Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant G5 Powerbook indikation

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Förklara gärna vad det är som gör att programmerare tycker det är jätteviktigt med 64 bitar i processorn. De programmerare jag känner har inte direkt uttryckt något sådant enormt behov.

Förstår du inte att steget från 32 till 64 bitar inte spelar någon större roll för de flesta? Steget från 8 bitar till 32 är en helt annan sak.

Ditt snack om att det finns massor av folk där ute som bara längtar att slänga massor av pengar på en bärbar G5 just för att den har 64 bitars processor är just bara snack.

Apple behöver G5 i bärbara för att G5 innebär en otroligt mycket snabbare arkitektur som bara G5 kan utnyttja. INTE FÖR ATT DET ÄR 64 BITARS HELTALSHANTERING I PROCESSORN. Som någon annan redan skrivit i tråden: Skälet till att PowerMac G5 är så mycket snabbare än PowerMac G4 har inget att göra med 64 bitar. Inse det.

Det är är bara fantasi-siffror som du hittar på eller hur? Har du nåt som helst belägg för ett sånt påstående?

Alla vill förstås ha snabbare datorer och i Apples fall är G5 steget efter G4 så det är förstås många som vill ha en bärbar G5. Så långt har du rätt. Men sen så hävdar du att det har att göra med att G5 är 64 bitar, trots att massor av folk här i massor av inlägg har försökt få dig att förstå att det INTE ÄR VIKTIGT MED 64 BITAR.

Sen hävdar du att bara för att det finns en bärbar PC med en processor som kan skyffla 64-bits heltal i ett enda svep i stället för två, som Samuel K beskrev det, så är det ett tecken på att Apple snart har en bärbar G5 klar. Det har ju inte med saken att göra! Läs Samuel K:s inlägg igen där han förklarar varför svårigheterna med en G5 i bärbara BEROR PÅ ANDRA FAKTORER ÄN BARA PROCESSORN.

Jag förstår inte vad du blir så upprörd för ?
Och jag förstår inte varför du tror att jag är helt upphängd på det här med 64 bitar , för det är jag inte och G5 är ju inte ens en 100% 64 bitars processor.
Men att som ni gör påstå att det inte spelar någon roll för forskare programmerare o.s.v om de inte har tillgång till den absolut bästa mobila tekniken som går att uppbringa för tillfället är ni ju helt fel ute.

Hur ska Apple få sina och andra programmerare att optimera och utveckla "64 bitars" applikationer och operativsystem om de inte har tillgång till G5:or i fler och gärna mobila datorer.

Och 64 bitar är ju ett fett säljargument eller håller du inte med Apple?

Apple skulle lätt få mellan 20.000-100.000 beställningar direkt efter lanseringen av PowerBook G5 om priset inte är alltför saftigt.

Många har ju väntat på en riktig uppdaterering av Apples bärbara produktlinje. Speciellt eftersom den senaste uppdateringen förra året var lite försiktig.

Med den reklam som Apple har fått efter det lyckade Virginia Tech projektet så står ju mängder av forskare och programmerare i kö för att köpa G5:or
Kruxet är att många vill ha en bärbar G5 eftersom dom är vana vid att göra nästan allt på bärbara datorer.
Och som sagt fotografer och film/videoredigare är alltid sugna på mer kraft under huven även om normlanvändaren kanske inte bryr sig.

Sen så undrar jag hur ni undgår att tänka på att moderkorten till eM/AMD's bärbara "64" säkert inte heller var lätta att ta fram , men dom finns NU.

Slutligen quote

"64-bit PCs: Why now?

Previous 64-bit offerings imposed unacceptable software costs

Moore's Law hardware improvement rates matched or outpaced promised benefits of 64-bit software conversion

New 64-bit processors (Athlon 64, Apple G5) provide smooth software transition

Advanced memory and I/O enhancements offer broad, balanced growth of system performance"

Melodi "Han går som en karl"

Han går som en troll, han ser ut som en troll, med en kropp som en troll,
och han kyyyyysser som en troll ska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid

:eek: Jag har aldrig sett så många klistermärken förut i hela mitt liv!! DET är vad jag kallar revolutionerande. Apple kan nu äntligen sluta slösa pengar på utveckling av sina datorers prestanda och industriell design. Det är klistermärken som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-04 21:15
Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

:eek: Jag har aldrig sett så många klistermärken förut i hela mitt liv!! DET är vad jag kallar revolutionerande. Apple kan nu äntligen sluta slösa pengar på utveckling av sina datorers prestanda och industriell design. Det är klistermärken som gäller.

DET HÄR var det absolut roligaste inlägget jag någonsin läst på 99mac. Alla kategorier. Snälla, fortsätt kasta paj. Det här var skitkul!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 10:35
Ursprungligen av William Naversten:

DET HÄR var det absolut roligaste inlägget jag någonsin läst på 99mac. Alla kategorier. Snälla, fortsätt kasta paj. Det här var skitkul!

Amen håll på!!! Har fått "negativ kharma" från okänd person för att jag tyckte att Gabriel skrev ett roligt svar om klistermärken enligt citatet ovan. ALLA utanför denna pajkastningsdiskussion MÅSTE ju hålla med om att det var en elegant kul vändning. Trista tråkiga människor! Det borde dessutom SJÄLVKLART vara öppet vem som "klassar ner" min kharma... Själv tycker jag att jag är en i grunden positiv och kul person.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Melodi "Han går som en karl"

Han går som en troll, han ser ut som en troll, med en kropp som en troll,
och han kyyyyysser som en troll ska.

Ett troll.

Fast det där är väl en demo modell , har sett klistermärken och klatschiga skyltar även på macar i butik.

Var du tvungen att visa den ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Ett troll.

Tror du ett troll bryr sig om stavning?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
:eek: Jag har aldrig sett så många klistermärken förut i hela mitt liv!! DET är vad jag kallar revolutionerande. Apple kan nu äntligen sluta slösa pengar på utveckling av sina datorers prestanda och industriell design. Det är klistermärken som gäller.

Du den spöar skiten ur vilken Powerbook som helst så det är inget skryt, vet du hur snabb AMD-64 egentligen är?;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Tror du ett troll bryr sig om stavning?

Jag tror inte att det var honom själv som Ace syftade på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Du den spöar skiten ur vilken Powerbook som helst så det är inget skryt, vet du hur snabb AMD-64 egentligen är?;)

Strunta i prestandan, grabben! Det är klistermärkena som imponerar på mig!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gabriel Malmqvist
Jag tror snarare att det var dig som Ace menade var ett troll, inte honom själv.

Visst det får han ju tycka. Men den normala definitionen av troll är just någon som ACE som hoppar in i diskussioner utan att ha något att komma med och bara är fånig.
Och oftast inte kan stava heller.

  • Medlem
  • 2004-01-30 00:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Fast det där är väl en demo modell , har sett klistermärken och klatschiga skyltar även på macar i butik...

Bärbara PC-datorer ser ut så. Som tur är går de ju att plocka bort, även om de ofta använder extremt starkt klister.

Att du sett en Mac med promotionstickers om vad den innehåller, ja... det tror jag faktiskt inte på. De har ju inte ens modellbeteckningar. en iBook är en iBook och en PowerBook är en PowerBook, oavsett vad som sitter i.

Den här "diskussionen" börjar lämna planeten, och ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att vi skulle köpa Macar om Wndows var förinstallerat. Visst är utseendet viktigt, men det är hela paketet eller ingenting.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm

Den här "diskussionen" börjar lämna planeten, och ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att vi skulle köpa Macar om Wndows var förinstallerat. Visst är utseendet viktigt, men det är hela paketet eller ingenting.

Men den här diskussionen har ingenting med att köpa PC att göra utan snarare en diskussion om varför vissa anser att Apple inte ska eller kan lansera en bärbar G5 inom den närmaste tiden. Ingen vill ju ha är intresserad eller har råd att köpa en sån enligt dom .
Och enligt dom så kan de "stackars" ingenjörerna på Apple och IBM inte ens lyckas med konststycket att konstruera en , trots att då eMachines och AMD har lyckats med just detta om än med en annan typ av 64 bitars processor.

I beg to differ.

Senast redigerat 2004-01-30 03:31
  • Medlem
  • 2004-01-30 01:42

OK. Jag kan hålla med om att Powerbooken inte känns så jävla power längre. Jag har ingen aning om när G5 PowerBook kommer, men att AMD har fixat skvallrar ju inte om IBM och Apple.

Visste du förresten att det aldrig kom någon bärbar med 604-processor? Anledningen? Jag vet inte, men en gissning är att det har att göra med att den drog dubbelt så mycket ström. Nu ska ju inte det vara något problem med G5, men det är ju inte otänkbart att hela konstruktionen är olämplig för bärbart...

64 bitar kommer säkert att bli vanligt, men nu är det inte intressant. Det tog ju Windows runt tio år att helt migrera till 32 bitar, och där var det ändå ganska mycket att vinna. Att Windows eller MacOS blir 64 bitar över en natt är bara att glömma.

Men jag tror precis som du att marknaden för bärbara Apple-datorer kommer minska om de inte blir snabbare. 1,33Ghz håller inte längre på papper. I verkligheten fungerar de ju däremot lysande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Jag har ingen aning om när G5 PowerBook kommer, men att AMD har fixat skvallrar ju inte om IBM och Apple.

Nä men det borde ju öka trycket lite på Apple att få ut en 64-bitars PowerBook. Allt påverkar allt. Speciellt i datorvärlden.

Kan inte den här diskussionen droppas nu...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Att marknaden inte har något intresse av en bärbar G5 är ju helt befängt
10000 tals programmerare fotografer filmredigerare grafiker och forskare m.fl. skulle beställa en direkt eftersom de behöver den extra mobila prestandan som de antingen tjänar pengar eller tid på. Priset skulle inte vara så viktigt heller eftersom det är en spjutspetsprodukt och sådant gillar ju Apple att lansera , men självklart vore det ju trevlig om priset inte var så farligt.

Du missförstod vad jag skrev. Det är självklart att marknaden har intresse av en bärbar G5; marknaden har alltid behov av bra prestanda även i bärbart. Det enda är att det inte har något att göra med det jag skrev i mitt inlägg. Det jag sade var att marknaden inte har något egentligt behov av just 64-bits processorer i bärbara datorer, eftersom det i nuläget (och inom den närmaste framtiden) inte finns några egentliga fördelar med det. I det här sammanhanget är det relevanta med G5:an att den är en snabb processor med brutal systembuss, och inte att den är en 64-bits processor. Rent hypotetiskt skulle därför en processor med samma egenskaper men med 32 bits heltalshantering kunna vara ett lika bra val för en Powerbook, ifall en sådan processor nu hade existerat.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 17:23

Har du uppgraderat till 10.3.2? Fläkten viner på lite bättre med den versionen och min PB12" blir nu bara varm istf stekhet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av D Damlin
Jag önskar fläkten kunde öka farten lite i min PB 12" för den blir så varm efter en kvarts användning att man inte kan ha den i knäet.

Jag kan förstå att man inte uppskattar uppmaningar till att förstöra försök till seriösa diskussioner. Det blir ju inte direkt lättare...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 10:55
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan förstå att man inte uppskattar uppmaningar till att förstöra försök till seriösa diskussioner. Det blir ju inte direkt lättare...

Tillåt mig:

Seriösa "diskussioner"?

"PC är bättre Mac" "Nä, Mac är bättre än PC" "Den nya AMD är MYCKET bättre än G4" "Nä - det är den inte alls."

Lägg ner. Erkänn istället att humor är ett bättre vapen. Gabriel skall få lite bra Kharma av mig om det går.

Och så börjas det...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 11:42

Är det inte bara att helt enkelt strunta i de diskussionerna som är oseriösa i stället för att uppmuntra, även om det är ironiskt, till mer "pajkastning"? Även om du ser ditt inlägg som ett humorfyllt inlägg som på något sätt bidrar till att göra 99mac till en bättre sida, så har jag en känsla att det är mer att bara hälla bensin på brasan.
Låt de oseriösa diskussionerna självdö i stället. 99mac är väl fortfarande en seriös plats för seriösa macdiskussioner där man ska ha möjligheten att slippa allt det vanliga skitsnacket om vilken dator som är bäst.

För min del tycker jag inte att humor och en seriös diskussion är två skilda poler, båda kan finnas i ett och samma inlägg om man bara tänker efter lite. Det är väl det som är problemet med internet, allt går så snabbt, snabba svar, lite tid at formulera ett inlägg och många som ska samsas på samma utrymme. Lite som stadens enda badanläggning en varm sommardag under semestern.

Granskar man klisterlapparna lite närmare och funderar på vad det står "Revolutionary 64 bit Widescreen" så ser man ju att det inte är processorn som arbetar i 64 bitar. Det måste vara grafikkortet. Kraft kommer alltid att vara i efterfrågan när det gäller datorer, även om jag kommer att klara mig fint på min iMac i ett par år till så kommer det finnas de som är beroende av snabba beräkningar ute i fält för att fixa DV, digitalfoto eller sätta ihop en nyhetsartikel. Är det föresten någon som vet hur många Watt som den G5:a som sitter i Xserve drar jämfört med dagens G4 i PowerBooken?

Mitt tidigare inlägg om klistermärken var inte avsett som ett "pajkastar"-inlägg. Jag försökte, med humorns hjälp, avväpna en bitvis konflikthärjad tråd. Att jag misslyckades är uppenbart.

Tillåt mig en kort reflektion. Jag besöker ofta amerikanska AppleInsider. På dess forum är humorn ett vanligt, och oftast uppskattat inslag i trådars evolution. Faktum är att moderatorerna inte bara tolererar humoristiska inlägg, utan ofta själva står för de mest dräpande kommentarerna. Kontrasten mot 99mac är stor. Här tycks strävan mot seriositet, eller professionalism om man så önskar, ge mindre och mindre spelrum för komisk vinkling. Detta förefaller vara i linje med administrationens önskade riktning. Jag respekterar detta och håller till stor del med om en uppstramning av innehållet säkert kommer att göra 99mac till en ännu större Macresurs. Men samtidigt kan det också innebära att man förlorar mycket av den charm som hittills satt sin prägel på forumet, om man helt vill avlägsna skojfriska inlägg ifrån trådarna.

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Mitt tidigare inlägg om klistermärken var inte avsett som ett "pajkastar"-inlägg. Jag försökte, med humorns hjälp, avväpna en bitvis konflikthärjad tråd. Att jag misslyckades är uppenbart.

Dom flesta tog nog din observation med ett leende, klistermärkesmani är ju roligt.

Men tydligen så fungerar det som marknadsföring .Tänk själv om du var en förstagångsköpare och kommer in i en datoraffär med en massa bärbara på display självklart dras man till den dator som enligt skylt/märke verkar ha mest features men ändå har ett överkomligt pris.

Tycker själv att Apple gjorde en marknadsföringsmiss när de tog bort möjligheten att välja färg på iBook eftersom vitt för de flesta är en snygg men tråkig färg som dessutom fort ser smutsig ut. Tror dock att Apple's tro på färger är på väg tillbaka typ mini ipods.

Senast redigerat 2004-02-05 15:43
  • Medlem
  • 2004-02-07 17:46

Hej o hå.... Den främsta anledningen till att det *inte* kommer komma någon G5 powerbook är strömförbrukning vs. batteritid. Visst, Apple *kan* bygga en PowerBook G5 men den kommer väga 4 kilo o ha taskig batteritid o ingen skulle vilja köpa en sådan PB, anledningen till att iaf jag köpte en PB var att den kombinerande kompakt format, lång batteritid och mängder av funktioner i en snygg förpackning. Ta en titt på spec:en för den eMachinesburken. Den är 4 cm tjock, 26 cm djup o 35 cm bred. Väger 3,5 kg. Står inget om batteritide men den är nog inte lysande.

Om man kollar på databladen för den nya 2,0 Ghz 90nm G5:an (PPC 970FX) så ser man att max strömförbrukning är 55W (c:a 20-25W vid "normalt" användande"). För G4 1,267 Ghz så är max förbrukning 24,5W o vid normal användning 12-15W. Det innebär att det finns två problem med att bygga en PB G5, dels att få in ett kylsystem som faktiskt kan kyla bort 55W värme när processorn går på max effekt (är kylssystemet otillräckligt så kommer bara processorn att minska klockfrekvensen o då har man ändå ingen nytta av en snabbare proc.) o dels batteridrifttid. Den nuvarande PB 15" med 1,25 Ghz G4 har ett batteri på 48 Ah vilket ger runt 2,5-3 timmars batteritid. Med en G5:a skulle du kanske få hälften av batteritiden och en dator som ändå inte var snabbare pga av processorns reducerade hastighet vid för hög värmeutveckling.

Personligen skulle jag inte vilja ha en G5 med den nuvarande tekniska förutsättningarna. Först måste IBM ta fram en lågvoltsversion av 90nm G5 som och dessutom med mer avancerade strömsparfunktioner än vad 90nm G5 har för närvarande. En Powerbook säljer på att den är tunn, lätt och med bra batteritid, en PB G5 kan inte uppfylla de kraven i nuläget.

Ursprungligen av Ola Lidén:

Hej o hå.... Den främsta anledningen till att det *inte* kommer komma någon G5 powerbook är strömförbrukning vs. batteritid. Visst, Apple *kan* bygga en PowerBook G5 men den kommer väga 4 kilo o ha taskig batteritid o ingen skulle vilja köpa en sådan PB, anledningen till att iaf jag köpte en PB var att den kombinerande kompakt format, lång batteritid och mängder av funktioner i en snygg förpackning. Ta en titt på spec:en för den eMachinesburken. Den är 4 cm tjock, 26 cm djup o 35 cm bred. Väger 3,5 kg. Står inget om batteritide men den är nog inte lysande.

Om man kollar på databladen för den nya 2,0 Ghz 90nm G5:an (PPC 970FX) så ser man att max strömförbrukning är 55W (c:a 20-25W vid "normalt" användande"). För G4 1,267 Ghz så är max förbrukning 24,5W o vid normal användning 12-15W. Det innebär att det finns två problem med att bygga en PB G5, dels att få in ett kylsystem som faktiskt kan kyla bort 55W värme när processorn går på max effekt (är kylssystemet otillräckligt så kommer bara processorn att minska klockfrekvensen o då har man ändå ingen nytta av en snabbare proc.) o dels batteridrifttid. Den nuvarande PB 15" med 1,25 Ghz G4 har ett batteri på 48 Ah vilket ger runt 2,5-3 timmars batteritid. Med en G5:a skulle du kanske få hälften av batteritiden och en dator som ändå inte var snabbare pga av processorns reducerade hastighet vid för hög värmeutveckling.

Personligen skulle jag inte vilja ha en G5 med den nuvarande tekniska förutsättningarna. Först måste IBM ta fram en lågvoltsversion av 90nm G5 som och dessutom med mer avancerade strömsparfunktioner än vad 90nm G5 har för närvarande. En Powerbook säljer på att den är tunn, lätt och med bra batteritid, en PB G5 kan inte uppfylla de kraven i nuläget.

Varför skulle inte Apple kunna släppa en tunn G5 under 3 kilo relativt snart ? Om AMD/eM lyckats med detta så ser jag inga hinder för detta även om du har en del poänger.

Apple behöver ju inte ens börja med att köra processorn i 2Ghz tror snarare att dom lägger G5 PB runt 1.6 ghz då drar den ju inte alls lika mycket ström eller utvecklar lika mycket värme.
Sedan finns det ju moderna effektiva kylsystem som varken väger mycket eller är särskilt klumpiga.

Att man inte har någon nytta av en bärbar G5 med reducerad processorhastighet är ju inte riktigt sant eftersom nästan alla bärbara är kompromisser och fördelen med att ha en G5 processor hör ju som sagt lika mycket ihop med den överlägsna minnesadresseringen och andra förbättringar som med själva hastigheten. G5 an har ju strömspararfunktioner inbyggda som innebär att den kan ställas in för att dra lite ström vid batteridrift med lägre prestanda som följd eller högre prestanda vid nätanslutning.

Att Apple vet att marknaden finns för större och tyngre PowerBooks visar ju deras PB 17" lansering.
Och Apple vet dessutom att många inte kommer köpa någon ny PB tills G5 lanserats.

Många användare vill ju ha en kraftfull portabel inte bara för att den är batteridriven utan just för att den är portabel. Extrabatterier går ju alltid att köpa till och ström går ju att få genom elgeneratorer/solcells-paneler även i bushen.

Senast redigerat 2004-02-07 22:40
Ursprungligen av jazzper:

Varför skulle inte Apple kunna släppa en tunn G5 under 3 kilo relativt snart ?

Därför att det är tekniskt svårt, vilket ett antal höga Apple-tekniker uttalat sig om. All den nya tekniken kring G5 gör att man måste utveckla en helt ny dator.

Ursprungligen av jazzper:

Om AMD/eM lyckats med detta så ser jag inga hinder för detta även om du har en del poänger.

Har AMD lyckats med att stoppa in en G5 i en bärbar? Det var en nyhet!

För du kan väl inte mena att bara för det finns en 64-bitarsprocessor från AMD i en bärbar så skulle det på något sätt betyda något för Apples utveckling av PB G5? Näe, jag tänkte väl det, det vore ju ett ytterst ologiskt samband med tanke på att det inte har med varandra att göra.

Ursprungligen av jazzper:

Och Apple vet dessutom att många inte kommer köpa någon ny PB tills G5 lanserats.

Det tror jag bara inte stämmer. Och även om det finns lurade personer som tror att PB G5 kommer snart så kan inte Apple göra något åt det. Det är som att säga att Apple borde ha släppt PowerMac G5 två åt tidigare eftersom folk redan då började vänta på G5. Men Apple kan inte genomföra det omöjliga bara för att en del kunder förväntar sig det.

Ursprungligen av Adrian B:

Därför att det är tekniskt svårt, vilket ett antal höga Apple-tekniker uttalat sig om. All den nya tekniken kring G5 gör att man måste utveckla en helt ny dator.

Har AMD lyckats med att stoppa in en G5 i en bärbar? Det var en nyhet!

För du kan väl inte mena att bara för det finns en 64-bitarsprocessor från AMD i en bärbar så skulle det på något sätt betyda något för Apples utveckling av PB G5? Näe, jag tänkte väl det, det vore ju ett ytterst ologiskt samband med tanke på att det inte har med varandra att göra.

Det tror jag bara inte stämmer. Och även om det finns lurade personer som tror att PB G5 kommer snart så kan inte Apple göra något åt det. Det är som att säga att Apple borde ha släppt PowerMac G5 två åt tidigare eftersom folk redan då började vänta på G5. Men Apple kan inte genomföra det omöjliga bara för att en del kunder förväntar sig det.

Jag skrev faktiskt att AMD/eM hade lyckats med "detta" vilket "alla" säkert förstod innebar att dom fått ut en 64 bitars bärbar (som väger 3.5 kilo). Varför skulle då inte Apple/IBM lyckas med en som väger runt 3 ?

Att Apple's tekniker säger att det är svårt att stoppa in en G5 i en PowerBook är kanske inte så konstigt , vad skulle dom annars säga ? Men tror du allvarligt talat att Apple har sämre tekniker än eMachines ?

Och varför skulle det vara omöjligt? Då verkar ju det här betydligt mer omöjligt.

http://www.oqo.com/hardware/photos/photo02.html

Förövrigt utvecklad av f.d. Apple tekniker. Förhoppningsvis så kommer osx rulla på den så småningom.

Apple behöver inte utveckla någon "ny" dator från scratch för att släppa en bärbar G5 bara vidareutveckla de befintliga , Apple's bärbara brukar ju oftast använda samma moderkortsuppbyggnad som iMacs , så lanseringen av G5 PBs och G5 iMacs lär komma rätt fort efter varandra. Antagligen kommer G5 iMacs lite tidigare eftersom Apple behöver få mycket mer fart på iMac försäljningen .

Även om Apples normala policy att släppa nya modeller först när dom gamla slutat sälja , inte riktigt håller längre.

Bevaka tråden