.

Kort sagt och återigen: NEJ!!!

Jag håller med till 100%!!! Mina föräldrar (Linköping) var tidiga med att skaffa comhem-bredband. Det var på den härliga tiden när tjänsten låg nere 50% av tiden, utan att man fick någon som helst kompensation från företaget. När man ringde supporten svarade någon som säkert inte ens kan knyta skorna själv. Att man ska sitta och logga in i tid och otid är ju också snyggt.. När man kom hem från jobbet visste man ju aldrig om man hade uppkoppling eller inte. Man visste inte heller om man kunde ladda ner någonting som tog lite tid, eftersom man kunde bli nedlopplad previs när som helst. Hastigheten var under all kritik dessutom. Riktigt segt. När man kunde byta till Bredbandsbolaget 24Mbit var det en annan melodi.. snabbt, stabilt och mycket tillförlitligt.

Jag önskar inte comhem internet cable ens åt mina värsta fiender.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 00:38
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Hastigheten var under all kritik dessutom. Riktigt segt. När man kunde byta till Bredbandsbolaget 24Mbit var det en annan melodi.. snabbt, stabilt och mycket tillförlitligt.

Jag önskar inte comhem internet cable ens åt mina värsta fiender.

Vill eg inte ge mig in i den här diskussionen, men jag tror att saker och ting är annorlunda nuförtiden.

Bifogar en skärmdump från tptest.se, även om jag inte litar på fem öre på den statistiken (jag tror att leverantörernas tjänster är bättre än vad som framgår av statistiken, skulle tro att mycket av långsamheten hos de som har problem beror på SBS) så är den intressant att kika på. Men som sagt, man ska nog ta den med en hel skopa salt.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag håller med till 100%!!! Mina föräldrar (Linköping) var tidiga med att skaffa comhem-bredband. Det var på den härliga tiden när tjänsten låg nere 50% av tiden, utan att man fick någon som helst kompensation från företaget. När man ringde supporten svarade någon som säkert inte ens kan knyta skorna själv. Att man ska sitta och logga in i tid och otid är ju också snyggt.. När man kom hem från jobbet visste man ju aldrig om man hade uppkoppling eller inte. Man visste inte heller om man kunde ladda ner någonting som tog lite tid, eftersom man kunde bli nedlopplad previs när som helst. Hastigheten var under all kritik dessutom. Riktigt segt. När man kunde byta till Bredbandsbolaget 24Mbit var det en annan melodi.. snabbt, stabilt och mycket tillförlitligt.

Jag önskar inte comhem internet cable ens åt mina värsta fiender.

Är du medveten om att du citerar något som skrevs för 1,5 år sedan? Jag hade kanske några små störningar i början för 3 år sedan. Men det senaste året vet jag inte om att det varit något. Inloggningen var det länge sedan de tog bort. Att också säga att bara för att det varit Telia-ägt så borde man akta sig faller på sin egen orimlighet. ADSL via Bredbandsbolaget använder väl just Telias nät? Har du ett sk ComHem-hus så vet du ju att du har en bra anslutning, skild ifrån vanliga telenätet.

Ursprungligen av Alf Nilsson:

Är du medveten om att du citerar något som skrevs för 1,5 år sedan? Jag hade kanske några små störningar i början för 3 år sedan. Men det senaste året vet jag inte om att det varit något. Inloggningen var det länge sedan de tog bort. Att också säga att bara för att det varit Telia-ägt så borde man akta sig faller på sin egen orimlighet. ADSL via Bredbandsbolaget använder väl just Telias nät? Har du ett sk ComHem-hus så vet du ju att du har en bra anslutning, skild ifrån vanliga telenätet.

Ja, jag är medveten om det. Men jag står fast vid mina åsikter.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-01-21 14:39
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Ja, jag är medveten om det. Men jag står fast vid mina åsikter.

I denna bransch är det svårt att ta fram gammal fakta och hävda att det är på samma sätt idag. Om jag skulle vara intresserad av Comhems paket så är denna information inte speciell aktuell.
Jag skulle i så fall vilja veta hur det funkar just nu eller närmaste tiden.
Det är många leverantörer som då och då har haft stora problem. Och det skiftar i tiden. Just nu har ju BBB fått mycket kristik bla hos tv-programmet PLUS. Så nu skall vi väl byta från BBB, eller...
Jag har haft BBB upp till 24 sedan starten och det sista halvåret anser jag att tjänsten har blivit sämre. Dvs avbrott m.m. Men det kan vara just i min stad som det strular, kanske stor utbyggnad just nu, men fungera utmärkt i en annan stad. Innan (några år sedan) hade jag Telia 2MB och får säga att det strulade i stort sätt aldrig men behöver den ökade hastigheten.
Detta kanske de flesta vet om men det många som av någon anledning blivit missnöjda med sina leverantörer o.dyl för kampen vidare i det oändliga.
Du kan som du säger stå för dina åsikter. Det är ju alltid trevligt. Men är det inte lite vilseledande för de som vill ha vederhäftig information.

Så frågan lyder, är Comhem en bra leverantör?

Ursprungligen av Sten_n:

I denna bransch är det svårt att ta fram gammal fakta och hävda att det är på samma sätt idag. Om jag skulle vara intresserad av Comhems paket så är denna information inte speciell aktuell.
Jag skulle i så fall vilja veta hur det funkar just nu eller närmaste tiden.
Det är många leverantörer som då och då har haft stora problem. Och det skiftar i tiden. Just nu har ju BBB fått mycket kristik bla hos tv-programmet PLUS. Så nu skall vi väl byta från BBB, eller...
Jag har haft BBB upp till 24 sedan starten och det sista halvåret anser jag att tjänsten har blivit sämre. Dvs avbrott m.m. Men det kan vara just i min stad som det strular, kanske stor utbyggnad just nu, men fungera utmärkt i en annan stad. Innan (några år sedan) hade jag Telia 2MB och får säga att det strulade i stort sätt aldrig men behöver den ökade hastigheten.
Detta kanske de flesta vet om men det många som av någon anledning blivit missnöjda med sina leverantörer o.dyl för kampen vidare i det oändliga.
Du kan som du säger stå för dina åsikter. Det är ju alltid trevligt. Men är det inte lite vilseledande för de som vill ha vederhäftig information.

Så frågan lyder, är Comhem en bra leverantör?

Mina föräldrar är fortfarande kunder hos comhem. Det är inte bara fråga om gammal information. Jag anser att det är skandal om en tjänst är nere 1-2 dygn i sträck ett par gånger om året utan kompensation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 12:29

Vill tillägga till mitt tidigare inlägg att Telia ADSL är ungefär lika jävligt som com hem, eftersom även de har det förbannade helvetes inloggningssystemet.

Ursprungligen av Rajje:

Vill tillägga till mitt tidigare inlägg att Telia ADSL är ungefär lika jävligt som com hem, eftersom även de har det förbannade helvetes inloggningssystemet.

ja, fast just den detaljen sköter vår 3com router om galant! Vi behöver inte ens köra macixcx

Jag har haft Comhem 250 kbps, 225:-/mån, i ett år ungefär. Snabbare än vanligt telemodem... Jag/vi loggar aldrig ur, men när det händer att jag stänger av kabelmodem och router så blir jag tvungen att fylla login-uppgifterna nästa surfpass, men det sköter webbläsarens lösenordsminne hand om.
Jag har haft några avbrott i trafiken, men inget jag har haft anledning att byta leverantör för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-26 23:49
Ursprungligen av Alphonze:

Jag har haft Comhem 250 kbps, 225:-/mån, i ett år ungefär. Snabbare än vanligt telemodem... Jag/vi loggar aldrig ur, men när det händer att jag stänger av kabelmodem och router så blir jag tvungen att fylla login-uppgifterna nästa surfpass, men det sköter webbläsarens lösenordsminne hand om.
Jag har haft några avbrott i trafiken, men inget jag har haft anledning att byta leverantör för.

Man kan få samma hastighet för 198 kr/mån hos Bostream...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-27 16:26

Ja, det verkar klart vettigt att låna modemen istället för att köpa dem. Å andra sidan är flertalet internetleverantörers startavgifter så höga att man borde få behålla modemet (och således kunna sälja det) om man avslutar abonnemanget. Sett ur supportsynpunkt torde lånemodem var en utmärkt lösning.

Över till orginalfrågan.

1. Vad skall du ha det till?
2. Jag skulle aldrig välja t.e.x Com Hem framför BBB eller Bostream om jag har möjlighet till dom. Sjukt mycket snabbare, bättre, och prismässigt ingen direkt superskillnad. Vet ingen vettig människa som är medveten om BBB och Bostream som skulle välja ComHem. Om dom kan dvs.

Alla ISP:er har sin portion av strul. Givetvis. Men jag måste säga att ALLA jag känner på något sätt har haft problem med ComHem. Varken det har varit att tjänsten inte har varit på(?) när dom har fått modemet, eller sjukt slöa hastigheter upp och ner. Det säger iofs inte så mycket i det stora hela.

Men jag sitter bara och ler när jag fick mitt modem från Bostream för längesedan. Plugga in den med Ethernetkabeln. I med IP-nummret. Kör. Downtime på 2 år var 2 dagar orsakat av en brand i en station. Iofs nästan för mycket för min smak.

Senast redigerat 2004-07-29 21:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-02 23:34
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Över till orginalfrågan.

1. Vad skall du ha det till?
2. Jag skulle aldrig välja t.e.x Com Hem framför BBB eller Bostream om jag har möjlighet till dom. Sjukt mycket snabbare, bättre, och prismässigt ingen direkt superskillnad. Vet ingen vettig människa som är medveten om BBB och Bostream som skulle välja ComHem. Om dom kan dvs.

Alla ISP:er har sin portion av strul. Givetvis. Men jag måste säga att ALLA jag känner på något sätt har haft problem med ComHem. Varken det har varit att tjänsten inte har varit på(?) när dom har fått modemet, eller sjukt slöa hastigheter upp och ner. Det säger iofs inte så mycket i det stora hela.

Men jag sitter bara och ler när jag fick mitt modem från Bostream för längesedan. Plugga in den med Ethernetkabeln. I med IP-nummret. Kör. Downtime på 2 år var 2 dagar orsakat av en brand i en station. Iofs nästan för mycket för min smak.

Heh, jag har faktiskt inte kollat BBB/Bostream. Förrän nu. Jag betalar 295:- i månaden för 0,5mbit ComHem, och kan få 10mbit BBB för 399:-. Hmmmmm... Tål att tänkas på. Fast då var det 500 i inträdesavgift fram till den 30/9, annars 2000. Aj...

Fast då kan jag ju inte ta med mitt ComHem modem och koppla in det hos tjejen förstås...

Vad jag blir sugen på att byta nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-29 23:43

Nu är BBB VDSL beställt, så inom en snar framtid komer jag att slippa com hem internet cable for gott! Wee!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-03 00:07

Man får behålla com hem-modemet, eftersom man har köpt det.

Jag fick BBB-lådan i går faktiskt och nu funkar allt perfekt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-03 00:26
Ursprungligen av Rajje:

Man får behålla com hem-modemet, eftersom man har köpt det.

Jag fick BBB-lådan i går faktiskt och nu funkar allt perfekt!

Vad man nu ska ha det till om man inte har just comhems bredband... :rolleyes:

Hur lång tid tog leveransen?

Annars är jag nöjd med ComHem, 0,5mb är egentligen lagom. Deras kundtjänst är jag också nöjd med, och jag har utmärkta ping i Quake 3. Lite väl bra...

Comhems modem har bekräftade problem med osx. De klarar heller inte av airport-express.
Om detta beror på Apple eller Motorola (modemtillverkaren) är oklart.

Kan vara bara att veta...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-01 16:17
Ursprungligen av Andréas Larsson22:

Comhems modem har bekräftade problem med osx. De klarar heller inte av airport-express.
Om detta beror på Apple eller Motorola (modemtillverkaren) är oklart.

Kan vara bara att veta...

Jag kan inte ha min laptop direkt till modemet då det bara fungerar sporadiskt.
Nu har jag dock en Airport Express och det fungerar klockrent.

Bevaka tråden