Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir tokig på nätverket.

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-03 15:25
Ursprungligen av sesailorse:

Om jag förstått tråden rätt så har du schyst trådlöst med din dator (runt 40). Problemet är dina paddor och iphones ? Och bara på ditt fysiska ställe ? Hos dina föräldrar är det ok ? Och olika routers ger samma, dåliga resultat ? Samma, dåliga resultat får du när routern flyttas till station ?

Det jag kan tänka mig då att isp har definierat nånting (QoS, kan det definieras i switchar ?, normalt def trafikprio i routers) så att paddor och iphones bromsas men inte datorn eller att det är någon typ av fel på switchen eller isps defs.

Jag har en pryl som mäter all RF, från metegeek http://www.metageek.com men kollisioner på RF är (tex trådlösa telefoner mm), vad jag förstår, inte aktuellt eftersom samma problem uppstår på stationen.

Okej..det där fattade jag nog ingenting om.

Kan du svara om mina antaganden är rätt ?
ISP (internet service provider)=din leverantör. QoS (quality of service) är en funktion, normalt i routers där man kan prioritera viss trafik...tex att video ska gå före FTP eller annat. RF är radiofrekvenser. Om man använder trådlösa telefoner, mikrovågsugn mm så använder dessa rf och kan kollidera med trådlöst.

Som jag förstår det drabbas bara dina paddor/iphones och bara hemma hos dig/på stationen ?

Om så är fallet måste ha med isp'en eller deras utrustning, som du använder, att göra. Jag ser inte, tidigare i tråden, att deras prylar har bytts ?

Senast redigerat 2015-09-03 15:58
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-03 16:32

Ja exakt. Trådat ca 80. Trådlöst med dator som bäst 50. Lite olika det. Men med surfplattor och mobiler oavsett mörka jag provat så har ja kommit upp i Max 7.

Då tycker jag du ska felanmäla till isp. Om en padda/iphone kommer upp i normal hastighet hos dina föräldrar (som tydligen har samma isp) men inte hos dig är det fel på deras prylar eller defs.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-05 08:13

Japp det är gjort. Skickade ett argt mail tidigare i veckan. Och dom håller grundligt på och kollar igenom och har anlitat nån konsult av nått slag för att diskutera problemet och hitta någon lösning. Så hoppas att dom hittar något. En annan fråga nu bara. Nu har jag både en ny linkats och den nyaste varianten av AirPort. Vilken ska ja använda Apple är ju Apple. Men linksysen finns d ju lite mer å pilla med i å verkar ha lite bättre räckvidd.

Tycker att det är hugget som stucket. Det måste du själv avgöra..Tycker det som linksysen kan erbjuda är viktigt för dig, välj den.
Själv kör jag Telias modem/router (Thomson) tillsammans med två bryggade Airport Extreme för att förlänga det trådlösa och få åtkomst (med sämre hastiget, de ska vara kablade för bäst hastighet/thruput men det tillåter inte skönhetsrådet )

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-09-05 08:31

Ja jag har en modell av nyaste extremt nere. Å en äldre modell av extremt uppe. Med kabel emellan. Tycker bara ja har ett problem med att mina enheter hoppar bort från 5ghz till 2,4 lire nu och då vilket är lite irriterande.

Bevaka tråden