Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska tjuvar verkligen få vara medlemmar i 99mac?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo i så fall är det väl inte mer än rätt att man väntar att vidare uttala sig i frågan tills dess man har nödig information om ämnet och hur förutsättningarna förändras den närmsta tiden...
Det är svårt att sia i hur morgondagen ser ut, så det bästa man kan göra är, som det syns mig, att vänta på den och se efter.

I väntan på juli då...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-31 15:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bonish
Lustigt att det bara är en som nämnt divx och ingen som nämnt mp3 i denna tråd förresten. Är det bara program som är tabu här?

Då har du inte läst noga, jag nämnde musik för ett tag sen..

Om man inte kan/vill använda AppleWorks och ändå vara kompatibel med MS Word finns ThinkFree Office till Macen.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14398

eller den helt gratis OpenOffice
http://porting.openoffice.org/mac/ooo-osx_downloads.html
Inte så snabb men den fungerar bra.
Du måste däremot ha X11 installerat, hämtas på Apple.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-31 22:19

Mina två cent

Att diskutera piratkopiering tror jag är nyttigt och det enda sättet att undvika en total låt-gå situation. Piratkopieringen blir inte mindre för att man förbjuder en diskussion på 99mac eller kastar ut Laseranders. Visst, ingen ska uppmana till piratkopiering men det är inte samma sak som att diskutera piratkopiering.

Danne V har förfasat sig över några av de trådar där Laseranders diskuterat piratkopiering. I de trådar jag själv sett så har "inlägg på gränsen" möts av ett direkt och omedelbar respons från olika medlemmar som med olika tydliga argument påpekar de negativa konsekvenserna av piratkopiering. Den diskussionen tror jag faktiskt leder till att fler verkligen tänker till på vad man sysslar med när man piratkopierar och inte bara gör "som alla andra" i slentrian. Av denna anledning vill jag att debatten ska fortgå. Ni som programutvecklar kom igen istället med konkreta konsekvenser av piratkopiering så förstår folk bättre vad det handlar om. Musiker likaså.

Däremot ska 99mac inte vara moralpolis och utesluta folk av anledningar att man diskuterar kontroversiella ämnen så länge man håller sig inom forumets regler (i detta fallet inte uppmana till piratkopiering). Att utestänga folk som diskuterar p2p-program är ju lite märkligt då p2p-program inte är olagliga (inte ens att hämta hem .mp3, däremot är de som lägger ut filerna lagbrytare). Att i det läget komma och påstå att alla som diskuterar p2p-program ska uteslutas för att "man vet ju vad dom är till för" håller inte.

Enda sättet att motverka piratkopiering är att konstant föra diskussionen och därigenom förhoppningsvis få folk att förstå konsekvensen av sina handlingar.

Men då det har hänt att personer här har uppmanat och postat länkar till diverse pirat sajter så infinner sig frågan, varför är dom kvar på forumet. Varför har ingen slängt ut dom? Varför är vissa kvar trots att dom på ett mycket klart sätt har brutit mot reglerna ett flertal gånger?

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Men då det har hänt att personer här har uppmanat och postat länkar till diverse pirat sajter så infinner sig frågan, varför är dom kvar på forumet. Varför har ingen slängt ut dom? Varför är vissa kvar trots att dom på ett mycket klart sätt har brutit mot reglerna ett flertal gånger?

Länkar och inlägg kan tas bort, men jag tycker jag det är bra att folk inte slängs ut till höger och vänster här på 99mac. Taket är vad jag förstår högt innan sådana åtgärder vidtas, och det är utmärkt. I fråga om det vill jag verkligen berömma moderatorerna, eftersom jag antar att man tar på sig mer jobb genom att inte slänga ut medlemmar som går över gränserna då och då.

Jag stänger denna diskussion tillfälligt med hänvisning till att vi kommer presentera nya forumregler som reglerar dessa frågor inom en vecka. Då öppnar vi för diskussion återigen!

Bevaka tråden