Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krönika: Det sura med Apple Music

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-08-24 11:43
Ursprungligen av jas:

Köplänkar via Safari landar i AM, utan köpmöjlighet eller länk till musikbutiken.

Kryssade ur: iTunes/Preferences/General/Show Apple Music

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-24 12:43
Ursprungligen av zappee:

Ja, förslagen i Spotify är under all kritik.

För mig saknas webb eller ett simpelt UI för OS X/Windows. Jag vill inte köra iTunes bara för att kunna lyssna på AM på jobbet.
Jag håller mig kvar vid Rdio

Jag har testat spotify premium nu när de gav 2 månaders test tid. Spotify fortsätter föreslå musik jag redan gett tummen ner för. Fantastiskt måste jag säga.

Ursprungligen av juanito:

Jag har testat spotify premium nu när de gav 2 månaders test tid. Spotify fortsätter föreslå musik jag redan gett tummen ner för. Fantastiskt måste jag säga.

Säg det inte så oldpeer hör för enligt honom är Spotify bäst och ofelbar

Senast redigerat 2015-08-24 23:32

Jag testade Apple Musik några veckor innan jag gick tillbaka till Google Musik. Tycka vad man vill om Google, men fungerar bra gör det.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-25 17:27
Ursprungligen av SweSG:

Jag testade Apple Musik några veckor innan jag gick tillbaka till Google Musik. Tycka vad man vill om Google, men fungerar bra gör det.

Jag återgick till att skapa egna spellistor i itunes. Ska testa apple music senare också, men väntar på att de kommer får igång tjänsten på riktigt först.
Det enda som intresserar är om de kan föreslå låtar jag gillar på basen av det jag redan lyssnar på, och där gick spotify bet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-25 17:54

Just den funktionen verkar AM ha gjort riktigt bra.

Ursprungligen av kenjon:

Just den funktionen verkar AM ha gjort riktigt bra.

Det där fungerar inte alls för mig. Då har jag ändå köpt massa skivor via iTunes och laddat upp egna skivor så Apple borde veta vad jag har för smak. Även hjärtat låtar. Jag har dock väldigt blandad smak. Men jag valde bort Hiphop, Reggae m.m. när jag startade Apple Musik första gången. Får tips på den musiken iaf. Nu testade jag dock bara 1 månad eller så… Kan ju bli bättre med tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 18:01
Ursprungligen av SweSG:

Det där fungerar inte alls för mig. Då har jag ändå köpt massa skivor via iTunes och laddat upp egna skivor så Apple borde veta vad jag har för smak. Även hjärtat låtar. Jag har dock väldigt blandad smak. Men jag valde bort Hiphop, Reggae m.m. när jag startade Apple Musik första gången. Får tips på den musiken iaf. Nu testade jag dock bara 1 månad eller så… Kan ju bli bättre med tid.

Därför jag väntar, tror inte apple har ännu alla resurcer på plats för att det även ska fungera med min musiksmak.

Ursprungligen av juanito:

Därför jag väntar, tror inte apple har ännu alla resurcer på plats för att det även ska fungera med min musiksmak.

Varför skulle din musiksmak vara mer unik än någon annas?
Jag menar om den musik du gillar finns på AM varför skulle inte AM kunna generera spellistor åt dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 19:35
Ursprungligen av Megolon:

Varför skulle din musiksmak vara mer unik än någon annas?
Jag menar om den musik du gillar finns på AM varför skulle inte AM kunna generera spellistor åt dig?

Du kanske har missat något, men AM reklamförs för att inte använda sig av enbart algoritmer utan människor. Och min musiksmak, är inte så trendig om man säger som så var antagligen resurserna läggs. Men det kanske kommer med tiden, jag ska iaf låta Apple få lite tid förrän jag testar.

Jag har snarare saknat iTunes. Men det är också för att jag redan hade en massa egna spellistor i iTunes när jag började köra Spotify för några år sen. Sen saknade jag en hel del musik i Spotify och vissa spellistor levde ett dubbelliv i Spotify och iTunes (och så klart synkat till min iPhone).

Att nu hitta tillbaka och kunna få all musik mixat med mina egna listor.

Sen är vissa saker sura, som att matchningen inte är 100%. Har ibland fått albumversionen när det var live osv. Men det har jag pågående ärenden för. Och de jobbar faktiskt hårt med det.

Men har man inte en massa musik sen innan och man saknar inte något i Spotify så är det väl bara att fortsätta?

Ursprungligen av juanito:

Du kanske har missat något, men AM reklamförs för att inte använda sig av enbart algoritmer utan människor. Och min musiksmak, är inte så trendig om man säger som så var antagligen resurserna läggs. Men det kanske kommer med tiden, jag ska iaf låta Apple få lite tid förrän jag testar.

Du menar att du ska vänta tills dom anställt folk med likvärdig din musiksmak

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 21:09
Ursprungligen av Megolon:

Du menar att du ska vänta tills dom anställt folk med likvärdig din musiksmak

Något sådant, eller att dom hinner beta av den enorma mängd musik som finns att koppla samman.

Ursprungligen av juanito:

Något sådant, eller att dom hinner beta av den enorma mängd musik som finns att koppla samman.

Något du aldrig kommer få reda på om du inte testar

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 21:39
Ursprungligen av Megolon:

Något du aldrig kommer få reda på om du inte testar

Sannt, men jag ska testa det när tjänsten har mognat, du vet som med kartorna, till en början var det rena katastrofen. Så sparar mina 3 mån till ett senare tillfälle, just nu är jag nöjdare med mig själv än spotify gällande detta.

BRA kritik! Den stämmer väl in. Kritiken är lite åt det konstruktiva hållet också. Här må Apple bättra sin musiktjänst!

Under tiden dem fixar AM borde man ha kunnat bibehålla möjligheten att köpa enstaka låtar i iTunes gamla version. Nu har man inget val. Den möjligheten borde finnas kvar som alternativ oavsett.

Varför känns innehållet i 99% av alla trådar här exakt likadant med riktigt låga samtal?

Någon mer som kan relatera?

Ursprungligen av jurassic579:

Varför känns innehållet i 99% av alla trådar här exakt likadant med riktigt låga samtal?

Någon mer som kan relatera?

Vi är människor, vi gillar att klaga på sånt som inte är bra. Tycker dock inte det är så ”låga samtal” här inne. Visst finns ju… men på det hela

Ursprungligen av calinou:

Under tiden dem fixar AM borde man ha kunnat bibehålla möjligheten att köpa enstaka låtar i iTunes gamla version. Nu har man inget val. Den möjligheten borde finnas kvar som alternativ oavsett.

Utveckla?

Ursprungligen av juanito:

Jag återgick till att skapa egna spellistor i itunes. Ska testa apple music senare också, men väntar på att de kommer får igång tjänsten på riktigt först.
Det enda som intresserar är om de kan föreslå låtar jag gillar på basen av det jag redan lyssnar på, och där gick spotify bet.

Tillbaka till egna spellistor i iTunes här också. De är mycket bättre ?
Visst har det varit lite kul att åter/upptäcka lite musik i Music. Men det är ju bara för att man inte haft tid att engagera sig utan följt lite mönster där man inte lagt sin värdefulla tid under en tid. Finns ju massor av ställen där man kan upptäcka ny musik. Får väl ta mig lite tid och söka lite då och då.
Nej, efter provtiden med Music avslutar jag. Det får bli mycket bättre om det ska vara något för mig, mina krav är bra mycket högre än vad Music kan leverera just nu.
Får väl hålla ett öga på trådarna här och se när det kommer upp lite i nivå och se om det fortfarande känns intressant.

Ursprungligen av Megolon:

Utveckla?

Det kommer upp en lååååång sida med nya villkor som man ska godkänna i iTunes. Faktum är att det är svårt att förstå vad det innebär ifall man godkänner men antar att man får iTunes och AM som i ett paket? Det står överst: .......Nya villkor inkluderar följande:...nya villkor har lagts till avseende Apple Music-tjänsten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-08-27 17:54
Ursprungligen av calinou:

Det kommer upp en lååååång sida med nya villkor som man ska godkänna i iTunes. Faktum är att det är svårt att förstå vad det innebär ifall man godkänner men antar att man får iTunes och AM som i ett paket? Det står överst: .......Nya villkor inkluderar följande:...nya villkor har lagts till avseende Apple Music-tjänsten.

Du påbörjar inte ett Apple Music-abonnemang bara för att du godkänner de uppdaterade ITunes-villkoren, det är inte ett paket. Abonnemanget av strömmande musik startar du separat inifrån appen om du vill. Det hanteras sedan som en prenumeration du kan ha löpande (tre första månaderna gratis) eller säga upp när du vill.

Men du måste acceptera iTunes-villkoren för att fortsätta köpa musik som vanligt via iTunes. Det är inte ovanligt att man får godkänna uppdaterade villkor då och då.

Ursprungligen av calinou:

Det kommer upp en lååååång sida med nya villkor som man ska godkänna i iTunes. Faktum är att det är svårt att förstå vad det innebär ifall man godkänner men antar att man får iTunes och AM som i ett paket? Det står överst: .......Nya villkor inkluderar följande:...nya villkor har lagts till avseende Apple Music-tjänsten.

Haha du skojar va?

Ursprungligen av calinou:

Det kommer upp en lååååång sida med nya villkor som man ska godkänna i iTunes. Faktum är att det är svårt att förstå vad det innebär ifall man godkänner men antar att man får iTunes och AM som i ett paket? Det står överst: .......Nya villkor inkluderar följande:...nya villkor har lagts till avseende Apple Music-tjänsten.

Långa End-User-Licence-Agreements är inte direkt något som introducerades med Apple Music...

Eller med Apple...

Men jag kan villigt erkänna att jag tycker att de är ett elände som garanterat har med det legala systemet i USA att göra.

Ursprungligen av BlackSmp:

Långa End-User-Licence-Agreements är inte direkt något som introducerades med Apple Music...

Eller med Apple...

Men jag kan villigt erkänna att jag tycker att de är ett elände som garanterat har med det legala systemet i USA att göra.

Undrar hur många som ens läser det och dessutom förstår vad det är dom läser

Ursprungligen av IngoX:

Du påbörjar inte ett Apple Music-abonnemang bara för att du godkänner de uppdaterade ITunes-villkoren, det är inte ett paket. Abonnemanget av strömmande musik startar du separat inifrån appen om du vill. Det hanteras sedan som en prenumeration du kan ha löpande (tre första månaderna gratis) eller säga upp när du vill.

Men du måste acceptera iTunes-villkoren för att fortsätta köpa musik som vanligt via iTunes. Det är inte ovanligt att man får godkänna uppdaterade villkor då och då.

Jag måste erkänna att jag inte visste riktigt hur man skulle tolka villkoren och är tacksam att du har förtydligat eftersom jag trodde att den obundna tjänsten som iTunes hittills erbjudit skulle ersättas efter en period med en bunden abonnemangsform. Jag vill ju fortsätta att köpa låtar utan att behöva binda mig.
Hoppas inte att det blir strul med spellistorna od. med senaste iTunes uppdatering? Det är väl bara i AM som det uppstår problem?

För dig sektionen uppskattar jag verkligen i AM.

Det som stör mig oerhört mycket är att jag inte kan skapa en ny spellista bland spellistorna.

AM i iOS kan jag idag känna mig hemma med men iTunes - fy. Jag hoppas verkligen något åtgärdas inom snar framtid.

Gillar även idén med att AM har musikvideor. Synd bara att man inte lägger mer fokus kring detta. Hade gärna kollat videos genom Apple TV (om AM kommer till ATV) utbudet är dessutom ynkligt i dagsläget så idag får det bli youtube istället.

Nu kommer dock Spotify med musikvideor samt inom en månad med Spotify podcast.

Senast redigerat 2015-08-27 22:55

Koncept: Om Apple Music fick leva ett separat liv på datorn - Array.se - via http://aapl.se
http://array.se/nyheter/koncept-om-apple-musi...

Ja gärna detta. Fast kanske är dumt eftersom det finns de som är av en helt annan åsikt här och tycker iTunes är fantastiskt.

Ursprungligen av draags:

Koncept: Om Apple Music fick leva ett separat liv på datorn - Array.se - via http://aapl.se
http://array.se/nyheter/koncept-om-apple-musi...

Ja gärna detta. Fast kanske är dumt eftersom det finns de som är av en helt annan åsikt här och tycker iTunes är fantastiskt.

Ingen som sagt att iTunes är perfekt utan allt går att förbättra.

Både löjligt och omoget att håna dom som är av en annan åsikt än dig.

Bevaka tråden