Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

blir tokig på nätverket.

Tråden skapades och har fått 126 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av magsta:

Okej. Men den antar jag att det är internetleverantören som ändrar å donar i

Varför skulle dom göra det? Du säger själv att när du kör kabel så får du bra fart men inte med Wi-Fi
MÅSTE vara routern som det är fel med

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 13:52

För dom var här å kollade förra veckan och då loggade han in i den via deras dator och lösen för att kolla att allt stod rätt till. Kanske ska be dom kolla igen. För dom kollade aldrig något med det trådlösa när dom var här sist. Då var det bara allmänna problem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 13:58
Ursprungligen av magsta:

http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/1...

Det är en sådan jag har på väggen. Om det säger nån något.

Om du kopplar in din dator direkt i fiberkonvertern, vad får du för IPnummer då? Är det samma som din AE får på Internetsidan?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 14:03
Ursprungligen av kenjon:

Om du kopplar in din dator direkt i fiberkonvertern, vad får du för IPnummer då? Är det samma som din AE får på Internetsidan?

Det har jag inte tänkt på. Det ska jag kolla när jag kommer hem. Har inte AE i nuvarande linksysen. Men ska kika.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 14:29

Jag för ett annat IP om jag kopplar datorn direkt in i diberdosan.

Ursprungligen av magsta:

Jag för ett annat IP om jag kopplar datorn direkt in i diberdosan.

Då är din router felkonfigurerad. Den ska bryggas så den också inte delar ut IP-adress.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-21 14:33

Annat nummer än vad din router får? Vilka nummer får du (uteslut sista gruppen om du vill)?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 14:36

I routern 91.145.46.xxx å direkt i väggen 91.145.46.xxx dom tre sista är olika beroende om ja har direkt i diberdosan eller inte.

Ursprungligen av magsta:

I routern 91.145.46.xxx å direkt i väggen 91.145.46.xxx

När du säger "i routern", menar du då det IP-nummer som själva routern får, eller menar du det IP-nummer som din dator får när den går via routern?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 14:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När du säger "i routern", menar du då det IP-nummer som själva routern får, eller menar du det IP-nummer som din dator får när den går via routern?

jag får samma ip förutom dom tre sista så vitt jag förstår. det jag hittade borde vara det externa ip nummeret. för annars är det ju 192.168.1.XXX nummer bara

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-21 14:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

När du säger "i routern", menar du då det IP-nummer som själva routern får, eller menar du det IP-nummer som din dator får när den går via routern?

det borde ju vara routerna externa då. hittar liksom ingenstans vad datorn dår för ip. tycker linksys UI är ganska dåligt

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 06:41

Någon som kan säga något om IP:n? Är det som det ska?

Ursprungligen av magsta:

det borde ju vara routerna externa då.

Om routern får ett sådant externt IP, och datorn också får ett sådant IP när du kopplar den direkt, så bör det vara OK.

Då är nog switchen bara en switch, och agerar inte router. Då kan vi nog utesluta att det skulle röra sig om ett problem med dubbla NAT och DHCP.

Då sitter nog ditt problem i routern (felkonfigurerad), eller i själva nätverket (störningar t.ex).

Ursprungligen av magsta:

...hittar liksom ingenstans vad datorn dår för ip. tycker linksys UI är ganska dåligt

Datorns IP hittar du nog enklast i datorn, under Systeminställningar-->Nätverk.

Även om det säkert finns någonstans i Linksys UI oockså.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 09:51

Jag skulle ju satsa på störningar. Efter som jag provat med den senaste AirPort extremt. Och nu min linksys wrt1900ac. Och dör emellan en tp link ja fick låna av min internet leverantör. Och på alla har det varit samma sak att mitt trådlösa är kass

Eftersom du har haft samma problem med tre olika routrar, så är det svårt att tänka sig att det skulle vara någon konstig felkonfigurering av routrarna.

Så jag tror att vi kommer nog inte längre innan du har testat tipset som du fick tidigare om att prova utrustningen på en annan plats.

Om din utrustning funkar bra på annan plats, så kan vi dra slutsatsen att det är någon form av störningar hemma hos dig.

Sen återstår bara att hitta vad det är som stör...

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 09:55

Ja jag får se till att ta med det till nån. Känner dock ingen med 100. Men om dom bara har 10/10 å jag maxar på det via det trådlösa så borde det ju vara bevisat med att routern funkar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-22 20:00

OM det nu handlar om konflikt med grannars nätverk så kan du testa med en kontroll av nätverksmiljön med iStumbler,
där borde du kunna se om det finns flera nätverk på samma kanal som ditt.

Lägg gärna upp en bild för kommentarer också.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 21:32

vad i istumbler ska jag kolla efter då? channels?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-22 22:23
Ursprungligen av magsta:

vad i istumbler ska jag kolla efter då? channels?

Primärt ja.
Ungefär så här:

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 22:45

typ så?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 22:52

här hittade jag med något

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-22 23:17
Ursprungligen av magsta:

här hittade jag med något

Första bilden säger att grannen har ett nätverk, som helt klart inte stör ditt.
Vad visar den andra bilden?

Min gissning är att du har elektriska prylar som stör.
Felsök med uteslutningsmetoden.

Märker du skillnad om du kör 2,4/5 GHz?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 23:22

jag vet inte själv vad den andra bilden visar. troligen hur stark varje kanal är?
näe märker ing4n skillnad på någon utav 2,4 eller 5

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-22 23:26
Ursprungligen av magsta:

jag vet inte själv vad den andra bilden visar. troligen hur stark varje kanal är?
näe märker ing4n skillnad på någon utav 2,4 eller 5

Precis som @reboot81 säger, din signal går upp och ner, detta kan bero på apparater som stör.

2,4 GHz-nätverk kan störas av trådlösa telefoner och mikrovågsugnar till exempel, kanske du har hemautomation eller smarta lampor med egna nätverk också?

Kan du visa samma statistikbild för 5 GHz också?

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 23:29
Ursprungligen av mattiL:

Precis som @reboot81 säger, din signal går upp och ner, detta kan bero på apparater som stör.

2,4 GHz-nätverk kan störas av trådlösa telefoner och mikrovågsugnar till exempel, kanske du har hemautomation eller smarta lampor med egna nätverk också?

vi har inga trådlösa telefoner. micro har vi ju såklart. kan den störa ut även om den inte körs?
det enda jag kommer på som kan ha eget nätverk är våran babyvakt kamera. men den körs ju bara på kvällarna någon timme.

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 23:32

sitter ju på övervåningen nu där signalen inte alls var bra. så vet inte om den gör något rättvisa nu

Ursprungligen av magsta:

vi har inga trådlösa telefoner. micro har vi ju såklart. kan den störa ut även om den inte körs?

Nej, det stör enbart när mikro är igång.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-22 23:42

Om du håller ner Alt-knappen på din Air och klickar på Wifi-ikonen får du veta en del om det nät du är ansluten mot.

Kan se ut så här:

  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2015-08-22 23:49
Ursprungligen av mattiL:

Om du håller ner Alt-knappen på din Air och klickar på Wifi-ikonen får du veta en del om det nät du är ansluten mot.

Kan se ut så här:

ja exakt detdär har jag med kollat på. brukar ligga på tx hastighet på runt 850. men nu när jag är uppe i sägen är signalen för låg.
men det jag skulle vilja är att se liknande info för mobilen å ipad. eftersom det är dom som är kass uppkoppling på.

jag vill verkligen inte behöva "vänja" mig vid att jag ska bara ha 4mbit när jag är uppkopplad på nätverket. går ju liksom fortare att köra med telenätet då.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-08-22 23:54

Jag bläddrade igenom User Guide för din wrt ac1900, den har inbyggd Speed Test, signalindikator och en massa annat kul.
Har du kollat din User Guide?

För övrigt så rekommenderas man om man har ett flervåningshus luta de bakre antennerna för att få bättre signal på andra våningen (om nu routern är på bottenvåningen).

Bevaka tråden