Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004 - 99mac uppdaterar kontinuerligt

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Som alltid när det gäller finanser så fick nog Virginia Tech ett fint erbjudande från Apple när dom skulle jämföra leverantörer.

Bra reklam för Apple också på köpet kan man säga.

Dock var ju inte G5 klustret allra bästa tekniska lösningen med tanke på att ECC saknades och dom fick köra det mjukvarumässigt.

I detta fall vid affären hade ett Opteron kluster varit det ultimata, men som sagt så var det nog andra styrande faktorer bakom beslutet som det alltid brukar vara.:)

Det enda som styrde beslutet att använda mac hos Virginia Tech var det rent ekonomiska. Deras beräkningar under planeringen visade att de skulle få klart bästa ekonomin om de valde G5:orna och det var den lilla budgeten som var den stora begränsningen i projektet:

The school's scientists brainstormed for a low-budget way to scale the heights of research. Clearly, buying a supercomputer was outside their budget. So when Apple released the G5, the university's scientists took notice.

What attracted them was the G5's unique architecture. It uses dual processors to reach processing speeds up to 2 gigahertz. Virginia Tech scientists didn't care whether that was the fastest to date -- it was plenty fast for their purposes. They figured that if they strapped 1,100 G5s together, they could amass enough computing muscle to handle the massive calculations necessary for nanosecond electronics and computational chemistry. In short, they would have a world-class supercomputer.

And they would have it for chicken feed, relatively speaking. The Mac cluster will cost no more than $5.2 million, which is "quite modest," according to Tech officials.

Konstigt att så många reagerar med ett "Rör inte min mac!" när man kritiserar iPods betydelse för civilisationen.

Jag tyckte att QT var en njutning för streaming 2000. Det har inte hänt mycket med kvalitén eller prestandan sedan dess. Tekniken ligger långt bakom WM9 i det avseendet. Och då menar jag inte WM9 på Mac.

Själv tycker jag att streaming är kul och inte ett dugg överskattat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Det spekuleras t o m i om Apple lagt ned utvecklingen helt.

Vilka spekulerar? Du och din fru vid frukostbordet? Det är klart att de inte har. Varifrån har du fått den idén?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Alla företag tappar fokus när man har för stort produktsortiment, det är bara titta omkring dig, Philips tex...

Nu är ju Philips trots sin otroligt diversifierade produktportfölj hyfsat duktiga i respektive segment, men jämförelsen haltar ju mer än gamla Hulda från Beckomberga ålderdomshem. Apple tillverkar knappast apelsinpressar och elvispar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Som alltid när det gäller finanser så fick nog Virginia Tech ett fint erbjudande från Apple när dom skulle jämföra leverantörer. [...]

I detta fall vid affären hade ett Opteron kluster varit det ultimata, men som sagt så var det nog andra styrande faktorer bakom beslutet som det alltid brukar vara.

De fick vad man har kunnat läsa om projektet inte speciellt bra rabatter. Om nu Opteron hade varit bäst... varför valde man inte det då? Du kanske ska skicka din CV till andra som ska bygga liknande kluster eftersom du vet hur man lyckas klämma in sig på topp tre billigare än VT gör. Lycka till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Jag menar ingenting. Det RYKTAS att Apple lagt ned utvecklingen.

Det gör det nu sedan du har startat ryktet, ja. Håll dig till de utomordentligt intressanta fakta du har istället för att sitta och hitta på saker som du sedan kallar för rykten...

Det är nog viktigt att se att det inte finns några motsättningar mellan "leksaker" och seriös användning när det gäller datorer, och att just kombinationen och möjligheten att använda samma utrustning till så vitt skilda ändamål är en av datorernas största fördelar. Jag kan använda min dator till seriös filmredigering, vetenskapliga beräkningar, produktion av trycksaker, spel och organisering av mitt musikbibliotek.

Hur skulle det se ut utan iPoden när alla mp3-spelare kommer med anpassning till enbart Windows? För jag ger mig f*n på att om Apple inte hade tagit stora marknadsandelar inom området redan så hade det aldrig utvecklats någon mac-kompatibilitet i några mp3-spelare, och samma personer som idag gnäller över att Macen är en leksak pga iPod skulle förfasa sig över att Apple har halkat efter på ett område där PC-användarna har det mycket bättre.

Apple inser hur folk vill använda sina datorer - de ska vara en så bred lösning som möjligt, och kombinera alla möjliga delar av livet, både lek och allvar. Det är en användning som är etablerad i PC-världen, och den blir det automatiskt genom alla 3:e-partstillverkare som förser den marknaden med prylar. Om Apple inte själva tog ansvar för att hålla samma bredd inom Mac-världen så skulle de tyna bort helt, eller hamna inom någon försvinnande liten nisch.

Än en gång: Datorn med sina tillbehör ska vara en kombination av leksaker och seriösa arbetsverktyg, och om man försöker argumentera för en motsättning däremellan så ägnar man sig bara åt tom retorik.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Hur skulle det se ut utan iPoden när alla mp3-spelare kommer med anpassning till enbart Windows? För jag ger mig f*n på att om Apple inte hade tagit stora marknadsandelar inom området redan så hade det aldrig utvecklats någon mac-kompatibilitet i några mp3-spelare, och samma personer som idag gnäller över att Macen är en leksak pga iPod skulle förfasa sig över att Apple har halkat efter på ett område där PC-användarna har det mycket bättre.

Det är vad jag sagt hela tiden i denna tråd, iPod ger en merförsäljning till kunder som aldrig skulle kunna tänka sig en Mac som dator, plötsligt ett tag efter dom skaffat en iPod börjar dom tänka sig att en Mac dator kanske inte skulle vara tokigt om den är lika kul som iPoden.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 17:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Som alltid när det gäller finanser så fick nog Virginia Tech ett fint erbjudande från Apple när dom skulle jämföra leverantörer.

Enl vad jag läst så fick de betala fullpris för varenda en av de 1100 G5'orna!

Det var fråga om att säga nej till V T el någon annan vad gällde lev av G5 vid den tidpunkten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Vilka spekulerar? Du och din fru vid frukostbordet? Det är klart att de inte har. Varifrån har du fått den idén?

Ja nu råkar ju min fru vara filmproducent och filmklippare och det händer säkerligen att vi spekulerar kring dylika ting vid frukostbordet eftersom vi båda har bl a Macen som levebröd och har haft de senaste fjorton åren. Men det var kanske inte frun jag syftade på utan de företag och utvecklare mitt företag samarbetar med då och då. Klagomålen på Apples QT utveckling och överlag stöd för utvecklarna är många. The Orphanage (före detta ILM "Rebels") har t ex avvecklat utvecklingen för Mac av den anledningen. Du känner säkert inte till "Rebels" men jag kan ju berätta att det var kärntruppen (tillsammans med CoSA) som i princip gjorde Macen till den videoplattform den är i dag.

Apple vill varken dementera eller bekräfta om dom lagt ned (med "lagt ned" menas att dom inte utvecklar en ny version för framtiden). Jag sitter inte och tjuvhåller på några fakta. Och ingen av de utvecklare jag känner vet om att det är en ny och modernare mediaarkitektur på väg. Jag kan bara konstatera att det inte händer någonting med QT och att det inte hänt något med QT på tre år.. Och det är NU det skulle behövas en helt ny QT anpassad för dagens krav bland konsumenter och proffsanvändare.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Personligen anser jag att Apples digitala hub är mer än begränsad. Den har ju t ex helt uteslutit HTPC-världen. Vad ska det vara bra för? Det finns ju ingen som helst möjlighet för mig att se Terminator 2 Extreme Edition DVD:n i 1080p sjukligt knivskarp HD i min projektor eller på min 32" TV från en Mac. Den tjänsten står Microsoft för.

Verkar som MS vill lägga ner media Center PC:
Från http://www.gizmodo.com/archives/microsoft_to_kill_off_media_center_pc.php:
First they off Smart Display, is Windows XP Media Center next on Microsoft's chopping block? The Register seems to think so, and that the whole thing is going to be rolled into Microsoft's set top box software strategy. It's a shame because, while it's not perfect, we've actually really enjoyed the HP Media Center PC we acquired a few months back.

Hela artikeln här:
http://www.theregister.co.uk/content/4/34737.html

Åsså vill jag bara säga att många av de produkter och tjänster som vi väljer att köpa och kalla livsstil är skapade behov av företagen själva. Vi skulle gott klara oss utan mycket av det som får anses vara grädde på moset. Men kapitalismen är ju som den är och pengar är en stor, el rentav enda, drivkraft för (alla) företag och (många) individer.

(Som Skandiadirektörerna sa: Nu när vi sitter här på våra välbetalda jobb och feta fallskärmsavtal, ska vi inte roffa år oss lite till... Eller på telekomsidan: Nu när alla har mobil ska vi inte hitta på nåt dyrt och onödigt såsom 3G... fast det verkar ju skita sig ordentligt)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-01-07 18:19

Många troll här nu.
Apple *måste* släppa dittan (billig kub, officekopior, extrembillig iPod) och dattan (qt, proffsprogram, Quad G5 1/2" Powerbook)... Yeah, right.

Visst vore det bra - men Apple har begränsade resurser, de måste fokusera och just nu ligger fokus på musik - ett köpstarkt segment användare som tyvärr förbisetts alltför länge (varför kom tex imacen med DVD istf cd-brännare?). Musiksatsningen har varit lika bra för Apple som original-iMacen!

Snart kommer Apple att ge mediabranschen vad de väntat (lite väl länge) på. Final Cut Avid-wannabe med Shake-baserat efterbearbetningsprogram i världsklass mm. Dock tror jag inte Apple ger sig efter superproffsen, media på skolor är betydligt mer intressant.
Tänk (om 2 år?) när västvärldens alla högstadie-/gymnasieelever kommer att spendera hälften av sin Bild-tid framför dataskärmen...

Åsså en helt annan sak: Nästa iProdukt (som nog inte får ett "i", nu när Garageband äntligen brutit trenden) blir garanterat ett rit/3D/fotomanipulationsprogram, tänk MacPaint för 2000-talet !!!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 18:21

Ja, det vore efterlängtat. Let's be honest, hur många har Photoshop på sina burkar... och har betalt för det?

kendoka skrev: "Många troll här nu.
Apple *måste* släppa dittan (billig kub, officekopior, extrembillig iPod) och dattan (qt, proffsprogram, Quad G5 1/2" Powerbook)... Yeah, right."

Absolut inte enligt mig. Dom behöver bara förstärka masnkapet på betatestarsidan.

"Snart kommer Apple att ge mediabranschen vad de väntat (lite väl länge) på. Final Cut Avid-wannabe med Shake-baserat efterbearbetningsprogram i världsklass mm."

Snart? Vi har ju redan det där. FCP är mycket bättre än Avid för mindre arbetsgrupper IMHO. Dom behöver bara städa lite i koden så att vi användare slipper problemen med programmet.

"Dock tror jag inte Apple ger sig efter superproffsen, media på skolor är betydligt mer intressant."

Vad menar du med "superproffsen"? FCP är redan väldigt etablerat på proffsmarknaden. Dock gungar det under fötterna på programmet eftersom version 4 har haft väldiga instabilitetsproblem. Det är inte bara skitsnack från min sida. Jag har använt FCP dagligen sedan 1.0 och har under hela hösten/vintern kämpat med FCP4 som haft enorma problem och kostat mig mycket tid i felsökning och problemlösning.

PF skrev: "Ja, det vore efterlängtat. Let's be honest, hur många har Photoshop på sina burkar... och har betalt för det? ;-)"

Det beror väl på vilka man känner. När jag tänker efter kan jag faktiskt inte komma på en enda person i min bekantskapskrets som har PS installerat i sin Mac utan att på ett eller annat sätt ha det integrerat i sitt jobb. Den stora skillnaden mellan de macanvändare jag känner och de PC användare jag känner är att mac-användarna i regel använder macen för att jobba med medan PC-användarna oftast har sin dator för att spela och ha kul.

Värst vad högt tonläget blivit här - är julefriden plötsligt över.. nä pojkar sänk garden och plats i korgen. Enas istället om att någon alltid kommer att ha fel och att ingen av oss sitter med en kristallkula och kan sia om framtiden. Vi har alla vår egen övertygelse om vad Apple gör rätt respektive fel men vi kan lika fullt inte påverka deras riktning. Själv är jag nöjd och glad med den inriktning som Apple väljer... faktiskt också med Quicktime som faktiskt växer, dvs. tvärt emot vad Munthe vill tro. Att sedan Apple inte bekräftar något om sitt utvecklande är ju fullt rimligt, dom är de som får bestämma vilka dom delar sina kunskaper med.

Olle: OM Apple hemlighåller all utveckling av QuickTime skulle det innebära att dom bakbinder alla som utvecklar för QT. Vad vinner man på det? Ingenting. Man förlorar bara tid eftersom utvecklarna kan börja utveckla först när produkten finns på marknaden. I längden förlorar man också utvecklare. Det var bl a det här som gjorde att en del drivrutiner för QT-hårdvara tog upp till ett och ett halvt år att få ut på marknaden. Vad vinner Apple och användarna på det? Ingenting.

Jag har inte påstått att QT inte växer. Tvärtom skulle jag vilja definiera QT som bloatware i vissa avseenden.

Nicklas Högås: Det är väl ingen som påstår att Macen är en leksak för att iPoden är det? Jag har personligen ingenting emot arbete och lek på samma maskin. Men när företaget som sålt arbetsmaskinen till mig är mer intresserad av att driva online shop för musik än att fixa den mjukvara jag behöver för att använda min arbetsstation som det är tänkt blir jag gramsen. Fram till alldeles nyligen hävdade Apple stenhårt att DVDSP2 inte hade några som helst problem med layer breaks på DVD-9:or. När tillräckligt många gruvligt förbannade proffskunder tryckte upp dyra testpressningar (en DVD-9 testpressning kostar mellan 15-25 000 kr) som misslyckats i ansiktet på dem kröp de till korset med en patch. Dessutom hade dom den dåliga smaken att ursäkta sig med att dom visst kunde gå tillbaka till det gammla sättet att göra layer breaks om det nu ska vara på det viset. Nu är det så att det finns inga nya eller gamla sätt att göra layer breaks. Bara korrekta enligt de internationella DVD specifikationerna. Genom den stil Apple kör just nu retar dom upp massor med kompetenta proffs som ger Apples mjukvaror en chans i konkurrensen. Vi som jobbar med deras mjukvaror har två vägar att gå; antingen ryter vi utav bara helsike för att få till en förändring eller så lämnar vi plattformen. Apple har inte alla hästar i stallet om dom väljer att inte lyssna på proffsanvändarna. Det en proffsanvändare INTE har tid eller råd med är att vara engagerad som ofrivillig betatestare. Då sticker vi direkt. FCP4 är fortfarande en beta vad Apple än påstår. Om DVDSP2 patchen fungerar (den är alldeles nysläppt) så har programmet precis kvalat in som golden master. Jippi.

Tillägg: Samtidigt som Apple just nu promotar FCP med att Walter "Gudfadern" Murch klippt sin senaste film med FCP (han använde naturligtvis FCP3) så känner jag till två nästan lika meriterade (vi pratar Oscars och Emmys) filmklippare som just nu gör sig av med FCP eftersom det är för buggigt och oanvändbart. Jag hoppas att Apple tänker på det till nästa NAB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Det var bl a det här som gjorde att en del drivrutiner för QT-hårdvara tog upp till ett och ett halvt år att få ut på marknaden

Rätta mig om jag har fel men var det inte snarare så att förhandlingarna mellan alla de som äger MPEG4 och Apple drog ut på tiden och att det var just detta som många fick lida av... så minns i alla fall jag historen. OM jag har rätt så är det faktiskt fel att beskylla Apple för allt ont.

MER OM MPEG4 ägandet

http://www.m4if.org/patents/?PHPSESSID=063ea05832ca9ce94cec0ec0702b49c4

Mvh,
Olle Jonsson

Ja, det är ju tråkigt om Apple inte satsar tillräckligt på filmproffsen, eftersom det är en marknad de verkarvilja arbeta hårt för att vinna. Och det är ju alltid en prioriteringsfråga i någon mening: hur mycket av den totala utvecklingsbudgeten ska läggas ner på FCP respektive på iPod? Samtidigt tror jag det är rätt av dem att arbeta på bred front och utveckla perifera saker av skäl jag redan har nämnt.

Jag påstod inte att du har sagt att Mac är leksaker, men däremot klagades det ovan på att Apple lägger ner resurser på att utveckla leksaker. (Och att de sysslar för mycket med saker som ligger utanför det som några vill se som deras kärnverksamhet - att utveckla datorer och programvara som arbetsverktyg.)

Det är nog lätt att hitta saker som Apple kunde ha gjort bättre på alla slags områden, och jag tycker naturligtvis inte att du gör fel i att påpeka sådana saker. Men varje område där du kan använda PC men inte Mac blir ett argument mot att välja Mac, och därför kan nog inte Apple fokusera för ensidigt på något enstaka område. Det gör det inte mindre synd att folk inom ditt område har sina tvivel, som du påstår. Vilket inte ändrar det faktum att de har en liten andel av den totala datormarknaden, och ändå är tvungna att utveckla sin plattform till ett lika brett alternativ som PC.

Hejsan!

Här kommer lite bilder från gårdagens keynote. Allt från kvällen innan, till den berömda kön och lite från själva mässan.

Tisdagens bilder

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 23:29

Leksakerna ger förhoppningsvis ett överskott som kan plöjas ner i eftersatta program och hårdvaror, och en fet R&D-avdelning.

Så kanske det kan bli ordning på marknadsandelarna. Hoppas inte det blir Långkalsong som enda alternativ 2007 el så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
.......känner jag till två nästan lika meriterade (vi pratar Oscars och Emmys) filmklippare som just nu gör sig av med FCP eftersom det är för buggigt och oanvändbart. Jag hoppas att Apple tänker på det till nästa NAB.

Ursäkta att jag säger det men detta tycker jag är komiskt. Jag har sedan 1969 jobbat som filmklippare varav ett flertal av dessa produktioner sålts över hela världen, har även gått vägen med BetaSP-redigering och sedan många år även som Avidredigerare på SVT. Den dagen då nyheterna gick över till Avid på Windows NT så började verkligen problemen, buggigare program får man leta efter. Vi som redigerar i Göteborg med Debatt, Uppdrag Granskning samt nyheterna har praktiskt taget minst 3-4 gånger/dag då flera av maskinerna hänger sig så pass mycket att enbart en omstart hjälper. Det som saknas hos Apple är något som skulle kunna konkurera med Avid Symphony och Avid Unity. Tack och lov så slapp de som jobbar med ljudbearbetning och ProTools att gå över till PC, något som är ett stort faktum att det fungerar bäst på Mac.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 23:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Nicklas Högås: Det är väl ingen som påstår att Macen är en leksak för att iPoden är det? Jag har personligen ingenting emot arbete och lek på samma maskin. Men när företaget som sålt arbetsmaskinen till mig är mer intresserad av att driva online shop för musik än att fixa den mjukvara jag behöver för att använda min arbetsstation som det är tänkt blir jag gramsen. Fram till alldeles nyligen hävdade Apple stenhårt att DVDSP2 inte hade några som helst problem med layer breaks på DVD-9:or. När tillräckligt många gruvligt förbannade proffskunder tryckte upp dyra testpressningar (en DVD-9 testpressning kostar mellan 15-25 000 kr) som misslyckats i ansiktet på dem kröp de till korset med en patch. Dessutom hade dom den dåliga smaken att ursäkta sig med att dom visst kunde gå tillbaka till det gammla sättet att göra layer breaks om det nu ska vara på det viset. Nu är det så att det finns inga nya eller gamla sätt att göra layer breaks. Bara korrekta enligt de internationella DVD specifikationerna. Genom den stil Apple kör just nu retar dom upp massor med kompetenta proffs som ger Apples mjukvaror en chans i konkurrensen. Vi som jobbar med deras mjukvaror har två vägar att gå; antingen ryter vi utav bara helsike för att få till en förändring eller så lämnar vi plattformen. Apple har inte alla hästar i stallet om dom väljer att inte lyssna på proffsanvändarna. Det en proffsanvändare INTE har tid eller råd med är att vara engagerad som ofrivillig betatestare. Då sticker vi direkt. FCP4 är fortfarande en beta vad Apple än påstår. Om DVDSP2 patchen fungerar (den är alldeles nysläppt) så har programmet precis kvalat in som golden master. Jippi.

Martin Munthe:
Om man är så otroligt beroende proffsanvändare att man inte kan ta en del buggar i nya versioner av programvaror och att detta får kostnadsdrivande konsekvenser då hanterar man sitt produktionssystem felaktigt.

För all sådan KRITISK verksamhet rekommenderas att man noga utvärderar och testar förändringar som en ny version av en programvara ger innan man installerar och glad i hågen tutar igång med nya programmet. Testningen ska hållas utanför produktionsmiljön till dess den är klar.

Mao ska man inte vara så himla snabb att installera det senaste utan låta andra mindre kritiska användare ta smällen av att hitta de värsta buggarna. Elementär versionshantering som beskrivs i en hel hoper standarder om vi nu pratar driftning av tunga produktionsmiljöer. Apple är härvidlag varken bättre eller sämre än andra. Min erfarenhet är faktiskt att Apple hör till dom bättre, sannolikt pga att man har bättre kontroll på både operativ och programvarorna. Men att programvara skulle vara helt felfri är väl en utopi.

Angående betatestare, du får kalla det vad du vill men de första riktiga kunderna som använder en ny version utgör alltid en form av sista ledet betatestare, hur många gånger har vi inte sett en snabb rättning av både programvaror och operativ efter release....många.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alexandra
Hejsan!

Här kommer lite bilder från gårdagens keynote. Allt från kvällen innan, till den berömda kön och lite från själva mässan.

Tisdagens bilder

Tackar för bilderna, det var kul att se! (Vill bara pusha lite för bilderna, dom riskerar att försvinna i diskussionens höga vågor här... )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Konstigt att så många reagerar med ett "Rör inte min mac!" när man kritiserar iPods betydelse för civilisationen.

Njae, reaktionen var väl snarare mot att vissa tyckte iPoden inte passade i Apple sortiment. Att det skulle vara fel av Apple att satsa på en så framgångrik produkt bara för att det är en produkt för förströelse.

Till er som vill tro att Apple skulle ha tappat fotfästet i media rekomenderas följande nya undersökning - sug på den, kom sedan inte och påstå att dom INTE är på rätt väg!

http://www.trendwatch.com/fastfacts/tv_04_01_07.html

January 7, 2004

Apple Computer Gains Share in Broadcast Market

More Stations/Cable Systems Now Using Macs As Primary Workstation Platform

26% of U.S. broadcast stations and cable systems use Apple computers as their primary system for editing/production workstations.

Why should you care?

This number is up 8% from a year ago which suggests more stations are using Mac workstations today for their production and editing needs. Macs are used in a larger number of mid size and bigger broadcast stations while PCs dominate in cable systems of all sizes.

QT hårdvaran i det här fallet har ingenting med Mpeg4 att göra. Apple har helt enkelt svårt att få ur sig specifikationer till dom som skriver drivrutiner och tredjepartscodecs för QT. Företag som Aja, Aurora och Pinnacle drabbades genom att väldigt sent kunna leverera rutiner för OSX. Men användarna är nturliogtvis dom som drabbas hårdast. Så är det ju alltid.

Bevaka tråden