Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska tjuvar verkligen få vara medlemmar i 99mac?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag är för maximal öppenhet och förstår Laseranders principiella argument, och anser att han absolut ska kunna diskutera öppet och fritt att han tycker det borde legaliseras.

MEN, när 99mac upplåter diskussionsutrymme för att laseranders ska få hjälp med sina piratkopierade program så blir frågan faktiskt en annan. Oavsett vad man tycker om piratkopiering så är det kriminaliserat och man tänker efter en stund så förstår man att för Björnström som seriös företagare så blir det problematiskt att ens förknippas med att såna diskussioner pågår på siten.

Fildelningsprogram är inte kriminaliserat men alla vet vad det handlar om och genom att upplåta diskussionsutrymme för detta så tycker jag tyvärr att det får 99mac att framstå som något mindre seriöst än vad det är.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per-Olof Rupp
Om alla program hade varit fullständigt kopieringsskyddade, hade Adobe eller Microsoft sålt fler ex. Säkert men om det hade funnits ett privatperson alternativ så tror jag att dom hade dragit in betydligt mer än om dom bara hade skyddat programmet. Det finns ju OS X Server och klient.

Där tror jag du har fel. Hade det funnits säkra kopieringsskydd så hade inte de här programmen haft lika stor spridning, eftersom marknaden för billigare program som löser (nästan) samma uppgifter hade varit så mycket större... Jag tror tyvärr piratkopieringen har bidragit till den dominans vi idag ser av vissa program (Windows/Office/Photoshop etc)....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-30 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Ex2: Office.. jag använder kanske office 2ggr per månad, om ens det. och då mest för att öppna andras dokument.
Hur många tror att jag har betalat fullpris för det hemma? (en peze för övrigt)

Eftersom du bara vill titta så kan du helt lagligt ta hem Word Viewer och Excel Viewer från Microsoft hemsida. Tar mindre plats på hårddisken och i minnet, bara fördelar.

Excel Viewer:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4EB83149-91DA-4110-8595-4A960D3E1C7C&displaylang=EN

Word Viewer:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=9BBB9E60-E4F3-436D-A5A7-DA0E5431E5C1&displaylang=EN

Citat:

Skrevs ursprungligen av DimeR
men vem fan bryr sej.. på ett mac forum trodde jag man diskuterade macrelaterade frågor.. gillar du inte läget så drop:a av då! dammit. om -kalle- har tankat hela -valfritt program- så är det välle hans ensak ? om han sen vill ha hjälp så vänder han sej dit han vet att det finns kompetent folk.

Ska men helt plötsligt börja diskutera moral, lagar o annat så skapa en 99jurist sajt då.

tycker jag. och står för det. hur barnslig och omoget det än kan tänkas vara. jag e så trött på att detta piratprat. så länge man inte delar filer på forumet i sej så är det välle fan inga problem. Då är det välle inte forumets ensak? eller är jag helt ute o cyklar ?

De som betalar (och offrar andra saker) för sina program bryr sig. I alla fall jag (och många andra).

Det handlar inte om lagar i allmänhet. Endast lagen om olovlig kopiering. Varför skall de som snor kunna åka snålskjuts på alla andra? (Varför skall skattesmitare utnyttja skattefinasierad service?).

Det är på gränsen till omöjligt för oss andra att veta om den aktuella personen betalat eller ej. Men det är självklart att alla inlägg som förenklar/påbjuder/argumenterar för piratkopiering skall raderas.

ALLA anser nog att priserna kunde vara lägre -- med lösningen är knappast att piratkopiera. Snarare tvärtom. De flesta program finns i testversioner, så det inte vara något stort problem att utvärdera en produkt.

/Brake6

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 17:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Jag är för maximal öppenhet

...

Fildelningsprogram är inte kriminaliserat men alla vet vad det handlar om och genom att upplåta diskussionsutrymme för detta så tycker jag tyvärr att det får 99mac att framstå som något mindre seriöst än vad det är.

Vilken bra ide! 99mac skall förbjuda diskussioner om helt lagliga program bara för att "alla vet vad det handlar om"

Och detta från ngn som tydligen är för maximal öppenhet:eek:

Då är det väl lika bra att förbjuda frågor om FCP4 från sådana som verkar vara hobbyister, eftersom "alla vet ju" att det finns inga hemanvändare som betalar $999 för att redigera hemvideo, alltså skyldig och dömd för piratkopiering och skall inte få hjälp.

Kanske förbjuda diskussioner om divx också, ALLA vet ju vad det handlar om....

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:53

anarki är en del av datorvärlden ... personligen så gillar jag det

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Där tror jag du har fel. Hade det funnits säkra kopieringsskydd så hade inte de här programmen haft lika stor spridning, eftersom marknaden för billigare program som löser (nästan) samma uppgifter hade varit så mycket större... Jag tror tyvärr piratkopieringen har bidragit till den dominans vi idag ser av vissa program (Windows/Office/Photoshop etc)....

Jag håller med om det. Men det är ju inte helt rätt att det skall vara så. Även om det hade varit självklart att Adobe medvetet höll den profilen så hade dom som betalat kännt sig lurade av dom som kopierar. Piratkopieringens påverkan på företaget känns inte fullt så rellevant som den effekten den har på dom betalande privatpersonerna.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-30 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Ska någon som öppet deklarerar att han/hon snor mjukvara få använda 99mac? Ska sådana över huvud taget få vara medlemmar?

Ok, jag har program som jag inte betalat för. Vill ni kasta ut mig nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 18:17

quote:
Skrevs ursprungligen av Danne V
Ska någon som öppet deklarerar att han/hon snor mjukvara få använda 99mac? Ska sådana över huvud taget få vara medlemmar?

Ok, jag har program som jag inte betalat för. Vill ni kasta ut mig nu ?

Yepp.. Du måste packa din ryggsäck och lämna fältet. Tyvärr Eva så är reglerna.

Vi kommer att sakna dig men det har ingen betydelse.. Regler är regler...det vet du lika bra som mig.

Kan ingen stänga denna tråd ?!?????????????

Som jag sa det leder ingen vart. Bara till ......... som ...........sa....

Alla här har program de inte betalat för.

Förresten, Cubeis, kan inte du prova "citera"-knappen. Blir lättare att läsa då.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-01-30 19:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
Eftersom du bara vill titta så kan du helt lagligt ta hem Word Viewer och Excel Viewer från Microsoft hemsida. Tar mindre plats på hårddisken och i minnet, bara fördelar.

Har faktiskt börjat använda OpenOffice och ThinkFree Office mer och mer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-30 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Alla här har program de inte betalat för.

Förresten, Cubeis, kan inte du prova "citera"-knappen. Blir lättare att läsa då.

Okey då. Eftersom du frågar så snällt .

Ha en trevlig helg allihopa .

Nu måste jag ta helg.

99mac är ett internet-forum. Jag följer gladeligen Björnströms & Co regler.
det är precis som Björnström jr. säger: Att de inlägg som bryter mot forumets regler raderas. Helt rätt säger jag. Vill man ha hjälp med piratkopierande kan man vända sig nån annanstans.
Men att ens ta upp till diskussion att utesluta en 99mac-medlem på grund av hans tveksamma(?) moral är absurt.
Jag har inga åsikter om Laseranders piratkopierande, likaså bör ingen ha åsikter om mitt.
Sköt dig själv och skit i andra, är väl kanske att hårddra det lite men ändå.

Äsch.

Nu sitter vi och dricker en öl. Frågan är, har vi stulit den eller köpt den ärligt och spelar det någon roll för er andra? Det står Sofiero på ölen, vet någon var hon bor?

Någon borde skaffa sig ett liv, eller så borde någon sparka igång livsstil så att några andra får sparka sig trötta i sandlådan:)

Min avatar, syns den

  • Medlem
  • 2004-01-30 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
99mac är ett internet-forum. Jag följer gladeligen Björnströms & Co regler.
det är precis som Björnström jr. säger: Att de inlägg som bryter mot forumets regler raderas. Helt rätt säger jag. Vill man ha hjälp med piratkopierande kan man vända sig nån annanstans.

Nog talat om Laseranders. Ovanstående är mycket vettigt skrivet. Om vi vill att Björnström ska betala och att samarbetet med Apple och Macoteket ska fungera så är det nog bäst om denna regel följs. För mig är en av de stora fördelarna med 99mac att det har en nära relation med dessa företag (nåja, det har varit tyst i apple svarar....), den måste dock vårdas och det tror jag inte att öppna diskussioner om hur man får tag på eller drar igång piratprogram hjälper.

Sockerconny, nej, det gör den inte!;)

Edit: nu gör den det!

Tack, jag hade missat att klicka i på ett ställe...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
För att kunna hålla min verksamhet igång köper jag mjukvara för 40-50.000 per år (både Mac och PC)

Danne V

Det är ju jättebra du kanske till och med kan göra avdrag på skatten

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 01:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Vilken bra ide! 99mac skall förbjuda diskussioner om helt lagliga program bara för att "alla vet vad det handlar om"

Och detta från ngn som tydligen är för maximal öppenhet:eek:

Då är det väl lika bra att förbjuda frågor om FCP4 från sådana som verkar vara hobbyister, eftersom "alla vet ju" att det finns inga hemanvändare som betalar $999 för att redigera hemvideo, alltså skyldig och dömd för piratkopiering och skall inte få hjälp.

Kanske förbjuda diskussioner om divx också, ALLA vet ju vad det handlar om....

Det är en himla svår fråga eftersom det som sagt är lagliga programvaror, men bara för att det är lagligt kanske det inte är lämpligt. Jag tycker att t.ex. IDG har lyckats med en bättre balans på sina forum i just det här avseendet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Alla här har program de inte betalat för.

Det finns saker som trots att de är vanligt förekommande är mindre lämpliga för seriösa forum (jag tror att du kanske upptäckte en ett sånt ämne för ett tag sen...)

Senast redigerat 2004-01-31 07:33
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-01-31 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av molia
[B]Eftersom du bara vill titta så kan du helt lagligt ta hem Word Viewer och Excel Viewer från Microsoft hemsida. Tar mindre plats på hårddisken och i minnet, bara fördelar.

Bra idé, jag hade ingen aning om att dessa program finns. Nu skall jag hämta dom och slänga det "riktiga" som jag haft ENDAST för att läsa andras dokument. Själv använder jag bara AppleWorks som räcker utmärkt för mina behov. Nu blir jag lite lagligare med ens alltså

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det finns saker som trots att de är vanligt förekommande är mindre lämpliga för seriösa forum (jag tror att du kanske upptäckte en ett sånt ämne för ett tag sen...)

Ja, det har du rätt i. Men just det gratisprogrammet har jag inte kvar.

Däremot några trevliga iApps och ett par webbläsare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Bra idé, jag hade ingen aning om att dessa program finns. Nu skall jag hämta dom och slänga det "riktiga" som jag haft ENDAST för att läsa andras dokument. Själv använder jag bara AppleWorks som räcker utmärkt för mina behov. Nu blir jag lite lagligare med ens alltså

Med TextEdit i Panther kan du både öppna och redigera Word-filer. Men det visste du säkert redan…:)

/Brake6

  • Oregistrerad
  • 2004-01-31 10:42

Vad jag förstår så handlar det väl ungefär om samma fenomen som att vi har villkorlig dom inom vårt rättsväsende.
Att de icke grova brottslingarna genom samhällskontakt ska ha en chans att anpassas tillbaka in i samhället. Sen är det väl bara för mer moraliskt högtstående att inte bli influerade av dessa element utan istället använda sitt bättre vetande till att skapa lite positiva influenser och agera föredöme istället för att fördöma, kanske. Om man är laglig själv så förstår jag faktiskt inte varför man ska känna sig "hotad" av piratkopierare? Var och en har väl eget ansvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-31 11:07

Reglerna (som jag nu inte kan hitta en länk till någonstans) säger att man inte får diskutera eller uppmana till piratkopiering på 99mac.
Reglerna säger inget om att man inte får ha kopierade program om man vill vara medlem.

Sålänge ingen pratar om piratkopiering så är det OK. Om man sen skulle ha kopierade program, så får man inte diskutera det helt enkelt.

Jag kan inte fatta att man ska slänga ut alla som har piratkopierat nån gång. Hur ska men öht kunna veta om någon har gjort det? Man kan ju inte hålla på och agera polis och söka upp alla piratkopierare...

Jag tyckar att reglerna som finns är bra och sålänge alla följer dem så blir det inga diskussioner om piratkopiering och 99mac får inget dåligt rykte och ingen behöver diskutera moral och ingen behöver slängas ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-31 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Eva
Bra idé, jag hade ingen aning om att dessa program finns. Nu skall jag hämta dom och slänga det "riktiga" som jag haft ENDAST för att läsa andras dokument. Själv använder jag bara AppleWorks som räcker utmärkt för mina behov. Nu blir jag lite lagligare med ens alltså

Nu vet jag inte om de just MS egna tittare finns till Mac. Vad vem nu hette skrev att han använde pc, det var däför jag rekommenderade dessa. Det finns fria tittare till OSX också men jag kommer inte på vad de heter.

Detta kommer nog fortsätta att vara en intressant debatt, men jag ser fram emot 99mac reviderade regler...
Vad gäller nedladdning av "saker" vad det må vara från internet så är om jag minns rätt inte nedladdningen olaglig.
Det är däremot olagligt att vidare sprida det du laddat ner... Minns inte om det gäller musik... men det finns kryphål, och så länge inte lagböckerna i världen ser exakt lika ut, i innehåll !!! Så kommer det finnas kryphål, och så länge kryphålen finns så kommer det finnas människor som utnyttjar dem.

// Chr.

  • Medlem
  • 2004-01-31 12:24

Den som själv har nåt att dölja ropar på förstärkt forumpolis. Än trålar bängen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-31 12:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av frasseman
Detta kommer nog fortsätta att vara en intressant debatt, men jag ser fram emot 99mac reviderade regler...
Vad gäller nedladdning av "saker" vad det må vara från internet så är om jag minns rätt inte nedladdningen olaglig.
Det är däremot olagligt att vidare sprida det du laddat ner... Minns inte om det gäller musik... men det finns kryphål, och så länge inte lagböckerna i världen ser exakt lika ut, i innehåll !!! Så kommer det finnas kryphål, och så länge kryphålen finns så kommer det finnas människor som utnyttjar dem.

// Chr.

Då kan vi ju låta den här tråden vila tills i juli när den nya lagen (och dess kryphål) har promulgerats...
Lustigt att det bara är en som nämnt divx och ingen som nämnt mp3 i denna tråd förresten. Är det bara program som är tabu här? Kanske inte finns några professionella musiker vars musik tankas friskt på DC här, bara desillusionerade programmakare... :rolleyes:

Bevaka tråden