Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Iphone 7 och Iphone 7 Plus

Tråden skapades och har fått 225 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2016-09-08 09:39
Ursprungligen av appelappe:

Som du använder telefonen vill du absolut ha en dockningsstation på skrivbordet oavsett om du skaffar 7a eller inte.

Men... Kommer det komma sådana med dubbla lightning-portar nu? En för laddning och en för hörlurar?

Nej han ska nog tillverka sin egen telefon så han kan klaga på sig själv

  • Medlem
  • 2016-09-08 09:51

Jag håller kvar vid min 6 Plus. Kanske blir det en uppgradering till 7s Plus eller senast 8 Plus.

Ursprungligen av oldpeer:

Vad är detta för tramssvar?

Va? Fattar noll? Vad är det du tar illa upp av? Tyckte jag gav dig ett vänligt seriöst och bra råd?

  • Medlem
  • Skåne
  • 2016-09-08 09:55
Ursprungligen av Dalle:

Jag håller kvar vid min 6 Plus. Kanske blir det en uppgradering till 7s Plus eller senast 8 Plus.

försöker du hålla tillbaka köpångest? Alla vet att du kommer beställa en imorgon. Just do it, no regrets.

  • Avstängd
  • 2016-09-08 09:59

Jag är lite oroad över hur nya hemknappen kommer fungerar efter vad The Verge skriver om den.

Citat:

Another thing I tried: the new home button, which uses a "taptic engine" to give you physical feedback when you press it — it's pressure sensitive, too, so it can tell if you really mean to press it or just tap it. And it's awful. On a MacBook trackpad, you get this uncanny feeling that you're actually hitting a button. On the iPhone, the whole bottom of the phone just sort of "kicks." It's not bad haptics like you remember, with weird vibration, it's just a new kind of bad haptics. It doesn't feel like a button at all. It's a bummer.

http://www.theverge.com/2016/9/7/12827772/iph...

Ursprungligen av Hffre:

Jag är lite oroad över hur nya hemknappen kommer fungerar efter vad The Verge skriver om den.

http://www.theverge.com/2016/9/7/12827772/iph...

Oooohh... en ny "antenna gate" kanske?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-08 11:11
Ursprungligen av oldpeer:

Hur ska jag kunna ladda och lyssna på musik samtidigt? Och kom igen, fem timmar ström när man sitter med AirPods? Ja, ja.

Enkelt. Andra BT-lurar.

Om du nu ändå vill köra med Airpods så är det ju bara att stoppa dem i "laddningsasken" igen i 15 minuter så har du tre timmars lyssning till, snabbt och lätt.

Ursprungligen av keptang:

Gagatsvart? What?

Vem översatte Jet Black till Gagasvart på Apples svenska web-sida? Hahaha.

  • Avstängd
  • 2016-09-08 11:38
Ursprungligen av primu[s]®:

Oooohh... en ny "antenna gate" kanske?

Nej det tror jag inte utan detta är nog individuellt "problem"
Som han skriver han tycker inte om nya Macbook 12´s trackpad något andra gör.
Så det förhoppningsvis är bara en sak man kommer vänja sig med.
Ska bli intressant när man själv får testa det.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-09-08 11:40

Hm, hur har de räknat ut att det blir 2x högre ljud med stereohögtalare?

Ursprungligen av zappee:

Hm, hur har de räknat ut att det blir 2x högre ljud med stereohögtalare?

Det var inte pga att det är två högtalare utan man har ökat ljudstyrkan x2 i högtalarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 11:49
Ursprungligen av CekariYH:

Vem översatte Jet Black till Gagasvart på Apples svenska web-sida? Hahaha.

Alternativ översättning hade varit becksvart, men någon tyckte väl inte det lät tillräckligt exklusivt. Lite för vanligt och deprimerande med becksvart?
Beckkol eller gagat

Ursprungligen av Hffre:

Nej det tror jag inte utan detta är nog individuellt "problem"
Som han skriver han tycker inte om nya Macbook 12´s trackpad något andra gör.
Så det förhoppningsvis är bara en sak man kommer vänja sig med.
Ska bli intressant när man själv får testa det.

Nä, det var ju precis det jag menade. Antenngate var väl inget "verkligt" problem det heller?

Ursprungligen av IngoX:

Alternativ översättning hade varit becksvart, men någon tyckte väl inte det lät tillräckligt exklusivt. Lite för vanligt och deprimerande med becksvart?
Beckkol eller gagat

Tack där lärde jag mig något nytt eller nått jag glömt. Gagatsvart, läste det utan t som Gaga och tänkte genast på Lady Gaga

  • Avstängd
  • 2016-09-08 11:58
Ursprungligen av primu[s]®:

Nä, det var ju precis det jag menade. Antenngate var väl inget "verkligt" problem det heller?

Inte för den stora massan men säkert för några enskilda individer.

http://www.apple.com/se/iphone-7/specs/

Citat:

iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 12:06
Ursprungligen av CekariYH:

Tack där lärde jag mig något nytt eller nått jag glömt. Gagatsvart, läste det utan t som Gaga och tänkte genast på Lady Gaga

Tyskarna väljer istället att kalla den diamantsvart. På danska jetsort medan norrmännen kör med gagatsvart. På finska peilimusta som ordagrant betyder spegelsvart.

Jag blir rätt nyfiken runt Lightning-till-3,5mm-adaptern. Är det en "adapter" i strikt mening, eller är det en liten extern DAC som strömförjs via Lightningkontakten? Dvs att Apple enbart har flyttat ut den lilla DAC som en gång fanns inuti iPhone.

För jag tog mig fem minuter till att googla på ämnet men fann inget direkt som stöder att Lightning-kontakten/kretsarna bakom är kapabel till att skicka en analog signal med linjenivå eller ström nog för att driva en hörlur över datastiften. Rätta mig gärna om jag har fel.

För är det nu så att adaptern i själva verket är en extern DAC så öppnar det upp marknaden för liknande produkter och kanske och mer välljudande produkter. Med andra ord kanske vi framöver slipper de där fickpluntorna till externa DAC/hörlursförstärkare som måste kopplas via USB. Bara en kort och knubbig kabel och välljudet kommer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 12:20
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Jag blir rätt nyfiken runt Lightning-till-3,5mm-adaptern. Är det en "adapter" i strikt mening, eller är det en liten extern DAC som strömförjs via Lightningkontakten? Dvs att Apple enbart har flyttat ut den lilla DAC som en gång fanns inuti iPhone.

För jag tog mig fem minuter till att googla på ämnet men fann inget direkt som stöder att Lightning-kontakten/kretsarna bakom är kapabel till att skicka en analog signal med linjenivå eller ström nog för att driva en hörlur över datastiften. Rätta mig gärna om jag har fel.

För är det nu så att adaptern i själva verket är en extern DAC så öppnar det upp marknaden för liknande produkter och kanske och mer välljudande produkter. Med andra ord kanske vi framöver slipper de där fickpluntorna till externa DAC/hörlursförstärkare som måste kopplas via USB. Bara en kort och knubbig kabel och välljudet kommer.

Lightning har inga kontakter för analogt ljud, adaptern har en liten inbyggd DAC. "Fickpluntorna" säljer väl för att de har en bättre DAC än de som vanligtvis är inbyggda i en mobil.

Ursprungligen av zinned:

Enkelt. Andra BT-lurar. Om du nu ändå vill köra med Airpods så är det ju bara att stoppa dem i "laddningsasken" igen i 15 minuter så har du tre timmars lyssning till, snabbt och lätt.

Man ska alltså komma ihåg att ha med båda telefon, hörlurar, en liten laddningsask och en laddare till telefonen? Fyra delar för att klara sig igenom dagen? Smidigt! Nej, här får nog faktiskt Apple en rejäl uppförsbacke hos vissa konsumenter.

Hade Apple erbjudit trådlös laddning och trådade lightning-lurar så hade jag haft en annan syn på detta.

Ursprungligen av keptang:

http://www.apple.com/se/iphone-7/specs/

Citat:

iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin.

Det är väl en bra försäljningsteknik. Få det att framstå som att telefonen är vatten- och dammtät så att kunderna använder den på det sättet, och först efteråt inser att det inte stämde och därför måste betala dyra reparationer eller köpa en ny enhet. Det var ju inte direkt så att Apple under gårdagens presentation talade om detta. Istället framställde man det som att det ligger i nivå med IP68.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 12:40

Trådade Lightninglurar ligger ju med i paketet.

Senast redigerat 2016-09-08 13:24
Ursprungligen av IngoX:

Tyskarna väljer istället att kalla den diamantsvart. På danska jetsort medan norrmännen kör med gagatsvart. På finska peilimusta som ordagrant betyder spegelsvart.

Diamantsvart och spegelsvart är ju faktiskt riktigt bra benämningar imo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 12:53
Ursprungligen av oldpeer:

Det var ju inte direkt så att Apple under gårdagens presentation talade om detta. Istället framställde man det som att det ligger i nivå med IP68.

Jag tycker de var tydliga i presentationen. Man visade en fummelsnubbe som föll baklänges i en grund damm och höll telefonen ovanför vattenytan och en telefon ute i regnväder. Sådant som IP67 enkelt ska klara. AW series 2 lanserade man dock som fullt IP68.

Svårt att ge garanti på allt annat än högsta klassen "tryckvattentätt" eftersom det alltid kan bli diskussion om vad telefonen utsatts för. Men historiskt har Apples produkter varit mer vattentåliga än deras marknadsföring uppgett. Att de nu säger IP67 gör att jag tror att jag utan oro kollar busstiderna i höstregnet eller snabbt fiskar upp den ur diskbaljan, men jag har den inte i fickan i badbyxorna. Någon får fortfarande vara iphonevakt på stranden

Ursprungligen av oldpeer:

Man ska alltså komma ihåg att ha med båda telefon, hörlurar, en liten laddningsask och en laddare till telefonen? Fyra delar för att klara sig igenom dagen? Smidigt! Nej, här får nog faktiskt Apple en rejäl uppförsbacke hos vissa konsumenter.

Hade Apple erbjudit trådlös laddning och trådade lightning-lurar så hade jag haft en annan syn på detta.

Trådade Lightninglurar följer med. Lighnting->3,5mm-adapter följer också med.

Ursprungligen av oldpeer:

Det är väl en bra försäljningsteknik. Få det att framstå som att telefonen är vatten- och dammtät så att kunderna använder den på det sättet, och först efteråt inser att det inte stämde och därför måste betala dyra reparationer eller köpa en ny enhet. Det var ju inte direkt så att Apple under gårdagens presentation talade om detta. Istället framställde man det som att det ligger i nivå med IP68.

Nej, IP67.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-08 13:01
Ursprungligen av oldpeer:

Hade Apple erbjudit trådlös laddning och trådade lightning-lurar så hade jag haft en annan syn på detta.

Jag hade önskat att laddsladden hade en extra lightninghona intill hanen så skulle man kunna lyssna trådat samtidigt som man laddar. Det kommer troligen släppas Y-kontakter via tredjepart ganska snart.

Ursprungligen av IngoX:

Jag hade önskat att laddsladden hade en extra lightninghona intill hanen så skulle man kunna lyssna trådat samtidigt som man laddar. Det kommer troligen släppas Y-kontakter via tredjepart ganska snart.

Såna adaptrar tror jag kommer ganska snabbt.

Ursprungligen av kenjon:

Trådade Ligtninglurar ligger ju med i paketet.

Ursprungligen av keptang:

Trådade Lightninglurar följer med. Lighnting->3,5mm-adapter följer också med.

Återigen problemet att du inte kan ladda din telefon samtidigt som du lyssnar på musik, och där ligger min kritik. För "kontorsråttor" som jag som lyssnar på mycket podcast, radio och musik på arbetstid (ibland upp till 12 timmar arbetsdagar) så behövs den möjligheten. Det gör den inte nu. Alternativet är trådlösa hörlurar som tidigare påpekats, men då ska jag ha med mig både telefonen, trådlösa hörlurarna, laddboxen och en strömsladd till min iPhone. Hör ni inte hur sjukt det låter? Du får en mobiltelefon som är beroende av en helskottas massa tillbehör för att den ska fungera optimalt i din vardag.

Det är också därför jag säger att om Apple hade erbjudit trådlös laddning och lightning-hörlurar så skulle det vara en annan sak. Då hade jag kunnat lyssna på allt samtidigt som telefonen laddar. Nu går inte det med den nya telefonen.

Ursprungligen av IngoX:

Jag hade önskat att laddsladden hade en extra lightninghona intill hanen så skulle man kunna lyssna trådat samtidigt som man laddar. Det kommer troligen släppas Y-kontakter via tredjepart ganska snart.

Synd att man ska behöva förlita sig på en tredjepartstillverkare när det är något som Apple själva borde fatta att de ska skicka med.

Ursprungligen av IngoX:

Tyskarna väljer istället att kalla den diamantsvart. På danska jetsort medan norrmännen kör med gagatsvart. På finska peilimusta som ordagrant betyder spegelsvart.

På franska "noir de jais"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-08 13:36

Jag har inget jobb där jag kan sitta och lyssna på musik hela dagarna, och absolut inte med lurar. Så för mej är det inte så sjukt
Visst skulle det varit smartare att kunna ladda samtidigt, och jag tror det kommer. Inte denna gång dock.

  • Avstängd
  • 2016-09-08 13:47
Ursprungligen av oldpeer:

Återigen problemet att du inte kan ladda din telefon samtidigt som du lyssnar på musik, och där ligger min kritik. För "kontorsråttor" som jag som lyssnar på mycket podcast, radio och musik på arbetstid (ibland upp till 12 timmar arbetsdagar) så behövs den möjligheten. Det gör den inte nu. Alternativet är trådlösa hörlurar som tidigare påpekats, men då ska jag ha med mig både telefonen, trådlösa hörlurarna, laddboxen och en strömsladd till min iPhone. Hör ni inte hur sjukt det låter? Du får en mobiltelefon som är beroende av en helskottas massa tillbehör för att den ska fungera optimalt i din vardag.

Det är också därför jag säger att om Apple hade erbjudit trådlös laddning och lightning-hörlurar så skulle det vara en annan sak. Då hade jag kunnat lyssna på allt samtidigt som telefonen laddar. Nu går inte det med den nya telefonen.

Synd att man ska behöva förlita sig på en tredjepartstillverkare när det är något som Apple själva borde fatta att de ska skicka med.

Apple har redan löst det åt dig.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.665085/sa-lad...

i min vardag så är detta inget problem så dra alla inte över en kam när du skriver "din"

Bevaka tråden