Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X El Capitan är här

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Märkligt Apple ska göra sådant här så krångligt.

Det ska gå att göra en bootbar-usb i Skivverktyg också. Det har jag gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-01 10:06
Ursprungligen av Erik.dv:

Märkligt Apple ska göra sådant här så krångligt.

Så illa är det väl inte? Formatera stickan som GPT med HFS+ och kör:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/DINUSBSTICKA --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-10-01 10:10
Ursprungligen av beh:

Så illa är det väl inte? Formatera stickan som GPT med HFS+ och kör:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/DINUSBSTICKA --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ El\ Capitan.app --nointeraction

Ha, som sagt… Märkligt Apple ska göra sådant här så krångligt.

Ni som kört en stund, hur upplever ni äldre program? Stabilitet mm? FCP 7 om någon sitter med den gamla räven?

Hämtades och installerades blixtsnabbt! Skärmen går i viloläge vid omstart och när Mac Pro (2009) väcks från viloläget. Sedan går inte att inte att väcka upp skärmen bara att starta om dator mha strömknappen.
Mac Pro (2009) fläktar går på hörbart högre varv än med 10.10.
Gjorde sedan en ren installation som gav samma resultat.
Tråkigt!
Återställer nu 10.10 från backup.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 11:37
Ursprungligen av Erik.dv:

Oklart om Adobe gått ut med något officiellt men jag kan tänka mig de kan få problem också.

PS CC 2014 och Lightroom 6 fungerar utan problem iaf.

  • Medlem
  • Götene
  • 2015-10-01 11:53

Extraknapparna på Logitech MX Master fungerar inte med OS X El Capitan har jag upptäkt... Logitech Options har problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 12:05

Jag skulle vilja ha en genomgång med vilka av nyheterna i El Capitan som faktiskt fungerar i ett svenskinställt OS och vilka som inte gör det. Den enda synliga nyheten som jag har sett som funkar är Split View. Allt nytt som har med Spotlight att göra fungerar ju inte, vilket jag personligen tycker är bedrövligt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-10-01 12:56
Ursprungligen av zinned:

Den enda synliga nyheten som jag har sett som funkar är Split View.

Hur får du till Split View?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 12:57
Ursprungligen av Le:

Hur får du till Split View?

Håller inne på den gröna knappen för att maximera till fullskärm.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-10-01 13:02

Ja så lätt var det (också)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 13:24

Men varför fungerar inget av det nya med Spotlight, t ex ?

Ursprungligen av zinned:

Men varför fungerar inget av det nya med Spotlight, t ex ?

En väldigt bra fråga och verkligen irriterande att vi inte får tillgång till denna synnerligen användbara funktion.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 13:54
Ursprungligen av Megolon:

En väldigt bra fråga och verkligen irriterande att vi inte får tillgång till denna synnerligen användbara funktion.

Svenska vs. engelska?

Ursprungligen av frazze:

Svenska vs. engelska?

Nä nu tappade du bort mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 14:02
Ursprungligen av frazze:

Svenska vs. engelska?

Ska ju inte vara en faktor om man slår på stora trumman gällande kommande nya OS-versionen. Ingen bra utveckling.

Installerade inatt, har jobbat med det idag.
Snäppigare, men annars ingen stor skillnad.
Min Wacom-bräda funkar förvisso inte, men det har historiskt sett bara varit att installera om drivisarna.

Så jag är nöjd!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-10-01 16:33
Ursprungligen av Megolon:

Nä nu tappade du bort mig

Jo, en hel del tjänster på sistone i OSX och iOS har ju varit hårt knutna till engelska/amerikanska saker. Då har även optimeringen och/eller översättningen kommit på efterkälken. Ta tex Hitta Vänner och appens oförmåga - det är analogt med vad jag avser.

FCPX och filmconverter mfl fungerar utmärkt. Någon som prövat 7an?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 16:41
Ursprungligen av carlsson:

Installerade inatt, har jobbat med det idag.
Snäppigare, men annars ingen stor skillnad.
Min Wacom-bräda funkar förvisso inte, men det har historiskt sett bara varit att installera om drivisarna.

Så jag är nöjd!

Min strulade också vid första uppstart men jag kopplade ur brädan o in igen, sedan var det fine.

Installerade i dag och allt flöt på utan problem. Har dock inte kollat runt så mycket men en sak tycker jag direkt mig märka skillnad på och det är Safari. Känslan är att det känns mycket kvickare och rappare. Webbsidor laddas fortare osv.
Återkommer om jag hittar något annat trevligt.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle vilja ha en genomgång med vilka av nyheterna i El Capitan som faktiskt fungerar i ett svenskinställt OS och vilka som inte gör det. Den enda synliga nyheten som jag har sett som funkar är Split View. Allt nytt som har med Spotlight att göra fungerar ju inte, vilket jag personligen tycker är bedrövligt.

Nog finns det mer som fungerar än split view...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 16:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Nog finns det mer som fungerar än split view...

Som sagt, jag skulle vilja se en genomgång på de funktioner som nu är implementerade och som fungerar/inte fungerar i sverige eller med svenskt OS.

Ursprungligen av zinked:

Som sagt, jag skulle vilja se en genomgång på de funktioner som nu är implementerade och som fungerar/inte fungerar i sverige eller med svenskt OS.

Vad saknar du?

Edit: I princip så kan vi väl räkna med att lokaliserade funktioner - dvs främst sökningar i omgivningar - kan vara problematiska. I övrigt så borde det inte vara så mycket som saknas

  • Medlem
  • 2015-10-01 17:01

Det har dykt upp en Airplay ikon nu på youtube/vimeo klipp

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-10-01 17:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad saknar du?

Edit: I princip så kan vi väl räkna med att lokaliserade funktioner - dvs främst sökningar i omgivningar - kan vara problematiska. I övrigt så borde det inte vara så mycket som saknas

Utgångspunkten är inte vad jag saknar utan att jag inte har fullständig överblick på vad som tillkommit/förändrats och vad av detta som fungerar/inte fungerar i Sverige. Det hade varit suveränt att se en sådan genomgång.

  • Medlem
  • 2015-10-01 18:25

Varje gång en ny version av OS X eller iOS släpps så kommer kommentarer om att Safari känns rappare. Är det bara jag som inte upplever några problem med Safari och därför inte märker av denna troligen enorma skillnad mellan versionerna som spottas ut med jämna mellanrum?

Adobe Illustrator bråkar och vill att jag installerar en äldre Java-version, dock inte orkat lösa det än.

Blir för övrigt galen av ikon-problemet, ingen med ordnings-OCD och MacBook Pro 15 retina bör uppdatera

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2015-10-01 19:13

Håller på att ladda ner El Capitan till mac minin, men när jag försöker göra det på min macbook så står det hämtad.
Borde väl inte vara problem att ladda ner OS X till flera datorer på samma Apple id antar jag? Har fungerat förr iallafall.

Bevaka tråden