Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-produkter i Bingolotto

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dabloom:

"Smygreklam" har jag sett på mindre glassiga ställen. IKEA här i Norge hade Macar i sin katalog tidigare, förresten dom hade det i varuhuset också. Fast nu har dom tydligen gått över till HP.

Var det samma sak på IKEA i Sverige tidigare?

Connection som lånade ut den större delen av macarna gick ju i konkurs. För Apple lånade inte ut macarna...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 21:26
Ursprungligen av pizzabudet:

Connection som lånade ut den större delen av macarna gick ju i konkurs. För Apple lånade inte ut macarna...

Sanningen var den att IKEAs katalogchef beslutade om att välja mindre iögonfallande produkter eftersom man efter första fotograferingen såg en Mac istället för en IKEA-möbel. Detta har jag fått höra från både IKEA-anställda på katalogen och från Jonas Gustafsson på Apple.

Apples produkter är helt enkelt för snygga!

Ursprungligen av Schuckert:

Sanningen var den att IKEAs katalogchef beslutade om att välja mindre iögonfallande produkter eftersom man efter första fotograferingen såg en Mac istället för en IKEA-möbel. Detta har jag fått höra från både IKEA-anställda på katalogen och från Jonas Gustafsson på Apple.

Apples produkter är helt enkelt för snygga!

Det sista jag hörde var att Connection bad Apple att stå för datorerna, de kunde inte komma till skott och Connection hade inte råd att låna ut nya burkar igen. Fast nu är det storyn jag hört ifrån connectionfolket... Sanningen brukar ju ofta vara mitt i...

En sak är klar. Jag är mindre sugen att handla på Ikea...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-28 12:13
Ursprungligen av Schuckert:

Sanningen var den att IKEAs katalogchef beslutade om att välja mindre iögonfallande produkter eftersom man efter första fotograferingen såg en Mac istället för en IKEA-möbel. Detta har jag fått höra från både IKEA-anställda på katalogen och från Jonas Gustafsson på Apple.

Apples produkter är helt enkelt för snygga!

På IKEA i Jönköping finns macarna fortfarande kvar i butiken. Inga riktiga datorer dock, utan väldigt autentiska plastmodeller; iMac G3 Lime, Strawberry, Indigo m fl.

Ursprungligen av Kronér:

[FONT="Times New Roman"]Men jag är nog tvungen att ge mig nu, det verkar som det inte går. [/FONT]

Nej, ge inte upp Vi macanvändare kämpar alltid i motgång och det är bara att fortsätta visa att vi finns också. Powerbooken är ju ett steg i rätt riktning!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 16:32

hej alla jo har sett att han har en 17 " likadan som jag har

Äpplen äpplen äpplen hela studion full med äpplen. ( Från Kivik Österlen ) )

Det måste väl finnas någon artist som använder Mac i jobbet som kan få välja pris.

En resa till SanFrancisco AppleStore eller Tokyo kanske invigning i London.

Jag tycker precis som många av er andra att det är väldigt tradigt att Apple inte satsar lite mer på den stora massan. Framförallt när Lasse nu bjuder på en smörpass till Oscar Bjers. Ge bort 200 iBook:ar är väl ungefär kostnaden för några sekunders reklam i Bingolottos paus.
Att skippa risken att tittarna zappar + en hängiven programledare är värt hur mycket som helst. Gör ett test Apple! Börja med att skänka 50 iPod:ar och se vad som händer!

  • Medlem
  • 2004-02-23 19:38

Bra jobbat Kronér. Det framgår inte minst av ditt kharma-antal inlägg förhållandet.
Ställningen just nu: 45/30=1,5.

Bara som en jämförelse, Björnström har 89/6778=0,013.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 22:02
Ursprungligen av 3OPAH:

Bra jobbat Kronér. Det framgår inte minst av ditt kharma-antal inlägg förhållandet.
Ställningen just nu: 45/30=1,5.

Bara som en jämförelse, Björnström har 89/6778=0,013.

Gapskrattade faktiskt, Björnström får akta sig nu snart kommer jag med mitt andra inlägg

Ursprungligen av Kronér:

Gapskrattade faktiskt, Björnström får akta sig nu snart kommer jag med mitt andra inlägg

Jag tycker det är jättekul att du är här Lasse och skulle gärna hjälpa dig om du har några problem eller frågor. Bara att hojta till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 23:22
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det är jättekul att du är här Lasse och skulle gärna hjälpa dig om du har några problem eller frågor. Bara att hojta till!

Jag bockar och bugar. Man kan säga så här att så mycket hjälp som jag har fått av alla här sedan man tittade in för första gången är svårt att få någon annanstans. Det är en självklar startsida i det Kronérska hemmet. För övrigt måste jag dessutom säga att jag är grymt imponerad av 4.0 otroligt bra jobbat.

Ursprungligen av Kronér:

Jag bockar och bugar. Man kan säga så här att så mycket hjälp som jag har fått av alla här sedan man tittade in för första gången är svårt att få någon annanstans. Det är en självklar startsida i det Kronérska hemmet. För övrigt måste jag dessutom säga att jag är grymt imponerad av 4.0 otroligt bra jobbat.

Haha - om vi ändå fick använda det som slogan: "Lasse Kronér: 99mac är en självklar startsida"

  • Medlem
  • 2004-02-23 19:46
Ursprungligen av Ola Oscarsson:

...
Ge bort 200 iBook:ar är väl ungefär kostnaden för några sekunders reklam i Bingolottos paus.
...

Om man tar det enkla antagandet att en iBook är värd runt tio tusen kronor då får man en siffra på 2.000.000 kr., alltså 2 miljoner kronor.
Du kan nästan få en Super Bowl reklam för de pengar.

Ursprungligen av 3OPAH:

Om man tar det enkla antagandet att en iBook är värd runt tio tusen kronor då får man en siffra på 2.000.000 kr., alltså 2 miljoner kronor.
Du kan nästan få en Super Bowl reklam för de pengar.

Jo om man bara ska visa den en gång är det väl inte så dyrt. Men ofta ligger väl visningsbudgeten på 1-1,5 miljoner för en reklamfilm i Sverige? (Har bara jobbat med en reklamfilm för ett större glassmärke med en total budget på 3 milj. kr, hälften sades gå till själva visningen.)
Nån som har lite färska siffror? (Risk för OT!)

Ursprungligen av 3OPAH:

Om man tar det enkla antagandet att en iBook är värd runt tio tusen kronor då får man en siffra på 2.000.000 kr., alltså 2 miljoner kronor.
Du kan nästan få en Super Bowl reklam för de pengar.

Om vi istället antar att de ger bort säg 20 iPods, 1 i varje program, 20 program i rad så borde det "endast" kosta:

För iPod 40gb:
20 * 5.195 (enl. applestore) ≈ 103.000 kr

...och för iPod 15gb:
20* 3.195 ≈ 64.000 kr

Kanske inte så illa för exponering i 20 program i rad...
Och då ska man kanske också betänka att det nog egentligen kostar apple mindre än så med tanke på att de lär ha lagt på en del vinst på varje iPod.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-02-24 07:27
Ursprungligen av 3OPAH:

Om man tar det enkla antagandet att en iBook är värd runt tio tusen kronor då får man en siffra på 2.000.000 kr., alltså 2 miljoner kronor.
Du kan nästan få en Super Bowl reklam för de pengar.

... eller 5 st välutrustade Volvobilar

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 07:43

Apple 1984 ripoff

Varför inte göra en rip off av Apples 1984 reklam som blänkare för BingoLotto? Jag kan se Kronér framför mig, komma springandes i en vit undertröja och adidaskortisar, något för små med en iPod i öronen, jagad av kanalchefen medans de hypnotiserade massorna tittar på kanal 1 eller 2....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-24 08:28
Ursprungligen av tomassan:

Varför inte göra en rip off av Apples 1984 reklam som blänkare för BingoLotto? Jag kan se Kronér framför mig, komma springandes i en vit undertröja och adidaskortisar, något för små med en iPod i öronen, jagad av kanalchefen medans de hypnotiserade massorna tittar på kanal 1 eller 2....

Underbart förslag, jag kan se det hela framför mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-24 15:55
Ursprungligen av tomassan:

Varför inte göra en rip off av Apples 1984 reklam som blänkare för BingoLotto? Jag kan se Kronér framför mig, komma springandes i en vit undertröja och adidaskortisar, något för små med en iPod i öronen, jagad av kanalchefen medans de hypnotiserade massorna tittar på kanal 1 eller 2....

*Gapskrattar* F-N va bra. Jag är med...Men jag tror att jag är ensam om det.
fasen om jag skall i den undertröjan får man öka på med ett par spinningpass till i veckan. annars kommer det att se ut som barbapappa i tvångströja

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-02-24 21:24
Ursprungligen av Kronér:

*Gapskrattar* F-N va bra. Jag är med...Men jag tror att jag är ensam om det.
fasen om jag skall i den undertröjan får man öka på med ett par spinningpass till i veckan. annars kommer det att se ut som barbapappa i tvångströja

äh varför inte klä dig i spandex ?

Ursprungligen av tomassan:

Varför inte göra en rip off av Apples 1984 reklam som blänkare för BingoLotto? Jag kan se Kronér framför mig, komma springandes i en vit undertröja och adidaskortisar, något för små med en iPod i öronen, jagad av kanalchefen medans de hypnotiserade massorna tittar på kanal 1 eller 2....

Det bästa jag hört på år och dag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-23 23:59

Jag röstar för att man får procentuell bonus på dem man lockat hit vars kharma stiger som en sol Tja Lasse coolt å se dig!!

Per/Filbert

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-02-24 00:11

Sveriges bästa idé-leverantörer

Ursprungligen av Kronér:

[FONT="Times New Roman"]Jag har under en längre tid försökt på alla möjliga och omöjliga sätt få in Apple och deras produkter i Bingolotto... [/FONT]

Det kanske finns en lösning.
Tag kontakt med Teo Härén på "interesting". Jag gissar att du vet vem det är - om inte så kan du få hans mailadress av mig. Han/vi skulle nog kunna leverera ett gäng idéer som heter duga. Vi har ju blivit bäst i Sverige på det numera. Kanske blir det ingen publik idé utan en intern "ideell" frågeställning bland de som har Vip4 och uppåt.

mvh
Jonas Bohlin (som är lite luddig av inte helt uppenbara skäl)

Lol!!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 16:34

Man borde seriöst försöka ta reda på varför Apple är mot att synas? Verkar direkt korkat.

Kan också se framför mig hur Kronér springer, lite flaxigt som Phoebe i Vänner.... Apple Sverige borde skriva kontrakt och göra en reklamsnutt i 4:an. Vi har ju många duktiga killar och tjejer här som kan klippa och klistra ihop en sån reklamsnutt.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 18:08

Låter som en superbra ide.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 01:03

Det bidde en kharmatumme från mig. Jag har också tyckt att det är synd att Apple inte har sina snygga produkter i Binglotto. Perfekt exponering ju. Jag tittar visserligen inte, men "alla" andra gör det ju och jag är redan Macofil. Apple akbar!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-25 12:17

Det skulle också kunna vara så att det segment som tittar på BingoLotto (äldre människor?) inte är en särskillt attraktiv målgrupp för Apple? Dessutom vill de vara lite av premium product sellers och då är inte BingoLotto en särskillt bra marknadsföringskanal (no offense). En liknelse; (draget till sin spets); hur skulle Rolex uppfattas om de gjorde reklam i BingoLotto?

//P

Bevaka tråden