Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni se i nya Apple TV? (ATV 4)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-29 19:50
Ursprungligen av KillwithSkill:

Du kan fortfarande inte göra dina EGNA mappar/kategorier!
Ponera att jag vill ha The Hobbit-trilogin och Lord of The Rings-trilogin i min mapp som jag ville döpa till J.R.R. Tolkien utan att få med skitfilmer från Harry Potter.... Hur gör jag då?

Iedel öra....

Nej, så kan man inte göra men man kan sortera efter olika kategorier vad det gäller genres. Du tror väl inte Apple gör det smutt för de som laddar hem film olagligt?

Från 9to5 raporteras det rykten att det kommer var två modeller en med 8GB och en med 16GB. Märkligt att de väljer att ligga så lågt i lagringsmängd? Eftersom allt inte kommer ligga online så torde GB gränsen vara lite högre.

Sedan sägs det vara en egen spexad A8 som styr pucken.

Ursprungligen av D_Odell:

Från 9to5 raporteras det rykten att det kommer var två modeller en med 8GB och en med 16GB. Märkligt att de väljer att ligga så lågt i lagringsmängd? Eftersom allt inte kommer ligga online så torde GB gränsen vara lite högre.

Sedan sägs det vara en egen spexad A8 som styr pucken.

Med tanke på att snart ALLT ligger i molnet är det fullständigt logiskt att lagringen inte är större.
Ingen av streamningtjänsterna såsom Netflix,ViaPlay mm mm kräver någon större lagring på enheterna.

Ursprungligen av Megolon:

Med tanke på att snart ALLT ligger i molnet är det fullständigt logiskt att lagringen inte är större.
Ingen av streamningtjänsterna såsom Netflix,ViaPlay mm mm kräver någon större lagring på enheterna.

Absolut, men det strider mot lagring av tex spel..

Ursprungligen av D_Odell:

Absolut, men det strider mot lagring av tex spel..

Nu har inte Apple konfirmerat att den kommer klara av spel utan det är spekulationer/rykten.
Sen så räcker 16GB gott för enkla spel och det är iPhone bevis nog för.
Det största spelet jag vet är ungefär 1.5GB stort till iOS.

Ursprungligen av D_Odell:

Inför en lansering som många hoppas på så vore det kul att utrycka det vi helst skulle vilja se i en uppdaterad liten låda. Personligen så är jag mest intresserad av starkare hårdvara för att kunna leverera det som en App Store skulle kunna innebära för ATV. Ser fram emot att använda appar så som Plex media server på ATV.

En ATV som kör iOS, alla mina appar skalas snyggt och kontrollen är en trådlös touchplatta. Klarar att driva UHD-skärm, förslagsvis från Apple, trådlöst. Inbygd laddare, bara en mjuk och följsam sladd. Det skulle göra mig riktigt glad.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-02 22:01

Blir det en AppStore för ATV tycker jag 16 GB är alldeles för lite. Det blir väl 10-12 GB ledigt för användaren, alltså ungefär lika många (få) spel.
Minne är billigt idag!

Ursprungligen av kenjon:

Blir det en AppStore för ATV tycker jag 16 GB är alldeles för lite. Det blir väl 10-12 GB ledigt för användaren, alltså ungefär lika många (få) spel.
Minne är billigt idag!

Apple kanske ska streama spel a'la Onlive? Eller/och vill att folk ska skaffa iCloud?

Ursprungligen av kenjon:

Blir det en AppStore för ATV tycker jag 16 GB är alldeles för lite. Det blir väl 10-12 GB ledigt för användaren, alltså ungefär lika många (få) spel.
Minne är billigt idag!

Tanken, enligt rykte, är helt enkelt att innehållet främst ligger i molnet och själva spelmotorn blir ganska liten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-09-10 10:45

Antar @tvn laddar ned delar av/hela spelet lokalt när man spelar och kanske har de mest använda lagrade med? Prissänkningen på iCloud - lagring av spel?

Fast med möjligheten till 64gb känns lagringen ändå tillräcklig. Har haft 64 på iPhone länge och aldri önskat mer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 14:55
Ursprungligen av spaceas:

Antar @tvn laddar ned delar av/hela spelet lokalt när man spelar och kanske har de mest använda lagrade med? Prissänkningen på iCloud - lagring av spel?

Varje app har ett datatak på 200 MB. Ingen app får alltså vara större än det och krävs det mer så måste denna datan laddas ner vid aktuella användningstillfället.

Ursprungligen av zinned:

Varje app har ett datatak på 200 MB. Ingen app får alltså vara större än det och krävs det mer så måste denna datan laddas ner vid aktuella användningstillfället.

Det finns ett utvecklardokument som säger så här:

Citat:

"There is no persistent local storage for apps on Apple TV. This means that every app developed for the new Apple TV must be able to store data in iCloud and retrieve it in a way that provides a great customer experience"

Jag är osäker på exakt betydelse men tolkar det som att allt data måste lagras i icloud och laddas ner inför varje tillfälle.

https://developer.apple.com/library/prerelease/tvos/documentation/General/Conceptual/AppleTV_PG/index.html#//apple_ref/doc/uid/TP40015241-CH12-SW6

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 15:59
Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns ett utvecklardokument som säger så här:

Jag är osäker på exakt betydelse men tolkar det som att allt data måste lagras i icloud och laddas ner inför varje tillfälle.

https://developer.apple.com/library/prerelease/tvos/documentation/General/Conceptual/AppleTV_PG/index.html#//apple_ref/doc/uid/TP40015241-CH12-SW6

Nix.

Det har yttrats (t o m under keynoten?) att varje app kan lagra maximalt 200 MB lokalt. Eventuell ytterligare data måste laddas ner via nätet "on-the-fly".

Ursprungligen av zinned:

Nix.

Det har yttrats (t o m under keynoten?) att varje app kan lagra maximalt 200 MB lokalt. Eventuell ytterligare data måste laddas ner via nätet "on-the-fly".

Som sagt App Programming Guide for tvOS säger...

Citat:

There is no persistent local storage for apps on Apple TV. This means that every app developed for the new Apple TV must be able to store data in iCloud and retrieve it in a way that provides a great customer experience.

Along with the lack of local storage, the maximum size of an Apple TV app is limited to 200MB. Anything beyond this size needs to be packaged and loaded using on-demand resources. Knowing how and when to load new assets while keeping your users engaged is critical to creating a successful app.

I det här fallet så väljer jag nog att lita på Apples utvecklarinformation men det spelar inte så stor roll för oss som användare. Det är något som drabbar utvecklarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-10 19:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt App Programming Guide for tvOS säger...

I det här fallet så väljer jag nog att lita på Apples utvecklarinformation men det spelar inte så stor roll för oss som användare. Det är något som drabbar utvecklarna.

http://www.macrumors.com/2015/09/09/new-apple...

Ja? Den säger samma sak som jag säger. Den refererar till och med till samma dokument som jag refererar till

Citat:

Each app stored on Apple TV is limited to a maximum of 200MB. In order to create an app greater than this amount, you must break up your app into downloadable bundles.In Xcode, create tags and attach them to the required resources. When your app requests the resources associated with a tag, the operating system downloads only the required assets. You must wait until the assets are downloaded before you can use them in your app

Dessutom så står det

Citat:

The new Apple TV, despite having a base of 32 GB of storage, does not have persistent local storage, which means that each time an app is in use it has to make a request to iCloud to re-download the assets it needs to run.

Den talar om appen och den information som den behöver för att köra. Inte om data som genereras under körningen.

Jag tolkar det som att ATV är och förblir en mediespelare i första hand - en app som ska streama video och ev. lista upp innehåll från en databas i molnet behöver inte väga många megabyte och RAM-belastningen är också försumbar. Apple har bara - som en liten bisak - gett lite utrymme för småspel och det är så man vill ha det. ATV är en mediaspelare med en liten bonus som man kan leka lite med i väntan på en livestreamad hockeymatch...typ
Begränsningarna för appar när det gäller vikt och RAM hindrar dock inte massor av andra typer av appar...appar som inte är feta grafiktunga spel...appar som vi ännu inte kan föreställa oss i en TV. Men någon big biz även inom den eventuella nischen/nischerna blir det nog inte och ATV kommer aldrig att bli familjens "PlayStation" eller "Xbox".

Funderar lite över varför den har blivit nästan dubbelt så hög när det egentligen inte stoppats in något som motiverar detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-09-11 07:43
Ursprungligen av CekariYH:

Funderar lite över varför den har blivit nästan dubbelt så hög när det egentligen inte stoppats in något som motiverar detta?

Det funderade jag också på, men kom på nu att det kanske beror på att wifi-antennen måste vara större för ac-standarden?

Ursprungligen av Vassius:

Det funderade jag också på, men kom på nu att det kanske beror på att wifi-antennen måste vara större för ac-standarden?

Så kan det ju helt klart vara

Hade hoppats på att nya Apple TV kunde haft HDMI 2.0a och stöd för Ultra HD, kör nu Netflix via Samsungs Smart TV och får då Ultra HD, synd att då inte Apple TV som också kör Netflix kommer kunna ha stöd för detta.

Så jag avvaktar nog med köp, inväntar istället mediaspelare med Ultra HD stöd. Kommer en hel del roliga saker nu i höst för oss med 4k TV

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 09:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja? Den säger samma sak som jag säger. Den refererar till och med till samma dokument som jag refererar till

Dessutom så står det

Den talar om appen och den information som den behöver för att köra. Inte om data som genereras under körningen.

Kan vi då vara överens om att vara överens?

Hur sjutton kan man leverera en nätverkspryl idag som inte har Gigabyte nätverkskort?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 11:32
Ursprungligen av CekariYH:

Hur sjutton kan man leverera en nätverkspryl idag som inte har Gigabyte nätverkskort?

Undrar jag också. Det måste ju vara bra mycket svårare att få tag på 10/100-moduler än de med 10/100/1000BASE-T.

Ursprungligen av zinned:

Undrar jag också. Det måste ju vara bra mycket svårare att få tag på 10/100-moduler än de med 10/100/1000BASE-T.

Apple kanske hade en hel hög liggandes i nått lager

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-11 12:06
Ursprungligen av CekariYH:

Apple kanske hade en hel hög liggandes i nått lager

Det är det enda logiska jag kan tänka mig, ja.

Varför kommer inte siri-fjärrkontrollen på svenska? Är det mjukvaran eller hårdvaran som skiljer de två olika versionerna åt? Är det hårdvara känns nya Apple Tvn som en helt meningslös uppdatering. Särskilt om 200mb är max för appar.

Ursprungligen av EdvinT:

Varför kommer inte siri-fjärrkontrollen på svenska? Är det mjukvaran eller hårdvaran som skiljer de två olika versionerna åt? Är det hårdvara känns nya Apple Tvn som en helt meningslös uppdatering. Särskilt om 200mb är max för appar.

Ingen vet säkert ännu. Även om kontrollerna kallas olika saker har jag svårt att tänka mig att annat än mjukvaran skiljer sig. Känns som om det vore dyrare att producera en fjärrkontroll utan mikrofon för vissa marknader istället för att bara tillverka en kontroll och begränsa i mjukvaran.

Bevaka tråden