Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dellreklam på 99mac?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan inte Dell komma på den genialiska idén att sälja iPod eller nåt sånt? Ja, eller andra prylar som inte är plattformsspecifika? Tillbehörsreklam skulle ju inte alls kännas konstigt.

Det är rent märkligt att Dell kan sälja så fantastiskt bra att de har råd att göra reklam precis överallt. Pappersåtervinningen är full av Dell-skräp.

--> Fokus: på huruvida 99mac ska tillåta Dellreklam, inte någonting annat tack.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 09:56

Nej, ingen Dellreklam.

För några veckor sedan kanske jag skulle sagt "Ja".

Jag har ändrat mig på grund av följande:

- skolan där jag jobbar önskade offerter från flera datorsäljare, bl a från Dell. Dell skötte sig bra i detta läge och lämnade en helt OK offert till oss, till skillnad från t ex MacSupport som inte lyckades presentera något överhuvudtaget. Vårt val föll dock på en av de andra Macleverantörerna, och där borde det ju ha slutat för Dells del.

En vecka efter detta ringde dock en Dellrepresentant till min rektor (inte till mig, som ledde upphandlingen) och sa bl a att han "var chockad" över att vi valt Apple. Rektorn, liksom jag, tyckte det var ett märkligt samtal.

Ett företag med en sådan underlig inställning till konkurrenter och kunder bör man inte ha något med att göra.

Mitt förslag, tala om för Dell att du vill ha ett provsamarbete under en tid, då är det sedan mycket lättare att diskutera vad som var "så farligt" med Dellannonser.
Dell är en del av vår omvärld, den går inte att utesluta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-21 09:33

En subtil hint till apple, "Dell vill köpa reklam hos oss..." Borde inte de vakna till & casha upp?
Personligen blir mitt sug efter en PC inte större av en ev. banner från dell på 99. Ser hellre att forumets fortlevnad säkras.

Ursprungligen av Jonaz:

En subtil hint till apple, "Dell vill köpa reklam hos oss..." Borde inte de vakna till & casha upp?

Jag reagerade likadant som Jonaz i den här frågan. Kanske inte just i termer av att Apple då direkt borde "casha upp" motsvarande men det vore konstigt om de inte hade ett visst intresse av huruvida Win/PC-datorer marknadsförs på 99mac eller ej. Nu vet inte jag hur kontakterna är med berörda parter på Apple men tycker ändå att man borde ta upp frågan för diskussion, utan att för den skull få det till någon form av utpressningssituation. Visar sig sedan Apple intresserade av någon form av extra prestation för att hålla rena Win/PC-annonsörer utanför 99mac så borde denna rent principiellt väga extra tungt, även om den på kort sikt inte är värd riktigt lika mycket flis som den nu erbjudna.

Rent allmänt så anser jag att den mest intressanta frågan inte är vad ett relativt litet antal fullständigt övertygade Mac-fanatiker kan ha överseende med utan vilka signaler sveriges kanske främsta Mac-forum sänder ut till förstagångsbesökande, osäkra, PC-trötta, potentiella switchers.

Inkomsten är trevlig. Ett måste. Ska vi vara rent känsolmässigt kalla kapitalister så är det Ja.
Men nu råkar vi inte bara det... begär ett byte.
Dell reklam här och 99mac reklam där. Det borde generera mer trafik på 99mac och därav ge mer inkomster på alla andra annonser, plus att vi kommer reta upp en hel PC värld och vad är inte det värt?

För att inte nämna den publicitet vi kommer få av att ha Mac reklam på en PC sida. Jösses tanken är svindlande.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Inkomsten är trevlig. Ett måste. Ska vi vara rent känsolmässigt kalla kapitalister så är det Ja.
Men nu råkar vi inte bara det... begär ett byte.
Dell reklam här och 99mac reklam där. Det borde generera mer trafik på 99mac och därav ge mer inkomster på alla andra annonser, plus att vi kommer reta upp en hel PC värld och vad är inte det värt?

För att inte nämna den publicitet vi kommer få av att ha Mac reklam på en PC sida. Jösses tanken är svindlande.

Jag hoppas att du inser att det är 100% omöjligt men det hade ju varit kul

Det är mycket märkligt att läsa diverse uttalanden utav vissa personer här på 99Mac. Dom som ondgör sig över reklam hit eller dit vad har dom gjort för forumets överlevnad, hur mycket har dom bidragit i reda pengar till 99Mac och Björnström? Det finns inga fria luncher...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 11:25
Ursprungligen av xplane:

Det är mycket märkligt att läsa diverse uttalanden utav vissa personer här på 99Mac. Dom som ondgör sig över reklam hit eller dit vad har dom gjort för forumets överlevnad, hur mycket har dom bidragit i reda pengar till 99Mac och Björnström? Det finns inga fria luncher...

Hrm, det finns många som erbjudit sig att stödja forumet ekonomiskt och ställt upp vid insamlingar. Flera av oss har e-mailkonto på mac.se och många har erbjudit att betala en årsavgift till forumet (skon klämmer väl snarare vid att det inte finns en utarbetad idé om hur det ska skötas). Vad har du gjort?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 09:52

Personligen så tycker jag att reklam från Dell på 99mac skulle hemskt.
Som att Saab skulle göra reklam för Volvo.

Men om det ger mycket pengar i kistan och ni känner behovet så är det klart att ni ska göra vad som är bäst för sidan.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 10:10

Men... hur skulle den reklamen se ut? Pop-up's?

Ursprungligen av Foxfire:

Men... hur skulle den reklamen se ut? Pop-up's?

En DELL logga skulle hänga med markören hela tiden...Skämt åsido det skulle väl gå bra att byta ut hela eller delar utav bildsviten högst upp på sidorna eller?

Citat:

Earth skrev:
Björnström skrattade ju själv åt erbjudandet och tackde nej så inte är det en rekommendation från 99Mac att köpa Dell, det handlar ju bara om reklampengar.

Nej, förstås inte. Vad jag menade var att jag som konsument undermedvetet skulle tänka mer positivt om Dell eftersom deras logo skulle förekomma på 99mac. Inte att en Dell-banner skulle vara en uttalad rekommendation från 99mac.

Angående sponsring så verkar Macnytt.se ha en fungerande lösning för användare som vill donera pengar:
http://macnytt.se/spons/

Ursprungligen av Anders Liljeqvist:

Nej, förstås inte. Vad jag menade var att jag som konsument undermedvetet skulle tänka mer positivt om Dell eftersom deras logo skulle förekomma på 99mac....[/url]

Oj, här gäller det att passa sig, Tänk om någon av oss skulle göra en antiswitch, och detta skulle komma till översteprästens kännedom. De stackars Macanvändarna ska naturligtvis bara få lagom och lämplig information hårt styrd uppifrån...

Jag har personligen inga problem med att se dellreklam på 99mac. Realpolitik. Dom flesta av oss som redan har en uppfattning om 99mac tror jag håller håller fast vid den, även om det skulle dyka upp dellbanners.

Däremot ser jag ett potentiellt ett stort problem för nya besökare. Dom som kommer till 99mac för första gången och ser en PC-reklam. Vad skall dom tro? Jag som utnyttjar 99mac ganska mycket har inget emot att dra mitt strå till stacken genom att se på dellbanners. Det bästa vore kanske om kunde rikta exponeringen så att "gröna" medlemmar slapp se dellreklamen.

Trots att jag föredrar Mac privat så behöver jag handla PC ibland. Både privat och i tjänsten. Att Dell har ett existensberättigande tycker jag är uppenbart. T ex så kan man köpa en stationär burk av Dell med 3-års-på-platsen-garanti nästa arbetsdag under 6 000 inkl moms. Burkarna må vara fula, men jag tycker att dom har erbjudanden som för vissa kunder är attraktiva.

Jag är för att Dell annonserar. Det ger pengar. Samtidigt så någon form av microbetalningssystem skulle vara bra att införa.

Jag har slutat titta på reklam på nätet, så jag märker inte av det. Så kör bara!!! Apple kan nog tänkas hänga på efter ett tag. De spar ju en massa supporttid på ett forum som detta.

  • Medlem
  • 2004-02-21 12:19

ta in annonsen! Snacka om att predika för redan frälsta... (i en annan kyrka )

Trodde aldrig att jag skulle vara förespråkare att aceptera detta - MEN tycker att det är helt OK OM det begränsas till att ENBART placeras som popupreklam, då kan vi som kör Safari blokera reklamen! Så varför inte, ta först saftigt betalt, blockera sedan skiten.

Olle

Vid sidan av min privata Mac (som jag ser som min förstadator) och Macen på kontoret så har jag en rätt kraftfull Dell-PC (ungarnas dator/speldator/bankdator osv) som sömlöst flyter in i mitt Airport-nätverk, och ser för det första inget klockrent motsatsförhållande som skulle bannlysa Dell från annonsplats på 99mac. För det andra händer det att jag även kör Mac- och Dell-produkter sida vid sida, senast min PB mot en Dell-projektor.
Självklart ska 99mac acceptera Dell som annonsör men lika självklart ska det ske på ett respektfullt sätt - att styra ut dem i popupfönster som alla sen kan blockera osv är fruktansvärt dålig stil, och i princip omöjligt sedan detta föreslagits här (och sannolikt lästs av en ledsen marknadsmänniska på Dell...).
Låt mig också tillägga att jag aldrig haft problem med Dell-pc:n trots att jag haft den i tre år och att deras svenska support funkat långt bättre än någonsin Apples support. Min Dell är en betydligt bättre och roligare än min slitna Mac på jobbet, dock inte i närheten av min 17" PB hemma... vilket givetvis också beror att mitt förlag - i likhet med de flesta andra tidningsförlag - ännu inte ens uppgraderat till OS X!

Det är fullt möjligt att OM det någonsin hade blivit aktuellt med DELL-reklam så hade den annars goda relationen till Apple kunnat börja ifrågasättas något som nog DELL hade som ETT mål med sitt försök.

Jag skulle hellre se reklam från t.ex SOS-Data, MacForum, MacSupport, Power-PC, Trifolium, Macoteket etc. - dvs. ställen där macar säljs. Så varför inte ta upp en diskussion med dessa företag - ge dom ett erbjudande istället. Sedan skulle man ju kunna tillåta företag med en klarare inriktning till Macen. Jag skulle gärna vilja se den policy som bör finnas på 99mac om hur man resonerar just i dessa frågor.

Kontentan blir bara EN, vi ska inte stöta oss med Apple och Oscar Bjers som framöver troligen kommer stötta oss mer än tidigare. IOF min vilda gissning men det har ju funnits ett önskemål om en XServer. Martin har väl tidigare bett oss ha lite is i magen och avvakta med att donera pengar till driften, hoppas att han snart kommer fram till hur vi gör med detta. Snart är det dags (augusti) för skatteåterbäringen och tycker att vi borde reservera X antal kronor för att stötta honom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 14:14

Dell-reklam hör definitivt inte hemma här på 99mac, ett renodlat Mac-forum. Apple och Dell har helt olika målgrupper och helt olika produkter och företagsfilosofi. Apple har kultur och smak, det har inte Dell.

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,114883,00.asp

Ursprungligen av Mondo:

Dell-reklam hör definitivt inte hemma här på 99mac, ett renodlat Mac-forum. Apple och Dell har helt olika målgrupper och helt olika produkter och företagsfilosofi. Apple har kultur och smak, det har inte Dell.

http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,114883,00.asp

Är du så lättpåverkad Mondo? Ser du en Dell reklam så köper du en Dell??? Det trodde jag inte om dig!

Ös in reklam ifrån Dell, HP mfl tills Apple inser att 99Mac spar pengar (mindre supportsamtal) samt är en ytterst bra länk. Webhotellkostnaden per år är ju mindre än vad representationen i julas kosta!

  • Medlem
  • 2004-02-21 14:21

jag tror de flesta på 99mac är tillräckligt insnöade på mac (det behövs inte så mycket) för att kunna sålla bort dellreklamen. Jag är medveten om hur viktig reklamen är för att finansiera olika medier och ser Dellreklam snarare som ett bevis på att 99mac är trovärdigt nog för att en datorjätte från en konkurrerande plattform ska vilja visa sig här. Det skänker 99mac ett visst mått av oberoende när man inte visar sig så totalt avhängig Apple. Och att vi inte är fientligt inställda (eller är vi det?) till andra system, bara väl medvetna om vårt eget systems överlägsenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 14:29

Jag har inga problem med om Dell skulle annonsera här.
Det är så mycket territorialbevakande hela tiden överallt. För min del skulle jag inte ha problem med buddha-statyer i svenska kyrkor eller Dellannonser på en Macsite.

Jag är inte rädd för Dell, släpp in dom.

Är det ingen som ser möjligheten i att värva pc vänner till Mac när Dell reklam kommer att finnas på 99Mac. Tyvärr så finn det en dålig sida med det också att missnöjda Mac vänner sticker till DEll eller till Pc sidan.
Mitt råd är att se det i det stora, behöver 99Mac Dell pengar till att överleva eller expandera så tar man pengarna.

Fattar inta att det blir så stor uppståndelse runt detta när majoriteten av mac vänner har en Pc bred vid sin mac. Fast många försöker förneka det ( att man inte har en Pc i huset ).

Björnström fråga dell om de kommer att göra någon länk från sin hemsida till 99Mac.

Ursprungligen av Hunter78:

...Fattar inta att det blir så stor uppståndelse runt detta när majoriteten av mac vänner har en Pc bred vid sin mac. Fast många försöker förneka det ( att man inte har en Pc i huset ).

Det handlar väl inte om att förneka att det finns Dell-burkar där ute, men det handlar en hel del om att definiera vad varumärket 99mac står för.

  • Medlem
  • 2004-02-21 14:44

Det enda vettiga argumentet jag ser mot reklamen är som Olle skriver, att det skulle kunna skada relationen till apple. Men pratar man med apple om det som många här tidigare har sagt (dock utan utpressnings fasonerna) så tror jag inte att det är någon fara. Om jag var marknadsförare på apple och 99mac skulle kontakta mig och säga att man var tvungen att göra så här för att hålla forumet igång så skulle jag se det som ett samarbete som byggde på respekt och dialog (alltså mellan 99mac och apple).

Argument som att man inte tål att se skiten eller som att det vore att göra en sell out förstår jag inte. Det är knappast så att någon här inte vet vad dell är, eller att man kommer att säga "oh fan kostar de så lite/mycket. Att ha en mac idag är ett medvetet val och jag tror att påverkan just här vore ganska liten, det är nästan konstigare att de ens vill annonsera här än att folk reagerar som de gör när det kommer på tal....

Ursprungligen av Dei:

Det enda vettiga argumentet jag ser mot reklamen är som Olle skriver, att det skulle kunna skada relationen till apple. Men pratar man med apple om det som många här tidigare har sagt (dock utan utpressnings fasonerna) så tror jag inte att det är någon fara. Om jag var marknadsförare på apple och 99mac skulle kontakta mig och säga att man var tvungen att göra så här för att hålla forumet igång så skulle jag se det som ett samarbete som byggde på respekt och dialog (alltså mellan 99mac och apple).

Argument som att man inte tål att se skiten eller som att det vore att göra en sell out förstår jag inte. Det är knappast så att någon här inte vet vad dell är, eller att man kommer att säga "oh fan kostar de så lite/mycket. Att ha en mac idag är ett medvetet val och jag tror att påverkan just här vore ganska liten, det är nästan konstigare att de ens vill annonsera här än att folk reagerar som de gör när det kommer på tal....

Sant som du säger. Jag förstår inte heller dom som skriker ut "SELLOUT" och så. 99mac måste finansieras på något sätt och reklam är ett bra sätt. Det verkar på vissa här som att det handlar mer om en upplevd presitge och politik än om riktiga förhållanden. Och värre är de inlägg som säger att det skadar vår mac-genuinitet. Huh? Jag som var säker på att det som skadade vår genuinitet var att många mac-användare har en förmåga att låsa ute mycket kontradiktionär information och endast lyssna på sina profeter. *host1984host*

Känner Björnström att de behöver en annonsör så säger jag till honom att Dell kan vara ett bra alternativ.

Eftersom 99mac är i behov av pengar till bandbredden; kör på! Jag är glad att 99mac finns över huvud taget.

/Kristofer

Bevaka tråden