Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När levereras första iBook G4??

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-14 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Jo, jag undrade alltså om det fanns en möjlighet att få in en iBook G4 fortare genom att beställa fråm en annan ÅF än AppleStore? Måste datorn först byggas åt ÅF:en kvarstår fortfarande transporten hit från fabriken. Den lär knappast vara särskilld snabbare då heller.

InWarehouse kan leverera idag, och jag har leverans mot faktura där. De har aldrig under 8 år missat en utlovad leverans till första vardagen efter!! Istället sitter jag nu i situationen att AppleStore drog drygt 17000:- från mitt konto för ca tio dagar sedan, och fortfarande inte vet när de kan leverera.....

/tc

Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Enligt AppleStore dagsläget (kl 10.30 idag) ligger några tusen europaordrar i Luxemburg, och datasystemet är ur funktion. Paketen handplockas och man får manuellt plocka ihop ordrarna för leverans. Ingen kan ge något som helst besked om när enskilda ordrar kommer att levereras.

Tack för rapporten! Skönt att veta vad förseningen beror på så man kan slippa att tvångsmässigt ladda om orderstatussidan 30 gånger per dag.

Jag antar att detta datakrångel också är anledningen till att det inte går att kolla orderstatus hos Apple eller TNT.

Frustrerande...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 17:31

tjohej, för ett tag sen uppdaterades min orderstatus och det står nu att min ibook lämnade luxemburg redan i tisdags. undrar var den är/har hållit hus resten av veckan isåfall?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 17:38

nu dök den även upp i TNT's tracking-system
hoppas den är i närheten..

Citat:

Skrevs ursprungligen av nlogax
nu dök den även upp i TNT's tracking-system
hoppas den är i närheten..

vart kollar du det?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 17:34

i den lilla rutan en bit ner på denna sida:

http://www.tnt.com/country/sv_se.html

men nu så har apples sida uppdaterats och har även den koll på paketet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 22:06

Vi fick iallafall våra ibooks igår till jobbet, vi beställde dom den 28 okt och oj vilken fröjd, störtskön maskin:)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 22:45

Är det bara bilderna, eller är det så att man får en känsla av att designen ska efterlikna porslin / etc på ett mycket sobert vis? Jag minns att det fanns någon hifiprodukt på 80-talet som hade samma syfte - ett kassettband eller liknande som marknadsfördes som "ceramic" och hade samma, "lyxiga" gråvita finish.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Är det bara bilderna, eller är det så att man får en känsla av att designen ska efterlikna porslin / etc på ett mycket sobert vis? Jag minns att det fanns någon hifiprodukt på 80-talet som hade samma syfte - ett kassettband eller liknande som marknadsfördes som "ceramic" och hade samma, "lyxiga" gråvita finish.

Hmmm, nu när du säger det så får jag precis samma känsla "retroaktivt". När jag tittade på och kände på iBooken så kände jag någonstans i ryggraden igen känslan av materialet utan att reflektera närmare över på vilket sätt jag kände igen det.
Har för mig att kassettbandet var från Sony och hette Metal ES eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 09:14

Datum/Tid/Ställe/Status
17 nov 2003/02:23/Orebro/Out For Delivery
betyder det här att jag får den idag?
en rolig grej var att det stog så redan i söndags, ca 23:45

Vilket nummer är det som du slår in i TNTs spårningssystem och är det fraktsedelsnumret eller referensnumret?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 12:48

under "Tracking Number" på Apples tracking-sida har jag två nummer, det första kan man söka med på TNT's sida om man väljer "Referens" och det andra om man väljer "Fraktsedelsnummer".
förut stog det bara ett nummer på Apple-sidan, det var referens-numret hos TNT.

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Vilket nummer är det som du slår in i TNTs spårningssystem och är det fraktsedelsnumret eller referensnumret?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nlogax
under "Tracking Number" på Apples tracking-sida har jag två nummer, det första kan man söka med på TNT's sida om man väljer "Referens" och det andra om man väljer "Fraktsedelsnummer".
förut stog det bara ett nummer på Apple-sidan, det var referens-numret hos TNT.

Hittar inte min, den är väl släppt över havet eller nåt

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Hittar inte min, den är väl släppt över havet eller nåt

Jag kunde inte hitta någon fraktinfo om min iBook heller först. Jag hittade till slut denna sida som visade sig fungera om man matar in det tiosiffriga ordernumret man fått av Apple.

Jag är fortfarande inte säker på hur alla dessa fraktinfo hänger ihop. Skeppar Kuehne&Nagel datorn från Taiwan och lämnar över den till TNT i Luxemburg eller?

Och varför säger Apple att min order skickats med "Irish Cargo Express" från Cork (som det stod i mailet jag fick när ordern skeppades från fabrik) när den i själva verket skickas med Kuehne&Nagel från Taiwan?

Helmysko.

Min iBook har förresten stannat på "delivered to third party" på trackern jag länkade till. Ingenting syns hos TNT eller Apple ännu.

Ringde Apple-Store och han sa att min är i Holland.
Den skulle förmodligen leveras imorgon eller i övermorgon sa han eftersom han såg till att den överlämnades till TNT nu (?!)

Min står också på "delivered to third party"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 19:26

Fick min idag.
Beställde 30/10
Den dök aldrig upp på apples trackingsida vilket gjorde livet surt den senaste veckan. Om man bara fick nån sorts bekräftelse så man vet vad som händer så skulle allt kännas bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 00:33

Jaha, då hoppar jag på denna väntelisa då. Nu är den äntligen beställd. Det blev en 12" med 256 MB (ökas på senare), 60 GB, BT, AE plus en videoadapter och Keynote. Pengarna försvann direkt och det stog 3-5 dagar byggtid, men det står det väl alltid...

Min lämnades över till TNT för ett dygn sedan i Nederländerna. Hur lång tid brukar dom ta på sig?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 20:39

här kan du kika hur lång tid min tog på sig:

https://applestore.bridge-point.com/store/WebObjects/applestore/?sc=W1057323&dlvyno=8002700379

Citat:

Skrevs ursprungligen av southtown
Min lämnades över till TNT för ett dygn sedan i Nederländerna. Hur lång tid brukar dom ta på sig?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nlogax
här kan du kika hur lång tid min tog på sig:

https://applestore.bridge-point.com/store/WebObjects/applestore/?sc=W1057323&dlvyno=8002700379

Morr!

Din iBook:
6 dagar från Taiwan till Luxemburg.
1 dag tills TNT plockade upp den.
3 dagar från Luxemburg hem till dig.

Min iBook:
8 dagar från Taiwan till Luxemburg.
6 dagar eller mer tills TNT plockar upp den (de har inte plockat upp den än i alla fall).
Säkert bortåt 13 dagar från Luxemburg och hem till mig.

Jag är inte alls avundsjuk. Inte det minsta. Jag? Avundsjuk? Ha!

Jag gjorde som southtown och ringde Applestore idag. Jag fick samma besked: "Den är i Luxemburg nu men jag ska se till att den skickas så du får den senast på torsdag". Fast på danska då. Jag vet inte om jag tror på det tyvärr. Om de hade möjlighet att hitta och skicka den så snabbt borde de väl göra det utan att jag ska behöva ringa först. Det är nog bara något de fått instruktioner om att säga för att lugna arga kunder.

southtown: Har din TNT-tracking uppdaterats sen du pratade med Applestore eller antar du bara att TNT har ditt paket sen igår? Hoppas såklart på det tidigare...

  • Medlem
  • 2003-11-18 22:34

Inte för att jag bryr mig så värst, men visst kan inte de nya iBookarna boota i 9:an?

Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Inte för att jag bryr mig så värst, men visst kan inte de nya iBookarna boota i 9:an?

Nej, det kan de inte. Lite synd att inte kunna spela sina gamla spel (som vanligtvis inte fungerar i Classic), men det är väl sånt man får ta.

Min ser ut såhär:
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 06 Nov 2003 06:00
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 06 Nov 2003 07:34
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 06 Nov 2003 12:50
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 10 Nov 2003 10:30
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 10 Nov 2003 18:02
Shipment Picked Up EINDHOVEN, NB, NL 17 Nov 2003 18:52
Cleared Customs DUIVEN, GE, NL 17 Nov 2003 18:53
Arrive Terminal OREBRO, OR, SE 19 Nov 2003 05:24
Cleared Customs OREBRO, OR, SE 19 Nov 2003 05:35

Den bör komma idag, senast imorgon. Men jag tippar på imorgon.

Min orderstatus sida på AppleStore fungerar inte ens, ordern står fortfarande som "Being Reviewed". Men går man till den där alternativa Apple package tracking sidan så ser jag att den har skickats, senast i Luxemburg. Jag gjorde min beställning den 12:e.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 17:41

Jag beställde min den 28:e, Apple säger att TNT har problem att med sitt ordersystem, när jag ringer TNT säger dom att Apple handhar levernas från fabrik till Irland/Holland och man därför inte kan se sin order. Fy, fn vilken dålig info och seg order/skeppningshantering. Det är just detta som gör att Apple SUGER, att man behandlar sina kunder som skit, men de har ju bra produkter...?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-20 17:42

Apple säger att i början på nästa vecka så kommer nog iBooken, endast 4 veckor tog det...Idioter!

(Ber om ursäkt på förhand för bautainlägg)

Jag ska få min iBook imorgon mellan 13 och 15 enligt TNT. Den ligger i Helsingborg nu.

Jag tänkte att detta inlägg ska vara ett sådant jag ville läsa när jag helt ovetande väntade på min iBook.

Sammanfattningsvis har jag lärt mig följande under dessa ultrajobbiga veckor:

-Datorerna byggs i Taiwan och skeppas därifrån till Luxemburg med Kuehne & Nagel.

-Varken Apples eller Kuehne & Nagels trackingsida fungerar (Apples fungerar för somliga, konstigt nog). Man kan dock spåra Kuehne & Nagel-ordrar genom att mata in sitt 10-siffriga ordernummer på sidan http://www.apecode.com/appletrack.php.

-I Luxemburg överlämnar Kuehne & Nagel ordern till TNT. Nu har tydligen TNT haft problem i Luxemburg eftersom ordarna ligger stilla ett bra tag innan TNT faktiskt gör något med dem. Under denna tid visar K&N-trackern "Delivered to third party" medan ordern inte finns alls i TNT:s databas. Det verkar hjälpa att ringa till Apple för att skynda på denna del. Både jag och southtown ringde och fick beskedet att våra ordrar skulle skickas med detsamma. Efter en dag hade ordrarna dykt upp i TNT:s trackingsystem.

-TNT skeppar sedan ordern från Luxemburg till kund. Detta brukar gå fort. 2-3 arbetsdagar verka vara standard.

Min leveranstid var uppdelad på följande sätt:
Byggtid: 2 arbetsdagar (3 dagar totalt). Här hade jag en väldans tur
Taiwan till Luxemburg: 6 arbetsdagar (8 dagar totalt).
Tid tills TNT hittade ordern: 5 arbetsdagar (7 dagar totalt). Här hade jag otur
Luxemburg till Linköping: 2 arbetsdagar.

20 dagar totalt och 15 arbetsdagar alltså. Apple angav 5-11 arbetsdagar för byggtid+leverans. Jag fick sedan ett mail om försening med ytterligare 4-5 arbetsdagar, vilket då gav en leveranstid på 9-16 arbetsdagar. Detta lyckades Apple hålla med en dags marginal.

Jag tycker ändå att 20 dagar är en oacceptabelt lång leveranstid. Jag skulle verkligen köpt datorn över disk om jag bara kunde fått Bluetooth och mecenat-rabatt på det sättet. Nu är man dock förvisad till hela leveransbaletten om man vill ha BTO och rabatt.

Det här inlägget blev alldeles för långt inser jag nu. Förhoppningsvis kan det vara till nytta för någon som vecka efter vecka väntar på sin iBook.

Så här ser min K&N-trackingsida ut. Lustigt är att jag beställde min dator söndagen den 2/11 och samma dag så "assignades" ett flygplan. Den 4/11 fick jag "Din order skeppas nu från fabrik"-mailet från Apple.

Så här ser min TNT-trackingsida ut

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 09:45

Ja, vad gör Apple för att återställa förtroendet (om det fanns något d.v.s.) för Apple Store? Hade jag bara vetat att leveranstiden skulle bli dubbelt så lång som estimerat så hade jag inte lagt min beställning hos AppleStore...Det minsta man kan begära är att få information om läget, nej inte ens det....

Fick min dator igår, den skeppades den 6:e och jag beställde den 8:onde förra månaden (Oktober)

Ok, nu vill vi höra vad ni som fått era iBook G4 tycker om skapelsen? Jag är speciellt nyfiken på mellanmodellen G4 933 Mhz med 14 tums skärm.

Bevaka tråden