Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac förändrar Kharma

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 15:41

Tycker positiv Kharma leder till bra stämning och ger möjlighet att visa uppskattning till de som hjälper och säger bra saker! Det tror jag kommer funka som det var avsett att göra! (nuff said...)

Jag tror att denna förändring kommer att lösa "problemet". Själv kan jag dock säga att jag blev nerkharmad pga att jag sa en onödig kommentar, kanon att någon påpekade det! Ibland har jag lite svårt med att låta bli med de dåliga skämten
Tyvärr har det också skett nerkharmningar av helt sjuka anledningar, hoppas att sånt försvinner nu.

/Kristofer

Hittills har jag inte brytt mig om att ge kharma. Om nu systemet kommer vara kvar kommer jag förmodligen att använda det, men jag är dock tveksam. Jag läser mycket mer i forumet än vad jag skriver, och jag är inne på sidan flera gånger om dagen. Jag läser i stort sett alla de senaste trådarna och följer ofta med i diskussionerna. Det skulle ta himla lång tid för mig att ge kharma till alla jag tycker tillfört något bra.

//fredrik

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-23 21:04

Om kharmasystemet överlever skulle man ju kunna införa att man får ett extra poäng när man fyller år.
Man blir ju trots allt ett år äldre och ett år smartare.

Borde det inte heta karma på svenska förresten?

  • Medlem
  • 2004-02-23 21:07
Ursprungligen av dabloom:

Om kharmasystemet överlever skulle man ju kunna införa att man får ett extra poäng när man fyller år.
Man blir ju trots allt ett år äldre och ett år smartare.

Borde det inte heta karma på svenska förresten?

Gärna det! Jag fyller år i dag

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 21:09

...Vi behöver en Kharma Police!

catch my drift?

/jensa

Oj! Nu var det visst någon vänlig själ som gav mig kompensationskarma som plåster på såren.

Men det förmodade felet kvarstår...

Senast redigerat 2004-02-23 23:09
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 09:35

Ja, ta bort eländet! Håller helt med Eearth, Xplane etc. Möjligheten att ge varandra en känga känns helt onödigt. Trist system. Ger bara dåliga vibbar. Att vi överhuvudtaget ska betygsätta varandra är absurt.

Axel: Det är inte medlemmarna utan inläggen - siffran som visas på profilen är en sammanställning av all Kharma ifrån alla inlägg.

Ursprungligen av Björnström:

Axel: Det är inte medlemmarna utan inläggen - siffran som visas på profilen är en sammanställning av all Kharma ifrån alla inlägg.

Vilket i sin tur blir ett betyg på personen ifråga, eller?

En direkt förklaring av ordet Kharma ger oss:
Den kraft som genererats av en persons handlingar och agerande.

Tanken är att ge "cred" till alla som tillför intressanta diskussioner och hjälper andra på forumet. Behöver ju inte vara negativt att ge någon Kharma om han/hon hjälper dig.

Björnström, vänligen se mina ovanstående inlägg. Är något fel och i så fall vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-24 20:28

Martin: Men betyget sitter ju under namnet. Inte vid det betygsatta inlägget? Att det är inläggen som betygssätts känns lite som en efterkonstruktion? Kanske det är en befintligt system som är svårt att programmera om?

För nog vore det vettigare att om ni vill att man ska kunna betygsätta _inläggen_, så borde man ju kunna betygsätta inläggen? Eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 16:47

Det stora problemet med Kharma-systemet är att det tydligen ska uppfylla så många önskemål samtidigt: bra inlägg, bra moderering, hårt arbete med layouten, hur många äpplen man käkar och vad det nu är. Samtidigt kan man ge minus för dålig andedräkt eller vad som helst.

Om man nu ska lägga den här typen av bedömningssystem i händerna på användarna, så vill det till att man är EXTREMT TYDLIG med vad som ska värderas och hur det ska värderas. Där tycker jag att 99mac brister stort. Folk vet inte hur systemet ska användas.

Sedan måste man sätta av resurser för övervakning, för det här är inte ett självsanerande system. Det kommer att förekomma missbruk. Vill nån strula så tror jag att det endast är måttligt hämmande att användarnamnet syns. Det kan ju vara fejkat i alla fall.

Till detta måste man ju också lägga att målet med Kharma-systemet inte är särskilt väldefinierat. Vad var det som var dåligt? Vad har blivit bättre? Nån av de 46 procenten kan väl kanske ge några exempel.

Själv tycker jag att det verkar vara mycket väsen för lite ull. Är det verkligen DETTA ni vill ägna er åt?

Andra siter har löst problemet genom att bara tillåta Kharma-förändringar ibland och/eller att bara de med god Kharma (eller kanske visst antal inlägg/varit medlem visst antal dagar) kan modifiera andras Kharma. Det tror jag skulle kunna förhindra missbruk. Kharma-systemet är i grund och botten en mycket bra idé som motiverar att hjälpa andra och tänka till innan man skriver ett inlägg. Höja ribban lite helt enkelt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 01:10
Ursprungligen av Ciryon:

Kharma-systemet är i grund och botten en mycket bra idé som motiverar att hjälpa andra och tänka till innan man skriver ett inlägg. Höja ribban lite helt enkelt.

Nu har ju just 99macs Kharma-system ytterligare syften än att höja kvaliteten på inläggen. Det gör ju detta ditt argument svagare än vad det annars skulle kunna ha varit.

Den här Kharma-implementationen har problem med att

  • Användarna vet inte vad de förväntas göra

  • Användarna kan inte lära sig av andra, eftersom de inte kan se vad som premieras/bestraffas och varför

  • Användarna gör fel (som inte kan rättas till?) när de ska använda systemet

  • Användarna missbrukar systemet

För att komma till rätta med det här behövs förmodligen en övervakning av kharma-systemet som jag inte tror att 99mac är villig att genomföra, eftersom de flesta här är mer intresserade att diskutera sakfrågor om Mac och inte metadiskussioner och diskussioner om metadiskussioner.

Ursprungligen av johantj:

Nu har ju just 99macs Kharma-system ytterligare syften än att höja kvaliteten på inläggen. Det gör ju detta ditt argument svagare än vad det annars skulle kunna ha varit.

Den här Kharma-implementationen har problem med att

  • Användarna kan inte lära sig av andra, eftersom de inte kan se vad som premieras/bestraffas och varför

Det skulle kunna stå tillsammans med inlägget hur många Kharma-poäng (om några) som har givits/tagits. Då blir det lättare för användare att se vad som är bra och dåligt. Det skulle också tydliggöra att det är inlägget som får poäng, inte personen.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 10:41
Ursprungligen av Ciryon:

Då blir det lättare för användare att se vad som är bra och dåligt.
Ciryon

Enligt vems definition? Det finns tillräckligt med betygsinstitutioner redan utan att vi behöver ytterligare en här på 99Mac. Personer som skriver inlägg som inte faller majoriteten på läppen brukar ju snart få höra det ialla fall i aktuell diskussion.

Vad är bra och vad är dåligt? Är det majoriteten som vet bäst? Helst inte!!!

I grunden en bra idé, men implementationen blir för svår.

Ursprungligen av Jörgen U:

Det finns tillräckligt med betygsinstitutioner redan utan att vi behöver ytterligare en här på 99Mac.

Är detta vad Kharma-debatten handlar om? Huruvida betyg är bra eller inte?

Ciryon

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-02-25 20:41

Är start-Kharma 10? Varför det, varför inte 0,1, 42.. ?

Kanske Kharma skulle byggas ihop med dels antal 'plus' (+2) samt antalet inlägg (+1),
men det kanske det redan gör(?).

Jag skulle rösta för att ta bort negativ kharma.

Fast ämnet är inte så viktigt för mig, kanske beror på att detta är 2:a inlägget
samt jag inte kör Mac ens

  • Medlem
  • London
  • 2004-02-26 01:35

Varfor behovs overvakning, tror ni inte att folk ar vuxna nog att hantera Kharma? Sjalv har jag varken fatt eller gett Kharma, har inte riktigt haft nagon bra anledning. Gor det verkligen nagot om folk missbrukar det, da kan man val bara ta bort systemet igen? Det ar ju dumt att skapa en massa arbete for moderatorerna, speciellt om det ar arbete som inte har nagot egentligt syfte annat an som en morot for att skriva bra inlagg. 99mac funkade ju bra innan Kharma och funkar sakert bra med det ocksa...

Ursprungligen av jb:

Varfor behovs overvakning, tror ni inte att folk ar vuxna nog att hantera Kharma?

Uppenbarligen inte, eftersom som det missbrukats.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-26 14:52

voila!! Har just upptäckt att man kan välja att igonrera folk!! Bara att lägga till dom på sin ignore-lista. Det är ju grymt bra då slipper man läsa inlägg från kompletta nötter utan att känna behovet att sänka deras kharma!! Förhoppningsvis slipper vederbörande känna till att de ligger på just min ignorelista och alla lever lyckliga i den underbara ovissheten!!

/me gör sej berredd på massiv kharma-sänknig efter detta politiskt inkorrekta uttalande

krama varandra//jensa

Ignoreralista är ingen nyheten har funnits länge på 99mac. Fungerar sådär, eftersom man ibland bli nyfiken på vad vissa säger utifrån de reaktioner andra ger. Men det beror ju på personlighet. Och nej, jag tror inte man kan få veta om att man är på någon annans ignoreralista.

Bevaka tråden