Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta PB till TV

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-12 17:39

Trevligt med nya tips! Ny användare hjälper tyvärr inte heller. PAL-alternativen fortfarande borta. Med ny användare hände ytterligare en konstig sak. Datorn hänger sig när den är ansluten till TV:n och jag sätter den i vila. Testade två gånger med samma resultat. Var tvungen att hålla in strömbrytaren för att få datorn att stänga av. Ska testa "panther cache cleaner". Tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Trevligt med nya tips! Ny användare hjälper tyvärr inte heller. PAL-alternativen fortfarande borta. Med ny användare hände ytterligare en konstig sak. Datorn hänger sig när den är ansluten till TV:n och jag sätter den i vila. Testade två gånger med samma resultat. Var tvungen att hålla in strömbrytaren för att få datorn att stänga av. Ska testa "panther cache cleaner". Tack för tipset!

Berätta gärna hur det gick..

Jag är en nybliven iBook G4 ägare och har efter endast 2 dagar fått nån vaissing i systemet..

Mini VGA->Video adaptern fungerade perffa de två första dagarna, nu identifieras den bara som VGA (Utan PAL/NTSC val osv) vilket är helt åt h-vete, dvs. det blir ingen bild på TV:n.

Frågan är om det hjälper att nolla NV-Ramet på maskinen
(Bootta in i Open Firmware och skriva reset-nvram och reset-all)

Finns ju skräckscenario på Apples Support forum där man fått skicka in maskinen för logikkortsbyte, f*n om så är fallet..

Sen vet man heller om det är adaptorn eller datorn det är fel på.
Inga KB artiklar finns det om detta heller.

Hoppas detta går att fixa, och att det kommer en Firmware uppdatering som råder bot på dessa konstigheter.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-13 14:43

PCC lyckades inte heller och då har jag testat alla "maintenance"-alternativ och "clean caches"-alternativ, inkl. "deep cleaning". Finns det andra alternativ i PCC som kan vara värt att prova? Det verkar vara ett trevligt program som kan göra en hel del nytta.

Kör jag "Hardware Test"-skivan, som följde med datorn, verkar allt OK. Möjligt att det är video-adaptern som krånglar. Ett mysterium är det sannerligen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
PCC lyckades inte heller och då har jag testat alla "maintenance"-alternativ och "clean caches"-alternativ, inkl. "deep cleaning". Finns det andra alternativ i PCC som kan vara värt att prova? Det verkar vara ett trevligt program som kan göra en hel del nytta.

Kör jag "Hardware Test"-skivan, som följde med datorn, verkar allt OK. Möjligt att det är video-adaptern som krånglar. Ett mysterium är det sannerligen.

Pillar med detta senare idag när jag kommer hem från jobbet.
Får väl se om lite firmware resettande kan lösa biffen(hoppas på den).

Det kan ju vara 'glappisladdinen' som var i farten men jag tror inte på det...

Nästa fråga är väl, bör man koppla in/ut saker i MiniVGA porten medan maskinen är igång eller bör man sätta maskinen i vila/stänga av när man byter adapter?(står ju absolut inget om det i manulerna man får med maskinen).

Löser det sig inte idag så får man väl utnytja sina 90 dagar gratis Apple Care och terrorisera nån praktikant med massa frågor.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-13 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Nästa fråga är väl, bör man koppla in/ut saker i MiniVGA porten medan maskinen är igång eller bör man sätta maskinen i vila/stänga av när man byter adapter?(står ju absolut inget om det i manulerna man får med maskinen).
/Samuel

Har för mig att jag läst någonstans att datorn bör vara i vila när man sätter i och drar ur kabeln men jag vet inte var jag fått det ifrån. Har testat att sätta i och dra ur kabeln med datorn igång men det har då inte blivit mer fel än vad det redan är...

Lycka till med pillandet!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Har för mig att jag läst någonstans att datorn bör vara i vila när man sätter i och drar ur kabeln men jag vet inte var jag fått det ifrån. Har testat att sätta i och dra ur kabeln med datorn igång men det har då inte blivit mer fel än vad det redan är...

Lycka till med pillandet!

Tack, hjälpte dock inte med att resetta nvram heller...

Fan att det skall vara såhär, det är ju delvis för att slippa sånt här strul som man valt att köra Mac..
---
/Samuel

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 07:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Tack, hjälpte dock inte med att resetta nvram heller...

Fan att det skall vara såhär, det är ju delvis för att slippa sånt här strul som man valt att köra Mac..
---
/Samuel

Inte fick man fart på ett igår heller..

Det lilla man läst i developer notes om iBook G4 är att det borde handla om en mjukvarugrej..

"The iBook G4 detects the type of display adapter that is plugged in and programs the graphics IC to route the appropriate video signals to the connector. "

Frågan är bara hur man nollställer inställningarna så att den åter känner av adaptern som TV istället för VGA-Monitor och låter mig välja mellan PAL/NTSC(Dessa inställningar har 'försvunnit').

Får väl ta och ringa Apple Care när man ändå har 90 dar på sig.
(Fast igår kände dom inte till problemet', förtroendet mot Apple Care Support är inte på topp om man säger så.....).
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-14 10:06

Jag ringde Apple häromdagen men eftersom mina 90 dagar redan har passerat så fick jag ingen hjälp. Jo, lite hjälp fick jag. Några tips om "plist"-filer men det hjälpte inte som sagt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 11:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Jag ringde Apple häromdagen men eftersom mina 90 dagar redan har passerat så fick jag ingen hjälp. Jo, lite hjälp fick jag. Några tips om "plist"-filer men det hjälpte inte som sagt.

Det är lite sånt jag är rädd för, radera plist hjälper inget.
(Kanske finns det gömda hållanerknapparviduppstart grejer som man kan testa när varken rensning av NV ram eller PR ram hjälper)

Det jag undrar är om det finns nån 'resetta moderkortet' knapp på iBook:en(cuda switch eller vad det kallas som finns i min Dualie och i iMac:en).

Då skulle man kunna nollställa hela maskinen och testa igen.

Det som gör en lite orolig är att man vet inte om det är datorn eller adaptern som flippat ut..

Skulle det vara logikkortet så vågar man ju inte efter reparation prova igen då risken finns att den flippar igen typ.
---
/Samuel (Som hoppas på en Firmware update till iBook illa kvickt).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 17:29

Happ..

Då var en ny adaptor på väg från Apple, det misstänker att det är den det är fel på... Om den inte fungerar så är det logikkortsbyte nästa...

Jag tror fortfarande det är en software grej..
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-14 19:02

Pratade på nytt med Apple idag och de ska ha en eloge för trevligt bemötande. Men efter en ny installation är det fortfarande ingen förändring. Det får bli ett nytt samtal på måndag. Jag förmodar att det samtalet till stor del kommer att handla om adaptorer och logikkort...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Pratade på nytt med Apple idag och de ska ha en eloge för trevligt bemötande. Men efter en ny installation är det fortfarande ingen förändring. Det får bli ett nytt samtal på måndag. Jag förmodar att det samtalet till stor del kommer att handla om adaptorer och logikkort...

Jag blir i alla fall själv lättad om det är adaptern det är fel på..

Den borde komma från Apple i början av veckan, återkommer då om hur det gått.

Fungerar det fortfarande inte så är det väl det fruktade logikkortsbytet som gäller.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-15 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Jag blir i alla fall själv lättad om det är adaptern det är fel på..

Den borde komma från Apple i början av veckan, återkommer då om hur det gått.

Fungerar det fortfarande inte så är det väl det fruktade logikkortsbytet som gäller.
---
/Samuel

Jag håller alla tummar jag har!

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-20 10:55

Angående att ansluta till dator vid vila eller inte så skriver tonza på Apples diskussionssida:

"Additionally, there is no mention anywhere in all current product literatures that the video port of any computer system Apple currently manufactures is actually a hot-pluggable port. If you want to install a cable into the PowerBook's video port, do it only when the computer has shut down or gone to sleep, otherwise you can run the risk of damaging your hardware -- either or both the on-board video subsystem or the converter you're attaching."

Det kanske är klokt att följa det rådet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 15:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Angående att ansluta till dator vid vila eller inte så skriver tonza på Apples diskussionssida:

"Additionally, there is no mention anywhere in all current product literatures that the video port of any computer system Apple currently manufactures is actually a hot-pluggable port. If you want to install a cable into the PowerBook's video port, do it only when the computer has shut down or gone to sleep, otherwise you can run the risk of damaging your hardware -- either or both the on-board video subsystem or the converter you're attaching."

Det kanske är klokt att följa det rådet.

Hmm, men betyder inte 'Hot Plug' just att man skall kunna byta medan den är aktiv?(Det gör det i alla andra sammanhang ju!?!).

Den nya adaptern från Apple har inte kommit ännu(antagligen TNT som släpar igen!), men när den väl kommer skall jag vara extra försiktig med den(om det nu inte är så att datorn fått sig en kyss, detta är dock inte troligt då uttaget fungerar för allt annat).

Om det nu är så att man kan förstöra datorn / adaptern genom att ansluta den med strömmen på så borde detta faktiskt stå i den litteratur man får med datorn alternativt adaptern.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-20 15:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Om det nu är så att man kan förstöra datorn / adaptern genom att ansluta den med strömmen på så borde detta faktiskt stå i den litteratur man får med datorn alternativt adaptern.
---
/Samuel

Jo, verkligen! Själv väntar jag på att Apple skall ringa. Mitt ärende har slussats vidare till kunnigare personer. Men dessa kunniga människor har fullt upp verkar det som för än har de inte ringt. Hör jag inget i dag ska jag tjata (igen) i morgon.

Jag har ett liknande problem med min PB. Har har använt min PB som dvd-spelare och haft den ansluten till tv'n länge. Efter att jag installerade Panther fungerade det i två veckor men nu fungerar det inte alls. Tv-ut porten är helt död, jag hoppas fortfarande på mjukvarufel.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-21 10:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av sunbeam
Jag har ett liknande problem med min PB. Har har använt min PB som dvd-spelare och haft den ansluten till tv'n länge. Efter att jag installerade Panther fungerade det i två veckor men nu fungerar det inte alls. Tv-ut porten är helt död, jag hoppas fortfarande på mjukvarufel.

Berätta gärna om det löser sig!

Hmm, detta låter inte bra.

Nu vågar jag inte uppgradera till Panther förrän jag vet att TV-UT fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 16:45

Hej..

Det var adaptern som var 'kass'.
Fick en ny adaptor från Apple, den fungerar kanon..

Från o med nu kommer jag inte att köra 'hotplug' på TV adaptorn.
(Nä, maskinen skall i vila först sen kopplar man in/ut den).

Det är nog lite mer elektronik i TV adaptern än VGA adaptern....

Hoppas denna adaptor håller lite längre.

Då detta är mitt första Apple Care fall, skall man raportera nånstans att problemet är löst??
---
/Samuel

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-21 18:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Hej..

Det var adaptern som var 'kass'.
Fick en ny adaptor från Apple, den fungerar kanon..

Från o med nu kommer jag inte att köra 'hotplug' på TV adaptorn.
(Nä, maskinen skall i vila först sen kopplar man in/ut den).

Det är nog lite mer elektronik i TV adaptern än VGA adaptern....

Hoppas denna adaptor håller lite längre.

Då detta är mitt första Apple Care fall, skall man raportera nånstans att problemet är löst??
---
/Samuel

Ja, då får man gratulera! Det sista rådet jag fick från Apple var att göra en helt ny installation av systemet och eftersom jag beställt Panther så väntar jag med det tills den har kommit. Fungerar inte det så skulle nästa steg bli att testa med en ny adapter. Jag väntar alltså med spänning...

Angående rapport så har jag ingen aning, men jag tycker de borde bli glada av ett samtal som säger att nu funkar allt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 19:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fantomen
Angående rapport så har jag ingen aning, men jag tycker de borde bli glada av ett samtal som säger att nu funkar allt.

Får väl göra nån glad på måndag då för nu svarar ingen på telefonen...
---
/Samuel

Nu har jag installerat om Panther och det hjälpte inte

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-12-01 12:11

En ny fräsch installation av Panther hjälpte inte, så nu väntar jag på en ny adapter. Mycket tråkigt om jag skulle bli tvungen att skicka in datorn. Särskilt nu när man håller på att bekanta sig med Panther som verkar vara riktigt, riktigt trevligt.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-08 16:19

Efter en LÅNG väntan på en ny adapter ringde jag och tjatade. Två dagar senare hade jag en ny adapter, som tyvärr inte löste problemet. Det lustiga är att dagen efter anlände ytterligare en adapter! Har inte testat med den senaste eftersom det uppenbarligen inte är det som är felet. Trodde att nästa steg skulle vara att skicka in datorn men vi är inte riktigt där ännu. Efter samtal med Apple har jag skickat skärmdumpar och systeminformation, så nu är det fortsatt väntan som gäller. Om jag var lagd åt det hållet så skulle jag bli arg, men nu är jag inte det. Och de är trevliga att prata med på Apple, så jag fortsätter att vara en snäll och vänlig kund och bidar stilla...

  • Medlem
  • 2004-01-08 23:10

Det verkar som att många har problem med att få ut bilden från PB 12" till TV. Symptomen är samma, efter en tids fungerande börjar det krångla för att till slut vara helt ur funktion.
Det finns många diskussioner om detta på en del forum och bl. a. pågår det ytterligare en diskussion om det här problemet i en annan tråd här på 99mac.

Man kan inte acceptera att "det löser sig" med de tips man får på olika forum ("PB i vila innan adaptern sätts in") och en utbytt adapter. Frågan är om det kan vara en hållbar lösning? Vad ska man göra sen när garantin har gått ut?

Nej, jag tycker att detta är ett kostruktionsfel som Apple borde åtgärda på något sätt.

Jag tycker at vi sammlar ihop våra krafter och begär ett svar från Apple. Hoppas att Björnström kan hjälpa oss på något sätt.

/Zoran

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-09 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Det verkar som att många har problem med att få ut bilden från PB 12" till TV. Symptomen är samma, efter en tids fungerande börjar det krångla för att till slut vara helt ur funktion.
Det finns många diskussioner om detta på en del forum och bl. a. pågår det ytterligare en diskussion om det här problemet i en annan tråd här på 99mac.

Man kan inte acceptera att "det löser sig" med de tips man får på olika forum ("PB i vila innan adaptern sätts in") och en utbytt adapter. Frågan är om det kan vara en hållbar lösning? Vad ska man göra sen när garantin har gått ut?

Nej, jag tycker att detta är ett kostruktionsfel som Apple borde åtgärda på något sätt.

Jag tycker at vi sammlar ihop våra krafter och begär ett svar från Apple. Hoppas att Björnström kan hjälpa oss på något sätt.

/Zoran

Mycket sant. Många har problem med att ansluta till TV. Men problemen tycks vara väldigt skiftande. Jag har t.ex. inte sett så många som har drabbats av mitt problem (alla PAL-alternativ har försvunnit). Ett svar från Apple skulle hur som helst vara mycket välkommet.

Fick detta problemet nu i julhelgen. Har inte använt tv-ut på ett tag men jag uppdaterade till 10.3 i början av december, innan dess vet jag att det funkade, men nu när jag skulle visa upp semesterfilmen för familjen så strulade det givetvis. Pal-alternativet finns för mig men den vägrar gå ner på lägre än 60Hz. Man tycker ju att det då borde fungera på en 100Hz tv men icke, bara en massa störningar. Det komiska är att jag fick det här problemet en gång precis efter ett jag köpt datorn i september, men på något sätt så fick jag det att funka igen, kommer bara inte ihåg hur, det enda jag vet är att det var ingen omflashning eller något, någon simpel lösning var det så jag hoppas att jag kommer på det snart.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2004-01-09 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av bodybag
Fick detta problemet nu i julhelgen. Har inte använt tv-ut på ett tag men jag uppdaterade till 10.3 i början av december, innan dess vet jag att det funkade, men nu när jag skulle visa upp semesterfilmen för familjen så strulade det givetvis. Pal-alternativet finns för mig men den vägrar gå ner på lägre än 60Hz. Man tycker ju att det då borde fungera på en 100Hz tv men icke, bara en massa störningar. Det komiska är att jag fick det här problemet en gång precis efter ett jag köpt datorn i september, men på något sätt så fick jag det att funka igen, kommer bara inte ihåg hur, det enda jag vet är att det var ingen omflashning eller något, någon simpel lösning var det så jag hoppas att jag kommer på det snart.

Berätta gärna om du kommer på det!

  • Medlem
  • 2004-01-13 22:53

Fick adaptern idag. Ingen skillnad, felet är kvar. Jag får skicka PB:n på reparation.

Bevaka tråden