Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad önskar ni se i nya Apple TV? (ATV 4)

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inför en lansering som många hoppas på så vore det kul att utrycka det vi helst skulle vilja se i en uppdaterad liten låda. Personligen så är jag mest intresserad av starkare hårdvara för att kunna leverera det som en App Store skulle kunna innebära för ATV. Ser fram emot att använda appar så som Plex media server på ATV.

Senast redigerat 2015-08-24 14:20
Ursprungligen av D_Odell:

Inför en lansering som många hoppas på så vore det kul att utrycka det vi helst skulle vilja se i en uppdaterad liten låda. Personligen så är jag mest intresserad av starkare hårdvaran för att kunna leverera det som en App Store skulle kunna innebära för ATV. Ser fram emot att använda appar så som Plex media server på ATV.

Det jag är mest intresserad av är möjligheten att kunna ladda ner program till AppleTV via App Store.
Appar:
Live TV, t.ex. SVT Play
Visa aktieutveckling, t.ex. bloomberg
Spel
Facetime (om man kunde koppla en kamera till AppleTV) via USB porten.
Spela in live tv (så man kan se programmet vid senare tillfälle)

Senast redigerat 2015-08-25 07:27

Vore väldigt behändigt att kunna skicka spegla datorn från arbetsrummet till ATV för att se på olika videor etc..

Ursprungligen av D_Odell:

Vore väldigt behändigt att kunna skicka spegla datorn från arbetsrummet till ATV för att se på olika videor etc..

Spegla kan du redan göra med AirPlay, men du kanske menar att även styra datorn? Då behövs det nog en app som stöder VNC. Vet dock ej om AppleTV (v3 eller kommande v4) har stöd för mus, men tangentbord har nuvarande AppleTV (v3) stöd för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-24 13:50
Ursprungligen av D_Odell:

Vore väldigt behändigt att kunna skicka spegla datorn från arbetsrummet till ATV för att se på olika videor etc..

Det kan du ju redan idag.

Syftade mer på att ha det som en andra skärm över WIFI.

Ursprungligen av D_Odell:

Syftade mer på att ha det som en andra skärm över WIFI.

Kan du redan göra med dagens ATV

Vill ha stöd för WiDi!
För företagsmarknaden hade detta varit ett stort försäljningsargument, tror jag.

Ursprungligen av suddgummi:

Vill ha stöd för WiDi!
För företagsmarknaden hade detta varit ett stort försäljningsargument, tror jag.

WiDi och AirPlay gör väl i stort sett samma sak… enda skillnaden är väl att WiDi har stöd i PC världen – Airplay finns väl knappast i PC miljön.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-24 14:58

Jag är en enkel man som helst vill se bättre flyt när man klickar, splar framåt eller bakåt, trycker på paus osv. Skulle betyda mycket för användarupplevelsen.

Ursprungligen av The Real Viking:

WiDi och AirPlay gör väl i stort sett samma sak… enda skillnaden är väl att WiDi har stöd i PC världen – Airplay finns väl knappast i PC miljön.

Ja, fast med det partnerskapet som IBM nu har tillsammans med Apple borde innebära att man vill inrikta sig mot företagsanvändare också. Det är ju en del som kör exempelvis Windows 8/8.1/10 på sina Macar och då borde det vara en naturlig utveckling att stödja det som företagsanvändaren använder sig av (WiDi finns väl bara med Intelgrafik och nätverkskort tror jag). Det hade också öppnat upp för många fler miljöer för Apple TVn. Personligen tycker jag också att WiDi fungerar bättre än Airplay.

Ursprungligen av xms67:

Jag är en enkel man som helst vill se bättre flyt när man klickar, splar framåt eller bakåt, trycker på paus osv. Skulle betyda mycket för användarupplevelsen.

Öh..måste vara något fel på din ATV isåfall för det du beskriver är inte min upplevelse av mina tre ATV.
Att det kan upplevas en fördröjning när man spolar fram och tillbaka beror helt på vilken uppkoppling du har.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-24 16:31
Ursprungligen av Megolon:

Att det kan upplevas en fördröjning när man spolar fram och tillbaka beror helt på vilken uppkoppling du har.

Jag är inte helt hundra på det, faktiskt.

Jag har aldrig upplevt problem med att spola förrän vid ett tillfälle nu precis. Då har det med en .ts-fil från en PVR-bandad inspelning som sedan gjorts om till en .m4v. Det laggade som fasen när man skulle spola, oavsett riktning. Förstår fortfarande inte varför när filen ligger på samma medium som alla andra filer där problemet inte visar sig.

Ursprungligen av The Real Viking:

Det jag är mest intresserad av är möjligheten att kunna ladda ner program till AppleTV via App Store.
Appar:
Live TV, t.ex. SVT Play
Visa aktieutveckling, t.ex. bloomberg
Spel
Facetime (om man kunde koppla en kamera till AppleTV) via USB porten.

SVT Play finns redan på TV

Ursprungligen av CekariYH:

SVT Play finns redan på TV

Ja, ja – men inte live tv hela tiden…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-08-25 00:08
Ursprungligen av Megolon:

Öh..måste vara något fel på din ATV isåfall för det du beskriver är inte min upplevelse av mina tre ATV.
Att det kan upplevas en fördröjning när man spolar fram och tillbaka beror helt på vilken uppkoppling du har.

Vet inte om det är hos mig, men tidigare satt jag på en 100/10 lina som levrerade ca 80/6 när man körde trådlöst, och ATV:n har jag ju på kabel. Tycker alltid det är segt med att spela bakåt/framåt/paus. Får ofta störningar även i det vanliga klickandet. Köpte ny fjärrkontroll för att försäkra mig att det inte var något fel på den.

Edit: Säg att man spolar tillbaka. Sedan trycker man på play. Då tar det "evigheter" innan den börjar spela upp igen. Bara för att ta ett exempel. Evigheter är ju såklart olika från person till person. Men jag tycker det tar irriterande lång tid. Om man spolar tillbaka och hamnar fel så ska den då tänka innan man kan spola framåt igen. Sedan ska den tänka innan det sätter igån med uppspelningen. Urtriskt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, ja – men inte live tv hela tiden…

Heter inte det SRT?

AppStore är väll själva grejen, men ser fram emot vad de har gjort för någon sorts kontroll. Skulle kunna släcka törsten på ful designad ip6..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-28 08:50

Jag vill se reflexionen av min vardagsrumstapet i den glansiga ytan på ATV4!

Skapa egna kategorier och kataloger. Bläddra efter datum, namn, betyg samt kunna skriva egna kommentarer.
Mina skräckfilmer
Mina porrfilmer
Action
Drama osv...
Samt att man borde kunna radera filmer från hårddisken från apple-tv...

Ursprungligen av KillwithSkill:

Skapa egna kategorier och kataloger. Bläddra efter datum, namn, betyg samt kunna skriva egna kommentarer.
Mina skräckfilmer
Mina porrfilmer
Action
Drama osv...
Samt att man borde kunna radera filmer från hårddisken från apple-tv...

Det där är inget som Apple kommer styra över utan om det blir en AppStore är det upp till utvecklarna.

Ursprungligen av Megolon:

Det där är inget som Apple kommer styra över utan om det blir en AppStore är det upp till utvecklarna.

Nja... nu syftar jag på iTunes. Jag laddar ner en del filmer och konverterar dom och lägger i iTunes och sen streamar från datorn till Apple-tv. Då vore det trevlig att kunna, som jag skrev, fixa egna kategorier så att man går in i en katalog där jag bara har mina skräckfilmer eller en annan katalog där jag har action osv... Allt detta tycker jag borde gå att även styra från apple-tv'n.

Ursprungligen av KillwithSkill:

Nja... nu syftar jag på iTunes. Jag laddar ner en del filmer och konverterar dom och lägger i iTunes och sen streamar från datorn till Apple-tv. Då vore det trevlig att kunna, som jag skrev, fixa egna kategorier så att man går in i en katalog där jag bara har mina skräckfilmer eller en annan katalog där jag har action osv... Allt detta tycker jag borde gå att även styra från apple-tv'n.

Lär aldrig hända att du kommer kunna styra detta genom ATV`s gui.
Att du kommer kunna göra det med en tredjeparts spelare är mer troligt.

Ursprungligen av Megolon:

Lär aldrig hända att du kommer kunna styra detta genom ATV`s gui.
Att du kommer kunna göra det med en tredjeparts spelare är mer troligt.

Har jag mycket svårt att tro...

Visst, strunta i om det skulle gå att styra eller inte från atv. Men själva grundfunktionen då i iTunes att få skapa egna mappar där, är för mig ett under att det inte ens går idag. Visst man kan högerklicka på filen i iTunes och ange vilken genre den ska vara. Trots det kan man fortfarande inte bläddra i katalogen efter olika kategorier. Det enda som finns idag är, filmer hemmavideo och serier.
Den tekniken är inte spjutspets att kunna ordna. Den fanns redan på Windows 3.11
Man kan dock markera en film som osedd.... löjligt!

Jag har en HD på 4 TB där jag har alla mina filmer och det tar tid att rulla igenom alla, som dessutom ligger helt galet utspridda.
Skulle vara väldigt trevligt att kunna skapa egna kataloger efter ens egna tycke och få surfa efter det.
Om jag skapar 10 olika kategorier så ska det naturligtvis synas sen i atv.

Högerklicka i iTunes/skapa en kategori/Döp den/dra dom filmerna dit... klart.... Hur svårt kan det vara?
Lite som att dra ihop appar i iPhonen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-28 15:46
Ursprungligen av KillwithSkill:

Har jag mycket svårt att tro...

Visst, strunta i om det skulle gå att styra eller inte från atv. Men själva grundfunktionen då i iTunes att få skapa egna mappar där, är för mig ett under att det inte ens går idag. Visst man kan högerklicka på filen i iTunes och ange vilken genre den ska vara. Trots det kan man fortfarande inte bläddra i katalogen efter olika kategorier. Det enda som finns idag är, filmer hemmavideo och serier.
Den tekniken är inte spjutspets att kunna ordna. Den fanns redan på Windows 3.11
Man kan dock markera en film som osedd.... löjligt!

Jag har en HD på 4 TB där jag har alla mina filmer och det tar tid att rulla igenom alla, som dessutom ligger helt galet utspridda.
Skulle vara väldigt trevligt att kunna skapa egna kataloger efter ens egna tycke och få surfa efter det.
Om jag skapar 10 olika kategorier så ska det naturligtvis synas sen i atv.

Högerklicka i iTunes/skapa en kategori/Döp den/dra dom filmerna dit... klart.... Hur svårt kan det vara?
Lite som att dra ihop appar i iPhonen...

Det finns ju redan, du kanske ska läsa på lite innan du spyr ut till höger o vänster

All denna informationen lägger man ju in som metadata i videofilerna man lägger till i iTunes. All info om plots, skådespelare, spellängd, genre, etc etc. Därefter är det bara att sortera efter titel eller genre eller osedda i ATV.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-08-28 15:50

Stöd för Appar är ju det givna, och det som skapar i princip oändliga möjligheter... App-stöd kräver i princip också ett uppdaterat GUI vilket är hög tid, det nuvarande fungerar redan riktigt uselt. Jag bor i USA och har därför tillgång till i princip alla "kanaler" Apple lagt in och det blir snabbt rörigt.

En global sökfunktion kommer också rätt naturligt och är extremt välkommen, tänk er att kunna söka efter film/tv i iTunes, Netflix, Hulu, HBO, Crackle, Showtime och Plex samtidigt, grymt. Att göra det via Siri, varför inte? Men det beror lite på vad om gör med fjärrkontrollen.

Annars tycker jag att den nuvarande versionen i princip fungerar väldigt bra och det ska bli spännande att se vad Apple kan ha kommit på för kul i övrigt.

Plex-klient och stöd för bluetooth-lurar, kanske?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Plex-server och stöd för bluetooth-lurar, kanske?

Så håller jag med dig

API för att slänga upp egen TV-kanal. Lika öppet och enkelt som att slänga upp och sälja en app på AppStore. Typ.

Ursprungligen av zinned:

Det finns ju redan, du kanske ska läsa på lite innan du spyr ut till höger o vänster

All denna informationen lägger man ju in som metadata i videofilerna man lägger till i iTunes. All info om plots, skådespelare, spellängd, genre, etc etc. Därefter är det bara att sortera efter titel eller genre eller osedda i ATV.

Du kan fortfarande inte göra dina EGNA mappar/kategorier!
Ponera att jag vill ha The Hobbit-trilogin och Lord of The Rings-trilogin i min mapp som jag ville döpa till J.R.R. Tolkien utan att få med skitfilmer från Harry Potter.... Hur gör jag då?

Iedel öra....

Bevaka tråden