Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF2004 - 99mac uppdaterar kontinuerligt

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-01-06 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Var inte så säker på det. För det första är iPod mini betydligt mindre och för vissa är det helt avgörande. Sen finns det dom som inte ens känner att dom behöver fylla mer än 4 gig. Och sen så får du med dockningstation, väska och fjärrkontroll till iPod mini.

När jag köpte en digitalkamera för några år sedan, var siktet inställt på en liten en, så det fick bli Canon Ixus, mindre pixlar och dyrare än andra, men liten och robust. Så ibland har priset mindre betydelse och behoven större.

Det samma med iPod Mini, jag tror den kommer att tilltala kvinnor speciellt. Skall nog köpa en till frun i födelsedagspresent, och en 15 Gb åt mig själv Den gamla 5 gigaren skall dottern få.

Grymt trist keynote (som vanligt sedan några år tillbaka). Man minns med värme de där stora åren i slutet av nittiotalet när Jobs tillträdde och introducerade den ena mer revolutionerande tekniken efter den andra.

Och nu? Ett musikprogram för gubbrock. Och dyr konsumentelektronik som komplement till det som verkar uppta Apples fulla energi just nu - iTunes.

Skivbolaget Apple förlorade en gång i tiden kampen om sitt företagsnamn eftersom företagen ansågs verka inom helt olika branscher. Kanske dags att dra upp den där stämmningen igen.

Hoppas NAB erbjuder lite radikala förändringar (men jag är skeptisk)...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Skivbolaget Apple förlorade en gång i tiden kampen om sitt företagsnamn eftersom företagen ansågs verka inom helt olika branscher. Kanske dags att dra upp den där stämmningen igen.

Har dom ju redan gjort...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-01-06 23:51

Har sett sändningen tre gånger nu (sista gången helt utan hack/tysta minuter)...

Höjdpunkter:
Inga riktiga - förutom att Steve var lysande (om än lite väl "amerikansk") som vanligt.

Konstigheter:
Att Steve anser övergången till OSX vara slutförd trots att bara 40% av användarna gått över...
Att M$ donnan drog växlar på att Word (1984) lanserats på Mac *före* Windows(!), wow...

Köpsug:
- Garageband + ett Apple-keyboard (fast inte sedan det visade sig vara ett "M-Audio")
- Nya hörlurar till min iPod.

Besvikelser:
Inga speedbumpar (kommer nog snart, i det tysta).
Att det saknades ett riktigt "One last thing" (iPod mini var ju väntad och lite väl dyr).
För alla i publiken - att de bara fick en affisch - snålt...

Slutsats:
Med tanke på att jag hoppats (dock inte trott) på en Powerbook G5 så var årets Stevenote en ljummen tillställning, iofs väntat då det inte varit vare sig forum-hype eller Apple-reklam inför sändningen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-01-07 00:04

Glömde påpeka att intrackningen av iPodden i 1984-filmen (och speciellt hörlurssladdens superrealistiska rörelser) var en riktig höjdare!

Se filmen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av kendoka
Konstigheter:
Att Steve anser övergången till OSX vara slutförd trots att bara 40% av användarna gått över...

De har förmodligen så gamla sunkiga maskiner att de inte är lönt att lägga in OS X på dem, kom ihåg att en Mac har löjligt lång livstid om du hittar en uppgift med lämplig programvara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av kendoka
Att M$ donnan drog växlar på att Word (1984) lanserats på Mac *före* Windows(!), wow...

MS körde med det förra gången de var med också, till förbannelse. Mannen på scenen försökte köra någon sorts Janne "Loffe" Carlsson grej med publiken med sitt "...First On The Mac".

Förmodar att de tror att det är det viktigaste för oss, att vara bättre än Windows. Vore förstås trevligt om de istället insåg att vi inte jämför oss med Win på det sättet utan istället vill bli överaskade av bra funktionsdugliga prylar. Att Apple är först ut i industrin med en ny teknologi är coolt, att MS lanserar en ny utskriftsdialogruta i Excel tre veckor innan deras version för Windows får samma funktion, är inte riktig lika coolt...typ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om det hade gått att göra den för 149 dollar så hade de antagligen gjort den. Kom ihåg att hårddisken ofta sätter prisgränsen.

Och det där med att göra den ännu mindre, jag tror nog att många kommer att få en aha-upplevelse när de känner på den för första gången IRL, "Oj, var den såhär liten, det trodde jag inte".

Ja alltså jag tycker att iPod mini är prisvärd.
Det är inget snack om det. Det går säkert inte att göra dem så mycket billigare.
Det jag dock menar är att man kanske skulle ha gjort det hela annorlunda för at få ner priset, t.ex. 2gb istället kanske.
Grejen är ju den att de vill att fler människor ska köpa iPod så att fler människor ska köpa på iTMS osv osv.
Det här var ett bra steg i rätt riktning. Men det är ju tydligt att många tycker att den är för dyr för DERAS börs.
Och det är ju av vikt att så många som möjligt väljer Apples format i det kommande "kriget" om att sälja musik via nätet och att kränga spelare.

Du har dock säkert rätt i att den redan är ganska liten.
Batteritid är ju heltklart viktigare än storleken också så.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Var inte så säker på det. För det första är iPod mini betydligt mindre och för vissa är det helt avgörande. Sen finns det dom som inte ens känner att dom behöver fylla mer än 4 gig. Och sen så får du med dockningstation, väska och fjärrkontroll till iPod mini.

Man får inte med någon dockningsstation, väska och fjärrkontroll till iPod mini.
Iallafall inte enligt Apple själva: http://www.apple.com/ipod/specs.html

Endast:

Citat:

Earbud headphones, belt clip, AC adapter, FireWire cable, USB 2.0 cable

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 01:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Dessutom lanserade de dagen som ett 20 årsjubileum, vilket de även gjorde för 7 år sedan (1997) när de släppte 20th Anniversary Macintosh.

Ungefär som om jag skulle fira min födelsedag två gånger om året. Vore ju trevligt, men inte särskilt realistiskt.

-97 var det Apple som firade 20 årsjubileum, -04 är det Macintosh!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 01:54

Jag förnekades Steves föreställning på grund av någon brist i föräldrahemmets OS9-drivna iMac. (buuu-rop)

På 99mac uppstår som tur är ohyggliga mängder referat av - och vilda diskussioner kring - liknande evenemang.

Tack för det grabbar..
(för det är uppenbarligen jättefå kvinnor som är så nästintill perverst härligt intresserade av teknik att de faktiskt nästan tävlar om att i ett forum först rapportera om vad de "tillsammans" ser i en relativt direkt sänding av bilder i rutten kvalité över Internet.)

Min allmänna åsikt, post-MWSF04: Apple är ett i särklass jättebra företag. Fortfarande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Grymt trist keynote (som vanligt sedan några år tillbaka). Man minns med värme de där stora åren i slutet av nittiotalet när Jobs tillträdde och introducerade den ena mer revolutionerande tekniken efter den andra.

Apples ständiga problem, att leva upp till de enorma förväntningarna. Visst var det häftigare förr (som med rockringen och AirPort), men Apple verkar numera satsa på att portionera ut uppdateringar över året istället för att koncentrera sig på mässorna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Och nu? Ett musikprogram för gubbrock.

Låt inte Jobs musiksmak förblinda dig, jag tror nog fler än gamla gubbrockare kan ha nytta av det programmet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Och dyr konsumentelektronik som komplement till det som verkar uppta Apples fulla energi just nu - iTunes.

Dyr konsumentelektronik som folk älskar och som säljer som smör. Det är nog en rätt smart satsning, Apple får uppmärksamhet som aldrig förr och lyckas sälja till massorna, något de inte lyckats så bra med med själva macen (ännu). Plus att de tjänar stora pengar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter Gustavson
Man får inte med någon dockningsstation, väska och fjärrkontroll till iPod mini.
Iallafall inte enligt Apple själva: http://www.apple.com/ipod/specs.html

Sant, jag hade fel där (utgick ifrån vad andra hade sagt i andra forum).

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov
När jag köpte en digitalkamera för några år sedan, var siktet inställt på en liten en, så det fick bli Canon Ixus, mindre pixlar och dyrare än andra, men liten och robust. Så ibland har priset mindre betydelse och behoven större.

Ja, jag gjorde exakt samma val i våras när jag köpte en IXUS 400...

Citat:

Skrevs ursprungligen av MatsOlov
Det samma med iPod Mini, jag tror den kommer att tilltala kvinnor speciellt.

Ja det må vara könsrollsbekräftande, men min flickvän sa direkt att en rosa ville hon minsann ha!

  • Medlem
  • 2004-01-07 02:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Förmodar att de tror att det är det viktigaste för oss, att vara bättre än Windows. Vore förstås trevligt om de istället insåg att vi inte jämför oss med Win på det sättet utan istället vill bli överaskade av bra funktionsdugliga prylar. Att Apple är först ut i industrin med en ny teknologi är coolt, att MS lanserar en ny utskriftsdialogruta i Excel tre veckor innan deras version för Windows får samma funktion, är inte riktig lika coolt...typ.

Om man jämför Office v.x med XP, så upptäcker man relativt omgående att Office v.x är bättre rent användar- och funktionsmässigt. Däremot är Office på Windows superstabilt, vilket vore synd att beskylla Mac-versionen för att vara. Programmen är helt enkelt väldigt olika. Särskilt Entourage naturligtvis.

Så kommer det nog att fortsätta. Office för Mac är en helt fristående produkt, som inte delar kod eller versionsnummer med Windows-versionen.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 03:35

Tänkte på en sak... om 1100(?) Dual G5 2Ghz blev levererade till stordatorn BigMac hur många av dom har fått/har samma problem som ni övriga som har fått levererat G5or?

Dom fick säkert en hel del bättre kontrollerade maskiner

Bara funderade på det...

En tanke: SJ lägger ner mycket tid att sälja in iLife och inte minst GarageBand...och slår på stora trumman med iTMS/iTunes + nya iPod mini...detta är väldigt fokuserat på konsumenter...Apple lägger överlag ner MYCKET energi och resurser för att ta fram briljanta konsumentprogram...men - förutom eMac - saknas fortfarande ett relevant "switch-alternativ" till merparten av PC-användare. Det behövs FORTFARANDE en (skärmlös) iBox/iCube!!! Fatta det Apple! Och den skall ligga på 6495 - 6995 kronor och ha en 1 Ghz G4 etc...baserat på att en eMac kostar 8 495.

Dom kanske trivs med att vara ett rikt nishföretag... ja menar att Porche kanske inte vill förknippas med en folkbil typ Wolkswagen om man nu kan drista sig till en sådan jämförelse.

OK. För oss som valde Mac som det enda självklarar alternativet en gång i tiden var det saker som DTP, musikproduktion och video som lockade. När Apple nu satsar järnet på konsumentmacen och iLife och iPod känns den där orsaken att man valde Mac långt borta. För mig har alltid PC:n representerat lek och fritid med alla spel och alla multimedialösningar medan Macen har varit en armekniv för tunga grafiska uppdrag. Det verkar som att Jobs vill vända allt det där. QT är hopplöst gammaldags. Varför gör man ingenting åt det? FCP4 läcker som ett såll av alla buggar. DVDSP vinglar fram. Shake är inte riktigt en realistisk applikation i Apples videokollektion eftersom det fortfarande är en Linuxapplikation med begränsat QT stöd riktat till folk som printar till 35mm negativ. Helt klart är att Apple om dom inte gör någonting år grundläggande brister kommer att tappa massor av proffsmarknaden till Windows. Jag har själv under alla år vägrat ens titta på PC som alternativ i min produktion. För ett år sedan var jag tvungen att kolla utbudet och i många avseenden var det som att resa in några år i framtiden. Utvecklingen inom Apples klassiska nischmarknad har formligen rasat fram på PC-sidan. Troligtvis är det detta Apple insett och nu verkar dom välja ny riktning när dom inte är ensamma längre. Jag trodde att konflikten med Adobe skulle leda till att Apple tog fram egna alternativ till Adobes mjukvaror - istället verkar man dra ned på satsningarna på proffsapplikationerna.

Är det bara jag som ser att Apple håller på att förvandlas till ett företag som tillverkar leksaksutrustning till PC? För ni tror väl inte att alla dom där miljonerna som köpt iPods (dom 37% av mp3-spelarmarknaden) sitter på Mac? 2,8% av alla datoranvändare kan ju knappast köpa 37% av alla mp3-spelare i världen. Och långt i från alla 2,8% kör ju iPod.

Apples stora marknad och inkomstkälla är idag Windows (iTunes, iPod, QT Pro). Bra eller inte - därom tvista de lärde. Jag tycker att man ska vara lite föriktig med att slå sig för bröstet och basunera ut på mässor att man var "före Windows" osv när man egentligen bara är en i raden av "MicroSoft Developers". Schack Matt för gamle Bill den här gången också...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Är det bara jag som ser att Apple håller på att förvandlas till ett företag som tillverkar leksaksutrustning till PC? För ni tror väl inte att alla dom där miljonerna som köpt iPods (dom 37% av mp3-spelarmarknaden) sitter på Mac? 2,8% av alla datoranvändare kan ju knappast köpa 37% av alla mp3-spelare i världen. Och långt i från alla 2,8% kör ju iPod.

Själv tycker jag Apple har tappat fokus på vad dom egentligen ska hålla på med.

Jag tycker själv att det blivit en leksakstillverkare för tillbehör i alla slags modeller.

iPod Mini och allt vad det heter......

Vad har det med datorer att göra?

Nej, det verkar mera som Apple bara ute efter att tjäna snabba pengar och sen stänga godisluckan när dom fått in tillräckligt, vad dom säljer spelar ingen roll, nästa grej är kanske TV-spel konsoler också, kanske iPlay kommer nästa gång....

Allvarligt, det är för mycket lek tycker jag också.

Det är något internt slutet avtal mellan Gates och Jobs, det märker man ju direkt.

Jag tycker det är skandalöst att inte Apple kan fixa en egen Officeapplikation.

Titta bara på OpenOffice eller StarOffice, idag två helt klara fullvärdiga alternativ till MS Office.

Se till att OpenOffice blir portat till Aqua då istället för att lansera massa lekprogram till konsumenter.

Eller ha en diskussion med SUN angående portning av StarOffice istället och gör Er fria från M$ helvetet istället för att stå som igår och hylla Office 2004.

fick precis samma tanke under keynote'n!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Det är något internt slutet avtal mellan Gates och Jobs, det märker man ju direkt.

Jag tycker det är skandalöst att inte Apple kan fixa en egen Officeapplikation.

.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 11:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Apples stora marknad och inkomstkälla är idag Windows (iTunes, iPod, QT Pro).

Intressant.. Var mer exakt har du hittat den uppgiften?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 11:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Är det bara jag som ser att Apple håller på att förvandlas till ett företag som tillverkar leksaksutrustning till PC? För ni tror väl inte att alla dom där miljonerna som köpt iPods (dom 37% av mp3-spelarmarknaden) sitter på Mac? 2,8% av alla datoranvändare kan ju knappast köpa 37% av alla mp3-spelare i världen. Och långt i från alla 2,8% kör ju iPod.

Apples stora marknad och inkomstkälla är idag Windows (iTunes, iPod, QT Pro). Bra eller inte - därom tvista de lärde. Jag tycker att man ska vara lite föriktig med att slå sig för bröstet och basunera ut på mässor att man var "före Windows" osv när man egentligen bara är en i raden av "MicroSoft Developers". Schack Matt för gamle Bill den här gången också...

Att påstå att Apple skulle ägna sig åt leksaksutrustning för PC idag låter som ett stort skämt i mina öron. Apples största marknad är hårdvaran, datorerna. Det är där den största delen av vinsten ligger. Att påstå att PC vore Apples största marknad är ju lika troligt som att Volvos största marknad är Saabs reservdelar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Själv tycker jag Apple har tappat fokus på vad dom egentligen ska hålla på med.
Nej, det verkar mera som Apple bara ute efter att tjäna snabba pengar och sen stänga godisluckan när dom fått in tillräckligt, vad dom säljer spelar ingen roll, nästa grej är kanske TV-spel konsoler också, kanske iPlay kommer nästa gång....

Det där kan jag bara inte hålla med om tyvärr. Har apple någonsin sagt rakt ut att dom är ett "dataföretag"?
Apple har alltid varit dom som har försökt skapa mervärde för konsumenterna, iLife är ett bevis på det, man kan tycka vad man vill om det som proffessionel inom bild/ljud/video, men det funkar bevisligen för vanliga människor.
hell, jag har redigerad snabba filmer i imovie i kommercielt syfte, tror inte jag är ensam om det..
Digital Lifestyle är det som ligger i tiden och det är det som apple säljer! Du kallar det "för att tjäna snabba pengar" jag kallar det insikt i sin marknad och dom behov som finns.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Dom kanske trivs med att vara ett rikt nishföretag... ja menar att Porche kanske inte vill förknippas med en folkbil typ Wolkswagen om man nu kan drista sig till en sådan jämförelse.

Håller med. Gång på gång får man läsa att "apple har bara 2.8% av marknaden" och framställer det som något negativt.
Bilmärken som metafor är bra! .Även om man kan tycka att större marknadsandel = mer bestämmande/kraft så tycker jag vi har sett gång på gång hur det är den stora marknadsledaren som tar efter den lilla, oavsett om vi snackar bilar eller datorer.

"apple håller på att dö" har vi hört i snart 15-20 år, dock verkar det aldrig ha blivit så är det inte lika bra att vi lägger ner den debatten?

Det är uppenbart att Apple vill/behöver ha VPC till MacOS, och då Microsoft tillhandahåller det programmet så behöver de hålla sig på god fot med just Microsoft.

Sen är det även, som vanligt, väldigt lätt för oss inbitna nördar att säga att OpenOffice fungerar lika bra. Men i ärlighethens namn så fungerar det inte lika bra för hemanvändaren. Office är nödvändigt för att apple ska kunna sälja några som helst datorer till "vanliga" människor.

Sen står jag även fast vid att Excel är överlägset något annat spreadsheet jag testat, samt att det är standard inom såväl arbetsliv som skola. Alla andra spreadsheet-program är, tyvärr, bara sämre kopior.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Är det bara jag som ser att Apple håller på att förvandlas till ett företag som tillverkar leksaksutrustning till PC?

Jag ser det inte på det sättet utan snarare som att man breddar sig och förhoppningsvis får fler användare på sikt. GarageBand tycker jag är ett lysande exepel på kreativt och roligt program. Att man sedan jobbat på att få hela i-sviten att fungera ihop kan bara göra att dom stärker sina kort.

Nu är jag ingen Powerpoint-människa men vad jag förstår så spöar Keynote Powerpoint med hästlängder. Det Apple behöver göra och gör är att visa vilka fördelar macen har gent emot andra platformar. För mig är iPod absolut ingen leksak, den är ett komplement till den livsstil som jag och många andra vill leva - jag är mycket nöjd över att det finns ett sådant företag som tar ett helhetsansvar då det gäller både hård och mjukvara.

Visst, Apple hade kunnat valt att skriva program för enbart proffsen som kostade 50.000-100.000 kronor, fast frågan är OM dom hade funnits kvar då. Det måste vara viktigare att sammla ihop användarna och nästan skänka bort programmen än att prioritera en elit av de med stor plånbok.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
För mig är iPod absolut ingen leksak, den är ett komplement till den livsstil som jag och många andra vill leva - jag är mycket nöjd över att det finns ett sådant företag som tar ett helhetsansvar då det gäller både hård och mjukvara.
Olle

Och vad är det för livsstil?

Det första jag tänkte på när Apple presentera iPod Mini igår var att det bara är en tidsfråga innan Apple är omkörda av andra gällande denna typ av produkt.

Varför?

Ett exempel är ju mobiltillverkarna, det är bara en tidsfråga innan SonyEricsson har sin uppföljare till P900 som har iPod i sig integrerat och erbjuder lika mycket minne med tanke på att flashminnen går ner i pris och blir mindre och mindre.

För vem vill gå med en mobiltelefon och en iPod när dom är ute och går? Folk vill ha sakerna integrerade i en och samma appart så klart.

Opraktiskt och inte särkilt smart.

Att Apple breddar ser inte jag som något bra utan dom tappar då fokus på det dom ska utveckla för andra löjliga leksaker.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Sen är det även, som vanligt, väldigt lätt för oss inbitna nördar att säga att OpenOffice fungerar lika bra. Men i ärlighethens namn så fungerar det inte lika bra för hemanvändaren. Office är nödvändigt för att apple ska kunna sälja några som helst datorer till "vanliga" människor.

Det där var väldigt sant sagt, man glömmer oftast bort den "vanliga" användaren som företaget tjänar sina dollores på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Att påstå att Apple skulle ägna sig åt leksaksutrustning för PC idag låter som ett stort skämt i mina öron. Apples största marknad är hårdvaran, datorerna. Det är där den största delen av vinsten ligger. Att påstå att PC vore Apples största marknad är ju lika troligt som att Volvos största marknad är Saabs reservdelar.

Ja men vad ska Apple göra då?`

Apple är desperata att tjäna pengar snabbt och det märks ju på presentationerna igår....

iPod är ju bara ett sätt att tjäna storkovan när Apple inte kan nå dessa kunder med sina PowerMacs och Powerbooks.

Genom att Apple får sålt iPod till dessa omöjliga kunder som ändå är den stora majoriteten med tanke på Apples lilla andel av marknaden så hoppas Apple på detta sätt att dessa kunder får upp ögonen för Apple och kanske köper en PowerMac eller Powerbook efter ett tag.

Det är ju ren och klassisk affärspsykologi och Jobs är bra på det.

Som att lura ett djur man vill fånga med lite god mat en liten bit i taget, och sen fångar vi dig, GOTCHA!:D

Bevaka tråden