Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dellreklam på 99mac?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 15:21

Äh, det är bara att tacka och ta emot. Pengar luktar inte.

  • Medlem
  • 2004-02-21 15:43

Om man går i Apples ledband är man inte ett dugg trovärdig som nyhetsförmedlare. Om 99mac tänker satsa på nyheter, (vilket det verkar) så kan man ju aldrig avvisa annonsörer med hänvisning till att det skulle irritera andra annonserörer. Ta in skiten och behandla det som vilken annonsn som helst. Allt annat sänker trovärdigheten. En annan sak är att taa in annonser från hardmaccafé eller nån annan med 99mac konkurerande verksamhet. Där kan man säga "stopp och belägg". DN tar inte in annonser för SvD.

I say...GO FOR IT Björnström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 15:57

Det skulle se underligt ut med Dell-reklam på 99mac, som ju är Mac till 99 procent. Björnström, du kanske borde ändra namnet till 50mac eller 50 % Mac? Man kan eventuellt stå ut med Dells blaffiga annonser under förutsättning att det handlar om popuper som definitivt går att blockera i Safari. (I Mozilla Firefox kan man förresten blockera ALLA typer av annonser.)

En annan sak är att taa in annonser från hardmaccafé eller nån annan med 99mac konkurerande verksamhet. Där kan man säga "stopp och belägg". DN tar inte in annonser för SvD.

Vi erbjuder dom senaste rubrikerna ifrån MacFeber och MacNytt på 99mac:s förstasida numera. Fungerar fint.

Så länge Dells reklam inte blinkar och lever rövare så är det ok.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-02-21 16:16

Har lagt märke till Dell reklamen på macfeber och skrattat åt den. Skulle väl vara acceptabelt med liknande reklam på 99mac om det ger tillräckligt med kosing. Man bör dock kanske stanna upp och tänka efter, släpper man en fot innanför dörren så är det kanske svårt att dra en gräns. Vissa liknande portaler är numera så pepprade och upphackade med reklam så att man nästan måste leta efter ett genuint innehåll. Ännu värre är C-nets varianter där artiklar som liknar recentioner i praktiken bara är annonser för var man skall köpa grejerna. <konspirations teori>Finns ju ingenting som säger att Dell när 99mac vant sig vid inkomsten tycker att Björnström borde börja skriva Dell artiklar också.</konspirations teori>

Ger det pengar i förhållande till förfulningen av forumet, visst go ahead säger jag. Men var varsam och var beredd att klämma den fula PC-tån om den vill in längre än i dörrspringan.
Kanske också är värt att diskutera med Apple Sverige om de kommer att fortsätta vara så odelat positiva till 99mac om Dell annonserar här.

Edit: Har tidigare ställt mig positiv till någon form av medlemsbidrag till 99mac och föredrar nog det ändå framför Dellreklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 16:43

För själsfridens skull bör 99mac definitivt säga nej till Dell. Det skulle väl kännas bättre att ha pondus nog att säga blankt NEJ till Dell (och kanske Microsoft?) än att stå där med byxorna nere och undra vad fan som hände? Inte så kul att ha Dell här på forumet va? Då är det inget Mac-forum längre.

Ursprungligen av Mondo:

För själsfridens skull bör 99mac definitivt säga nej till Dell. Det skulle väl kännas bättre att ha pondus nog att säga blankt NEJ till Dell (och kanske Microsoft?) än att stå där med byxorna nere och undra vad fan som hände? Inte så kul att ha Dell här på forumet va? Då är det inget Mac-forum längre.

Det är ju en enorm skillnad mellan lite reklam och varje inlägg här. Lite reklam ändrar inte forumet.

  • Medlem
  • 2004-02-21 16:43

vad handlar detta om? Är vi nån sorts världsfrånvända sekterister eller en del av en kommerisell mediemarknad? Vad menar du Anders Täpp med att vi ska vara principfasta? Vilka principer är det vi ska hålla oss till? Antingen är man ett språkrör från Apple eller så gör man som man vill själv. Jag använder mac för att det är bäst (och för att det är den enda jag kan), inte för att jag är principfast.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-21 17:47
Ursprungligen av Baron:

vad handlar detta om? Är vi nån sorts världsfrånvända sekterister eller en del av en kommerisell mediemarknad? Vad menar du Anders Täpp med att vi ska vara principfasta? Vilka principer är det vi ska hålla oss till? Antingen är man ett språkrör från Apple eller så gör man som man vill själv. Jag använder mac för att det är bäst (och för att det är den enda jag kan), inte för att jag är principfast.

Är osäker på om Anders Täpp har skrivit något om att vara principfast, men det har däremot jag och jag tar mig därför friheten att förtydliga. Den princip jag talar om är att låta 99mac vara ett Mac-forum och inget annat. Jag besöker forumet för att lära mig mer om hur jag kan använda min macdator på ett bättre sätt, inte för att se Dellreklam, ej heller ketchup- eller symaskinsreklam. Då betalar jag hellre. Jag är förvånad över att så många köper idén bara för att det ger kosing till 99mac, men det är tydligt att gratis är väldigt gott. Frågan är hur gott det är i längden?

Ursprungligen av Baron:

vad handlar detta om? Är vi nån sorts världsfrånvända sekterister eller en del av en kommerisell mediemarknad? Vad menar du Anders Täpp med att vi ska vara principfasta? Vilka principer är det vi ska hålla oss till? Antingen är man ett språkrör från Apple eller så gör man som man vill själv. Jag använder mac för att det är bäst (och för att det är den enda jag kan), inte för att jag är principfast.

Som redan påpekats så använde jag nog inte ordet "principfasta" även om det kanske är så det jag skrev kan tolkas. Det enda jag far efter är att jag blev för 2-3 år sedan inbjuden till ett forum med bara 99% Mac-innehåll. Jag hade inte deltagit i ett internetforum tidigare men blev rätt snabbt fast besökare här. Den samlade kunskap som finns här är unik och vilken fröjd att få snacka Mac med andra likasinnade igen. Alla man känner har ju redan kapitulerat till pecevärlden.

När jag formade min bild av vad detta forum var och är så inte var det i första hand "en del av en kommerisell mediemarknad". Det var ett Mac-forum för oss som blev över i den där kommersiella mediamarknaden. Vi som inte passade in eller inte ville bli påtvingade en dator vi inte såg som ett vettigt arbetsredskap. Här fanns en fristad där man kunde möta likasinnade.

Nu ser jag forumet börja snirkla sig in på nya vägar och det kanske det ska göra? Inte min sak att bestämma men ursprungsidén faller dock. Precis som Mondo säger så är namnet 99mac inte rätt namn på ett IT-forum av mer generell typ. Att ha Dell-reklam på detta Mac-forum är som om Suzuki skulle göra reklam på Sofia Hogs hemsida. Suzuki gör jättebra motorcyklar men det går liksom inte ihop med HD-grabbarna ändå. Var det inte vi som var de där gallerna i den lilla byn som inte låter oss besegras? Har vi fått slut på trolldryck månne?

Sett opp en poll

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-02-21 17:02

Det är väl alldeles strålande att få hjälp till 99macs finansiering. Absolut, kör bara!
Mig spelar det inte någon som helst roll om det är Felix ketchup, Singer symaskiner eller Dell datorer som annonseras. Huvudsaken är att 99mac inte blir så dyrt i drift att Martin tröttnar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 17:32

Alla har vi en smärtgräns när det gäller reklam på våra favoritsidor. Vad mig anbelangar går gränsen vid popups eller andra "kreativa" lösningar mitt i artiklar eller liknande. Jag har däremot inget emot banners eller sidfötter med (animerade) bildlänkar.

Att reklamfinansiering är ett bra alternativ kan vi väl sluta oss till? Således tycker jag att reklam från företag X och/eller Y är en ypperlig idé, så länge dess footprint står i proportion till vad annonsören respektive 99Mac anser att den ger. Detta gäller oavsett det är Dell, Microsoft eller Apple själva som vill annonsera.

Frågan är då om Dell, i det här fallet, skulle finansiera hela 99Mac eller bara ge ett visst finansiellt stöd. Jag tror inte att varken Dell eller 99Mac har det förstnämnda i åtanke, vilket borde resultera i ett footprint som inte är alltför störande stort, men som ändå bidrar till att driva 99Mac vidare i rätt anda.

Vi som besökare har sedan ett fritt val; att irritera oss över den och tycka att 99Mac har sålt ut sig, eller att helt enkelt göra som med all annan reklam på nätet - ignorera den.
Att 99Mac skulle bli en sämre site på grund av att man gör reklam för Dell har jag mycket svårt att tro.

  • Medlem
  • 2004-02-21 17:41

Jag tror vi ska skilja på å ena sidan principerna för vilken reklam som ska få förekomma och å andra sidan estetiken. Jag har fullt förtroende för att männen (och kvinnorna?) bakom 99mac ser till att det blir bra alldeles oavsett vem som annonserar. Men jag tycker det är självklart att släppa in Dell.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-02-21 17:51

Frågan är väl snarare hur många som vill betala.
Jag gör det gärna och säkert något hundratal till men jag är inte säker på att det räcker...

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-21 17:57
Ursprungligen av Hasse A:

Frågan är väl snarare hur många som vill betala.
Jag gör det gärna och säkert något hundratal till men jag är inte säker på att det räcker...

Det är möjligt att du har rätt. Jag skulle dock hellre se att man testar det alternativet före Dell. Eller ketchup och symaskiner...

En rak och öppen fråga (hela ämnet kring finansieringen av sajten och pengar är superkänslig) - vad tror ni om en sådan här lösning av "skänk en krona till 99mac" (valfritt belopp):

http://99mac.se/forum/showthread.php?p=334463

(det är ett system vi tittar på - det är inte farligt att klicka på knappen om ni vill testa)

Klart du skall ta emot reklampengar. Det blir kanske ännu lättare att jämföra och sen välja bort PCWin.

En "Moderat" måste läsa "vänstertidningar" annars kan han/hon ju inte argumentera.

eMac/iMac är inte meningen att man ska uppgrader, och det vet man när man köper den. Serva ska man ändå inte göra själv, oavsett dator.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 18:50

Såklart Dell ska få annonsera! Och inte bara för att 99mac behöver pengarna.

Ett vanligt problem när man ska övertyga switchers är att omvärlden gärna ser oss Mac-folk som inbitna trångsynta evanglister, och därmed lägger mindre vikt vid våra åsikter och testimonials.

Ju mer PC och Mac-folk, kan beblandas under avslappande och förutsättningslösa former, desto fler möjligheter kommer PC-folket få att inse en massa fördelar Mac OS. Lite cross-breeding mellan Mac- och PC-världen är sunt för oss. De enda som egentligen förlorar på det, som jag ser det, är de som vill fortsätta tro och predika att alla Mac-användare är galna.

Om Dell nu är taktiska/vågade/korkade/pinsamma (make yer pick) att vilja köpa reklam här, så varför inte?

Att jag tvingas jobba med Windows hela dagarna är plågsamt, men att en av flera banners på 99mac skulle ha Dell-reklam på sig är faktiskt inget problem för mig.

P.S. Men såklart, Björnström. Om du kan trissa upp priset en smula med hänsivning till att "vi har mött ganska mycket motstånd från våra medlemmar", så ska du naturligtvis göra det

Ursprungligen av Leftrustle:

eMac/iMac är inte meningen att man ska uppgrader, och det vet man när man köper den. Serva ska man ändå inte göra själv, oavsett dator.

Hur vet man att man inte ska i uppgradera en iMac eller eMac , säger försäljaren det ?
Har själv installerat SCSI kort och bytt HD's och processorer i flera iMacs som anses vara ouppgraderbara.Krångligt men inte omöjligt. Enda skälet till att Apple gör dom svåruppgraderbara är för att dom vill att köparna ska beställa dom utbyggda direkt , vilket är en dålig policy.

På en trasig dator som garantin har gått ut så är det ju oftast bättre att serva själv om man är någorlunda kunnig än lämna den till en serviceverkstad som oftast tar överpris och ofta har betydligt sämre koll än vad dom vill erkänna.

  • Medlem
  • 2004-02-21 19:03

Det puckot som skrev "Varför missunar di Martin som kommer oss alla till godo..." och sänkte min karma, får gärna skriva ett inlägg här istället och förklara vad du menar. Jag förstår inte din kommentar och är uppriktigt intresserad. Din meningsuppbyggnad verkar inte vara den bästa, så jag är inte säker på att jag kommer att förstå även om du skriver mer utförligt... men försök gärna.

Dialog är en av huvudorsakerna till varför man har ett forum öht.

Jag tycker att det är en självklarhet att Martin ska sätta in Dell-reklam om det fortfarande är möjligt.

Sätt bara en av dessa små fina minimera rutor på reklamen så...

Kan Dell-reklamen hjälpa till att hålla 99mac igång så tacka för sjutton ja. Det handlar om pengar, inte religion
Tror ändå inte att Dell lockar några köpare härifrån, men vill de försöka så varför inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 19:54

Det handlar väl om principer. Vad blir nästa steg? Reklam för Windows XP på 99mac? Då bör kanske namnet lämpligen ändras till 50mac.

Ursprungligen av Mondo:

Det handlar väl om principer. Vad blir nästa steg? Reklam för Windows XP på 99mac? Då bör kanske namnet lämpligen ändras till 50mac.

Det är ju som en oberonde liberla tidning som Sydsvenskan inte skulle ta in en annons ifrån socialdemokraterna, för de tror tidningen inriktning skulle ändras...

Alla som är villiga att annonsera, skall man ta emot, Inläggen här kommer knappast handla mer om windows än de gör idag.

Jag förstå nug att dem vill Köra reckam på vår forum - fast jag inte heller skolle köra en dell förutom med linux fast kanske inte ens det...
Visst skolle vi kunna bara köra Macreclam här men det är då precis som krydda i en kryddlåda - det gör ingen skillnad och hjälpa inte den som vill sälja. dem flesta av oss är väl så övertygat ifrån Mac att dem skolle köpa en Dell. Men om dem Betalar varsågod Mig gör det inte någonting liksom dem kommer edå inte ökar lönsamheten med det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-22 00:56

Vad fåniga vissa människor är. Klart du skall ta in annonsen. Jag lever i en blandad miljö. Kan tänka mig en Dell nästa gång jag behöver en PC. Köper en Mac nästa gång jag behöver en Mac... Var pragmatiker vänner! Då slipper ni magsår och får ett mer harmoniskt liv...

Bevaka tråden