Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tja alla klyktattare och hsand och hudikare osv!

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag förstår nog inte det där riktigt! Det kan väl inte vara någon bra marknadsföring att framställa Macanvändare som fanatiker och halvgalna! Jag inbillar mej att "Macfolket" har lite mer klass än så. Eller har jag fått allt om bakfoten???

  • Medlem
  • 2004-02-10 01:27
Ursprungligen av kersel:

Jag förstår nog inte det där riktigt! Det kan väl inte vara någon bra marknadsföring att framställa Macanvändare som fanatiker och halvgalna! Jag inbillar mej att "Macfolket" har lite mer klass än så. Eller har jag fått allt om bakfoten???

jag tänkte mest på att macanvändare ofta gör mer reklam för macen än vad Apple själv gör....Jag har två kompisar som bytt till mac eftersom att jag alltid berättar hur bra den är och funkar...och nu är de grymmt nöjd!!! .jag tror aldrig de sett reklam från Apple, den finns ju bara i MW....

Rätt otroligt... nog har man märkt denna fanatism bland vissa dator människor som valt sin plattform inte unikt för Mac men sorgligt att det ska gå så här långt.
Men visst är vi 99macara mitt snällare?

Kommer ihåg att jag läste en artikel för länge länge sedan om att macare ofta använder ett personligt namn på sin dator. Medans PC-användare oftast hade namn som disk 1 etc.
Macen är ju helt enkelt mycket trevligare att använda.
Man får liksom en relation till den och då är det faktiskt inte så konstigt att VISSA blir aggresiva när sånna här "personangrepp" uppdagas.

Dessutom så anser iaf jag att man blir lite besviken när alla använder PC, när vi som sett den ljusa sidan VET att det är såååå mycket bättre.

- Slice -

  • Medlem
  • 2004-02-10 10:52

Bekräftat!

mina diskar heter Spouse och Cyberdog.......

Ja, många av oss är barnsligt kära i våra macar, vilket nog också provocerar pc-användarna. Men som sagt var, dom får väl skylla sig själva. Jag tror att dom anar vad dom går miste om men är rädd för att "byta sida" Dels för att dom låst upp sig med spel- och programvaror och dels för att slippa "erkänna" att dom drömmer om en mac.
Men visst är vi fåniga egentligen! Vi älskar att prata om "oss själva", vilka bra val vi gjort, liksom att vi älskar att tracka pc-folket. Fast det är kanske minoriteternas överlevandsstrategi. Leve Macfolket! Har vi ingen egen flagga? -med äpplet såklart!

  • Medlem
  • 2004-02-11 16:31
Ursprungligen av kersel:

Ja, många av oss är barnsligt kära i våra macar, vilket nog också provocerar pc-användarna. Men som sagt var, dom får väl skylla sig själva. Jag tror att dom anar vad dom går miste om men är rädd för att "byta sida" Dels för att dom låst upp sig med spel- och programvaror och dels för att slippa "erkänna" att dom drömmer om en mac.
Men visst är vi fåniga egentligen! Vi älskar att prata om "oss själva", vilka bra val vi gjort, liksom att vi älskar att tracka pc-folket. Fast det är kanske minoriteternas överlevandsstrategi. Leve Macfolket! Har vi ingen egen flagga? -med äpplet såklart!

Vi hade en egen flagga som påskägg i 7.5.3 tror jag det var.....man skulle skriva något speciellt i komihåglapparna, och sedan hålla nere alternativ och gå till "om macintosh"

jag har för mig att det kom upp en viftande flagga i coupertino med en typ av ödla på....

hehe....

Jag kan använda vår slitna Apple flagga som mantel vid nästa Mac pub i Sundsvall.

Så det finns en Apple-flagga, helt sjukt bra (som Grynet säger). Den skulle vara kul att se. Har ni bestämt någon ny pubkväll ännu?

Jag föreslår iaf Harrys som lämplig lokal, jag kan fixa så att vi får en egen lokal där isåfall....
Matte, vi kanske skulle försöka snacka fram ett datum så ordnar jag med Jonas om lokalen....

Jag tycker att vi ska förbereda oss lite bättre inför nästa Macpub.
Kan inte alla se till att man har ett tips och en fråga eller något i den stilen?

Program eller OS spelar ingen roll bara vi får till lite strukturerat Macsnack.
Dessutom tror jag att många skulle få bra tips på det viset.

Vad tror ni om det?

- Slice -

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 08:44
Ursprungligen av - Slice -:

Jag tycker att vi ska förbereda oss lite bättre inför nästa Macpub.
Kan inte alla se till att man har ett tips och en fråga eller något i den stilen?

Program eller OS spelar ingen roll bara vi får till lite strukturerat Macsnack.
Dessutom tror jag att många skulle få bra tips på det viset.

Vad tror ni om det?

Det låter jättebra, fast då måste vi nog ha en tystare lokal än vi hade förra gången på Jops. Där det ju var så hög musik att man bara kunde prata med de som satt närmast.

Harrys är helt okej men mig, Jonas känner även jag.
Så vi bestämmer Harrys. Datum ja vad säger ni?
Vi är många så det är svårt att få ett datum som passar alla, en fråga dock - ska det ligga mitt i veckan (alltså med arbetsdag efteråt) eller ska det ligga i anslutning till en helg?

Jag är redo att sätta igång nästa macpub närsomhelst.

Ett ämne att prata om vore inte helt fel. Vad är frågan. Jag kan prata om Win-OSX integration, inte så skoj att lyssna på antar jag. Eva kan berätta om iLife paketet. Eller ska vi ta in nån "föreläsare" som berättar hur de använder macen i sitt arbete? Typ Collén & Webb?

Eget rum på Harrys lät Maffia likt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 09:23
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Eget rum på Harrys lät Maffia likt...

Sundsvalls Mac-maffia

Det är nog det vi är.

Vi kanske kan börja med att berätta lite om varandra ala AA.

"Hej mitt namn är Mattias"
Publiken "Hej Mattias"
"Jag jobber som systemtekniker på Office Data och bråkar med Macar hela dagarna, händer också att jag skruvar i dom".

Något sådant. Det kommer säkerligen ge uppslag till diskussioner.

Och har vi det i anslutning till en helg så får vi inte glömma vad alkoholen kan bidra till för samtalsämnen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 14:35

Om puben har uppkoppling kan jag ta med och visa hur himla bra iSight fungerar (ifall det är någon som inte testat ännu) Dessutom kan jag visa mitt senaste macinköp - min SightFlex - en helt underbar "arm" som man placerar kameran i. En riktig "måste-ha-pryl" Jag hämtade den hos Mattias idag och han har säkert fler att sälja

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 18:10

Ojdå kersel, har du hamnat på bild nu? Va trevligt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-16 18:42

Om dere vil ha et mer strukturert møte med tyst lokal, så kan vi kanskje fikse noe på Grankotten også.

Grankotten är helt okej, men Harrys har fördelen att det ligger just nere på stan i fall någon önskar åka annat än egen bil dessutom så fungerar discoteket alldeles utmärkt som "möteslokal"... PLUS att det har en bar därnere som liksom blir privat då...

Om vi ska gå igenom nått på en Macpub så är kanske en bra utgångspunkt någons önskemål att veta mer om något?
Själv ser jag massor med fördelar av att skapa en lokal gemenskap där man kan dela med sig av problem och lösningar utan att måsta betala någon för det (inget företag nämnt Mattias, hehe).

Kan vi inte lura någon att ta med sig en gammal raritet med ett fungerande System 6.0 typ?
Lite köp/sälj/byten kanske också vore nått? själv har jag fasen en hel verkstad med gammalt Mac skräp/reservdelslager nu

själv är jag intresserad av att få det satans blåtand att fungera mellan nalle-dator, det är kanske nått att dema?

>>>Eva, jag jag lyckades hitta "knappen" där man lägger in filen! Nu måste jag också lära mej att hitta era små smilisar. Jag känner mej alltid lite "otrygg" på stora forum, rädd att tappa bort mej etc. Men nu ska jag ut och leta de små gubbarna!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-18 07:24

Är det någon som provat på Garageband. Det skulle vara intressant med en liten genomgång på hur man kan använda programmet vid nästa macpub.

>>kersel. Jag har inte heller hittat dom "små gubbarna" Denna smilis kommer av sig själv när man skriver "tecknen"

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-18 12:54

Klickar man på "nytt inlägg" så finner man "de små gubbarna" till höger om textrutan som man skriver sitt inlägg i. Klicka på en gubbe och vips så dyker tecknen upp i texten! Väljer man "förhandsvisa" innan man skapar sitt inlägg så kan man se att gubben kommer på pränt istället för enbart tecknen. Men det kanske ni redan vet vid det här laget. I så fall kan ni välja att bli arg på mig för att jag skriver om dessa gubbar. Men det är inte bra för då blir jag ledsen och kanske lite förvirrad :confused:, så att jag inte vågar skriva något mer. Ni kan också välja att vara ironiskt sarkastiska :rolleyes: över mitt inlägg, vilket är mycket bättre för då sträcker jag bara ut tungan åt er med en antydan om att jag inte tar åt mig. Det tycker jag är coolt . Men ni kanske också upptäcker något nytt :eek: tack vare mitt inlägg och det skulle ju vara det allra bästa för då blir vi alla glada, jätteglada !

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-18 13:45

[QUOTE="FantomenMen ni kanske också upptäcker något nytt :eek: tack vare mitt inlägg och det skulle ju vara det allra bästa för då blir vi alla glada, jätteglada ![/QUOTE"] Vilket trevligt inlägg Nu blir vi alla glada jätteglada

[QUOTE="Fantomen"]Klickar man på "nytt inlägg" så finner man "de små gubbarna" till höger om textrutan som man skriver sitt inlägg i........
Gissa om jag blev jätte nu!
Jag har varit så för att jag inte kunde lägga in gubbar i mina pratrutor. Du är ju helt sjukt bra på att ge tips Fantomen.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-18 21:42
Ursprungligen av kersel:

Gissa om jag blev jätte nu!
Jag har varit så för att jag inte kunde lägga in gubbar i mina pratrutor. Du är ju helt sjukt bra på att ge tips Fantomen.

Äsch då! *rodnar* Tack för vänligheten!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-18 13:50

Men vafför blev det så där konstigt med citatet då?
Förresten, nu ser jag varför jag inte upptäckt de "små gubbarna" Jag trycker oftast på "Snabbsvar" och då kommer det minsann inte fram några små gubbar.
Förlåt att jag viker av från diskussionen, skall aldrig göra så mer

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-02-18 14:06
Ursprungligen av Eva:

Men vafför blev det så där konstigt med citatet då?

Förmodligen för att det saknades ett litet "]" efter [QUOTE=Fantomen.

Men ojdå! :eek: Nu avvek även jag från ämnet! Förlåt, förlåt, förlåt!!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-02-18 14:26

Nu har även jag upptäckt detta forum. (blev inte medveten om att det fanns en användargrupp för oss förrän i förra veckan). Blir det någon mer Macpub i Sundsvall framöver så är jag på. Kanske kan ta med Tei i bilen om det inte går att lösa transporten på något (för mig) öl-vänligare sätt.

Hej Eva förresten

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-02-18 14:35
Ursprungligen av Mac-R-us:

Hej Eva förresten

Hej Mac-R-us. Välkommen in i gänget. Känner jag dig redan?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-02-18 14:38
Ursprungligen av Eva:

Hej Mac-R-us. Välkommen in i gänget. Känner jag dig redan?

Jag har bytt avatar nu så det finns en chans att känna igen mig. Du har gått kurs för mig på högskolan för några år sedan. Kanske blir ännu lättare om jag berättar vad jag heter dessutom: Marcus Sundgren.

Bevaka tråden