Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant G5 Powerbook indikation

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att jazzper inte lyssnar, han är ute och köper en rejäl dos ärtsoppa som han skall ha om en månad...

Visst , ärtsoppan kokas den 16:e. Nu var det väl iofs lite strul med MW . Apple vill ju inte vara med i Boston (trots att USAs troligen näste president JFK är därifrån) så lanseringen kommer kanske tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 03:46

Om JFK blir president och Apple släpper en PowerBook G5 innan 16:e juli så är jag Kapten Haddocks syrra.

Ursprungligen av Yorick:

Om JFK blir president och Apple släpper en PowerBook G5 innan 16:e juli så är jag Kapten Haddocks syrra.

Så då kan vi kalla dig Yorricka Haddock , eller ?
PowerBook G5 kommer lanseras till dess med 99%s säkerhet och självklart kommer en demokrat vinna valet i november , JF Kerry verkar ju bli årets demokratiska kandidat. Ett av skälen till att han vinner är att USA har betydligt fler "democrats" än "republicans" problemet har ju varit att inte alla demokrater har känt sig så röstsugna , men det är dom definitivt i år.
JFK II kanske inte blir USAs bästa president genom tiderna men han lär ju inte få så svårt att bli bättre än den "sinnessjuka Bushmannen".
Det enda som kan stoppa demokraternas kandidat är om Bush och republikanerna kör med ännu mer valfusk och fula tricks än förra gången vilket lär bli svårare i år.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-13 04:22
Ursprungligen av jazzper:

Så då kan vi kalla dig Yorricka Haddock , eller ?
PowerBook G5 kommer lanseras till dess med 99%s säkerhet och självklart kommer en demokrat vinna valet i november , JF Kerry verkar ju bli årets demokratiska kandidat. Ett av skälen till att han vinner är att USA har betydligt fler "democrats" än "republicans" problemet har ju varit att inte alla demokrater har känt sig så röstsugna , men det är dom definitivt i år.
JFK II kanske inte blir USAs bästa president genom tiderna men han lär ju inte få så svårt att bli bättre än den "sinnessjuka Bushmannen".
Det enda som kan stoppa demokraternas kandidat är om Bush och republikanerna kör med ännu mer valfusk och fula tricks än förra gången vilket lär bli svårare i år.

Rykten gör gällande att Bush kör Mac, så himla ond kan han omöjligtvis vara.

Ursprungligen av dot:

Rykten gör gällande att Bush kör Mac, så himla ond kan han omöjligtvis vara.

Nja han får nog hjälp av pappa med att sköta den också.
Hans ondska är väl oomtvistad dödar man tiotusentals människor på falska grunder och ställer till det för miljontals andra för att sedan skylla "fadäsen" på sin "dåliga underrättelsetjänst" så har man nog förbokat en plats på ett ställe där det är riktigt riktigt varmt.

  • Medlem
  • 2004-02-13 08:27

Hoppar rakt in i tråden för att se om något nytt gällande PB G5 har dykt upp.
Finner diskussion om politik.
==> Offtopic!? Någon?

Citat:

Kollade in den första 64 bitars bärbara som släppts eMachines
http://www.emachines.com/products/products.html?prod=eMachines_M6807.

Trodde den skulle vara tyngre och dyrare($1549) än vad den var. Detta tyder på att Apple kan och måste släppa en ännu lättare och relativt prisvärd G5 snart.

Jag måste få klyva lite hår här. Den första bärbara dator med 64-bitarsarkitektur som jag sett var en ultrasparcbaserad en för typ 110.000kr för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-14 22:41
Ursprungligen av Björn Skoglund:

Jag måste få klyva lite hår här. Den första bärbara dator med 64-bitarsarkitektur som jag sett var en ultrasparcbaserad en för typ 110.000kr för ett par år sedan.

Absolut!
http://www.tadpolecomputer.com/html/

1,2, ...

En Sparc! Jamen är inte det RISC-teknologi? Då kommer kanske PB/G5. Nya hoppfulla finns, se http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=10428

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

En Sparc! Jamen är inte det RISC-teknologi? Då kommer kanske PB/G5. Nya hoppfulla finns, se http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=10428

Det säger ju inte så mycket. Det är inte svårare att bygga bärbara på 64-bitarsteknologi eller RISC-teknologi än nått annat. Att bygga en skållhet 5kilosdator med en timmes batteritid är ju bara inte riktigt Apples grej om man säger så.

Ursprungligen av Björn Skoglund:

Det säger ju inte så mycket. Det är inte svårare att bygga bärbara på 64-bitarsteknologi eller RISC-teknologi än nått annat. Att bygga en skållhet 5kilosdator med en timmes batteritid är ju bara inte riktigt Apples grej om man säger så.

Det har du rätt i, å andra sida kan Jobs överraska. Är det någon som kommer ihåg den förenkling som Jobs gjorde med "i" och "Pro". Jämför Apples sortiment idag!
eMac, iMac, PowerMac
iBook, Powerbook, .........
XServe, XRaid, ........
Kanske går Apple från bärbar till släpbar? Jag minns vilket klipp det var att kunna sätta datorn i en väska (Macintosh Plus) i stället för i en byggnad (Univac). En tillräckligt kraftfull maskin, och nog är det skillnad på en G4 och en G5, kan säljas in hos den som inte kör sin bärbara på batteri, mer än i nödfall. Jag har min kopplad till strömuttag cirka 97% av tiden; hemma, på tåget, på jobbet. Nog händer det att jag flyger och någon gång tar jag upp datorn på ett kafé. Kundgruppen är väl den samma som MAPCOM. Det är klart att om kilopriset blir 20.000 och den blir 5 kilo tung, då tvekar nog många.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 16:04

Läs på Macworld (www.macworld.se). De har en artikel som bekräftar att IBM kommer att använda 970FX processorn i bärbara datorer framöver!

Om jag föstår det rätt så står det att 970fx kan användas i bärbara datorer framöver. Inte att IBM skall bygga bärbara datorer med 970fx.

Så här står det på Macrumors:
TechWorld offers some early details of IBM's new PowerTune technology in the PowerPC 970FX.

The company claims that the chip's unique power-tuning technique allows it to vary power consumption thousands of times per second, reducing the overall power consumption compared with other chips that consume a constant amount of power.

According to a senior technical staff member at IBM, "customers will be able to use the chip in everything from PCs to notebooks to networking equipment".

Jag tvivlar inte en sekund på att det kommer bärbara G5:or så småningom. 970FX verkar ju onekligen som den troligaste aspiranten. Vad jag inte tror är att Bärbara Opteron-baserrade datorer skulle vara nån indikation att vi är där snart. Dock inte sagt att det inte är snart det rör sig om om ni förstår vad jag menar, blev visst lite rörigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-24 00:46

Eh, jeg leste at motorola har kommet med en ny prosessor nå, så vil det bli nok en G4 oppdatering på powerbook fronten??

Den nye versjonen av G4 prosessoren, versjon 7447A, tilbyr "on-the-fly" frekvensjustering, dvs. at prosessoren kan skifte hastighet alt etter belastning og dermed være med til at spare mere strøm enn den tidligere utgaven av G4en som Apple benyttet (7447).

Prosessoren skal i følge Motorola kunne opperere med en hastighet på 1.42Ghz og 1.5GHz og har blitt sendt i begrenset antall til "utvalgte kunder" (Apple er Motorolas største G4 kunde). Motorola forventer å ha prosessoren i full produksjon i 2. kvartal 2004.

utdrag fra http://mac1.no/community/modules.php?name=News&file=article&sid=504

Dette har vel blitt nevnt en annen plass i denne forumjungelen?

Ursprungligen av Oyvind-A:

Eh, jeg leste at motorola har kommet med en ny prosessor nå, så vil det bli nok en G4 oppdatering på powerbook fronten??

Den nye versjonen av G4 prosessoren, versjon 7447A, tilbyr "on-the-fly" frekvensjustering, dvs. at prosessoren kan skifte hastighet alt etter belastning og dermed være med til at spare mere strøm enn den tidligere utgaven av G4en som Apple benyttet (7447).
Prosessoren skal i følge Motorola kunne opperere med en hastighet på 1.42Ghz og 1.5GHz og har blitt sendt i begrenset antall til "utvalgte kunder" (Apple er Motorolas største G4 kunde). Motorola forventer å ha prosessoren i full produksjon i 2. kvartal 2004.
utdrag fra http://mac1.no/community/modules.php?name=News&file=article&sid=504
Dette har vel blitt nevnt en annen plass i denne forumjungelen?

Det är mycket möjligt att den "nya" varianten av G4 processorn kommer sitta i nästa PB revision , men den revisionen lär inte bli långvarig. Kommer knappt ge någon prestanda höjning och endast något längre batteritid. Möjligtvis slänger Apple in 2st. G4 processorer då blir det ju lite intressantare.

Senast redigerat 2004-02-24 03:43
Ursprungligen av jazzper:

Möjligtvis slänger Apple in 2st. G4 processorer då blir den ju lite intressantare.

Som portabelt bastuaggregat kanske ...

Ursprungligen av jazzper:

Det är mycket möjligt att den "nya" varianten av G4 processorn kommer sitta i nästa PB revision , men den revisionen lär inte bli långvarig. Kommer knappt ge någon prestanda höjning och endast något längre batteritid.

Om den ökar klockfrekvensen från 1,25 till 1,42 så är det en prestandahöjning.

Hannibal på Ars Technica (som har bättre koll på processorer än de flesta här, mig inräknad) säger såhär om nya MPC7447A:

I mean, the market for people who just have to have their 64-bit applications to go is pretty small right now (the same for people who need more than 4GB RAM in their laptop), and when it comes to 32-bit PPC notebook usage the G5--even at 90nm--just doesn't really look that much more attractive to me than this new chip, especially with the new power management features.

Med andra ord: MPC7447A kan ge bra förbättringar för PowerBook, nästan lika bra som G5 för de allra flesta.

Ursprungligen av Adrian B:

Om den ökar klockfrekvensen från 1,25 till 1,42 så är det en prestandahöjning.

Hannibal på Ars Technica (som har bättre koll på processorer än de flesta här, mig inräknad) säger såhär om nya MPC7447A:

I mean, the market for people who just have to have their 64-bit applications to go is pretty small right now (the same for people who need more than 4GB RAM in their laptop), and when it comes to 32-bit PPC notebook usage the G5--even at 90nm--just doesn't really look that much more attractive to me than this new chip, especially with the new power management features.

Med andra ord: MPC7447A kan ge bra förbättringar för PowerBook, nästan lika bra som G5 för de allra flesta.

7447a kommer ge en prestanda förbättring som är så liten att den knappt märks i en PB , däremot så skulle den ju passa bättre i iBook serien där skulle prestanda höjningen faktiskt märkas.

7447A är också en rätt dyr processor för det man får en nedbantad version av en redan nedbantad G4.

Att marknaden skulle vara liten för en G5 powerbook är ju inte riktigt sant. Dom flesta prospektiva köparna vet att nn bärbar G5 är betydligt bättre investering för framtiden än sista generationens G4 PowerBook speciellt för utvecklare forskare och programmerare .

"All things being equal, the 970FX is a much superior chip. If anything, the mediocre improvements presented by the 7447A signals the death of Motorola chips in Macintosh products.

The most obvious difference is that a 1.4 GHz PowerBook G5 will most likely have a 700 MHz FSB whereas the 1.4 GHz PowerBook G4 will still be stuck at 167 Mhz. This has much more impact on overall performance than a few hundred megahertz difference in clock, IMHO.

Other areas in which the 970FX wins:

* 64 KB instruction cache vs. 32 KB on the 7447A
* Two double-precision FP units vs. one on the 7447A
* 64-bit goodness vs. a mealy 32 bits for the 7447 (imagine a PowerBook with 4-8 GB of RAM, or more)
* I think the AltiVec unit on the 970 has some improvements over the 7447A, but lack of documentation on IBM's site makes this hard to confirm

Considering IBM's claims that a 1.4 GHz 970FX consumes 12 watts "typical" while a 1.4 GHz 7447A consumes 20+ watts, there really is no comparison between the two chips considering all the other ways the 970FX wins. Sure, the 1.4 GHz 7447A might sell in a $999 iBook, but I think potential PowerBook buyers will give a collective yawn at anything but a PowerBook G5 loaded with gigabytes of RAM and running on a silky smooth system bus.

Motorola, with 7447A in hand, exits, stage left"

Ska köpa en bärbar dator från apple.
Det kommer bli min primära arbetsstation och kommer använda den till programmering, bildbehandling, surfning, chat och musiklyssning. Det vore trevligt med en PB superdrive så man kan göra lite amatörfilmer med apples programvara för att sedan kunna bränna dem på dvd-r. Lite amatör-pulande med garageband lär det också bli.
Ha-begäret på en PB15 superdrive är extremt stort (med 5400hd samt 1GB i RAM så småningom.

Frågan är, kommer det bli en väldig skillnad om jag köper nästa generations PB istället för att vänta på PB G5?
Om jag istället köper en iBook idag för att sedan sälja den när man skall införskaffa PB G5, hur mycket tror ni den har sjunkit i pris då?

Ursprungligen av Ductic:

Frågan är, kommer det bli en väldig skillnad om jag köper nästa generations PB istället för att vänta på PB G5?

Det är lite svårt att spekulera i hur mycket snabbare en PB G5 blir eftersom det beror till stor del på hur övriga kretsar i datorn ser ut, när PowerMac gick från G4 till G5 så byttes ju i princip varenda komponent ut vilket gjorde att datorn blev betydlig snabbare, långt mer än bara processorns prestanda. Så det är väl lite upp till hur bra Apple lyckas med att byta ut allting. Om det blir en helt ny dator kan det ju tänkas att den verkligen är klart snabbare.

Men en inte orimlig gissning är att du kommer att bli väldigt nöjd med en PB G4 också, känner ett antal som har senaste PB G4 15" och dom är mer än nöjda med sin dator. Jag har då dreglat en massa över den och skulle gärna byta ut min iBook...

Ursprungligen av Ductic:

Om jag istället köper en iBook idag för att sedan sälja den när man skall införskaffa PB G5, hur mycket tror ni den har sjunkit i pris då?

En hel del antagligen. Om du köper en ny iBook idag så hinner den nog bli mer en ett halvår gammal och dessutom hinner en ny iBook-modell troligast komma ut (kanske så snart som i maj). Så du får nog räkna med att förlora några tusenlappar på det. Men iBook är å andra sidan väldigt billig jämfört med PowerBook.

Förlora 2-3 tusen? Mer? Verkligen svårt val!
För dubbla kostnaden av en 12" ibook med lite extra får man en pb15 med ännu mer extra, svårt.

En gissning på hur lång leveranstid det blir på en PB G5 när den kommer då?

Ursprungligen av Ductic:

Förlora 2-3 tusen? Mer?

Mer skulle jag tror om du inte hittar nån att lura...

Ursprungligen av Ductic:

En gissning på hur lång leveranstid det blir på en PB G5 när den kommer då?

Det är verkligen ren spekulation det här för ingen vet ju nånting om PB G5 och när den kommer. Vissa här tror på lansering senast under sommaren medan många andra lutar åt hösten. Men att den kommer att vara attraktiv är det väl ingen tvekan om, så från början lär efterfrågan vara större än tillgången. Se bara hur lång tid det tog innan folk fick PB 15" i höstas när den lanserades. Sen vet man ju inte om Apple väljer att lansera den när den är klar eller innan (PowerMac G5 lanserades ju i juni och kom först i september/oktober).

Om du bestämmer dig för att vänta på PB G5 så bered dig på det värsta, att den inte kommer förrän sent detta år eller rent av nästa år (även om den nog kommer i år). Kan du leva med en iBook tills dess? Eller ska du vänta ett tag på en ny modell av PB G4 och nöja dig med den? Generellt sett är det ju tråkigt att vänta...

Ja, jag kommer inte vänta så mycket mer, har väntat sen början av detta år på något nytt Bärbar mac blir det hursomhelst. Får tacka så mycket för svaren, gav mig lite att tänka på.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-28 00:50

hvorfor vente?? Når G5 powerbook endelig kommer så blir det diskusjoner om en skal vente til 2. generasjon G5 powerbook kommer, fordi en er redd for barnesykdommer i 1. generasjon g5 powerbook. Og det kan bli LENGE til 2. generasjon G5 kommer.

Vi få se vad som kommer på måndag!

Sedan så skulle jag som företag ledare be alla att hålla flabben ang nya PB G5 för om allmänheten får vitring på att Apple kan tänkas släppa en ny PB med G5 eller inte, så skulle nästan all produktion av PB stoppats pg att ingen hade velat köpa PB G4 för att man får en PB G5 för nästan samma pris = Bättre prestanda jämfört med G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 12:00

Nu när iMacen kommer i G5 format under hösten så borde väl steget till PB inte längre vara så enormt,, eller..

Skillnad som gör skillnad

Ursprungligen av Fredric:

Nu när iMacen kommer i G5 format under hösten så borde väl steget till PB inte längre vara så enormt,, eller..

Någon som funderat på varför det inte kommit några powerbook bestyckade med dubbelprocessor? Kan det vara så att det är skillnad på stationära datorer (iMac, Powermac) och bärbara (iBook, Powerbook)? En skillnad som gör att det är lättare att undvika stekos i knät med en stationär? G5 är ju en kamouflerad brödrost, än så länge, med massor av fläktar och på toppen vätskekylning. Så länge IBM har samma läckageproblem vid "90" som Intel så tror jag inte mycket på en riktig (=tunn) Powerbook. Kan IBM nå dit AMD är med sina 64-bitars mobila processorer, så dröjer det knappast en eftermiddag innan Jobs finns på förstasidan igen.
Tills dess: Vaya con ...

Nej, men fortfarande råder 1) stora tillverkningsproblem hos IBM som inte blir bättre förrän sista kvartalet 2) tekniska komplikationer när G5an ska ta plats i Powerbook-chassit. Jag tror PB G5 dröjer minst 6 månader till.

Bevaka tråden