Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När levereras första iBook G4??

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 14:35

Problem 1. Det är min första mac, jag har inget att jämföra med..

Kan inget om mac egentligen....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-07 14:39

Vart bor du i karlstad?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 17:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av trissen
gissa vem som knackade på dörren om inte en kille från TNT...

Grattis!
Min är fortfarande i Luxemburg, Apple Store skyller på 'Dator Strul' att det bara vågar...
---
/Samuel

Det här är lite mysko. Alla verkar få sina iBooks skickade från Taiwan förutom jag som får den skickad från Irland. Man vet ju att Apple har en fabrik där men varför har alla iBooks byggts i Taiwan hittills?

Jag beställde min (60GB, AP, BT) 2/11 och den skeppades från Cork, Irland den 4/11. Nu har Kuhne & Nagel totalt slarvat bort den verkar det som. Går varken att spåra paketet hos dem eller hos TNT.

Undras om datorer som byggs på Irland också skickas via Luxemburg med dess 3 dagars obligatoriska försening...

Hoppas inte

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-07 19:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ostbye
Det här är lite mysko. Alla verkar få sina iBooks skickade från Taiwan förutom jag som får den skickad från Irland. Man vet ju att Apple har en fabrik där men varför har alla iBooks byggts i Taiwan hittills?

Jag beställde min (60GB, AP, BT) 2/11 och den skeppades från Cork, Irland den 4/11. Nu har Kuhne & Nagel totalt slarvat bort den verkar det som. Går varken att spåra paketet hos dem eller hos TNT.

Undras om datorer som byggs på Irland också skickas via Luxemburg med dess 3 dagars obligatoriska försening...

Hoppas inte

Jag sitter i exakt samma sits som du, och har fått följande meddelande från AppleStore/uk:Dear Applestore Customer,

Thank you for your recent Applestore order.

We are happy to advise you that your order is now in transit. Unfortunately
we are experiencing a small delay of approximately 4-5 working days ( in
addition to our original quote of 3-5 working days) on this shipment.

We apologise for any inconvenience caused and endeavour to deliver your order
as soon as possible.

Kind regards,
Applestore

Detta ankom tre dagar efter det att Svenska AppleStore meddelat att varorna hade skickats och väntades ankomma inom de närmaste dagarna??

Jag uppfattar idag meningen "We are happy to advise you that your order is now in transit" som mycket märklig i sammanhanget, då man redan tre dagar innan fått meddelande om att varan skickats. Detta vittnar om brist på professionalism, och det är i det läget klen tröst att man skulle anlitat en ÅF istället. Runt 20000:- har nu försvunnit från mitt konto och istället äger jag nu ett paket som verkar hanteras vind för våg, och inte går att spåra.

Som proffesionell användare med ett tiotal burkar i arbete är planeringen av inköp och utbyte av utrustning av största vikt, och det uppdrag AppleStore tagit på sig klarar de uppenbarligen inte av. Tills problemet lösts är det väl för sjutton bara att beställa DHL, UPS eller någon annan door-to-door och se till att grejorna kommer fram i avtalad tid, istället för att beklaga sig i mail till kund.

Hade jag huserat så med mina kunder hade jag fått äta bark och bo i en skokartong!!

/tc

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 21:06

Hej..

Ännu ett mail från Apple Store..
Bäste Apple Store kund,

Tack för din beställning på Apple Store.

Vi är glada över att kunna meddela dig att din beställning nu är klar
för leverans. Er beställning kommer att levereras násta vecka.

Tack för din förståelse,
Vi som arbetar på AppleStore

Vågar man tro på det denna gång, fick ju en likadan förra fredag...
---
/Samuel

Min PB orderstatus, verkar ännu vara oförändrad (den verkar än så länge finnas i Luxenburgs "depart" terminal... sedan 6.11

jag undrar hur länge lådan skall snurra på i Luxenburg innan de får upp den till Vasa, Finland?!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-09 22:54

Infinner sig inte min leverans måndag förmiddag, kommer det att bli ett allvarligt samtal till AppleStore, där jag inte kommer att lägga på förrän definitivt besked erhållits.

/tc

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 10:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Infinner sig inte min leverans måndag förmiddag, kommer det att bli ett allvarligt samtal till AppleStore, där jag inte kommer att lägga på förrän definitivt besked erhållits.

/tc

Samma här...

Jag blev lovad i fredags att jag skulle få min på Måndag(idag) men jag tror inte på det förrän jag ser det..

Arme den person som får ta emot mitt samtal till AppleStore om inte maskinen kommer idag.

Att skicka mail i slutet på en vecka med 'leverans nästa vecka' två veckor irad är bara för mycket.
---
/Samuel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 14:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Infinner sig inte min leverans måndag förmiddag, kommer det att bli ett allvarligt samtal till AppleStore, där jag inte kommer att lägga på förrän definitivt besked erhållits.

/tc

Skrevs ursprungligen av Samu
Arme den person som får ta emot mitt samtal till AppleStore om inte maskinen kommer idag.
---
/Samuel

Men nu måste ni ha fått era iBookar. Min kom iaf idag efter lunch. Sätter igång den nu.

Nepp... min PB har i allafall inte dygt upp idag...Jag ringde Sales Supporten på AppleStore och de hade ingen aning om var datorn befanns sig och de bekräftade det de sade förra veckan åt mig att PB borde ha kommit till finland i fredags...

Det verkar som Apple borde se över sina underleverantörer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Men nu måste ni ha fått era iBookar. Min kom iaf idag efter lunch. Sätter igång den nu.

Nog är det märkligt min PB åkte iväg på samma gång som din Ibook.. Var bodde du i Sverige...?

Annars stod det i din "orderstatus" vart din ibook tog vägen via sen efter Luxenbourg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 15:26

Efter Luxemburg, passerade den Duiven och Einhoven i Holland (tull och dylikt) i fredags för att hamna på Landvetter (Göteborgs flygplats) tidigt i morse.
(det verkar stå still under helgerna).

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-10 15:28

Min har kommit till Luxemburg idag kl 11!!!..........det är åtta dagar sedan den skeppades....... kommer aldrig att handla av AppleStore igen!!

Då man talar om trollen, jag fick detta meddelande från Sales Supporten;

_______________________________
Dear Mr. Forsberg,

Wew are currently experiencing a delay with your order._ We would like to take this opportunity to apologise for any inconvience caused.

We hope to expediate your order as soon as possible.

Please do not hssitate to contact us if you have any further queries.

Kind regards,
John
Direct Sales Support
AppleStore Europe

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 22:17

Hur känns den då, är ni nöjda?

Fick nu annars min PB kl. 14.00 Finsk tid...(men orderstatusen meddelar att den är ännu i Luxemburg)

Men den goda nyheten är nog att Panther är med i lådan... + original 10.2.7 DVD:en Samt inga döda pixlar hittar jag.

Håller nu på och installerar den!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Min har kommit till Luxemburg idag kl 11!!!..........det är åtta dagar sedan den skeppades....... kommer aldrig att handla av AppleStore igen!!

Fanns iBooken att köpa från hyllan i lokala återförsäljare så tidigt efter annonceringen?
Annars tycker jag inte att en vecka (eller två) är anmärkningsvärd lång tid för godstransport tvärs över hela jordklotet. det går väl inte femtielva avgångar per dag på den rutten. Sen tar tullkontrollen sin lilla tid ovanpå det.
Däremot kan man anmärka på AppleStore att de skickar ut mail när maskinen lämnar fabriken som kan få en att tro att leveransen kommer närsomhelst. De verkar bortse helt från att det kan vara en substansiell resbit till kund.

Min PB 12" var på depart (utgående?) terminal i Luxemburg Den 10 November kl 18:02.
Kommer jag att få den innan helgen?
Inget annat har registrerats nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-12 10:29

Annars måste jag säga att iBooken 12" med Panther var en trevlig överaskning. Bra mycket rappare än min "gamla" PowerBook 12" av 1:a generation. Men jag har beställt Panther till den också, så jag räknar att det blir andra bullar efter systemuppgraderingen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 10:48

Happ..

Jag fick min 12" iBook igår..
En heldöd pixel var det på den,
tur var väl att den inte var 'halvdöd' så den lös med nån färg.
(Pixlarna är som tur är små på 12" skärm så den stör inte mer än att man vet om att den finns där, ser den knappt, meddelade dock Apple Store om att det var en död pixel på skärmen, inte för att jag tror dom bryr sig men rapporterade för statistikens skull).

Kommer att skaffa mer minne till den idag, 256MB fungerar, ja visst, men den swappar en del vilket gör att disken varvar upp titt som tätt och alldrig hamnar i riktigt viloläge.

Överlag är jag mycken nöjd med den, den är bättre än vänttat.
Här är lite bilder på min 12" iBook.
---
/Samuel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samu
Happ..

Jag fick min 12" iBook igår..
En heldöd pixel var det på den,
tur var väl att den inte var 'halvdöd' så den lös med nån färg.
(Pixlarna är som tur är små på 12" skärm så den stör inte mer än att man vet om att den finns där, ser den knappt, meddelade dock Apple Store om att det var en död pixel på skärmen, inte för att jag tror dom bryr sig men rapporterade för statistikens skull).

Kommer att skaffa mer minne till den idag, 256MB fungerar, ja visst, men den swappar en del vilket gör att disken varvar upp titt som tätt och alldrig hamnar i riktigt viloläge.

Överlag är jag mycken nöjd med den, den är bättre än vänttat.
Här är lite bilder på min 12" iBook.
---
/Samuel

Kan man hoppas på lite mer info om hur den känns efter ett tag?

Glömde tacka för de utmärkta bilderna förstås!

Funderar på att beställa en nu!!! På Apple Store står det ung. byggtid 5-7 dagar. Vad innebär det i leveranstid tills man får den i sina händer???

Skall man slå till på inbyggd Airport på en gång? Har ingen nytta av det precis nu, men kanske framöver.

Senast redigerat 2003-11-12 11:43
  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 11:38

Jag beställde den 28/10, nu har den skeppats. Hur många dagar kan det ta nu? Kul förresten att iBooken överraskar positivt! Och tack för de fina bilderna!

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbjihp
Funderar på att beställa en nu!!! På Apple Store står det ung. byggtid 5-7 dagar. Vad innebär det i leveranstid tills man får den i sina händer???

Jag ringde apple store igår...

Antag att du beställer idag (12 november) då kan du räkna med att det tar säkert till fredag innan pengar och sånt är överfört.
Därefter ska de bygga ihop datorn i ca 5-7 arbetsdagar vilket borde vara klart runt den 24 november.
Räknar man sen med några dagars frakt så borde du kunna ha datorn levererad innan december...

Typ...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 14:12

min kom för några dagar sedan
är glad

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 14:16

min har varit i luxemburg sen i måndags, hoppas den smiter hem till mig direkt också.
hur lång tid tog det för dig innan du fick den sen den stannade där?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Solitere
Fick nu annars min PB kl. 14.00 Finsk tid...(men orderstatusen meddelar att den är ännu i Luxemburg)

Men den goda nyheten är nog att Panther är med i lådan... + original 10.2.7 DVD:en Samt inga döda pixlar hittar jag.

Håller nu på och installerar den!

Citat:

Skrevs ursprungligen av nlogax
min har varit i luxemburg sen i måndags, hoppas den smiter hem till mig direkt också.
hur lång tid tog det för dig innan du fick den sen den stannade där?

Här är "orderstatus" loggen!

1. Cleared Customs
_TAIPEI, TP, TW
_31 Oct 2003 06:00

_2. Shipment Picked Up
_TAIPEI, TP, TW
_31 Oct 2003 13:18

_3. Depart Terminal
_TAIPEI, TP, TW
_04 Nov 2003 18:30

_4. Arrive Terminal
_LUXEMBOURG, LU, LU
_06 Nov 2003 09:08

_5. Depart Terminal
_LUXEMBOURG, LU, LU
_06 Nov 2003 18:34

_6. Arrive Terminal
_EINDHOVEN, NB, NL
_07 Nov 2003 22:21

_7. Cleared Customs
_GRACE HOLLOGNE, LG, BE
_07 Nov 2003 23:01

_8.Delivered
_TURKU, WF, FINLAND
_11 Nov 2003 06:40

9. TNT kom med paketet till mig i Vasa kl.14.00

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-14 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
Fanns iBooken att köpa från hyllan i lokala återförsäljare så tidigt efter annonceringen?
Annars tycker jag inte att en vecka (eller två) är anmärkningsvärd lång tid för godstransport tvärs över hela jordklotet. det går väl inte femtielva avgångar per dag på den rutten. Sen tar tullkontrollen sin lilla tid ovanpå det.
Däremot kan man anmärka på AppleStore att de skickar ut mail när maskinen lämnar fabriken som kan få en att tro att leveransen kommer närsomhelst. De verkar bortse helt från att det kan vara en substansiell resbit till kund.

Vad har dåtida leveransstatus hos ÅF med AppleStores löften att göra??

För mig handlar det inte om acceptansen av en eller två veckors leveranstid, problemet är att man utlovar en sak och utför en annan!! "Just-in-time-leveranser" bygger inte på att man skall leverera så fort som möjligt, utan att man skall leverera på den datum, eller inom det tidsspann, man utlovat. Detta för att kunden skall kunna planera sitt arbete.

Enligt AppleStore dagsläget (kl 10.30 idag) ligger några tusen europaordrar i Luxemburg, och datasystemet är ur funktion. Paketen handplockas och man får manuellt plocka ihop ordrarna för leverans. Ingen kan ge något som helst besked om när enskilda ordrar kommer att levereras. Svenska AppleStores personal sitter i en tråkig situation, där arga kunder (sådana som jag) efter att ha lyssnat på skvalmusik i en halvtimme får beskedet att man inte kan ge något besked.........

Vi datanördar är dock numera ett tåligt släkte som verkar kunna acceptera vad som helst, men det kanske är dags att sätta ner foten oftare och kräva kundvänligare leverantörer!! ...skulle vi tolerera detta i andra sammanhang??

/tc

Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Enligt AppleStore dagsläget (kl 10.30 idag) ligger några tusen europaordrar i Luxemburg, och datasystemet är ur funktion. Paketen handplockas och man får manuellt plocka ihop ordrarna för leverans. Ingen kan ge något som helst besked om när enskilda ordrar kommer att levereras.

För ett år sedan när jag köpte min iBook 800 så var det liknande problem. Vad gör dom på det där stället egentligen? Känns som att Apple kanske borde skippa Luxemburg...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-14 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThomasC
Vad har dåtida leveransstatus hos ÅF med AppleStores löften att göra??

/tc

Jo, jag undrade alltså om det fanns en möjlighet att få in en iBook G4 fortare genom att beställa fråm en annan ÅF än AppleStore? Måste datorn först byggas åt ÅF:en kvarstår fortfarande transporten hit från fabriken. Den lär knappast vara särskilld snabbare då heller.

I era fall har det dock tydligen hänt en olycka i arbetet hos transportören som orsakat en kännbar försening. På sätt och vis är det bra att ni klagar hos Apple Store, även om det inte hjälper er direkt just nu. För om Apple får mycket utskällning från kunderna, kommer de inte att vara sena på att skälla vidare på transportören, som då blir än mer angelägen att se över sina rutiner. Det ökar möjligheterna för bättre flyt i framtiden.

Jag hoppas att det löser sig snart för dig ändå!

Bevaka tråden