Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac förändrar Kharma

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Björnström:

Japp.

Det var konstigt, tre personer har kommenterat och gett mig kharma-poäng men ändå har jag "bara" tolv poäng sammanlagt. Och alla tre medlemmarna har (såvitt jag kan se) mer än 50 inlägg under bältet. Är något knasigt med systemet eller har jag missat någonting under mitt (förvisso amatörmässiga) detektivarbete?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 13:19

[QUOTE="Björnström"]http://www.99mac.se/vbindex.php?id=104

Kharmasystemet är ändrat idag. Kommentera!

Snälla förklara för mig...?

Om "grundtanken med systemet var att motivera moderatorer, redaktörer och medlemmar som skapar bra diskussioner och inlägg samt jobbar för vårt gemensamma bästa. Ett litet "plus i kanten" så att säga". Och "Resultatet har till viss del blivit tvärtom..."

...VARFÖR finns negativ Kharma??? (Jag har inte förstått det och trodde det var tydligt att de allra flesta ville ha bort den)?

För mig är det självklarare än att påven har en hatt eller att solen har fläckar att det blir som det blir! Om man sen inte vill att folk ska sätta negativ Kharma och därför redovisar vem som sätter den kommer det istället att uppstå banala "vedergällnings-Kharmincidenter" och skapa uttalad osämja mellan medlemmar med olika tycke och smak. Eller så kommer folk att sluta (inte våga) sätta den, vilket kanske är syftet och i så fall en bra förändring men då refererar jag åter till frågan jag ställer hela tiden...

Syfte; positiv kharma - positivitet
Resultat: negativ kharma - negativitet

Ta bort det!

edit: ledsen för att sticka ut huvudet men det är "beyond my control..."

  • Medlem
  • 2004-02-23 21:14

[QUOTE="Earth"]

Ursprungligen av Björnström:

http://www.99mac.se/vbindex.php?id=104

...VARFÖR finns negativ Kharma??? (Jag har inte förstått det och trodde det var tydligt att de allra flesta ville ha bort den)?

Negativ kharma kan väl vara okej om man använder den som konstruktiv kritik? Men det ligger en poäng i att att det bara ska finnas positiv kharma och att alla startar på 0 för att sedan arbeta sig upp till en högre nivå. Då finns ju den ganska osannolika teorin att någon först arbetar sig upp till en hög Kharma för att sedan helt vända om och göra dåliga inlägg. Finns inte negativ Kharma så kommer dennna person ha hög kharma trots dåliga inlägg.

Tycker att det här med Kharma fungerar ganska bra i teorin, men om det håller i praktiken är jag osäker på.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 13:29

Earth har en poäng.....

Jag tycker att negativ kharma borde slopas och att endast postiv kharma ska finnas kvar. På det sättet så slipper man usla kommentarer som: "Tråkigt inlägg" eller "Håller inte med dig" etc etc etc. Om man däremot sagt nånting vettigt så ska man ju självklart få positiv kharma.

Det borde vara ungefär så här:
Base= 10
Hjälp = +1
Extremt bra hjälp (tolka själv på det där..) = +2.

Hjälper man inte så är man "fast" på 10

Ursprungligen av Pallish:

Earth har en poäng.....

Jag tycker att negativ kharma borde slopas och att endast postiv kharma ska finnas kvar. På det sättet så slipper man usla kommentarer som: "Tråkigt inlägg" eller "Håller inte med dig" etc etc etc. Om man däremot sagt nånting vettigt så ska man ju självklart få positiv kharma.

Det borde vara ungefär så här:
Base= 10
Hjälp = +1
Extremt bra hjälp (tolka själv på det där..) = +2.

Hjälper man inte så är man "fast" på 10

Jag tror att problemen med negativ Kharma som delas ut utan ordentliga motiveringar är ett mindre problem efter förändringen. Folk är nog nämligen rädda för hämnd om de delar ut Kharma utan en vettig anledning. Om det talar till systemets fördel eller nackdel sett till helheten kan man nog ha olika åsikter om.

Jag måste säga att jag saknar den tidigare funktionen att man kunde se hur många inlägg en person har gjort. Det kanske blir lite rörigt att ha med även det tillsammans med Kharman? Fördelen med att se antal inlägg är att man har ett större överseende med nya medlemmar. Om någon däremot har 718 inlägg och upprepar frågor eller påståenden som man har hört till leda här på forumet, så kan det vara en god indikation på att jag vill sluta läsa den personens inlägg.

Hur som helst tycker jag att det är en god idé att provköra det nya systemet ett tag och se hur det fungerar. Att det är en förbättring är jag övertygad om.

Ärligt talat; ta bort skiten. Nu är jag sur. Fick just en negativ känga bara för att "min jävla avatar var så ful" plus flera hård ord.
Ja ja , jag ska byta ut den så somliga inte känner sig trampade på sin känsliga tår. Men tänker leta reda på en snygg först.

Men som jag skrev för ett par dar sen: Den här Kharmaprylen är ett sätt att kasta skit på andra medlemmar, för en del. Att det inte längre är anonymt verkar inte hjälpa.

Nej, bort med det. Det förstör bara!

PS: Här är biden på hela min (snart utbytta) avatar. Tyckte den var kul som bara den, även om det är mycket internt, och defenitivt inte hade med några grupplevande antilopdjur att göra. DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 13:31

Dessutom ser jag att ni valt att redovisa all Kharmasättning från början... Haha nu lär det ta "hus i helvete" här! Vedergällningen har börjat.

Kharma ska inte handla om vedergällning, utan om att visa uppskattning.

Ursprungligen av Adrian B:

Kharma ska inte handla om vedergällning, utan om att visa uppskattning.

Hur visar man sin uppskattning med negativ kharma?

Ursprungligen av xplane:

Hur visar man sin uppskattning med negativ kharma?

Genom att aldrig ge negativ kharma, förstås. Mitt inlägg var en kommentar till Earth som verkade vara redo att ge sig ut på vedergällningsturné för att hämnas dålig kharma.

Sidonotering: Om man är kändis och gillar mac så är det väldigt lätt att få mycket kharma har jag märkt idag...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 15:02
Ursprungligen av Adrian B:

Genom att aldrig ge negativ kharma, förstås. Mitt inlägg var en kommentar till Earth som verkade vara redo att ge sig ut på vedergällningsturné för att hämnas dålig kharma.

Sidonotering: Om man är kändis och gillar mac så är det väldigt lätt att få mycket kharma har jag märkt idag...

Hi.....

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-23 13:37

Jag har överhuvudtaget inte brytt om Kharma-systemet men tänker trots detta komma med en åsikt här.

Systemet i sig är spännande och har viss potiential. Grundproblemet verkar vara att folk blandar ihop åsikter med inläggskvalité, dvs man ger poitiv/negativ Kharma beroende på om personen ifråga delar ens åsikter eller ej istället för att ge poäng beroende på om det var ett välskrivet inlägg. Personligen (tror jag) att jag skulle kunna ge plus till någon, även om han/hon sågar mig jämns med fotknölarna i en fråga - om det görs på ett välmotiverat och kontruktivt sätt! Jag är dock säker på att det är mycket få människor som i verkligheten klara av detta. (Värst vad jag är självgod idag då... )

Jag är pessimistisk och tror inte något sådant här betygssystem är positivt i längden på en sajt som 99mac. Dels är inte användargruppen är inte tillräckligt homogen och dels så ligger det i människans natur att sådant här ballar ur för eller senare. Eftersom det trots detta kan finnas potential systemet så rekommenderar jag startkt att ta bort möjligheten att ge negativ Kharma som ett alternativ till att ta bort systemet helt och hållet.

Det var min två ören det. Inte sanningen - bara åsikter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 13:39

Jag tycker att kharma verkade vara en bra idé först. Tanken var god, men det blev inte som tänkt.
Istf att folk strävar mot att skriva bra inlägg och tänker till lite extra innan man skriver, så blir alla sura.
Det blir väldigt mycket ryggdunkande och i bland "mobbing", där de som känner varandra kharmar varandra och de som någon gång skrivit något dåligt blir bombarderade med minuskharma.
Allt har blivit till någon slags dum tävling kan jag tycka i bland.

Jag tycker att det var en väldigt bra idé att man skulle ge poäng för inläggen och inte till medlemmen! Om man genomför det så skulle ingen behöva bli utstött för att någon gång skrivit något dåligt och det skulle inte bli "klassskillnader" som man kanske kan uppleva att det är nu. Och det skulle ändå gå att visa för en medlem att det han/hon skrivit var bra/dåligt.

En annan idé är att man inför ytterligare en sorts tröghet i systemet, nämligen att en person inte kan få mer än tex fyra kharmaförändrignar på sin egen kharma per dag. På det sättet skulle man slippa att någon blev minusbombad av 50 medlemmar för ett enda dåligt inlägg.

Dagens förändring var iaf ett bra steg tycker jag. Nu måste man verkligen tänka sig för innan man ger kharma, så det är inte lätt att bara vara sur och dela ut minus lite här och där.

Jag vet inte varför det har funkat bättre på Offtopic. Kanske för att det är färre medlemmar där, vilket gör att det finns färre åsikter, så att färre personer kan bli sura på varandra.
Eller för att det är en helt annan stämning där. På OT är det halvseriösa ibland flamsiga diskussioner om allt möjligt. En softig stämning lixom. Här på 99mac är det mer på allvar.
Några funderingar...

Jag snackade med Martin häromdagen och då sa han att Kharma systemet skulle läggas ner pronto...

Mycket snack och liten verkstad tycker jag att det blev. Jag har gett några personer negativ kharma, med tillhörande konstiga och raljerande kommentarer bara för att visa på det orimliga med negativ kharma.

Dagens beslut att förändra systemet som det är nu är att personerna som har fått negativ kharma ger igen. Det har jag full förståelse för men jag hävdar in absurdum att systemet som sådant inte kommer att tillföra något gott och för att belysa det ytterligare kan vi ju alla och envar sänka Martin Björnströms kharma till noll.

Hur många är det som tror att systemet blir kvar då?

Ursprungligen av xplane:

Jag snackade med Martin häromdagen och då sa han att Kharma systemet skulle läggas ner pronto...

Mycket snack och liten verkstad tycker jag att det blev. Jag har gett några personer negativ kharma, med tillhörande konstiga och raljerande kommentarer bara för att visa på det orimliga med negativ kharma.

Dagens beslut att förändra systemet som det är nu är att personerna som har fått negativ kharma ger igen. Det har jag full förståelse för men jag hävdar in absurdum att systemet som sådant inte kommer att tillföra något gott och för att belysa det ytterligare kan vi ju alla och envar sänka Martin Björnströms kharma till noll.

Hur många är det som tror att systemet blir kvar då?

Jag sa att frågan diskuterades i moderatorforumet och att vi skulle stänga av systemet igår (söndag) om det blev beslutet. Nu visade det sig att förvånansvärt många var positiva till ett nytt test med ändrade variabler och nu har vi lanserat ett uppdaterat Kharmasystem.

Xplane - du får hävda din åsikt men du behöver inte återupprepa den gång på gång, jag tror dom flesta har förstått vad du tycker.

Ursprungligen av xplane:

Jag snackade med Martin häromdagen och då sa han att Kharma systemet skulle läggas ner pronto...

En annan grej är ju att det jag säger till dig privat över ICQ inte är "officiella nyheter" som kan spridar över världen. Det är ett utmärkt sätt att hamna på ignorelistan i fortsättningen

Ursprungligen av Björnström:

En annan grej är ju att det jag säger till dig privat över ICQ inte är "officiella nyheter" som kan spridar över världen. Det är ett utmärkt sätt att hamna på ignorelistan i fortsättningen

Så länge ingen uttryckligen säger åt mig att inte skriva om saker jag hör eller ser så finner jag heller ingen anledning att göra så heller. Det är svårt att vara tankeläsare....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 14:53

Efter att själv oschysst ha fått negativ kharma (;) xplane) så har jag också blivit sur och använt det (förvisso med motiveringar jag står för). Våld föder våld så att säga vilket jag inte ursäktar men har hävdat sen introduktionen av Kharma.

Nu kommer flera att vilja be om ursäkt eller ge igen för gärningar i det dolda förgångna. Det är ju inte bara EN person här inne som reagerat starkt, blivit ledsen eller förbannad när de anonymt fått en känga, ibland bara för att de tycker som de gör. (Är lite förvånad hur lite man tänkt på eventuella konsekvenser av den här förändringen och kan bara tänka mig att det blir än mindre uppskattat nu. Men stormen i vattenglaset kanske lugnar ner sig...?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 15:06
Ursprungligen av Adrian B:

Kharma ska inte handla om vedergällning, utan om att visa uppskattning.

Jag vet vad det ska handla om och jag tror att de flesta är överens på den punkten.

Ursprungligen av Adrian B:

Mitt inlägg var en kommentar till Earth som verkade vara redo att ge sig ut på vedergällningsturné för att hämnas dålig kharma.

Jag talar inte i egen sak, för mig är det självklart hur folk kommer reagera.

edit: ändrade och tog bort

Senast redigerat 2004-02-23 15:21
  • Medlem
  • 2004-02-23 15:18

Jag anser inte heller att kharmasystemet har tillfört något. Ett av de största problemet som jag ser det är att man inte har någon tid att bedöma och betygsätta inlägg från andra skribenter fortlöpande. Och precis som Fredrik Dolk skriver så kommenterar jag hellre med ett positivt inlägg om jag anser att någon förtjänar ett tack för given hjälp eller dylikt.
Om nu kharmasystemet ändå kommer att finnas kvar i framtiden så hade jag gärna sett en inläggsräknare i vänsterspalten dessutom. Främst för att kunna se hur aktiva medlemmar är, och för att kunna välkomna nya medlemmar. Om platsbrist skulle vara ett problem så tycker jag att man kan slopa delen med vilken/vilka datorer medlemmarna har.

/majk - snart 1 000 inlägg men bara 12 i kharma

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-23 19:21
Ursprungligen av majk:

Jag anser inte heller att kharmasystemet har tillfört något. Ett av de största problemet som jag ser det är att man inte har någon tid att bedöma och betygsätta inlägg från andra skribenter fortlöpande. Och precis som Fredrik Dolk skriver så kommenterar jag hellre med ett positivt inlägg om jag anser att någon förtjänar ett tack för given hjälp eller dylikt.
Om nu kharmasystemet ändå kommer att finnas kvar i framtiden så hade jag gärna sett en inläggsräknare i vänsterspalten dessutom. Främst för att kunna se hur aktiva medlemmar är, och för att kunna välkomna nya medlemmar. Om platsbrist skulle vara ett problem så tycker jag att man kan slopa delen med vilken/vilka datorer medlemmarna har.

/majk - snart 1 000 inlägg men bara 12 i kharma

Jag har 778 inlägg och har bara 10 i kharma. Det ser ju tråkigt ut och ger signaler till andra att jag är nybörjare. De orkar inte klicka vidare för att se hur många inlägg användare har gjort.
De orkar heller inte att ge kharma för bra inlägg. Man hinner inte och klickar vidare hela tiden till andra olika inlägg av olika delar av 99mac forum.
Det är lika bra att lägga ner kharma !

  • Medlem
  • 2004-02-23 19:37
Ursprungligen av REP:

Jag har 778 inlägg och har bara 10 i kharma. Det ser ju tråkigt ut och ger signaler till andra att jag är nybörjare. De orkar inte klicka vidare för att se hur många inlägg användare har gjort.
De orkar heller inte att ge kharma för bra inlägg. Man hinner inte och klickar vidare hela tiden till andra olika inlägg av olika delar av 99mac forum.
Det är lika bra att lägga ner kharma !

Jag håller med dig till fullo. Jag får känslan av att kharma endast används för att funktionen blev tillgänglig i och med uppdateringen av forumprogramvaran.

Ursprungligen av majk:

Jag håller med dig till fullo. Jag får känslan av att kharma endast används för att funktionen blev tillgänglig i och med uppdateringen av forumprogramvaran.

Och för att moderatorerna vill ha kvar det...Finns det någon anledning att ha kvar kharma systemet egentligen,vad är fördelarna med systemet som sådant?

Det bästa vore väl om alla medlemmar får säga vad var och en tycker om det hela i en demokratisk omröstning. Hur många av 5816 medlemmar vill ha kvar systemet med kharma?

Ursprungligen av xplane:

Och för att moderatorerna vill ha kvar det...Finns det någon anledning att ha kvar kharma systemet egentligen,vad är fördelarna med systemet som sådant?

Det bästa vore väl om alla medlemmar får säga vad var och en tycker om det hela i en demokratisk omröstning. Hur många av 5816 medlemmar vill ha kvar systemet med kharma?

Xplane - jag har bestämt att vi ska testa systemet i denna nya form. Jag begär inte att alla ska älska beslutet och jag har inte möjlighet att lyssna på 6000 personers enskilda önskemål. Jag ber dig att acceptera att vi vill testa systemet i någon vecka till åtminstonde.

Om du absolut inte kan leva med det kan du väl titta in på någon av dom andra Macsidorna under denna period?

  • Medlem
  • 2004-02-23 21:26
Ursprungligen av Björnström:

Xplane - jag har bestämt att vi ska testa systemet i denna nya form. Jag begär inte att alla ska älska beslutet och jag har inte möjlighet att lyssna på 6000 personers enskilda önskemål. Jag ber dig att acceptera att vi vill testa systemet i någon vecka till åtminstonde.

Om du absolut inte kan leva med det kan du väl titta in på någon av dom andra Macsidorna under denna period?

Självklart tycker jag att ni ska testa det nya systemet, men det finns ju faktiskt en möjlighet att sätta upp en omröstning på tex förstasidan, där man kan rösta för eller emot kharma. På så sätt behöver du inte lyssna på 6000 personers enskilda önskemål

Ursprungligen av odin:

Självklart tycker jag att ni ska testa det nya systemet, men det finns ju faktiskt en möjlighet att sätta upp en omröstning på tex förstasidan, där man kan rösta för eller emot kharma. På så sätt behöver du inte lyssna på 6000 personers enskilda önskemål

Vår testvecka är nog över innan omröstningen är klar ändå

Tanken var att Kharma skulle ersätta inläggsräknaren. Om/när Kharma försvinner kommer nog inläggsräknaren tillbaka. (den finns ju i profilen)

  • Medlem
  • 2004-02-23 15:28
Ursprungligen av Björnström:

Tanken var att Kharma skulle ersätta inläggsräknaren. Om/när Kharma försvinner kommer nog inläggsräknaren tillbaka. (den finns ju i profilen)

Eftersom att forumet har funnits såpass länge och många medlemmar varit aktiva länge så tycker jag inte att kharman kan ersätta inläggsräknaren. När får jag cred för inlägg jag skrev 2001 och 2002?

Ursprungligen av majk:

Eftersom att forumet har funnits såpass länge och många medlemmar varit aktiva länge så tycker jag inte att kharman kan ersätta inläggsräknaren. När får jag cred för inlägg jag skrev 2001 och 2002?

Det är väl inte så många som bemödar sig att läsa igenom alla inlägg sedan tidernas begynnelse... Det är ju några om man säger...

  • Medlem
  • 2004-02-23 16:06
Ursprungligen av xplane:

Det är väl inte så många som bemödar sig att läsa igenom alla inlägg sedan tidernas begynnelse... Det är ju några om man säger...

Precis min poäng

Bevaka tråden