Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X El Capitan är här

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kievY:

Håller på att ladda ner El Capitan till mac minin, men när jag försöker göra det på min macbook så står det hämtad.
Borde väl inte vara problem att ladda ner OS X till flera datorer på samma Apple id antar jag? Har fungerat förr iallafall.

Har du kollat att du inte har redan laddat ner den? Ska inte vara några problem att ladda hem den till flera enheter som är inloggad med samma Apple-ID

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-01 20:34

Den borde ligga i din Programmapp då.

  • Medlem
  • Åkarp
  • 2015-10-02 07:34
Ursprungligen av D_Odell:

En dealbreaker. Om någonsin använder Office 2011 och får det att funka vore väldigt tacksamt. Måste vänta tills detta blir bekräftat. Happy trail and error!

Testade att starta Word, PPT och Excel och öppna en gammal fil i vart och ett. Verkar funka bra. Har dock inte gjort något utförligt test.

Nu så här två dagar efter uppdateringen så upplever jag att fläkten går bärsärk emellanåt. Mail och en del andra program toppar plötsligt CPU:n under några minuter sen blir det lugnt igen.
Har inte varit så innan... ?

  • Medlem
  • 2015-10-02 15:37
Ursprungligen av carlsson:

Nu så här två dagar efter uppdateringen så upplever jag att fläkten går bärsärk emellanåt. Mail och en del andra program toppar plötsligt CPU:n under några minuter sen blir det lugnt igen.
Har inte varit så innan... ?

Modell och årgång på datorn? Provat reset av SMC och PRAM?
Har själv inte upplevt några problem på mina maskiner. En MBA 2013 och en Mini 2011.

  • Avstängd
  • 2015-10-02 15:46

den absolut bästa uppdateringen av OS X (efter Snow Leopard då naturligtvis)
fungerar ypperligt på alla mina enheter och Mac Mini´n fick nytt liv tycker jag.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-02 15:52
Ursprungligen av Megolon:

Har du kollat att du inte har redan laddat ner den? Ska inte vara några problem att ladda hem den till flera enheter som är inloggad med samma Apple-ID

Jo den hade laddats ner och lagt sig i programmappen, såg det i morse. Uppdaterat

Ursprungligen av carlsson:

Nu så här två dagar efter uppdateringen så upplever jag att fläkten går bärsärk emellanåt. Mail och en del andra program toppar plötsligt CPU:n under några minuter sen blir det lugnt igen.
Har inte varit så innan... ?

Pröva att stänna av genomskinlighet mm så kan det bättra både prestanda och fläktproblem...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-03 14:43
Ursprungligen av D_Odell:

Pröva att stänna av genomskinlighet mm så kan det bättra både prestanda och fläktproblem...

Var stänger man av det?

Ursprungligen av onnyt:

Var stänger man av det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-10-04 08:05

Sedan uppdateringen till OS X 10.11 El Capitan får jag ett förfrågan om lösenord till iCloud varje gång iTunes startas. Informationen jag får är följande: "Your iCloud session has expired".

Har någon upplevt samma eller vet hur jag åtgärdar detta? Det hjälper inte att fylla i lösenord, rutan kommer tillbaka nästa gång iTunes startar. Jag har även provat att stänga av alla iCloud-tjänster, logga ut från iCloud, startat om datorn och sedan loggat in igen.

  • Medlem
  • 2015-10-04 11:24

Är det någon begränsing på vilka datorer som ska klara av den nya fönsterhanteringen? (hålla in grönt) Funkar fint på min MacBook Air men på min Imac, Late 2011 så funkar det inte? Verkar konstig. Någon som vet?

Ursprungligen av bavan:

Är det någon begränsing på vilka datorer som ska klara av den nya fönsterhanteringen? (hålla in grönt) Funkar fint på min MacBook Air men på min Imac, Late 2011 så funkar det inte? Verkar konstig. Någon som vet?

Nej, men jag kan inte heller få det att funka på min MBP 2011.

  • Medlem
  • 2015-10-04 12:55
Ursprungligen av carlsson:

Nej, men jag kan inte heller få det att funka på min MBP 2011.

Sjukt irriterande, bör man testa att köra en ren installation istället för uppgraderingen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-10-04 13:20
Ursprungligen av bavan:

Är det någon begränsing på vilka datorer som ska klara av den nya fönsterhanteringen? (hålla in grönt) Funkar fint på min MacBook Air men på min Imac, Late 2011 så funkar det inte? Verkar konstig. Någon som vet?

Funkar på min gamla MBP 2008 så borde funka på din med.

Ursprungligen av bavan:

Sjukt irriterande, bör man testa att köra en ren installation istället för uppgraderingen?

Testat detta? http://www.tekrevue.com/tip/split-view-not-wo...

Det hjälpte för min del!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-04 18:07

Split view fungerar för mig med vissa program. Kan t.ex inte ha pages och numbers bredvid varandra. Väldigt störande ifall jag vill jobba i båda samtidigt.. Men safari och pages går bra, dock blir safari rutan väldigt liten och ska man söka efter något får man zooma mycket.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-05 10:59

Har märkt att mina fläktar går på högre varv efter installation av nya OS X, förr låg jag under 2000 varv nu ligger dem oftast runt 2.500 och snurrar samt att batteritiden känns som sämre, fläktarna går igång oftare och antar att det drar ner batteritiden. Samt att mail eller andra appar kraschar ofta. Får hoppas att en ny uppdatering löser problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-05 12:36

Indexering kan göra att de går lite mer första timmarna/dagen. Appar ska ju dock inte krascha, har du kollat om de ska funka under ElCapitan?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-10-05 14:01
Ursprungligen av joakimo:

Sedan uppdateringen till OS X 10.11 El Capitan får jag ett förfrågan om lösenord till iCloud varje gång iTunes startas. Informationen jag får är följande: "Your iCloud session has expired".

Har någon upplevt samma eller vet hur jag åtgärdar detta? Det hjälper inte att fylla i lösenord, rutan kommer tillbaka nästa gång iTunes startar. Jag har även provat att stänga av alla iCloud-tjänster, logga ut från iCloud, startat om datorn och sedan loggat in igen.

Svarar på min egen fråga om någon annan upplever samma problem. Lösningen för mig var att i iTunes gå till menyn: "Store -> Sign out" för att sedan logga in på nytt. Sedan dess har jag inte fått fler frågor om inloggningsuppgifter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-05 14:08
Ursprungligen av joakimo:

Svarar på min egen fråga om någon annan upplever samma problem. Lösningen för mig var att i iTunes gå till menyn: "Store -> Sign out" för att sedan logga in på nytt. Sedan dess har jag inte fått fler frågor om inloggningsuppgifter.

Det är en hel del tjänster hos Apple som strular när det gäller deras moln/iCloud. Även Handoff/Continuity har problem med att hitta nytillkomna enheter som loggas in med samma AppleID. Ofta är det enda att logga ut alla (oavsett om de fungerar eller ej) och sedan logga på alla.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-05 14:34
Ursprungligen av kenjon:

Indexering kan göra att de går lite mer första timmarna/dagen. Appar ska ju dock inte krascha, har du kollat om de ska funka under ElCapitan?

Det är oftast mail appen som kraschar. Får väl vänta några dagar och se om indexeringen blir bättre för datorn blir varmare och fläktar mer sen jag installerade El Capitan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-05 15:00
Ursprungligen av kievY:

Det är oftast mail appen som kraschar. Får väl vänta några dagar och se om indexeringen blir bättre för datorn blir varmare och fläktar mer sen jag installerade El Capitan.

Jag har noterat ett antal krascher som ser ut att vara relaterade till att Mail.app håller på och plockar hem nya mail över IMAP. Inte så mycket att Spotlight/mdworker håller på och indexerar hela disken efter nyinstallation. Min är redan klar med det, men när jag lade till ett nytt IMAP-konto med tusentals mail så kraschade den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-10-05 15:29

Vilket IMAP-konto?
Jag är på väg till jobbet, har du testat att installera om OSX?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-05 17:20
Ursprungligen av kenjon:

Vilket IMAP-konto?
Jag är på väg till jobbet, har du testat att installera om OSX?

För mig har det handlat om Gmail.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-05 17:24

För mig om MSN/hotmail konto.

Varning utfärdas: El Capitan knäcker i princip allt från Native Instruments - båden mjukvaruinstrument och drivers till deras hårdvara. Native Instruments har uppenbarligen någon skum kod i allt dom kodar ihop - den enorma omfattningen drabbar inte andra (Spectarsonic etc).

Upplever någon mer än mig svåra batteriproblem efter installation av el cap?
Upplever att datorn RMBP 15" 16GB, 512GB är under okrävande program rätt död efter 4-5 timmars drift.

Någon tanke? Tack.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-07 16:34
Ursprungligen av D_Odell:

Upplever någon mer än mig svåra batteriproblem efter installation av el cap?
Upplever att datorn RMBP 15" 16GB, 512GB är under okrävande program rätt död efter 4-5 timmars drift.

Någon tanke? Tack.

Har samma problem, datorns fläktar låter mer och batteritiden bara försvinner fast jag inte använder krävande program. Samma användning förut som nu och märker stor skillnad, samt att appen Mail bara dör hela tiden.

Bevaka tråden